Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Torstai 2.9 Tampere L-asema

PIKA Tampere - Lahti vuoroon aamusta klo 8 oli lähdössä Paunun #30.
 
Lahti - Hämeenlinna vuorossa eilen Pekolan uusin uitto 19 CHN-919 Carrus Vega Volvo. Alta paistoi hieman vanha teksti Abrahamsson tms. Tietääkö kukaan enemmän tästä ? Siistinnäköinen oli tuo uutuus.
 
14.9.

Satakunnan Liikenteen #196 (Kabus) Tampere-Pori -pikavuorossa. Sen verran, mutä tätä on tullut seurattua, on tässä Tampereelta ajettavassa vuorossa pääsääntöisesti ollut Star502/B10M (#129 mm).
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2010

Kirkkonummi 6.10.2010
Pohjolan Liikenne 71
Scania K320 IB4X2 Omni Express EKY-770
Wikström Busstrafik
Scania K 400IB4X2 Omni Express EJY-388
 
Pe 23.10.

Satakunnan Liikenne #17 (Volvo B10M / Carrus Star 602) @ Rauma-Helsinki (tuplaus?)
Länsilinjat #68 (Scania K114 6x2*4 / Lahti Eagle) @ 15:25 Hki-Kankaanpää

Pohjolan Liikenne #863 (Scania K113 / Lahti Eagle 451) @ 15:15 280 Hki-Hyönölä
-1. kerta kun itse havaitsin kulkevan Länsi-Uudellemaalle
 
26.12.

Satakunnan Liikenne #177 (Carrus Fifty) otti hoitoonsa pikavuoron Tampereelta Huittisiin. Lähtöaika kuitenkin eksoottinen 19:50 (normaalisti 19:35).
[offtopic]"länsilinjamainen" pikavuoron lähtöaika siis. Seuratkaapa, miten aikataulussa kerrotut lähtöajat esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin toteutuvat klo 11.25 tai 13.30 lähdöillä... Samoin yhtiön etelästä saapuvien, Pohjanmaalle jatkavien pikavuorojen lähtöajat tuntuvat varsin usein olevan "viitteellisiä". Kello käy jo pitkällä aikatalulussa ilmoitetun lähtöajan jälkeistä aikaa, mutta autoa ei joko näy lainkaan, tai sitten se makaa rahtiasemalla luukut levällään mahdollisten maksavien matkustajien värjötellessä lähtölaiturissa epätietoisina siitä, tuleeko koko vuoroa ollenkaan...

Erityisen hupaisaksi tämän "viitteellisen aikataulun noudattamisen" tekee se, että vaikkapa tuon mainitsemani 11.25 Tre-Hki -lähdön viivästyessä välillä reilu parikymmentäkin minuuttia, auto kerääkin lähtölaiturista lopulta ison osan myös seuraavan, klo 12.00 lähteväksi merkityn vuoron matkustajista lähtien lopulta matkaan jopa puoli tuntia aikataulustaan myöhässä. Taitaa olla loppujen lopuksi varsin kannattavaa tuollaiset myöhästymiset: ensin pakataan auto kattoa myöten täyteen rahtia aikataulusta välittämättä, ja sitten kerätään vielä tolpalta seuraavan vuoron matkustajia kyytiin. Rahantuloa ei kaiketi voi estää...[/offtopic]
 
[offtopic]" Taitaa olla loppujen lopuksi varsin kannattavaa tuollaiset myöhästymiset: ensin pakataan auto kattoa myöten täyteen rahtia aikataulusta välittämättä, ja sitten kerätään vielä tolpalta seuraavan vuoron matkustajia kyytiin. Rahantuloa ei kaiketi voi estää...[/offtopic]

Ja vuoro jolta matkustajat viedään taitaa olla kilpailevan yrityksen, vai voiko yhteistyökumppaniksi kutsua.
 
Ja vuoro jolta matkustajat viedään taitaa olla kilpailevan yrityksen, vai voiko yhteistyökumppaniksi kutsua.

Kutsuttakoon millä nimellä tahansa, mutta eri yrityksen vuoro on tässä tapauksessa se seuraava ainakin Tampereelta etelään. Pohjanmaan suuntaan saattaa mennä ko. yrityksenkin omia vuoroja.

Ei sillä, että allekirjoittaneella olisi penniäkään kiinni yhdenkään yrityksen lipputuloissa muuta kuin niitä käsittelevänä osapuolena. Mielestäni tuollainen välinpitämättömyys vaan on maksavien asiakkaiden huijaamista ja aliarviointia. Jokainen kun varmasti ymmärtää, että puoli tuntia myöhässä lähtevä vuoro ei vajaan 200 kilometrin matkan jälkeenkään ole aikataulussa, ei lähellekään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiedä vaikka tuohon mainitsemaani Tre-Huittinen pikaan liittyi sellainen seikka, että odotti vaihtomatkustajia Helsinki-Seinäjoki autosta, joka saapui hieman ennen tuon auton lähtöä ollen vartin myöhässä ;) Ettei se JJ:n offtopic sittenkään ihan kaukaa haettu ollut.

Vaan, 27.12. linjalla Tampere-Kuohijoki oli Pekolan #21 IBV-921 Wiima M353
 
Jatketaanpa vielä tuota aloittamaani offtopic-aihetta tässä ketjussa: Tänään(kin) hämmästelin Töysän Linjan iltapikavuoron lähtöaikaa Tampereelta Jyväskylään... Aikataulussa lukee lähtöajaksi 21.15, mutta vielä 5 minuuttia tämän jälkeen auto seisoo rahtiasemalla eikä kuljettajaa näy missään. Samanaikaisesti maksavat asiakkaat värjöttelevät laukkuineen lähtölaiturissa tietämättöminä, mahtaako koko vuoroa koskaan edes lähteä.

Tätä tapausta ei voi puolustella käytännössä millään järkisyyllä, koska auto ei saavu "viime tipassa" mistään, vaan seisoo useamman tunnin Tampereella ennen tuota Jyväskylän yökierroksen lähtöä. Vuoroa ajaa useimmiten vakikuljettaja, eikä maanantain 27.12.2010 tilanne ole mitenkään poikkeuksellinen. Nyt vuoro jäi vielä klo 21.25 lähtölaituriin seisomaan rahastus- ym. toimien suorittamisen vuoksi kun itse poistuin paikalta.

Jotta viestiin saadaan edes ripaus viestiketjun otsikon mukaista asiaa, todettakoon, että autokin oli tavallaan "outo" tässä vuorossa, nimittäin Hannes eli nro. 25.

Todettakoon myös, että vielä muutama vuosi sitten, kun tuota vuoroa ajoi edellinen vakikuljettaja, tapahtui lähtö Tampereelta käytännössä aina aikataulun mukaiseen aikaan. Olisikin mukava kuulla, mikä on liikennöivän yrityksen kanta tämän kaltaiseen asiakas"palveluun" ;)

Ps. Moderaattori(t) voinevat katkaista nämä myöhästymiskeskustelut halutessaan omaksi aiheekseen tai paremmin sopivaan ketjuun, jotteivat sekoita suotta näiden outojen autojen havainnointia linjoilla...
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös