Pikavuorot Haminasta Helsinkiin kolmelle liikennöitsijälle

Liittynyt
27 Syyskuu 2007
Viestit
58
Maanantaina 3.1.2011 tehdään täysin omituista bussiliikenteen historiaa. Haminasta Helsinkiin starttaa kaksi pikavuoroa, 7.50 ja 11.20 ja paluulähdöt Kampista ovat 13.00 ja 16.00. Erikoisen jutusta tekee se, että jokaisella vuorolla on kahden eri liikennöitsijän bussit yhtä aikaa :shock:

Sekä Vuorela, Pohjolan Liikenne että Savonlinja kiinnostuivat samoista pikavuoroista, joita liikennöi vielä tämän vuoden alussa Hostikka Charter. Lupaviranomaisella oli ilmeisesti vaikeuksia päättää, kenelle vuorot annetaan Hostikan lopettamisen jälkeen, ja vuorot jaettiin seuraavasti:
7.50 Hna-Hki: Vuorela, Pohjolan Liikenne
11.20 Hna-Hki: Vuorela, Savonlinja
13.00 Hki-Hna: Vuorela, Savonlinja
16.00 Hki-Hna: Vuorela, Pohjolan Liikenne

Näillä vuoroilla tulee siis olemaan kahden bussin kilpa-ajoa siitä, kuka ehtii ensimmäisenä napata matkustajat. Molemmat bussiyhtiöt saavat lähteä Kampista, mutta kenenkään aikatauluja ei laiteta Matkahuollon aikatauluhakuun eikä kukaan saa kuljettaa rahtia.

Kahteen bussiin ei tule mitenkään riittämään matkustajia, eikä koko touhussa tunnu muutenkaan olevan mitään järkeä :???: PL ja Savonlinja ovat ilmeisesti halunneet vuorot vain estääkseen Vuorelan Liikennettä menestymästä uudella reitillä. Vuorelan Liikenne tarjoaa ainoana yhtiönä suorat yhteydet myös Miehikkälästä ja Virojoelta Helsinkiin. Samoilla reiteillä Pohjolan Liikenne on tasaiseen tahtiin lakkauttanut vuorojaan ja muuttanut niitä Kotkasta lähteviksi.
 
Molemmat bussiyhtiöt saavat lähteä Kampista, mutta kenenkään aikatauluja ei laiteta Matkahuollon aikatauluhakuun eikä kukaan saa kuljettaa rahtia.

Mikä tässä mahtaa olla taustalla? Kaikki yhtiöt kuitenkin ovat muilla linjoillaan Matkahuollon kanssa yhteistyössä. Viranomainen tuskin mitään aikatauluhakukieltoa voi asettaa.
 
PL ja Savonlinja ovat ilmeisesti halunneet vuorot vain estääkseen Vuorelan Liikennettä menestymästä uudella reitillä.

Sekä PL että Savonlinja ovat jo huomanneet suurten kaupunkiseutujen kilpailutetussa sopimusliikenteessä, että kilpailijoiden pelaaminen ulos rahalla ei toimi. Silti näköjään samaa pitää yrittää nyt kun kaukoliikenteen kilpailu vapautuu.
 
Piti oikein mennä tänä aamuna Haminan entiselle rautatieasemalle eli nykyiselle linja-autoasemalle katsomaan miten 7:50 Hesan pikavuoron aloitus sujuu. Pohjolan Liikenne oli hyvissä ajoin laiturissa autona uudehko omniexpress ja kaksi matkustajaa sai, joista toista sai paikallinen harrastelija herra Tunni pidäteltyä tyyliin että suosi mieluummin Vuorelan bussia. Ei jäänyt kuitenkaan odottamaan tätä, kun ei ollut tullut lähtöaikaan mennessä. Vuorela tuli 10 minuuttia myöhässä autona tuore Lahti Eagle tuotuaan ensiksi Virojoki - Klamila - Hamina vuoron, jotain ylimääräistä murhetta ilmeisesti, kun koululaisetkaan eivät tällä viikolla häiritse täälläpäin. Elikkä Vuorelan ainoaksi turistiksi jäi herra Tunni. 11:20 - lähdöllä molemmat autot olivat ajoissa laiturissa, Savonlinjalla muistaakseni 896 numeroinen Setra 415 gt-hd ja Vuorelalla Volvo 9700S, no 15. Ja tyhjinä lähtivät molemmat. Elikkä jonkinmoista mainoskampanjaa vaatisivat, jotta ihmiset osaisivat mennä kyytiin. Jostain lupateknisestä keskeneräisyydestä johtuu, ettei Matkahuoltokaan jaa tietoa näistä.
 
Molemmat bussiyhtiöt saavat lähteä Kampista, mutta kenenkään aikatauluja ei laiteta Matkahuollon aikatauluhakuun eikä kukaan saa kuljettaa rahtia.

Ehkä vapaa kilpailu todella on paikallaan, jos tällaisilla ratkaisuilla pyritään estämään menestymisesn mahdollisuudet. Netin merkistys uusien tuotteiden (tässä tapauksessa lähtöjen) löytymisessä on merkittävä, joten miksi sitä rajoitetaan. Samoiten tuntuu todella ihmeelliseltä, että estetään rahdin kuljettaminen.
 
7.50 Hna-Hki: Vuorela, Pohjolan Liikenne
11.20 Hna-Hki: Vuorela, Savonlinja
13.00 Hki-Hna: Vuorela, Savonlinja
16.00 Hki-Hna: Vuorela, Pohjolan Liikenne

Kerrassaan typerää puuhastelua. No, jos vielä matkustaisin Hamina - Helsinkiä, niin Vuorelalla minä menisin ihan kannatuksen vuoksi.
 
Isot jylläävät MH:n hallituksessa ja halauvat Vuorelan pois. PL:lle ja SL:lle reitin rahtitulot ovat "puolikkaita puupennejä" koko konsernien talouteen vertrattuna.
Sama koskee aikatauluhakua.

Kyllä Vuorelalle pitä antaa mahdollisuus, ja itse asiassa tämä voisi periaatteessa oikeusteitse vaatia MH:lta ruhtinaalliset korvaukset menetyistä rahituloista ja mahd. matkustajista..
 
Kyllä Vuorelalle pitä antaa mahdollisuus, ja itse asiassa tämä voisi periaatteessa oikeusteitse vaatia MH:lta ruhtinaalliset korvaukset menetyistä rahituloista ja mahd. matkustajista..

Itse asiassa kun tämä tuli puheeksi, niin tuossa loppiaista ennen tuo "karavaani" tuli vastaan seiskatiellä. Ensiksi tuli Expressbus-väreissä pikavuoro Hamina-Helsinki, sitten miltei heti perässä Vuorela, jossa luki myös Hamina-Helsinki-pikavuoro. Ajattelin hetken, että näinkö ihan oikein vai mikä juttu tämä oli.

Toisaalta, onhan noita vuoroja ajeltu ennenkin eri firmojen toimesta, tosin silloin on sovittu, mitkä vuorot kukakin ajaa. Esim. Holmström ja Saimaan Liikenne vuorottelivat Imatra-Hamina-Helsinki-pikavuoroa silloin kun minä tuota Haminan ja Helsingin väliä säännöllisesti kuljin. Ei siinä peräkanaa ajeltu.
 
Minkälainen hinnoittelu mahtaa olla uusilla vuoroilla? Hostikka ajeli noita vuoroja jonkin verran muita halvemmin hinnoin ja kuullun perusteella matkustajiakin oli.

Kuvittelisin, että kohtuullisin alennuksin ja kevyellä markkinoinnilla Haminan seudulla Vuorela voisi kerätä matkustajia. Savonlinja ja Pohjolan Liikenne tuskin voisivat lähteä mukaan hintakilpailuun. Näyttäisi ainakin kovin oudolta asiakkaitten silmissä, jos kaksi vuoroparia ajettaisiin eri hinnoin kuin koko muu liikenne.

Jos Haminaan vaan ajetaan samaan aikaan kahdella autolla, mutta hinnassa tai palvelussa ei ole eroa, tuntuu kilpailu vähän siltä, kuin ei oltaisi tosissaan liikkeellä.
 
Toistaiseksi molemmat liikennöitsijät ottavat täyden hinnan. Olen samaa mieltä siitä, että Vuorelan kannattaisi ottaa käyttöön joitakin kilpailukeinoja. Esim. Haminan ja Karhulan välille voisi saada matkustajia, jos ei ottaisi pikavuoromaksua.

tuntuu kilpailu vähän siltä, kuin ei oltaisi tosissaan liikkeellä
Pelkkää pelleilyähän nuo uudet pikavuorot taivatkin olla. :cool:
 
Pikavuorokilpailu jatkuu samanlaisena, kun kesäaikatauluihin siirrytään maanantaina 6.6.

Matkustajia on edelleen heikosti (yleensä 0...5/vuoro), pääosin haminalaisia, jotka valitsevat Vuorelan kyydin. Epävarmuus omien vuorojen säilymisestä ei ole innostanut bussiyhtiöitä mainostamaan vuoroja.

Hintakilpailua ei ole tiedossa.
 
Melkein neljän vuoden jälkeen Pohjolan Liikenne on antamassa periksi ja hakee oman vuoroparinsa lopettamista vuodenvaihteessa.
 
Myös Savonlinja luopuu tästä leikistä ja hakee omien vuorojensa lakkauttamista 1.1.2015 alkaen. Savonlinja on kuitenkin samalla hakemassa aamuksi uutta Hamina - Helsinki -vuoroa, joka menisi 40 min ennen Vuorelan vuoroa.
 
Korkein hallinto-oikeus hylkäsi viime viikolla paronien valitukset ja siitä aiheutunee nämä peruutukset.
 
Takaisin
Ylös