Tampere-Pietari pikavuoro

C3P

Liittynyt
22 Syyskuu 2008
Viestit
49
Tilausmatkat Oy (Matka-Moilanen) aloittaa liikennöinnin Tampereelta Pietariin 15.10.09. Linjaa ajetaan yhdessä pietarilaisen Autopark nro 1 kanssa siten, että molemmat firmat ajavat aluksi kaksi edestakaista vuoroa viikossa.

http://www.tilausmatkat.info

Linjan edellinen yrittäjähän onkin otsikoissa aivan muusta syystä:

"Urjalalainen matkailuyritys on tuomittu kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä. Tapaus sattui vuosina 2003-2007. Yritys maksoi Tampere-Pietari-Tampere-bussilinjaa ajaneille venäläisille 1,03 euron tuntipalkkaa. Kuljettajat olivat saaneet edestakaiselta Tampere-Pietari-matkalta 27 euroa palkkaa ja 40 euroa päivärahaa. Linja-autoliikenteen työehtosopimuksen mukaan tuntipalkan olisi vuoden 2007 alussa tullut olla 10,27 €."

Aamulehti
 
Ja tänään se sitten alkoi, ensimmäisessä lähdössä entinen A. Tuomisen Scania K112 / Kutter Deca 340 (EEL-402)
 
Osaapas olla "tyylikäs" tuo Tampereen kansainvälisten bussien lähtölaiturialue! On ihan kuin joltain kirgisialaiselta vihannestorilta tuo ympäristön vähä mitä kuvasta näkyy.

Niinpä tuo reilu 500 kilometrin pikalinjan kalustokin sopii kuvaan mitä parhaimmin. Se kun edustaa iältään karkeasti arvioiden juuri sitä kirgisialaista pikavuorotasoa :)
 
Kirgisiaan Kirgisialais-tasoisella kalustolla.. :) Onko tuo nyt siis pikavuoro vai tilausajo? Kilvessä lukee "tilausmatka" mutta netissä "pikavuoro". Myöskään en löytänyt tuota matkahuollon sivuilta..
 
Ja voiko tuolla vuorolla mennä esim vain Hämeenlinnaan asti?
 
Tuskin. Ohessa yhtiön hinnasto, jossa on vain hinnat Suomalaisilta paikkakunnilta Venäläisille paikkakunnille

http://www.tilausmatkat.info/www/fi/pikavuorot/pikavuoro_tre-pie_hinnasto.php

Ei tuolla linjalla edelliselläkään kerralla liikennöitynä voinut matkustaa vain Suomen sisäisiä matkoja. Eikös näin ollut myös Väinö Paunu Oy:n Tampere-Tartto vuorossakin?

Juuri näin oli. Samaten kuin em. yhtiön Jyväskylä-Tampere-Turku-Tukholma-Falun -vuorolla aikaan ennen Silja Expressiä. "Vuoro kuljettaa vain Suomesta Ruotsiin/Viroon tai Ruotsista/Virosta Suomeen kulkevia matkustajia" taisi olla maininta aikatauluissa.
 
Ja voiko tuolla vuorolla mennä esim vain Hämeenlinnaan asti?

Ei, koska kaikissa ulkomaanliikenneluvissa on aina kielletty matkustajien kuljetus maan sisällä. Oli sitten esim. Ivalo-Murmansk, Turku-Pietari, Tampere-Pietari tai Joensuu-Sortavala.
 
Ei, koska kaikissa ulkomaanliikenneluvissa on aina kielletty matkustajien kuljetus maan sisällä. Oli sitten esim. Ivalo-Murmansk, Turku-Pietari, Tampere-Pietari tai Joensuu-Sortavala.
Niin ja Velj. Salmelankin onnikat saavat ottaa matkustajia suomen puolelta linjalla Oulu-Tornio-Haaparanta :biggrin:
 
Niin ja Velj. Salmelankin onnikat saavat ottaa matkustajia suomen puolelta linjalla Oulu-Tornio-Haaparanta :biggrin:

Eskelisen Lapin Linjat kuskaa reitin kyydittävät niin Suomessa kuin Norjassa. Ei ongelmia.

Taitaa olla ongelmat vain Venäjän Federaatioon päättyvillä linjoilla? Ja LAL:illa?
 
Kun kävin kesällä Kilpisjärvellä, sain kuljettajan puheista käsityksen, että ELL ei kuljeta Norjan sisäisiä matkustajia.
 
Ei, koska kaikissa ulkomaanliikenneluvissa on aina kielletty matkustajien kuljetus maan sisällä. Oli sitten esim. Ivalo-Murmansk, Turku-Pietari, Tampere-Pietari tai Joensuu-Sortavala.

Ivalo-Murmansk on saanut ottaa ja jättää matkustajia Rajajoosepissa. Linjalla on voinut matkustaa Suomen sisällä venäläisellä bussilla. Tunnen ihmisiä, jotka ovat vaelluksensa aloittaneet menemällä Rajajooseppiin Murmanskin pikkubussilla. Ja aivan laillisesti, hinta on ollut jo Postilinjojen vyöhykehinnastossa.

Kuhmo-Kostamus -linja on samoin aina ollut Suomen puolella normaali vakiovuoro. Itsekin olen sillä matkustanut kotimaassa. Sen sijaan en tiedä, voiko Venäjän sisäisiä matkoja virallisesti tehdä tuolla Murmanskin linjalla. Mieleen tulee, että kuski voi hyvinkin ottaa ja laittaa kyytimaksun rintataskuun.

Suomen ja Venäjän välillä kulkee epälukuinen määrä tilausbusseja linjaliikenteen kaltaisesti. Näihin eivät mitkään säännöt päde. Kuulemma Suomen sisäinen matka, vaikkapa Helsinki-Kotka, onnistuu tarjoamalla huomattavasti matkahuollon taksaa alempaa maksua.
 
Ivalo-Murmansk on saanut ottaa ja jättää matkustajia Rajajoosepissa. Linjalla on voinut matkustaa Suomen sisällä venäläisellä bussilla. Tunnen ihmisiä, jotka ovat vaelluksensa aloittaneet menemällä Rajajooseppiin Murmanskin pikkubussilla. Ja aivan laillisesti, hinta on ollut jo Postilinjojen vyöhykehinnastossa.

Kuhmo-Kostamus -linja on samoin aina ollut Suomen puolella normaali vakiovuoro. Itsekin olen sillä matkustanut kotimaassa. Sen sijaan en tiedä, voiko Venäjän sisäisiä matkoja virallisesti tehdä tuolla Murmanskin linjalla. Mieleen tulee, että kuski voi hyvinkin ottaa ja laittaa kyytimaksun rintataskuun.

Voisikohan näissä esimerkeissä olla niin, että kyse on liikennelupateknisesti kahdesta eri vuorosta? Eli esimerkiksi Matka-Kyllösen Kuhmo - Kostamus koostuisikin luvista Kuhmo - Vartius ja Vartius - Kostamus, joista ensin mainittu olisi siten normaali Suomen sisäinen vakiovuoro.

Se, että liikenneluvat eivät vastaa liikenteen käytännön toteutusta, on melko yleistä. Esimerkiksi Turku - Tampere ja Tampere - Jyväskylä -pikavuorot voivat olla eri luvassa, vaikka käytännössä matka jatkuukin samalla autolla ja vuoro aikatauluunkin on merkitty suorana. Toisaalta joissain tapauksissa luvassa suoraksi merkitty vuoro onkin todellisuudessa vaihdollinen.
 
Kuhmo - Kostamus -linja loppuu

Kuhmo-Kostamus -linja on samoin aina ollut Suomen puolella normaali vakiovuoro.

Matka-Kyllönen lopettaa Kuhmo - Kostamus -linjan kokonaan. Viimeinen vuoro ajetaan perjantaina 29.1.2010. Loppuaikoina linjaa on ajettu maanantaisin ja perjantaisin yksi vuoropari. Sitä ennen vuoropari oli myös keskiviikkona. Linjan kerrotaan aloittaneen 1993.

Jos haluaa tulevaisuudessa bussilla Kostamukseen, voi osallistua 2-3 päivän valmismatkalle, joita järjestää Matka-Kyllösen lisäksi ainakin Tilausmatkat. Molemmat ovat järjestäneet näitä matkoja vähintään kerran kuukaudessa, sesonkiaikaan useamminkin. Lisäksi Kostamukseen pääsee junalla Petroskoista ja Pietarista. Petroskoin ja Kostamuksen välillä kerrotaan olevan myös kaksi päivittäistä bussiyhteyttä. Tällä tietoa Kostamukseen ei ole lentoyhteyttä mistään.
 
Takaisin
Ylös