Helsinki - Turku -linja

Nykyisellään Salon kautta menevä ottaa aina välillä Helsinki-Vantaalta toisella linjurilla tulevia matkustajia kyytiin. Se käytäntö taitaa olla tullut tuon edellisessä viestissä mainitun linjan tilalle.

Ajaakohan se toinen auto vain tuo "jättöpaikan" ja lentoaseman väliä? Koska Helsingistä Uuteenkaupunkiin menee kanssa Vainion- auto joka menee lentokentän kautta, niin olisko tämä se auto josta matkustajat vaihtavat? Kun sen auton määränpää kylttiä ei yleensä näe...
 
Nykyisellään Salon kautta menevä ottaa aina välillä Helsinki-Vantaalta toisella linjurilla tulevia matkustajia kyytiin. Se käytäntö taitaa olla tullut tuon edellisessä viestissä mainitun linjan tilalle.

Ajaakohan se toinen auto vain tuo "jättöpaikan" ja lentoaseman väliä? Koska Helsingistä Uuteenkaupunkiin menee kanssa Vainion- auto joka menee lentokentän kautta, niin olisko tämä se auto josta matkustajat vaihtavat? Kun sen auton määränpää kylttiä ei yleensä näe...

Vainion autoista kentän kautta kulkevat vain Helsingistä/Turusta 24.00 ja 3.00 lähtevät. Kaikilla muilla on yleensä vaihto Espoossa Ikean pysäkillä. Ja tuo lentokenttä auto ajaa LentoAsema - Ikea väliä ja vain erikoistapauksissa saattaa lähteä saattoautoksi Turkuun/Poriin (Vainio hoitaa syötön Satakunnan Liikenteelle).

Pohjolan Liikenteen osalta Helsingistä 1.00 lähtevä auto kiertää lentoaseman kautta ja toiseen suuntaan 2.00 ja 4.00 kiertävät lentoaseman kautta. Lisäksi on Askaisten perua oleva suora lentokenttävuoro 5.45 Turusta. Pohjolan liityntä ajaa u-linjana 540 Espoon keskuksen ja Lentoaseman välillä.
 
Vainion autoista kentän kautta kulkevat vain Helsingistä/Turusta 24.00 ja 3.00 lähtevät. Kaikilla muilla on yleensä vaihto Espoossa Ikean pysäkillä. Ja tuo lentokenttä auto ajaa LentoAsema - Ikea väliä ... Pohjolan liityntä ajaa u-linjana 540 Espoon keskuksen ja Lentoaseman välillä.

Pääsiäisen alla tulin 540:ssa Lentoasemalta Leppävaaraan. Pohjolan edessä ajoi Vainio ainakin Lepuskiin asti, johon havainnot loppuivat, mutta varmaan oli Ikealle menossa. Miten matkustaja hyötyy tästä peräkkäinajosta? Kyllä kaksinajon kustannukset maksatetaan matkustajilla. Pohjolassa oli noin 15 matkustajaa ja arvaan, että Vainiossa vähemmän, koska se kuljettaa vain syöttömatkustajia.

---------- Viesti lisätty kello 21:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:11 ----------

Vainion autoemännät, ... , kulkevat sellaisissa lähdöissä, joissa menee sekä ep että pika, alkumatkan etummaisessa ja vaihtavat pikavuoroon Muuralassa tai Paimiossa.

Menee offtopic, mutta kerron silti: Parikymmentä vuotta sitten matkustin Jyväskylästä Helsinkiin silloisen Itä-Hämeen Liikenteen erikoispikavuorolla, jossa oli autoemäntä. "Erikoista" pikavuorossa oli se, että se ajoi Hartolasta loppumatkan pysähtymättä. Samaan aikaan Jyväskylästä lähti myös tavallinen pikavuoro. Autoemäntä jätettiin (muistikuvan mukaan jo ennen Leivonmäkeä) tavalliselle pysäkille tai muulle levikkeelle asumattoman näköisessä paikassa. Kun perässä tulevaa tavallista pikavuoroa ei vielä näkynyt, kuljettaja ehdotti, että odotetaan sitä. Emännän mielestä ei olisi tarvinnut ja sitten se tavallinen pikavuoro jo tulikin näkyviin Jyväskylän suunnan mutkasta. Ehkä siellä tien poskessa pakkasessa ei ollut koskaan tarvinnut kauan odottaa. Linja-autothan noudattavat talvellakin aikatauluaan toisin kuin eräät muut joukkoliikennevälineet.
 
Täällä ei vielä kukaan maininnut sitä että PL ajaa:
Reitti:
Helsinki (moottoritie) -> Muurlassa rampista 110 tielle -> Halikon jälkeen takasin moottoritielle
--
Vainiolla taas
Reitti:
Helsinki (moottoritie) -> Lohjanharjulle (110) Saloon asti -> Halikon jälkeen takasin moottoritielle

Nettikoneessa joku myi PL:n vanhaa Golden Eaglea. Tosin oli jo tosi iäkäs. Jaa nyt ne viimein poistuvat. Ikkunoista ei kyllä kovin nähnyt mitään kun joissakin autoissa on kosteutta vähän reimppaammin.

PL:stä ja kivihovista sen verran että meinaavat usein lähteä pysäkiltä vielä kun meikä tuloo takaa autosta ulos. Eivät avaa takaovea lahtelaisissa kun on turvallisuusriski.. Aiai lahtelaiset...
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Pohjolan Liikenne kuitenkin (ei Pohjolan Matka).

Matka-Autojen linjaliikenne meni Vainiolle vuonna 1999 (muistaakseni kesän / syksyn taitteessa).

Meni varmaan jo kevään/kesän taitteessa, kun olin tuolloin viimeisen kesän S-tiellä töissä ja silloin se oli jo tapahtunut/tapahtumassa. Vai muuttuivatko linjat jotenkin liikennelupien uusimisien yhteydessä eri aikoihin, sitä en tiedä. Parainen ja Korppoo muuttuivat jo keväällä ainakin.
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Meni varmaan jo kevään/kesän taitteessa, kun olin tuolloin viimeisen kesän S-tiellä töissä ja silloin se oli jo tapahtunut/tapahtumassa. Vai muuttuivatko linjat jotenkin liikennelupien uusimisien yhteydessä eri aikoihin, sitä en tiedä. Parainen ja Korppoo muuttuivat jo keväällä ainakin.
Matka-Autojen linjakaupan suhteen olen edelleen sitä mieltä, että se tapahtui kutakuinkin elokuussa 1999. :) Siinä muuten alkoi olla ex Keltsikalla TMJ-108 viimeiset hetket käsillä suomalaisessa ammattiliikenteessä. Sen muistan, että kyseinen BR111M liikkui Kaarinan liikenteessä vielä Vainionkin omistuksen aikana. Se lienee ollut syyskuuta kyseisenä vuonna. Muut vastaavalla tavoin M-A:lle menneet Deltat tyyppiä TuKL (virallisesti toki City) olivat jo varaosalähteinä. TMJ-108:ssa oli muuten tuossa vaiheessa teräskuuppaistuimet.
 
Joku kirjoitti siitä että Golden Eagleja ei ole enään ko. linjalla ja täytyy sanoa että ei ole näkynyt. Kovin yksipuolista tuo kalusto linjalla on. Enne oli jopa Taivalkoreja.
 
Tänään meni Golden Eagle klo 7.30 Expressiä Turkuun mutta taitaa tosiaan nykyisin lähinnä varakalustona olla nuo.
 
Miksi?
Vainiolla on S-järvellä kumpaankin suuntaan 10 min. aikataulusta
ja
PL:llä S-järvellä (Kivihovi) 20-25min.

Onko kyseessä sellainen että matkustaja tuloo varmasti kyytiin enne auton tuloa vai?

Kutsujärjestelmä ei edelleenkään käytössä Kivihovilla. Minusta sen voisi pistää toimimaan.
 
Vs: Helsinki- Turku/Turku- Helsinki linja

Matka-Autojen linjakaupan suhteen olen edelleen sitä mieltä, että se tapahtui kutakuinkin elokuussa 1999.

Kyllä, kirjallinen lähde vahvistaa tämän.

Olli Blomberg: U.M.Heinonen - Pienviljelijän pojasta liikenneneuvokseksi sanoi:
Kauppa J.Vainion Liikenne Oy:n kanssa, joka myös ajoi pääväylää Turku-Salo-Helsinki, tehtiin elokuussa 1999. Tuolloin Matka-Autot Oy:n koko linjaliikenne kalustoineen ja sitä palvelevine autotalleineen siirtyi uudelle omistajalle.
 
Tänään meni Golden Eagle klo 7.30 Expressiä Turkuun mutta taitaa tosiaan nykyisin lähinnä varakalustona olla nuo.

Näin sanoi eräs PL:n ajomestari kun jonkunen kuukausi sitten aiheesta juttelin. Ovat kuulema mahdottomia ajaa talvella varsinkin, eli vara-autoina ovat. Hyvässä kunnossa ovat silti ulkoisesti, ja eräs firma ajaa mm. Joensuuhun asti huomattavasti huonompi kuntoisella kalustolla.. :)
 
21.7.2010 oli linjalla kello 16:00 lähdöllä lahti 540. Yhtiönä Vainion Liikenne.

Yleensä on ollut autona Volvo 9700.
 
Liikennöitsijä olikin Pohjolan Liikenne mutta auto oli Lahti 540 Eagle, kuten aiemmin ajattelinkin.

Normi auto linjalla kaiketi Scania Omniexpress.

Anteeksi ajatusvirheeni, Pohjolan liikenteellä noita autoja on kaiketi neljä. Tuo yksilö jonka kyydissä olin oli varmaankin auto numero 938.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös