Savonlinja

Vs: Savonlinja-yhtiöt

Eli entisestä tilanteesta, jossa tietyillä "sisään ja uloskulkuväylillä" saattoi kulkea kaukoliikenteellä tai lähiliikenteellä ja halutessaan matkustaa kauempaankin kohteeseen saattoi hypätä suoraan sinne menevään vuoroon ollaan tieten tahtoen menossa tilateeseen, jossa täytyy aina kulkea keskustan kautta? Ja käytännössä syödään kaukoliikenteeltä yksi tulonlähde ja joudutaan pahimmillaan luomaan yhteiskunnan rahalla lisää palvelua? Ei kuulosta fiksulta tai hyvältä bisnekseltäkään.Tai pahimmillaan jossain paikassa kaukoliikenne ei enää pysähdy ja lähiliikennettä ei luoda? T

uo on hyvä, jos Savonlinjalla on vielä noin hyvä palvelutaso. On alueita joissa suurehkokin vakiovuoroliikenne (kerran tunnissa) on muutettu täysin pikavuoroliikenteeksi. Kulkuaika on sama, mutta pysäkkejä on paljon vähemmän ja pikavuorolisän saa periä. Ei liene suuren osan asiakkaita etu, paitsi sen pienen marginaalin jolla on kiire päästä reitin päästä päähän. Väliäkös niillä väliltä kulkevilla? Eihän heidän kulkemisensa tuo kuin tuloja joilla pitkän matkan matkustajien hintaa voisi jopa teoriassa laskea. Monia yksittäisiä maakuntarajoja ylittäneitä reittejä on poistunut ja mitään ei ole tullut tilalle. Tai enintään matkustajan reititys alkaa olemaan kolmen pisteen reititystä ja mahdollisista matkaketjuista ei ole tietoakaan.

Eiköhän tuo jako pikavuoroliikenteeseen ja vakiovuoroliikenteeseen rupea olemaan menneen talven lumia. Se on peräisin niiltä 60 vuoden takaisilta ajoilta, kun silloisia kinttupolkuvaltateitä korvanneet pikatiet tulivat käyttöön. Nyt on linja-autoliikenteen kysyntä kaikkialla muualla kuin keskeisimmillä runkoreiteillä niin kuralla, että jokainen kyytiin haluava kohta kiinnostaa isäntiä, seisoo pikavuoropysäkillä tai ei. Ylisääntelyn purku tuo framille uusia bisnes- ja hinnoittelumalleja iänikuisten sijaan. Vuonna 2037 todennäköisesti naureskellaan tälläkin foorumilla, että kuvitella, että ennen vanhaan valtiolta piti kysyä lupa pysähtyä sillä ja sillä pysäkillä.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Eiköhän tuo jako pikavuoroliikenteeseen ja vakiovuoroliikenteeseen rupea olemaan menneen talven lumia. Se on peräisin niiltä 60 vuoden takaisilta ajoilta, kun silloisia kinttupolkuvaltateitä korvanneet pikatiet tulivat käyttöön. Nyt on linja-autoliikenteen kysyntä kaikkialla muualla kuin keskeisimmillä runkoreiteillä niin kuralla, että jokainen kyytiin haluava kohta kiinnostaa isäntiä, seisoo pikavuoropysäkillä tai ei. Ylisääntelyn purku tuo framille uusia bisnes- ja hinnoittelumalleja iänikuisten sijaan. Vuonna 2037 todennäköisesti naureskellaan tälläkin foorumilla, että kuvitella, että ennen vanhaan valtiolta piti kysyä lupa pysähtyä sillä ja sillä pysäkillä.

Ongelmahan on miltei sama kuin tuo muinainen: liikennöitsijät itse pyrkivät pikavuoroliikenteeseen kun saa periä pikalisää ja itsehän he määrittelevät missä haluavat pysähtyä. Hätäisten ja kiireisten haluaman lisäominaisuuden (nopea vuoro) lisämaksulla rahastetaan nykyään kaikkia matkustavia. Pikavuorolisä pitäisi poistaa (myös opiskelijaseutulipuista ja sotilaslitterasta) jolloin pikavuoron houkuttelevuus nopean rahan toivossa liikennöitsijälle vähenisi. Pikavuoroilla on edelleen paikkansa - äärimmäisen pitkillä linjoilla ja silloin kun on oikeasti asiakaspotentiaalia nopeille, rajoitetusti palveleville vuoroille. Todennäköisesti vain ruuhka-aikaan. Kärjistetysti vain kolmannekselle käyttäjistä nopeus on ns. kriittinen arvo, perillepääsy/käytettävyys ja hinta ovat ne kaksi muuta kolmannesta.
Pelkään pahoin, että 2037 muistellaan kaiholla aikaa, jolloin oikeasti pääsi monista paikoista suoraan suurempiin keskuksiin, ilman että ensin piti käydä lähimmässä kuntakeskuksessa nousemassa pikavuoroon joka ei pysähdy kuin kuntakeskuksissa. Ja on laajoja alueita, joilla nyt on jonkinlainen joukkoliikenne mutta ei enää välttämättä vuonna 2037.
Toki toivon, että tuo "jokainen kyytiin haluava kohta kiinnostaa isäntiä, seisoo pikavuoropysäkillä tai ei" alkaisi purra pian alalla. Myös toisinpäin; pois pääsisi millä tahansa pysäkillä reitin varrella jolla haluaa.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Olette nyt tahallanne ymmärtäneet esittämäni argumentit väärin. On idioottimaista pakottaa kauemmas menevät, nopeampaa kyytiä kaipaavat asiakkaat istumaan kaiken maailman kyläpahasten kautta kiertävissä busseissa, mutta yhtä asiatonta jättää nämä palvelematta. Edullisella hintatasolla molempien ryhmien asiakkaita kyllä on.
Jos pienemmillekin kylille on sellaisia asiakkaita, joita liikenne palvelee, on sen järjestäminenkin toki perusteltua, mutta juuri Helsingistä Mikkeliin tai Jyväskylään (tai niistä eteenpäin) menevien asiakkaiden pakkoistuttaminen lentokentän, Lahden ja Heinolan kautta suoraan Lusiin ajamisen sijasta on lähinnä kiusaamista. Muutenkin pitkään matkaan tulee mutkittelusta kolmen vartin lisä, joka jo vaikuttaa kulkupelin valintaankin. Varsinkin, kun päiväsaikaan asiakaspohjaakin kokonaismalliin (kahdessa tunnissa yksi bussi HEL-kenttä-Lahti-Heinola-Lusi-Jyväskylä, yksi HEL-Lusi-Mikkeli, yksi HEL-kenttä-Lahti-Heinola-Lusi-Mikkeli ja yksi HEL-Lusi-Jyväskylä sekä vv.) varmaan löytyisi.

Kyllähän aikanaan joku varmaan körötteli postiautollakin maan päästä päähän, hankaliin aikoihin ja kaikki kylät kiertäen. Sikäli kuviossa ei ole mitään varsinaisesti uutta.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinjan Helsinki-Tampere-liikennelupahakemus on tehty ja julkinen. Enkä ainakaan minä olisi paljon pahemmin voinut odotuksissani pettyä.
http://www.ely-keskus.fi/documents/...0517.pdf/dc58de53-ebda-434f-9159-7439e2850eaa

Tämä on kauniisti sanottuna käsittämätöntä sekoilua. Sen sijaan, että edes yritettäisiin tarjota vuoroja sellaisiin ajankohtiin, joissa oikeasti on katvetta, tungetaan lähdöt olemassaolevien Paunun vuorojen lähituntumaan. Tampereelta VP 4.15/SL 4.30, VP 7.00 ja 7.30/SL 7.15, SL 13.00/VP 13.15, VP 15.00 ja 15.30/SL 15.15 ja Helsingistä VP 3.15/SL 3.30, VP 8.15 ja 9.15/SL 8.45, sekä VP että SL 11.15(!) ja VP 21.45/SL 22.00.
Tämä tuntuu paitsi sekä kilpailijaan että asiakkaisiin kohdistuvalta kiusanteolta, myös omille nilkoille hakkaamiselta. Vai onko tarkoituskin vain osoittaa, ettei Helsingin ja Tampereen välillä ole matkustajia kuin tiettyyn määrään vuoroja?

No, eipä se pitkään kestänytkään. Savonlinja hakee koko reitin lopettamista "liian pienen matkustajamäärän vuoksi": http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/119086/Savonlinja+Oy, REITTI-621031, 011117.pdf
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Kaupparekisteriin on tullut myös Savonlinja-konsernin tilinpäätöstiedot vuodelta 2016.

--

Mm. Savonlinja:

SL-tunnusluvut 2011-2016.png

--

Mm. Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy:

E-S Linjaliikenne -tunnusluvut 20112016.png
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Halutaan lopettaa 1.1.2018

6.00 M-P erikoispika Hki-Kotka
7.30 M-P vakio Hki-Porvoo-Loviisa-Kotka
8.30 M-S pika Hki-Porvoo-Kouvola
15.30 M-S pika Hki-Porvoo-Kouvola

7.35 M-L pika Kouvola-Porvoo 9.00-Hki
15.20 M-L vakio Loviisa-Pernaja-Pvo 16.15 lopetetaan, S-vuoro jää
15.55 M-P erikoispika Kotka-Hki
16.30 M-P vakio Pvo-Moottoritie-Hki

Muita muutoksia:
4.45 M-S pika Kotka-Loviisa-Pvo-Hki kuljettavaksi Hkl-Vantaan kautta
18.35 M-S pika Kouvola-Porvoo 20.00-Hki aikaistetaan M-L tunnilla, S-vuoro ei muutu
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Onkohan Savonlinjan omistajilla metsät nyt kaadettu ja tappiollista toimintaa pakko supistaa. Toivottavasti tämä ei ennakoi suurempia vaikeuksia. Joskus pitää supistaa, jotta saadaan terveempi uusi alku.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Aika rajua on ollut Savonlinjan vuorojen supistamistahti viimeisen vuoden aikana eri puolilla liikennekenttää.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Onkohan Savonlinjan omistajilla metsät nyt kaadettu ja tappiollista toimintaa pakko supistaa. Toivottavasti tämä ei ennakoi suurempia vaikeuksia. Joskus pitää supistaa, jotta saadaan terveempi uusi alku.

Pakkohan liikennettä on vähentää, kun OB vie matkustajat. Eläkeläisellä kun on aikaa, laskeskelin, että Savonlinja on vähentänyt pikavuoroliikennettään parissa vuodessa n.188 000 kilometristä/viikko nyt haetut muutokset mukaan laskien n. 112 000 kilometriin/viikko. Kun viime vuoden tuloksia katselee, ei hyvältä näytä.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinjan uusien avauksien epäonnistuminen 3-tiellä ja 9-tiellä merkitsevät sitä, että yhtiön liikenne painottuu yhä vahvemmin Itä- ja Kaakkois-Suomeen, mikä on väestötappioaluetta. Ei siis ole kovin kirkas tulevaisuudennäkymä.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

On kuitenkin kilpailutettua kaupunkiliikennettä pääkaupunkiseudulla ja Turussa sekä Turun ympäristökunnissa yhteensä yli sadalla autolla. Tuskin mikään linja-autoliikenne kannattaa tällä hetkellä mitenkään erityisen hyvin.
 
Takaisin
Ylös