Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

  1. #1

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Syksyllä se alkaa: http://netmatkat.palvelee.fi/50

    Veljekset Salmelan liikennöinnin ei katsota täyttävän nykyajan vaatimuksia. Niinpä moottoritielle tulee uutta liikennettä äkkiä katsoen fiksun oloisella aikataululla. Vanhat vuorot jäävät kaiketi Salmelalle. Toivottavasti uusi linja kerää niin paljon matkustajia, että myös lauantain liikennöintiaikaa voidaan myöhemmin tarkistaa. Pyhäliikenne on nykyisellään muutaman kaukovuoron varassa. Hyvä alku tämä on, mutta joko uutta linjaa tai Salmelan vanhoja vuoroja kehittämällä voitaisiin saada kattava tarjonta tuolle välille.

    Jos Simossa olisi tartuttu toimeen jo pari vuotta sitten, ei tasavälisen moottoritielinjan liikennöitsjäksi varmaan olisi valittu muuta yritystä. Olin luullut yksinoikeuksien linjoihin säilyvän käytännössä ikuisesti, niin ei näköjään olekaan.

  2. #2
    Epa
    Epa ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.09.2007
    Viestejä
    201

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Arvioidut ohitusajat Kemi-Tornion lentoaseman tienhaarassa tulisi mielestäni lisätä linkistä avautuvaan aikatauluun. Tuon pysäkin kautta linja ilmeisesti kulkee.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lentoaseman tienhaara jää sittenkin uudelta reitiltä syrjään, koska Keminmaan Jokisuuntien ja Kemin Elijärven rampin (Karihaaranväylän/Kiveliönkadun) väli ajetaan moottoritietä.

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Voi kunpa VR:kin lähtisi leikkiin mukaan! Aluksi Dm12-vaunut voidaan irroittaa vaikka Piexämän-Joenzoon liikenteestä viikonloppuisin (ja ajaa matkustajia kuljettavana siirtoajona Jns-Kon-Kem), myöhemmin liikenteen vakiintuessa ja Dm12-kaluston vapauduttua vakinaistaa.
    Sakari Kestinen

  5. #5

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Voi kunpa VR:kin lähtisi leikkiin mukaan!
    Ai siis Pieksämäen moottorivaunuilla mukaan ajamaan tasavälistä liikennettä Haaparannan ja Kemin välillä? Tuolle välille tarvitaan 3-4 bussilinjaa jotka kiertelevät kukin tyylillään. Kaupunkialue on sen verran laaja sekä Kemissä että Torniossa, ettei yksi linja millään riitä.

    Torniossa asema ei ole keskustassa. Osasyy bussiliikenteen lisäämiseen ja etenkin Ruotsin puolelle ajamiseen on Ikean myymälä, joka vetää väkeä. Se on vielä kauempana Tornion asemasta kuin kaupungin keskusta. Kemissä on erilaisia oppilaitoksia, joitten opiskelijat pääsevät bussilla oppilaitosten eteen.

    Junaliikenteessä on aina omat ongelmansa. Jotta tuonlaisella välillä junasta saadaan täysi hyöty, se tarvitsee rinnalleen liityntäliikennettä. Ei ihmisiä ole syytä turhaan kävelyttää asemille. Olemassaolevan kohtuullisen bussiliikenteen kehittäminen tulevan syksyn muutosten jälkeen vähitellen kaupunkialueet paremmin kattavaksi ja hiljaiseenkin aikaan kohtuullisesti palvelevaksi ei vaadi aivan kauheita. Saman homman hoitaminen junalla liityntäliikenteineen on kallista. Moottoritien myötä matka-ajasta saadaan bussilla tarpeeksi lyhyt, jos niin halutaan.

    Seuraavaksi varmaan esitetään junan ja raitiovaunun sekoituksella ajamista Haaparannalle. Vai olisiko metro sittenkin parempi?

  6. #6
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Ai siis Pieksämäen moottorivaunuilla mukaan ajamaan tasavälistä liikennettä Haaparannan ja Kemin välillä? Tuolle välille tarvitaan 3-4 bussilinjaa jotka kiertelevät kukin tyylillään. Kaupunkialue on sen verran laaja sekä Kemissä että Torniossa, ettei yksi linja millään riitä.
    Ja yksi nopea junalinja, jonka kierrosaika olisi mahdollisuuksien mukaan 60 minuuttia. En tunne paikallisia oloja, mutta mahdollisesti junalla voitaisiin päällekkäistä bussiliikennettä karsia. Ei kuitenkaan välttämättä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Torniossa asema ei ole keskustassa. Osasyy bussiliikenteen lisäämiseen ja etenkin Ruotsin puolelle ajamiseen on Ikean myymälä, joka vetää väkeä. Se on vielä kauempana Tornion asemasta kuin kaupungin keskusta. Kemissä on erilaisia oppilaitoksia, joitten opiskelijat pääsevät bussilla oppilaitosten eteen.
    Tuota liikennettä varten toki olkoon bussiliikennettä Haaparannalta Kemiin, mutta junaliikenne palvelisi ennen kaikkea pitkän matkan liikennettä, esimerkiksi täältä etelästä Haaparannalle (ja joskus edelleen pitkin Norrbotniabaanaa etelään). Junalla olisi toki myös seudullista ja alueellista merkitystä, varsinkin jos juna kulkisi Oulusta asti.
    Sakari Kestinen

  7. #7
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Torniossa asema ei ole keskustassa.
    Tästä huolimatta Tornion rautatieasema sijaitsee taajama-alueella keskeisesti.

  8. #8
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    junaliikenne palvelisi ennen kaikkea pitkän matkan liikennettä, esimerkiksi täältä etelästä Haaparannalle (ja joskus edelleen pitkin Norrbotniabaanaa etelään). Junalla olisi toki myös seudullista ja alueellista merkitystä, varsinkin jos juna kulkisi Oulusta asti.
    Ehkä taajamajunavuorot Ouluun saapuvilta pendolinoilta Haaparannalle ja vastavasti paluusuuntaan?

  9. #9

    Liittynyt
    02.09.2007
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Junaliikenteessä on aina omat ongelmansa. Jotta tuonlaisella välillä junasta saadaan täysi hyöty, se tarvitsee rinnalleen liityntäliikennettä. Ei ihmisiä ole syytä turhaan kävelyttää asemille. Olemassaolevan kohtuullisen bussiliikenteen kehittäminen tulevan syksyn muutosten jälkeen vähitellen kaupunkialueet paremmin kattavaksi ja hiljaiseenkin aikaan kohtuullisesti palvelevaksi ei vaadi aivan kauheita. Saman homman hoitaminen junalla liityntäliikenteineen on kallista. Moottoritien myötä matka-ajasta saadaan bussilla tarpeeksi lyhyt, jos niin halutaan.
    On totta, että osa Tornion ja Kemin kaupunginosa jäisi suhteellisen kauas potentiaalisten juna-asemien vaikutuspiiristä, mutta silti paikallisjunaliikenne olisi ehdottomasti tervetullut asia. Yhtenäinen paikallisjuna välillä Raahe-Oulu-Haaparanta tukisi alueen pikkukaupunkien ja kirkonkylien verkostoitumista yhdeksi työssäkäyntialueeksi. Paikallisjuna houkuttaisi joka tapauksessa enemmän matkustajia taajamien välille kuin vaikeaselkoiset bussit. Paikallisjunan myötä Oulu olisi myös Torniolaisille käden ulottuvilla. Haaparannan asemalta voisi liikennöidä junien kanssa synkronoitu bussilinja Tornion asemalle mm. Suensaaren kautta.

  10. #10
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wänskä Näytä viesti
    On totta, että osa Tornion ja Kemin kaupunginosa jäisi suhteellisen kauas potentiaalisten juna-asemien vaikutuspiiristä, mutta silti paikallisjunaliikenne olisi ehdottomasti tervetullut asia.
    Näin on. Jos esim. Hangon rata sähköistettäisiin, sieltä vapautuisi kiskobusseja Kemin ja Tornion väliseen liikenteeseen. Näkisin järkeväksi jatkaa leveäraiteista rataa Haaparantaan, jolloin kiskobussi voisi palvella tämän kaksoiskaupungin sisäistäkin liikennettä, unohtamatta yhteyksiä Haaparannalta Suomeen. Haaparanta on sijainniltaan hyvä ajatellen jatkoyhteyksiä bussilla Pohjois-Ruotsiin. Oulusta Kiirunaan matkaava menisi ensin pikajunalla Kemiin, jossa vaihtaisi kiskobussiin Haaparantaan. Haaparannasta hän jatkaisi lääninliikenteen bussilla Kiirunaan, tai minne nyt ikinä haluaakin.

    Nykyäänkin bussilla pääsee Haaparannalta ja Torniosta jopa Tukholmaan saakka!

    http://www.tapanis.se/
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 24.02.2009 kello 15:22.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #11
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wänskä Näytä viesti
    Yhtenäinen paikallisjuna välillä Raahe-Oulu-Haaparanta tukisi alueen pikkukaupunkien ja kirkonkylien verkostoitumista yhdeksi työssäkäyntialueeksi.
    Kemi-Oulu väli on 105km. Jos ajatellaan keskinopeuden optimistisesti olevan 80km/h olisi matka-aika noin 1h 20min. Ja kun tämän lisäksi otetaan huomioon Oulun yhdyskuntarakenteen hajanaisuus pitää Oulussa varata aikaa myös liityntään. Näin matka-aika venyy yli 1,5 tuntiin per suunta. Tämä on jo niin pitkä matka-aika ettei kovin merkittävän joukon voida olettaa käyttävän yhteyttä säännölliseen työmatkusteluun.

    Realistisempi mahdollisuus olisi nopeuttaa joukkoliikennettä välillä Haaparanta-Kemi tapahtui se sitten kumi- tai rautapyörillä. Haaparanta-Tornio-Kemi-seudun väkiluku ylittää 70.000 ja jos alue toimisi yhtenäisenä hallinnollisena yksikkönä olisi se merkittävä keskus koko Pohjois-suomessa. Mahdollisesti Rovaniemen tasoa. Nykyisestä På Gränsen - Rajalla yhteistyöstä Kemi tuntuu jääneen ulkopuolelle.

  12. #12

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Kommenttina mister Kemkim´lle, että Tornion ja Haaparannan välillä on sekä suomalainen että keskieurooppalainen raideleveys jo valmiina, ollut jo aika montakymmentä vuotta. Sinänsä Haaparannan rautatieasema on vähän syrjässä asutuksesta ja liike-elämästä.
    antti

  13. #13
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Nykyisestä På Gränsen - Rajalla yhteistyöstä Kemi tuntuu jääneen ulkopuolelle.
    Varmaankin kyse on Pori-ilmiöstä. Alueen kunnat ajattelevat vain itseään ja unohtavat yhteisen edun, jolloin koko seutu taantuu ja ihmiset lähtevät pois. Minulla on Torniosta selvempi kuva kehittyvänä alueena, kun taas Kemi vaikuttaa paikalleen jämähtäneeltä, kuihtuvalta kaupungilta. Tässä ei pienin syy ole se, että Torniossa kehitellään aktiivisesti uusia ideoita kaupungin kehittämiseksi, kun taas Kemissä kehittymisinto vaikuttaisi olevan vähäisempää, ei sieltä ainakaan ole mitään sen suuntaista kuulunut.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #14

    Liittynyt
    02.09.2007
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Varmaankin kyse on Pori-ilmiöstä. Alueen kunnat ajattelevat vain itseään ja unohtavat yhteisen edun, jolloin koko seutu taantuu ja ihmiset lähtevät pois. Minulla on Torniosta selvempi kuva kehittyvänä alueena, kun taas Kemi vaikuttaa paikalleen jämähtäneeltä, kuihtuvalta kaupungilta. Tässä ei pienin syy ole se, että Torniossa kehitellään aktiivisesti uusia ideoita kaupungin kehittämiseksi, kun taas Kemissä kehittymisinto vaikuttaisi olevan vähäisempää, ei sieltä ainakaan ole mitään sen suuntaista kuulunut.
    Juttelin reilu vuosi sitten Torniosta Kemiin matkatessani erään taksikuskin kanssa. Kuljettaja oli kotoisin Rovaniemeltä, mutta työskennellyt pitkään Kemin-Tornion seudulla ja seurannut siis alueen kehitystä (ja kehittymättömyyttä) läheltä. Hänen tulkintansa mukaan pitkään kommunistikaupunkina tunnetussa Kemissä yrittäjäksi ryhtymistä on katsottu kieroon ja yrittäjiin suhtauduttu kuin rikollisiin. Näin ollen minkäänlaista luovaa ja vireää yritystoimintaa ei ole päässyt syntymään. Tämä lienee yksi suurimmista syistä siihen, miksi Rovaniemi on kasvanut merkityksessään huomattavasti Kemiä suuremmaksi, vaikka Kemillä olisi tähän ollut suurempi potentiaali sijainnin ja raskaan teollisuuden vuoksi.

    Tornio-Haaparanta on julistanut tähtäävänsä Pohjoiskalotin keskukseksi vuoteen 2020 mennessä. Kehitystä siellä ainakin tapahtuu, tosin joku vuosi sitten haaparantalaisilla ja torniolaisilla nuorilla oli tapana kokoontua Tornionjoen ylittävälle rautatiesillalla tappelemaan mm. rautatangoin varustautuneena...

  15. #15

    Liittynyt
    02.09.2007
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Kemi-Oulu väli on 105km. Jos ajatellaan keskinopeuden optimistisesti olevan 80km/h olisi matka-aika noin 1h 20min. Ja kun tämän lisäksi otetaan huomioon Oulun yhdyskuntarakenteen hajanaisuus pitää Oulussa varata aikaa myös liityntään. Näin matka-aika venyy yli 1,5 tuntiin per suunta. Tämä on jo niin pitkä matka-aika ettei kovin merkittävän joukon voida olettaa käyttävän yhteyttä säännölliseen työmatkusteluun.

    Realistisempi mahdollisuus olisi nopeuttaa joukkoliikennettä välillä Haaparanta-Kemi tapahtui se sitten kumi- tai rautapyörillä. Haaparanta-Tornio-Kemi-seudun väkiluku ylittää 70.000 ja jos alue toimisi yhtenäisenä hallinnollisena yksikkönä olisi se merkittävä keskus koko Pohjois-suomessa. Mahdollisesti Rovaniemen tasoa. Nykyisestä På Gränsen - Rajalla yhteistyöstä Kemi tuntuu jääneen ulkopuolelle.
    En tarkoittanutkaan, että ihmiset kävisivät paikallisjunayhteyden päästä päässä töissä, kun sanoin, että olisi hyvä olla yhtenäistä paikallisjunaliikennettä Raahesta Oulun kautta Haaparannalle. Kokonaisuus on aina saumattomampi ja parempi kuin pienet erilliset pätkät. Paitsi, että Kemistä pääsisi sujuvasti Haaparannalle ja Iistä ja Kuivaniemestä Ouluun, olisi mahdollista matkustaa vaikkapa Simosta Tornioon tai Olhavasta Kemiin. Haaparanta-Tornio-Kemi -kolmoiskaupungin ja Oulun seudun väliin jäävistät radanvarsitaajamista (Ii, Olhava, Kuivaniemi, Simo) olisi toimivat yhteydet molempiin suuntiin.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 331
    Viimeisin viesti: 21.12.2015, 20:10
  2. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 09:23
  3. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 21:12
  4. Ruotsalaisyhtiö aloittaa lennot Kemistä Tukholmaan?
    kirjoittanut Epa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 29.11.2007, 00:23
  5. Tallinnaan 28 uutta trolleybussia
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.01.2007, 21:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •