Taukopaikat tilausliikenteessä

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Turun Sanomien verkkolehti kirjoittaa, että huoltoasemien kilpailu tilauslinja-autojen matkustajaryhmistä on muuttunut asemien ketjuuntumisen myötä. Nyt bussikuskeja palkitaan pysähdyksistä ruuan ja kahvin lisäksi lahjakorteilla, -tavaroilla ja hotelliyöpymisillä. Suomessa edut ovat Euroopan yleistä tasoa vähäisemmät, sillä useissa maissa pysähtymisestä maksetaan kuskille rahaa. http://www.ts.fi/online/kotimaa/78921.html
 
Onko ilmainen ruoka tai lahjakortti liikaa, jos miettii, kuka muu joutuu työskentelemään siten, että työpaikalla liikkuu vaikka millaista hiihtäjää. Niin autossa sisällä kuin varsinkin liikenteessä siellä auton ulkopuolella. Hupaisaa tästä tulee viimeistään siinä vaiheessa, jos verottaja tosiaan alkaa näitä kyttäämään...

Mitä arvoisat kollegat sanovat, missä on Suomen paras taukopaikka?
 
Mitä arvoisat kollegat sanovat, missä on Suomen paras taukopaikka?

Vaikka en ole kuski niin voin sanoa, että Linnatuuli on hyvä ja monipuolinen pysähdyspaikka. Vaikka pappani ei ollut kuski ja oltiin tiluriryhmässä menossa ja tulossa Linnatuulessa Tallinnassa käydessä niin pappa sai kustannettua ruuat ilmaiseksi kuskikorttia näyttämällä. :p Muutenkin tuo on käytetty ja mukava paikka. On tuolla tullut käytyä Tampereelta asti ihan muuten vaan.:biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikka pappani ei ollut kuski ja oltiin tiluriryhmässä menossa ja tulossa Linnatuulessa Tallinnassa käydessä niin pappa sai kustannettua ruuat ilmaiseksi kuskikorttia näyttämällä.

Ja sitten kohta taas ihmetellään kun kuljettajilta viedään taukopaikkojen "edut" pois väärinkäytösten vuoksi. Jokaisen ammattimaisesti ajattelevan kuljettajan pitäisi ymmärätää, että nämä edut koskevat kulloinkin työssä olevaa tilausajokuljettajaa ( ja matkanjohtajaa), ei vapaa-ajalla tai linjaliikenteessä olevaa.

Kaiken maailman henkselielvikset nahkaliiveissään vaan tuntuvat olevan sitä mieltä, että kun on kuski, niin voi jopa päivittäin käydä syömässä aakkosasemalla ilmaisen lounaan. Ja siitähän juttua riittää sitten kesällä Särkänniemen taukopaikalla, muiden samanhenkisten kanssa.

Useimmalle kuljettajalle riittää, että ryhmän kanssa saa ilmaisen tai vaikkapa vain alennetun ruuan. Kuljettajahan ei voi valita ruokapaikkaa, vaan on tyytyminen siihen hintatasoon minkä asiakas kulloinkin valitsee. Ehkä vielä tärkeämpi etu on se, että yleensä, viimeisenä jonoon tulevan, kuljettajan ruoka-annos ohittaa usein muut pannulla ja kuljettaja ehtii ehkäpä ajoissa avaamaan ovet matkustajille.
 
Tietääkseni EU'n alueella on tilausajoissa pidettävä tietyin välein tauko.
Moni usein tilausajoja ajava kuljettaja tietää hyvät ruokapaikat laajaltakin alueelta ja voi kertoa matkanjohtajalle hyviäkin vinkkejä taukopaikoista. Taukopaikoilla on varmasti kova kilpailu asiakkaista jotenka jokainen tilausajolla saapuva ryhmä merkitsee yrittäjälle paljon. Ja tyytyväinen asiakashan on firman paras mainos....
 
Tietääkseni EU'n alueella on tilausajoissa pidettävä tietyin välein tauko.

4h30min välein 45min mikäli ajetaan ajo- ja lepoaika-asetuksen piirissä. Tauon voi myös jakaa siten, että ensimmäinen osa on 15min ja toinen 30min.

Ja kuljettajalla ei välttämättä aina ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, missä syödään.

Paras taukopaikka (täytyy kyllä tunnustaa, että olen tuolla syönyt vain linjaliikenteessä Turku-Torsholma, mutta kovasti on myös charterien suosiossa) on ollut tähän mennessä Vuosnaisten meriasema Kustavissa, tai siis oikeammin Vuosnaisissa. Boriksen tekemät sapuskat tarjoavat vallan erinomaisen mättö-hinta suhteen ja ovat jotain aivan muuta kuin aakkosaseman bulkkipihvit. Monen Torsholman reissun kohokohta oli se, kun sai puimakoneen lauttajonoon, hätisteltyä matkustajat pihalle ja tauolle meriasemalle. Iso lautasellinen Oikeaa Perunamuusia sekä Oikeita Lihapullia ja kyytipojaksi raikasta salaattia ja iso tuoppi kylmää maitoa meriaseman terassilla helteisenä kesäpäivänä on nautinto.
 
Ja sitten kohta taas ihmetellään kun kuljettajilta viedään taukopaikkojen "edut" pois väärinkäytösten vuoksi. Jokaisen ammattimaisesti ajattelevan kuljettajan pitäisi ymmärätää, että nämä edut koskevat kulloinkin työssä olevaa tilausajokuljettajaa ( ja matkanjohtajaa), ei vapaa-ajalla tai linjaliikenteessä olevaa.

Kaiken maailman henkselielvikset nahkaliiveissään vaan tuntuvat olevan sitä mieltä, että kun on kuski, niin voi jopa päivittäin käydä syömässä aakkosasemalla ilmaisen lounaan. Ja siitähän juttua riittää sitten kesällä Särkänniemen taukopaikalla, muiden samanhenkisten kanssa.

Pappa vain kysyi, että saako tällä kortilla mitään alennusta ja kysyi ihan huvin vuoksi ja oli jo maksamassa safkoja, mutta sitten kassaneiti sanoi, että ei tarvitse maksaa. Minun mielestä ei ole papalla tapa eikä ollut papan ahneutta.:D
 
Pappa vain kysyi, että saako tällä kortilla mitään alennusta ja kysyi ihan huvin vuoksi ja oli jo maksamassa safkoja, mutta sitten kassaneiti sanoi, että ei tarvitse maksaa. Minun mielestä ei ole papalla tapa eikä ollut papan ahneutta.:D

Silloin onkin aivan eri asia, jos esittää millä asioilla on ja talo silti tarjoaa. Olen itsekin ABC:llä yrittänyt lounasta maksaa useampaan otteeseen, kun olen ilman ryhmää ollut liikenteessä. Eivät ole maksua suostuneet ottamaan. Toki olen tiennyt, että tarjoavat, mutta tuntuu jotenkin typerältä mennä kassalle sillä ajatuksella, että enpä ajatellut maksaa tästä.

Taukopaikoista puheenolleen, kyllä suomalaiset taukopaikat ovat oikeanlaisia nykypäivän ryhmille. Vaikka kritisoidaankin, että samaa pakaste lehtipihviä on jokapaikassa ja pullat ja sämpylät on samoja ja ennen oli kaikkki hyvin ja hyvää. Jos haluaa jotain erikoista, niin sellaiset voi sitten suunnitella etukäteen.

Lähes kaikkien pääteiden varsilta löytyy isohkoja palveluasemia, joilta saa jokainen ryhmän jäsen jotain. Olipa tarve kotiruokalounaalle, hampurilaisaterialle tai vain kaljan noudolle ja WC käynnille.

Matka-aika on usein laskettuna etukäteen, ja tauon pituus on usein se mikä on merkittävin muuttuja matkalla. Pienenkin ryhmän kanssa saa lähes 30 minuuttia helposti menemään, mutta 45 minuutin lakisääteistä taukoa pidempään ei juurikaan pysähdyksen tarvitse kestää, jollei ole etukäteen suunniteltu. Nykyisillä palveluasemilla tämä on suht helppoa (varsinkin jos sattuu etukäteen ilmoittamaa), koska pöytätilaa, henkilökuntaa, vessoja ja palveluiden valinnanvaraa on riittävästi.
 
Ainakin ABC Masuunissa karkkilassa on tapana tarjota Linja-autonkuljettajille ruoka, olivatpa he sitten linjalla, tilausajossa, matkalla linjalle tai matkalla tilausajolle. Pieni investointi siihen verrattuna kun jonain kauniina päivänä kuljettaja tuokin sen 48henkilöä syömään.
 
Itselleni kävi kuukausi sitten mukavasti, kun olin yhdessä porukassa ihan vaan turistina ja käytiin tauolla Ykköstien uudella Teboililla Suomusjärveä kai on, niin esitin kahvia ja pullaa maksaessani charterklubin jäsenkorttia kysyen saisko tällä rabattia, niin sainkin antimet ilmaiseksi. Aikaisemmin kun itsekin ajelin keikkaa, niin Muurlan lasipajaan vein aina porukan jos vaan mahdollista, siellä kuski sai nimittäin valita 50 markalla myymälän tuotteita ilmaiskahvin lisäksi.
 
No itsekin olen Auran ABC:llä saanut työasussa aina ilmaiset sapuskat pyytämättä, oli sitten ryhmä mukana tai ei. Toinen ääripää ABC-ketjussa on sitten taas Pirkkalan ABC, jossa kuljettajat joutuvat maksamaan aina normaalihinnan.
 
Takaisin
Ylös