Savonlinja

Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinja hakee myös 1.5.2017 alkaen kahta uutta vuoroparia Tampere - Jyväskylä -välille. Reittiliikennelupahakemus

Hakemuksessa mainitaan, että haetaan uusia vuoroja, eli tarkoituksena kai olisi, että entiset vuorot säilyvät. Mutta aika erikoinen on haettujen vuorojen aikataulu: Jyväskylästä lähtö Tampereelle olisi 8.30, kun nykyisin Savonlinjalla on lähtö 9.00. Tampereelta haetaan vuoroa 16.30, kun nykyinen lähtö on 16.40.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Minun on vaikea keksiä, mitä Savonlinja tekisi niin erilailla kuin Pohjolan Liikenne, että se menestyisi Tampereen reitillä. Lisäämällä tällainen pääreitti linjakartalle firmasta tehdään kyllä houkuttelevampi ostokohde...

Vaikkapa ajamalla Valkeakosken kautta.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinjan Helsinki-Tampere-liikennelupahakemus on tehty ja julkinen. Enkä ainakaan minä olisi paljon pahemmin voinut odotuksissani pettyä.
http://www.ely-keskus.fi/documents/...0517.pdf/dc58de53-ebda-434f-9159-7439e2850eaa

Tämä on kauniisti sanottuna käsittämätöntä sekoilua. Sen sijaan, että edes yritettäisiin tarjota vuoroja sellaisiin ajankohtiin, joissa oikeasti on katvetta, tungetaan lähdöt olemassaolevien Paunun vuorojen lähituntumaan. Tampereelta VP 4.15/SL 4.30, VP 7.00 ja 7.30/SL 7.15, SL 13.00/VP 13.15, VP 15.00 ja 15.30/SL 15.15 ja Helsingistä VP 3.15/SL 3.30, VP 8.15 ja 9.15/SL 8.45, sekä VP että SL 11.15(!) ja VP 21.45/SL 22.00.
Tämä tuntuu paitsi sekä kilpailijaan että asiakkaisiin kohdistuvalta kiusanteolta, myös omille nilkoille hakkaamiselta. Vai onko tarkoituskin vain osoittaa, ettei Helsingin ja Tampereen välillä ole matkustajia kuin tiettyyn määrään vuoroja?

Idioottimaisuutta on ajaa vuorot Valkeakosken kautta. Sillä saadaan taas joku asiakas karkoitettua Onnibussille tai sellaiselle Paunun tai Länsilinjain vuorolle, joka sentään edes yrittää tehdä matkan suoraan motaria.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Savonlinja-yhtiöt

http://www.ely-keskus.fi/documents/...0517.pdf/dc58de53-ebda-434f-9159-7439e2850eaa

Päällekkäisiä lähtöjä Paunun kanssa näyttäisi olevan 11.15 Helsingistä

Sinällään mielenkiintoinen homma, mikäli lupa Savonlinjalle heltiää, niin ainakin tuo 11.15-vuoro lain mukaan aiheuttaisi Paunulle jatkuvaa ja vakavaa haittaa kuukauden verran. Paunulla kun loppuu tuossa vuorossa (kuten monessa muussakin) siirtymäajan sopimus 31.5.2017 ja Savonlinja hakee uutta liikennettä 1.5.2017 alkaen.

Kokonaisuutena Savonlinjan aikataulusuunnitelma herättää muutamia kysymysmerkkejä:
  • Tampere - Helsinki -välillä tarjonta on melko tasaista, mutta Helsinki - Tampere -suunnassa ei näemmä kulkisi yhtäkään vuoroa 11.15-22.00 välillä, jolloin luulisi kysynnän olevan voimakkainta. Vaikuttaa siltä, että tässä on haettu tuotannollisesti tehokasta kokonaisuutta nykyiset autokierrot huomioiden.
  • Savonlinjalla pääsee Tampereen suunnasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle, mutta ei takaisin päin! Houkuttaako tämä lentoasemalle menijää hankkimaan lipun Savonlinjalta vai Paunulta, jolla on kattava tarjonta molempiin suuntiin.
  • Valkeakoski hidastaa Helsinki - Tampere -väliä noin vartilla, mutta kilpailua Valkeakoskella ei vielä ole. Tosin, iso osa vuoroista kulkee Paunun kanssa samassa aikaslotissa.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Vaikka aiemmin veikkailin, että Savonlinja hankkiutuisi itse parempaan myyntikuntoon uusilla reiteillä, niin nyt näyttäisikin enemmän siltä, että siellä yritetään painostaa Paunua myymään tulemalla samoille apajille Valkeakoskella ja Jyväskylä - Tampereen linja-autoasema -välillä. OnniBus ei palvele näistä kumpaakaan. Näin ne paronienkin reviirirajat murtuu ja väitetyt kartellikumppanit muuttuvat kilpailijoiksi.

ELY-keskuksissa näyttäisi nyt olevan vireillä runsaasti saneeraushakemuksia myös Savonlinjan vanhoille reiteille 1.5. alkaen.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Idioottimaisuutta on ajaa vuorot Valkeakosken kautta. Sillä saadaan taas joku asiakas karkoitettua Onnibussille tai sellaiselle Paunun tai Länsilinjain vuorolle, joka sentään edes yrittää tehdä matkan suoraan motaria.

Jaa niinkö?

Se, jolla on tarve päästä mahdollisimman nopeasti Helsingin keskustasta Tampereen keskustaan valitsee junan. Nopeimmankin linja-autovuoron ajoaika on lähes 50% enemmän kuin 89 minuuttia puksuttava juna. Sitten on väkeä, joka on halvimman hinnan perässä ja mieluusti enintään 170 cm:n mittaisia. Tämä väki valitsee Onnibusin.

Ison ryhmän muodostaa se porukka, joka ei ole matkalla linjan päätepisteiden välillä. Se tuskin juuri välittää siitä, kestääkö matka varttitunnin enemmän tai vähemmän Valkeakosken kautta, varsinkin kun aikataulut etenkin talviaikaan ovat enintään suuntaa antavat.

Eivät bussifirmat vain keskenään kilpaile, vaan myös VR:n ja eritoten henkilöautojen kanssa. Siksi olisi hassua yrittää kilpailla vain sillä, missä bussi helpoimmin häviää eli vain isoja kaupunkialueita palvelemalla.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinjan Helsinki-Tampere-liikennelupahakemus on tehty ja julkinen. Enkä ainakaan minä olisi paljon pahemmin voinut odotuksissani pettyä.
Jos et halua nousta Valkeakoskelta, voit mennä tietty kilpailijoiden kyydissä Akaan rampilta.

---------- Viestit yhdistetty 08.02.2017 klo 00:25 ---------- Previous Post was on 07.02.2017 at 23:53 ----------

Se, jolla on tarve päästä mahdollisimman nopeasti Helsingin keskustasta Tampereen keskustaan valitsee junan. Nopeimmankin linja-autovuoron ajoaika on lähes 50% enemmän kuin 89 minuuttia puksuttava juna. Sitten on väkeä, joka on halvimman hinnan perässä ja mieluusti enintään 170 cm:n mittaisia. Tämä väki valitsee Onnibusin.
Tämä ryhmä ottaa myös tietoisen riskin, että ovat todennäköisesti myöhemmin perillä kuin se viidellä eurolla vievä halpabussi. Ei tarvi uutisia kovin kauas taaksepäin selata, että löytyy maininta esim turvalaiteongelmista. Moottoritiellä näitä vastaavia ongelmia ei yleensä ole.
Ison ryhmän muodostaa se porukka, joka ei ole matkalla linjan päätepisteiden välillä. Se tuskin juuri välittää siitä, kestääkö matka varttitunnin enemmän tai vähemmän Valkeakosken kautta, varsinkin kun aikataulut etenkin talviaikaan ovat enintään suuntaa antavat.

Eivät bussifirmat vain keskenään kilpaile, vaan myös VR:n ja eritoten henkilöautojen kanssa. Siksi olisi hassua yrittää kilpailla vain sillä, missä bussi helpoimmin häviää eli vain isoja kaupunkialueita palvelemalla.

Olet asian ytimessä. Tässäkin mielessä pysäkkiverkosto on tärkeä kilpailuvaltti. Savonlinjan hakemuksessa uutta oikeastaan oli herätellä Marjamäki henkiin, kun se 2006 siirrettiin Ideaparkin risteykseen. Toisaalta, voi olla lupahakemuksen laatijallakin käyny moka, jos ko Marjamäki on esim Livin tiedoissa ollut vielä pikapysäkkinä. Mutta mitään muuta palvelua parantavaa, ei pysäkkiverkostossa ollut.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Oli hakemuksessa yksi kiinnostava juttu, nimittäin tuolla 1300-vuorolla Tampereelta pääsisi suoraan Mäkelänkadun varteen ja niille kulmille. Tämä seikka voi olla joillekin hyödyksi kun ei tarvi käyttää hsl-liikennettä sinne päästäkseen.
Muuten olisin odottanut ainakin jonkinlaista panostusta iltapäivän/alkuillan lähtöihin hki-tampere. Mut ehkä joku sellainenkin lähtö vielä tulee joskus...
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Ihan hyvä, että on erilaisia reittejä ja pysäkkivalikoimaa. Eiköhän tuo pysähtymättä juuri missään -formaatti ole niin kilpailtu, että rajat tulevat jo vastaan.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Jos itse lähden Meilahdesta Tampereelle, on aika lailla yhdentekevää, nousenko bussiin Ruskeasuolta vai junaan bussi- tai spårayhteyden takaa steissiltä tai parinkymmenen minuutin rapsakan kävelylenkin päälle Pasilasta. Hinta ratkaisee -ja niin yllättävältä kuin se joistakin ehkä kuulostaakin, tämä ratkaisu on tuonut kolmen viime vuoden aikana kyyditsijäkseni useimmiten VR:n tai Paunun ja vain kerran Onnibussin.
Savonlinjan Valkeakosken käynnin idiotisoimisen perustelen sillä, että vuorot ajetaan Paunun kanssa samassa slotissa. Jos eroa lähimpään paunulaiseen olisi ainakin 20-30 minuuttia, voisi olla mahdollista saada sinnekin kulkevasta asiakaskakusta siivu. Nyt muutenkin tiukasti aikataulutettua vuoroa hidastaa entisestään se, että pitää käydä katsomassa Koskien linja-autoaseman tyhjä pysäkki. Tietysti noissa päällekkäistapauksissa Paunu voikin siirtää oman vuoronsa motarille, jos rupeaa näyttämään siltä, että Savonlinja kiinnostaa vanhan kolmostien varren kulkijoita enemmän. Jos kummassakin peräkkäin kulkevassa bussissa on yhden käden sormin laskettava määrä asiakkaita välitolpalle, seuraa siitä vain yleistä pahaa mieltä, myös sille asiakkaiden enemmistölle, joka on matkalla Valkeakosken ohi.

Mutta edelleen, ilman mitään näkemyksiä aiemmalle toimijalle aiheutuvista haitoista tms., jaksan ihmetellä, miksi Helsingin ja Tampereen välille voidaan myöntää liikennöintilupia slotteihin, joissa jo on puolen tunnin sisään kaksikin lähtöä ja jätetään tyhjiä aikoja sinne tänne. Esimerkiksi Helsingistä 2.00, 6.45, 8.45, 19.00 ja 21.15 sekä Tampereelta 3.40, 9.30, 16.00 ja 22.00 olisivat lähtöaikoja, joissa lähin olemassaoleva yhteys olisi niin kaukana, ettei kukaan häiritsisi ketään. Ja asiakkaan etu eli mahdollisimman runsas vuorojen määrä mahdollisimman runsaalla hajonnalla olisi kyllä oltava ainoa kriteeri niin liikennelupien anomiselle kuin niiden myöntämisellekin.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Hakemuksessa mainitaan, että haetaan uusia vuoroja, eli tarkoituksena kai olisi, että entiset vuorot säilyvät. Mutta aika erikoinen on haettujen vuorojen aikataulu: Jyväskylästä lähtö Tampereelle olisi 8.30, kun nykyisin Savonlinjalla on lähtö 9.00. Tampereelta haetaan vuoroa 16.30, kun nykyinen lähtö on 16.40.

Nykyisistä Turku - Tampere - Jyväskylä - Kuopio ja Turku - Tampere - Jyväskylä - Joensuu vuoroista on muutoshakemukset Pohjois-Savon ELY:n sivuilla. Joensuuhun menevät vuorot käännetään hakemuksissa Kuopioon ja yhteys Joensuuhun muuttuu vaihdolliseksi. Mainitsemasi lähtöajat pysyvät kuitenkin ennallaan eli siinä tosiaan menisi hyvin lyhyen ajan sisällä kaksi Savonlinjan bussia peräkkäin. Vaikea kuvitella, että ainakaan viikon hiljaisempina päivinä löytyisi kysyntää molempiin (8.30 lähtö ajettaisiin M - P ja 16.30 lähtö M - P, S).
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinja tuo numerotunnukset linjakilpiin samanlailla kun esimerkiksi lentoyhtiöt lentoihin. 1.5 alkaen jokaisella vuorolla on oma tunnuksensa, esimerkiksi s609 ja s707. Matkahuollon aikatauluhakua selaamalla voi todeta asian. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan tunnus tullaan näyttämään myös kilvissä.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinja tuo numerotunnukset linjakilpiin samanlailla kun esimerkiksi lentoyhtiöt lentoihin. 1.5 alkaen jokaisella vuorolla on oma tunnuksensa, esimerkiksi s609 ja s707.

Sama S-kirjain kuin VR:n Pendolinoissa. Esim. Turusta klo 14.25 Kuopioon lähtevä pika on vuorotunnukseltaan S905.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Jossain mielessä on hyvä että on erlaisia palvelutuotteita, mutta ei turha päällekkäisyys hyödyttäne liikennöitsijöitäkään. Bussikalustossa on sitten suuri ero. Matkustin Omnibussilla lahteen ja ehkä hinta/laatu-suhde oli kohdallaan. Olen 177 cm pitkä ja minulle ei ylimääräistä tilaa ollut senttiäkään ja kun bussi oli täyteen myyty, niin ei mitään mukavaa matkustamista.

Savonlinja ja Paunu käyttää kalustoa, jossa suurempi istumisväljyys ja istuimet leveämmät sekä kokonaan kangasta.

Eli tuote on siis eri ja ainakin isomman ihmisen kannattaa mukavuudesta maksaa enemmän.
 
Takaisin
Ylös