Assamiehen kaukobussien bongaukset

Huomenna, ja melkein kohta siis - saisi sanoa, että tänään: on klassinen kevätretki Haaparantaan. Matka on ennakolta maksettu, ja siihen kuuluu lounas Keminmaan Isohaarassa sijaitsevalla Puukerholla. Lähtöaika Ol l.-as. on klo 09.30. Paluu Hpr on klo 16.00.

Matkan ajo-operaattori ei ole tiedossa. Viimeksi se oli V.Alamäki, ja käytössä oli pitkä uudehko teliauto. Sitä edeltävästi on operoinut Matka-Maket ja siitäkin aiempana Velj. Salmela.

Matkan järjestäjänä toimii Oulun Ohjaajapalvelut, ja kohderyhmä eli matkailijat niiden palveluasiakkaat (jotka saavat asumisenohjausta ja vastaavia verrattavia tukipalveluita).

Kuntoutuskeskus Kipinä järjestänee samankaltaisen reissun lähes samoihin aikoihin. Tästä ei allekirjoittaneella sen tarkempaa tietoa kuitenkaan ole. :(
 
Haaparannalla ja Torniossa nähty Salmelan paikallisliikennettä, ainakin auto #49 sekä kauko- ja lähiseudun bussiliikennettä Haaparannalla. Linjan 20 double-decker tuli Skellefteåsta. Niin ikään LTN:n Tapani'sin bussi nähtynä. Yksi koululaiskyydin ajo Seskaröstä, lieneekö se suomeksi sitten Seiskari vaiko Seittensaari: mene & tiedä... :roll: :rolleyes:

Tämänpäiväiseltä ajotilaukselta palattua. Matkan aikana tapahtunut erikoista/erikoisuutta. Tähän palaan seuraavassa ja ketjutetussa kirjoituksessani.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:04 ----------

Meno & paluu via Haukipudas (TraFi/Rhk: Hd). Ateriointi Vallitunsaaressa, Isohaaran vesivoimalaitoksen alajuoksulla. Siellä sijaitsee Jokikeskuksen Puukerho. Syötiiin täysipainoinen kolmen ruokalajin lounas, mikä kuului matkan hintaan. Matkan kustannus oli 10€. Lounaaseen sisältyi lohikeittoa, makaronilaatikkoa sekä kinkkukiusausta jälkiruokineen: mikä oli marjakiisseliä. Ruoka maistuikin erittäin hyvälle. Jokikeskuksen Puukerho oli allekirjoittaneelle entuudestaaan tuttu lounaspaikka.

Lähtö tapahtui vähän hieman klo 09.30 jälkeen. Saapuminen Vallitunsaareen, Keminmaan ja Kemin kuntien rajalle: n. klo 11.30.

Lähistöllä sijaitsee opastettu sotilasmuistomerkki, jossa vierailin ja ainoana koko ryhmästä. Otin joitakin valokuvia, uusi kamerakännykkä (Nokia Model 301) jumiutui ja meni epäkuntoon. Sotavankileirin muisto-obeliskilla sytytin kynttilän. Paikkaan on haudattuna 162 venäläistä/neuvostoliittolaista sotavankia.

Aterioinnissa kaikkineen kului noin tunnin verran aikaa. Tulo Tornioon ja Haaparantaan tapahtui n. klo 13.00. Ostoaikaa ICA Maxissa oli tasan tunti. Minulla oli ilmoitettuja ja sovittuja menoja Haaparannan puolella, ja kävin siellä työmaakahvittelun ja asioinnin merkeissä.

Yhytin Rajalla-På Gränsen -kauppakeskuksesta ohjaajat ja muutamia matkalaisia. Menin käymään kierrätysliikkeisiin Tornion puolella ja tein siellä kauppoja. Paluu Torniosta via Haukipudas klo 16.00 - perillä Ol l.as. n. klo (jokseen tarkkaan ottaen) 17.50. Paluulla ei ollut suunniteltua poikkeamista Merihelmessä.

Minkäänasteista laittomuutta taikka esim. hämäräbisnestä, välityshommaa - niitä ei tähän kuvailemaani lainkaan sisälly.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:04 ----------

Käyttämämme ajoneuvo oli V.Alamäen #7, Euro5 -päästönormin mukainen, Volvo 9700-sarjan pitkä/jatkettu telibussi. Auto sai Vallitunsaaren rampillla lievän pohjakosketuksen peräänsä, mikä johtui auton pituudesta ja nousun jyrkästä kaltevuudesta. Mahdollinen tiehöyläys/hiekoitusjäämä tien pintaan nähden: lienee sekin mahdollista.
Ajolta palattua, kävin kiittelemässä kuljettajan: kuten teen aina ja joka ikisen kerran.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä Kemi-Oulun nähtiin tänä iltana useita J.M.Eskelisen tilausautoja, varmaankin vähintäin 7 kpl. Näistä 3-4 ajoi letkassa. Oletus: sotilaskuljetus lomille lähteville varusmiehille ja -naisille Lapin läänin alueella sijaitsevista varuskunnista. Autot olivat varustetut sisäisin numerotunnuksin, mitään logoja (kuten joukkoyksiköiden) ei niissä kuitenkaan näkynyt.

Kemistä l-as. nähtiin lähtevän V.Alamäen #13. Auto on edelleen ajossa ja jatkaa Lahden ja lentokentän (HEL) kautta, aina Helsinkiin saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi mennä käymään ti 9.12.-14 Rovaniemellä tilausajona. En ole vielä ilmoittautunut. Turun reissu jäi tekemäti, joten olisi mukavan oloinen korvike pikkupieneen sievään matkatuskaan. Ajo-operaattori ei ole tiedossa. Matkan hinta ei ole kallis mitenkään, se on yhden työpäivän mittainen ja ateriointi sisältyy retkeen. Kerron enemmän kun tiedän tarkemmin. Meno olisi aamulla ja paluu illalla. Siellä olisi kyllä joitain tuttuja, joita olisi hyvä syy käydä samalla morjestamassa. :)
 
Käynti Was'ASSA: ilmat suosi, eli keli hieno. Vastaanotto ei taas ollut sitä. Siitä seurannee se, etten hyvin pitkään aikaan tulisi Vaasassa pistäytymään.

V.Alamäki, pitkä telibussi #7. Kyyti oli hulppeata ja matka sujui muutoin (vastaanottoa, kohtelua Vaasassa sekä itse pelitulosta lukuunottamatta) varsin mainiosti.:redface:

En edelleen ole jäsen, enkä tule VPA:n eli WRA:n (Vaasan Sportin nk. kannatusyhdistys: Red Army:n aka. Puna-armeijan) jäsenyyteen... Suorastaan järkytyin joidenkin paikallisten alkuasukkaiden aka. jäkisfanien uhkaavan vihamielisestä käyttäytymisestä, suorasta selvästä aggressiiviudesta! :shock:

Paluu meni pitkien ja moniaitten taukojen johdosta hyvin myöhään. Pääsin takaisin asunnolle viimeisellä yhteydellä, joka oli linjan 2 auto (A/#141) Metelinkankaalle klo 23.40 keskustasta.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:03 ----------

^He he hee! :twisted: Sustaminen on koloista ja kosto suloista!;) Vaasan Sport – Hikipedia http://hikipedia.info/wiki/Vaasan_Sport :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:52 ----------

^^Kokkolassa oli ollunna, sekä mennen että tullen, pitkä pysähtyminen. Paikka oli Kokkolan eli Karlebyn Apsi (ABC). Tullessa pidetyllä tupakka- ja/tai jaloittelutauolla meni yksi ilotulite bussin alle. Tietääkseni siellä myöskin auton moottorin sijainti. Potkaisin siis siksi, kiireesti ja kiivaudella kipinöivän suihkupadan tms. pois auton alustan alta. Ja jos Vaasasta ei aivan mukavat matkamuistot jääneetkään, niin silti Kokkolasta kuitenkin jäi. Asemalla (huoltis) oli myöskin Valmet 502. Teki mieleni nauhoittaa kännykällä sen säksätystä eli dieselin "sätkätystä". En tehnyt niin kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
^^^ -Niin, olin siis jo jopa aivan valmis taistelemaan fyysisesti, paljain käsin ja jaloin. Adrenaliinit olivatkin hyvin pinnassa. Meitä kohtaan käyttäydyttiin siis hyvin uhkaavasti. Näkyi olevan siinä ½ tusinan verran (ehkä max. 10 verran) nuoria miehiä meitin päälle ryntäämässä. Meillä oli suoja-aitaus, mutta he yrittivät kaataa sen.

Oma linjani oli tämä: älä provosoi toisia kavereita (oman puolen joukkueen kannattajia) vihamieliseen käytökseen - äläkä itse päädy provosoitumaan (vastustajien joukkueen kannattajien epäasiallisesta käytöksestä).

Minulle oli tärkeätä päästä suojelemaan omaa bussiamme, mahdollisilta vahingoittamisten yrityksiltä. Bussimme kuljettaja hoputti meitä pikaisesti bussiin, ja teimme työtä käskettyä. Tiukan paikan tullen, olisin tullut fyysisesti väliin, varjelemaan hänen koskemattomuuttaan. Tiimiimme kuului paljon nuoria naisia, jopa lapsia eli varhaisnuoria. Minulle oli erittäin tärkeätä päästä jotenkin suojelemaan heidän välitön turvallisuutensa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:58 ----------

Itse ottelun aikana olivat eri joukkueiden kannattajat toisistansa eristetyt. Aivan erittäin hyvä sekä toimiva ratkaisu tämä! Tämä vaaratilanne kehkeytyikin melko pian heti itse ottelun jälkeen. Me Kärppäkannattajat päätimme poistua pikaisesti, mikä ehkä olikin ainut järkevä ja toimiva taktiikka. Muistutan yhä edelleen siitä, että olisin ollut valmis taistelemaan eli tappelemaan. Sen kyllä teen, jos minua uhataan suoralla väkivallan käytöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään päivän mittainen nk. rasvareissu. Ajon kesto: 09.45 - 17.40. Ajat ovat noin-aikoja. Alkuperäinen suunnitelman mukainen liikkeelle lähtö oli klo 09.30. Mutta lähtö viivästyi joidenkin epäselvyyksien takia. Ilmeisesti jotkut ilmoitetut lähtijät eivät olleet edeltä käsin peruneet mukaan tulemistaan. Ikävää tämä tällainen, jos sitä sattuu.:(

Noin klo 12.00 (11.30 - 12.30) aikoihin poikkeaminen Jokihaaran Puukerholla eli Kemijoen Koskikeskuksessa. Syötiin runsas ja maittava lounas. Jatkettiin tämän jälkeen kohti Rajaa. Jatketun bussin eli Star 502 telibussin maha raapi ikävän oloisesti nousurampissa. Selitys. Koskikeskus sijaitsee Isohaaran ajajuoksulla. Se on voimalaitoksen rampissa, jossa on hyvin (tai ainakin melko) jyrkkä mutka, kurvi. Jatkettujen linja-autojen alustat ottavat yleensä mahakosketuksen, ja varsinkin jos ovat raskaalla lastilla. Kuten meitäkin lienee ollut lähes täysi autollinen, ja varmaankin enemmän kuin 60 matkustajaa.

Suorsan Liikenteen jatkettu Carruksen valmistama bussiauto oli takatelillinen. Sillä ei ollut matkaoperaattorin sisäistä ajoneuvotunnusta, kuten monilla muilla on. Ajoneuvo oli tyypiltään jatkettu/telillinen Carrus Star 502. Rno on SLN-936.

Paluu Ouluun tapahtui viivästyksistä ja muista erilaisista kommervenkeistä huolimatta n. tasan 20 min. etuajassa. Arvioitu paluu oli klo 18.00. Paluu tapahtui jokseenkin tasan klo 17.40.

Erityishuomio. Jotkin matkustajat käsittääkseni kritisoivat/olivat kritisoineet joitain melkoisen absurdeja juttuja. Kuten esim. moottorin käyntiääntä tms. Its en tunnistanut taikka havainnoinut mitään vastaavaa verrattavaa lainkaan. Auto oli toiminut sangen moitteettomasti kaikilta osin. Itse pidin Star 502:n kyytiin pääsyä erityisen hienona juttuna. Star 502 on jotain, mitä ei voi sanoin selittää. Kertakaikkisen upea, hieno, lineaarinen visuaalisesti, komea, sangen toimiva ja jopa rakastettava auto! <3#>
I just Love It!

Erityishuomio II (2.). Autossa olivat matkustajaturvavyöt. Minä käytin niitä koko sen matka-ajan. Olin ensimmäinen Haaparannan puolella mukaan noussut, ja näin ajoin kaikista matkustajista pisimmän osuuden. Nousin Ikea-parkissa, siinä missä toiset vasta Ikean edustalla. Ikean bussiparkki on sivustalla, Tornioon ja Rajalla-kauppakeskukseen kohden. Matkaa lienee noin 300 metriä.

Erityishuomio 3. III. Kävin uudessa Haaparanta-Tornion Matkakeskuksessa, vaikka siihen ei ollutkaan mitään varsinaista syytä. Katselin busseja pelkästään ja vietin hieman aikaa. Mitään havaintoja en tehnyt, siitä olisi tullut - myönnettäköön se - liian vaikeata. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 22:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:26 ----------

> Eräs muudan jälkihuomautus. (^) Olin kyennyt nukahtamaan toviksi tässä autossa, mitä muuten en tosiaankaan yleensä tee. Näin jopa suloisia bussiunia.:) Sellainen voi olla vain Carrus Star 502:n kyyti! :D
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli tulee eteen mahdollinen Jyväskylän matka, niin en sitä tulisi enää junalla tekemään. VR:n uudet hintamuutokset ovat tehneet kaukoliikenteen matkustamiset hyvin epäedullisiksi. Kemin matkan voisin vielä niukkelis-naukkelis junalla pystyä tekemään.

Kemin liikenteestä; linja-autoliikenne Oulu-Kemi, kts. seur. alla: :arrow:

Salmelan Liikenne on lopetettu/lopettanut ajonsa, ilmeisesti sen kaaduttua konkurssiin. Linjaksi on tullut 70, eli entinen Tupos-Liminka-Tyrnävän linjanro. Uudeksi operaattoriksi on noussut NorthBus.

-VR/päiväpikajunat: Päiväaikaan edullisin junalippu näyttäisi kustantavan 10€. Eläkeläisalennus on minimoitunut siinä -20% tietämille. Ennen "wanhaan huwaan aikaan" oli eläkeläis-alennus -45-55%/lipunhinta. :eek: :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Haaveenani on edelleen ajaa Eskelisen autolla. Nämä ovat ulkoasultaan upeita ja hyvällä, mainiolla tavalla huomiota herättäviä. Autoissa korostuu ruskan värit. Lisäksi ne ajavat erittäin pitkiä linjoja. Jopa Norjan Nordkappiin saakka.:cool: :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:17 ----------

^Havaitsinkin tänään yhden ajotapahtuman Tuiran Merikosken taskussa. Kuljettaja meni ulos ja matkustajaa auttamaan matkatavaroissaan. Olisin jo silloin halunnut hypätä tuon auton kyytiin. Mutta pidin sellaista toimintaa linjaliikenteen häirintänä. Voisin ajaa muutoin parin pysäkin ajona. Mutten hyväksy pikaliikenteeseen kohdistuvaa, ehkä turhaa ja häiritsevää pysäyttelyä. Maksoi se taikka sitten ei. :oops:
 
Lätkäbusseja bongailtu. Esim. eri vieras-nuorisojoukkuiden autoja taltioitu ylös. Tallenteet eli muistiinpanot eivät juuri nyt saatavilla.:icon_frown: Eri jääkiekkojoukkueilla on oman vajavaisen käsityskykyni mukaan kuljetussopimukset joidenkin tiettyjen operaattorien kesken.

Esim. Oulun Kärppien vieraspelien bussikuljetuksia hoiteleepi Pohjolan Matka. Vaasan Sport käyttää Ingves & Svanbäckiä. Saimaan Pallon (SaiPa, Lpr) kuljetuksia hoitelee Vento/Ventolinjat ja Tampereen Tappara ajeleepi Tokeen kyydeillä. Mahdollisesti myöskin Tampereen Ilves käyttää Tokeeta. Lahden Pelicansin vieraspelien kuljetukset kuskaileepi Reissu-Ruoti.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:29 ----------

Oman hataran muistini pohjalta, olisi tamperelais-joukkueet aikaisemmin ajelleet ainakin joissain vaiheissa V.Paunun kyydeillä; mene & tiedä siitä sitten... :-/
 
Viimeksi muokattu:
Halldin & Rosén #50 nähty Haaparannalla Ikean bussiparkissa. Kotipaikka Pietarsaari/Jakobstad. Bussin kyljessä selkeästi havaittavat vaasalais-firman, Ingves & Svanbäckin tunnukset mainostarran muodossa.

Pongausaika n. 15.30-15.45. Päivä: ke 10.5.-17. Sijainti: yksinäinen Volvo 8700 bussiparkissa Ikean kupeella. Ei muita transaktioita.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen eikus toissapäivänä ke, 10.5.-17. Suorsan Liikenteen, telillinen eli -jatkettu Carrus Star 502, #9. Matka-aika klo 9.40-18.10. Destinaatiot Tornio & Haaparanta, Svärje.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ajoja kaukoliikenteen busseilla. Minulla ei enää mitään ihmisoikeuksia missään ole, ja siitä kiitos isosti Oulun Yleisen EdunValvonnan.:mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:43 ----------

Eräs perustelu: en voi ostaa mitään netitse, netin kautta. MP-tunnuksia ei ole eikä niitä tulekaan.:frown: :(
 
Viimeksi muokattu:
Su, 11.3. 2018: klo 19 aikoihin (hieman sen jälkeen, ehkä?) Kemin bussiasemalla V.Alamäen autolta näyttävä telillinen bussi. Auto kuitenkin GoldLinen. Siihen nousi arviolta hieman yli kymmenisen (10+) matkustajaa. Olin sen verran etäällä riittävästi, etten kunnon havaintoja saanut. Olin odottanut tuon auton kaartavan vielä r-as.:n kautta. Mutta sitä sellaista en huomioinut. Yksi mahdollisuus on siinä, että se kävi r-as:n kautta ennen l-as:lle saapumistaan...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös