Helsinki - Turku -linja

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Mitä yhtiöitä ja autoja on liikkunut kyseisellä linjalla vuosien 1999 ja 2010 välillä?
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Mitä yhtiöitä ja autoja on liikkunut kyseisellä linjalla vuosien 1999 ja 2010 välillä?

Nykyään ajaa Vainion Liikenne ja Pohjolan Matka. Nyt en muista, koska Matka-Autot myytiin Vainiolle, joten en uskalla sanoa osuuko se ennen vai jälkeen vuoden 1999. Kalustolistahan on sitten jo paljon pidempi.
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Nykyään ajaa Vainion Liikenne ja Pohjolan Matka. Nyt en muista, koska Matka-Autot myytiin Vainiolle, joten en uskalla sanoa osuuko se ennen vai jälkeen vuoden 1999. Kalustolistahan on sitten jo paljon pidempi.
Pohjolan Liikenne kuitenkin (ei Pohjolan Matka).

Matka-Autojen linjaliikenne meni Vainiolle vuonna 1999 (muistaakseni kesän / syksyn taitteessa).
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Nykyään ajaa Vainion Liikenne ja Pohjolan Matka. Nyt en muista, koska Matka-Autot myytiin Vainiolle, joten en uskalla sanoa osuuko se ennen vai jälkeen vuoden 1999. Kalustolistahan on sitten jo paljon pidempi.

Tiedän että tuolla linjalla on viimevuosina ollut Lahti Eaglea, Volvo 9700 (Vainio), Scania OmniExpress (Pohjolan Liikenne). Entä muuta.

Kun olen tuota väliä kulkenut useasti vuosittain noin vuodesta 1999 alkaen, mutta olen yhtiöihin ja kalustoon kiinnittänyt huomiota vasta viimevuosina, ja olisi kiva tietää että minkäs moisten autojen/yhtiöiden kyydissä on tullut istuttua.

Niin ja olisi kiva tietää että mitenkä nämä kaksi yhtiötä jakavat nuo vuorot.

Että jos joku viitsisi niin olisi kiva.
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Pohjolan Liikenne kuitenkin (ei Pohjolan Matka).

Matka-Autojen linjaliikenne meni Vainiolle vuonna 1999 (muistaakseni kesän / syksyn taitteessa).

Totta. Kiitoksia korjauksesta. Nuo kaksi firmaa menevät usein väärin, kun ei tarpeeksi tarkasti katso kun kirjoittaa....
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Matka Autot ei kuulunut EB:en, vaan ajoi omissa väreissä omalla Trafora koritehtaalla (Paraisilla) korittamillaan Scania K112 ja K113 alustaisilla autoilla. Osa autoista oli telialustalla (autot 4, 5, 6, 13, 47, 11, 71 ja 37) ja vanhempaa kalustoa käytettiin lisänä (lähinnä autot 22, 27, 31, 35, 43 ja 56). Loppuaikoina linjalla taisi olla käytettynä hankittu Ajokki (51?), joka tosin paloi. Ko. auto oli erikoismaalattu, eikä sitä maalattu talon väreihin koskaan. Matka Autojen vuorot siirtyivät Vainiolle, samoin kaikki muut Matka Autojen linjat v.1999. Auto no. 5 on siirtynyt takaisin Matka Autoille, mutta nyt jo Vainion keltaisena. Pohjolan Liikenne ajaa lähes 100 % Lahti-korisilla autoilla, Vainio vastaavasti lähes 100 % Carruslaisilla. Poikkeuksia on ollut, kuten Vainion no. 15, joka on Lahti 560. Loppuaikoina Matka Autoilla oli hieman ongelmia kaluston toimivuuden suhteen, tämä kai vaikutti osaltaan kaupan syntyyn. Joskus Pohjolan Liikenteen ja Askaisten Auton lentokenttäliikenteen kaupan jälkeen linjalla nähtiin jopa Lahti 400 korisia autoja paikkaamassa kalustovajetta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Helsinki - Turku -linjalla on monenlaista perinnettä. Ennen sotia linjalla oli Someron Linja ja sen edeltäjät ja kumppanit Lauri Suutela, Verner Arvela, Volmar Mäkinen ja Turun Liikenne. Salosta Helsinkiin ja eri vuoroilla Salosta Turkuun ajoivat mm. Jooseppi Vainio ( myöhemmin Vainion Liikenne) ja Pekka Laine (myöhemmin Laineen Liikenne). Sodan jälkeen kuvioon tuli Posti ja vuonna 1949 Pohjolan Liikenne. Matka-Autot sai vuonna 1949 linjan Helsinki - Parainen ja heti alusta alkaen oli Kaarinan Ylikylässä vaihtoyhteys Turkuun ja Turusta. Vasta 1959 sai Matka-Autot suoran Helsinki - Turku -vuoron. Myöhemminkin Matka-Autot myös kikkaili vaihtoyhteyksien kanssa, pitkään oli Helsinki - Uusikaupunki -vuorosta vaihtoyhteys Raisiossa Turkuun. Laineen Liikenne ajoi pitkään Helsinki - Lohja - Karjaa - Turku -vuoroa. Särkisalon Linja yritti myös rakentaa Helsingin ja Turun yhteyksiä, mutta firma myytiin kuitenkin Vainiolle. Särkisalolla oli Turku - Hanko -pikavuorosta välitön yhteys Salossa Taalintehdas - Helsinki pikaan. Silloin kun Vikinglinja liikennöi Naantaliin, oli Naantali - Helsinki laivavuoroissa ajureina Pohjolan Liikenne yhdessä Förbomin ja Lahtosen kanssa. Helsingin ja Turun puolivälissä oleva Lahnajärvi rakennettin 1950-luvulla ja osakkaina oli Someron Linja, Pohjolan Liikenne, Yrjö Förbom ja ainoana ravintolaammattilaisena Fazer. Tällaisen sinänsä vahvistamattoman jutun olen kuullut: kuskit junailivat itselleen ilmaiset kahvit, kun suunniteltua 10 - 15 minuutin taukoon tultiin aluksi sen verran myöhässä, ettei matkustajat ehtineetkään kahville ja kun ilmaistarjoilu tuli, niin taukoa venytettiin vielä viisi minuuttia molemmista päistä.

---------- Viesti lisätty kello 21:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:02 ----------

Tähän edelliseen kirjeeseen voitaneen lisätä sellainenkin yksityiskohta, että Suomen ensimmäinen pikavuoro alkoi 1933 Volmar Mäkisen ja Someron Linjan toimesta uudella Reo-bussilla. Siihen aikaan innotaavisesti oli linja oikein "tuotteistettu" eli linjan nimi oli Flying Finn. Kun linjalla oli vielä molemminpäin laivayhteydet Turussa, niin VR hermostui sen verran, että perusti uuden pikajunavuoron samoihin aikoihin, niin tämä linja sitten loppui.
 
Sen verran olen kuullut puskaradiosta, että kauan linjalla palvelleet Golden Eaglet ovat siirtyneet vara-autoiksi. Vielä muutamia vuosia takaperin näitä komeuksia näkyi useasti, nyt sitten jääneet varikoille seisomaan. Se muuten tuli vielä Helsinki-Turku-linjasta mieleen, että siellähän on vielä yksi vakiovuoro Helsinki-Turku. Lähtee Helsingistä 11.30 muistaakseni ja menee vanhaa tietä Lohjanharjusta eteenpäin koko matkan.
 
Mikäli oikein muistan, joitain vuosia sitten Vainion lippu oli pikkuisen halvempi kuin Pohjolan Liikenteen, mutta nykyään taksa on sama.

Vainiolla on yhä silloin tällöin autoemäntiä, mikä on mielestäni hyvää palvelua. Varsinkin, kun kyseessä ovat erinomaiset ja ystävälliset asiakaspalvelijat.
 
Mikäli oikein muistan, joitain vuosia sitten Vainion lippu oli pikkuisen halvempi kuin Pohjolan Liikenteen, mutta nykyään taksa on sama.

Vainiolla on yhä silloin tällöin autoemäntiä, mikä on mielestäni hyvää palvelua. Varsinkin, kun kyseessä ovat erinomaiset ja ystävälliset asiakaspalvelijat.

Noita autoemäntiä on kyllä enää todella harvoin, Kumma kyllä minun kohdalleni on lähes aina osunut yksi ja sama autoemäntä. Liekö heitä ainakaan tuolla linjalla enää muita. Vielä joitakin vuosia sitten oli autossa emäntä lähes poikkeuksetta.

Mukavaa kuljettajallekin kun saattoi jonkun kanssa keskustella matkan aikana.

Noita uusia autoja alkoi minusta tulla linjalle vuoden 2009 alussa, mutta vasta tämän vuoden puolella nuo Eaglet tuntuvat kadonneen. Olivat tosiaan varmaankin ihan vakioautoja.


PS. Kiitos hyvistä vastauksista
 
En nyt tiedä voiko niitä enään autoemänniksi kutsua. Helsingissä jäävät pois Ikean kohdalla kun ovat rahastaneet. Aikanaanhan autoemäntä oli koko matkan ja kuljettaja sai keskittyä ajamiseen. Ikävä kyllä ilmeisesti "vanhan ajan palvelukulttuuri" on poistumassa.. :/
 
En nyt tiedä voiko niitä enään autoemänniksi kutsua. Helsingissä jäävät pois Ikean kohdalla kun ovat rahastaneet. Aikanaanhan autoemäntä oli koko matkan ja kuljettaja sai keskittyä ajamiseen. Ikävä kyllä ilmeisesti "vanhan ajan palvelukulttuuri" on poistumassa.. :/
Näin se menee. Money talks and bullshit walks sanoo ameriikanpoika... Palkkakulujen näytellessä suurehkoa osuutta linja-autoyrityksenkin kulurakenteessa ei ole vaikeaa oivaltaa, kannattaako yhdessä autossa/vuorossa pitää yksi vai kaksi palkansaajaa samanaikaisesti :(
 
On Pohjolallakin autoemäntiä, ainakin Anneli ja Hanna. Kumpainenkin on toimenkuvaltaan ainakin minun näkemänäni ollut vain rahastamista -expressistä saatetaan hypätä pois jo Munkassa/Piispanristillä, eikä sillä normaalipikavuorollakaan paljon pidemmälle mennä.
Vainion autoemännät, ainakin Minna, Salla ja Merja, kulkevat sellaisissa lähdöissä, joissa menee sekä ep että pika, alkumatkan etummaisessa ja vaihtavat pikavuoroon Muuralassa tai Paimiossa. Sitä, miten pitkälle he tuossa hitaammassa autossa tulevat, ei varmaan voi yleistää.

Turun ja Helsingin välisellä linjalla tuo yhtiön merkitys on juurikin normaalipikavuorolla aika huomattava, kun se, mitä reittiä Muurlan ja Lohjanharjun väli kuljetaan, on täysin tästä riippuvainen. Tosin Vainiolla vallitsee käsittääkseni se tilanne, että jos lentokenttäsukkula joutuu käymään Muuralaa lännempänä, se ajaa oletusarvoisesti motaria Muurlaan asti. Mutta tätäkään ei varmaan voi yleistää.
 
Askaisten Auton oston peruja lienee myös aamun suora pikavuoro Helsinki-Vantaalta Turkuun (Kehä III - Turun moottoritie). Vuoroa ajettiin vielä tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen. Lähtiköhän se klo 6.00 lentokentältä, kun 540 lähti 5.50. 540 oli/on siis tämä syöttölinja lentokentältä Helsingistä lähtevään vuoroon. Nyt näyttää tuo vuoro poistuneen. (Yövuorot ajoivat lentokentän kautta myös.)

Usein olin ainoa matkustaja linjalla, kun kouluun Saloon kuljin. Mahtoiko kuljettaja ajaa vuoron loppuun, kun viimeinen matkustaja jäi pois, ja normi vuoro tuli kohta perästä? Muistelisin että uusia matkustajia ei pahemmin otettu kyytiin, ja Salossa oikaistiin suoraan sille pysäkille missä jäin pois.

Muutenkin tuo linja tuo muistoja mieleen mm. kerran tulin Salosta baarista kotiin kolmen aikaan yöllä lentokentälle. Kentällä kuski tuli herättelemään ja kysymään mihin olen menossa. Ihmetteli hetken, kun vastasin "Kotiin, missäs kaikki taksit on?".
 
Takaisin
Ylös