Kabus TC6-Z3

Bussiterminaali

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
220
Mietiskellyt tässä tuota Kabus TC6-Z3 ja eräitä ominaisuuksia em. autotyypissä. Varmaan joku osaa vastata niihin että miksi ovat niin?

Sähköovet, ne kun on selvästi hitaammat kuin paineilmalla toimivat ovet. Onko sen takia valittu ettei tarvitsisi kerätä painetta säiliöihin ovia varten mikä taas sitten lisäisi polttoaineen kulutusta?

Pienet pyörät tekevät mun mielestä autosta kottikärrymaisen ja on varsin kiikkerä matkustaa.

Ja tietenkin se Cumminsin kone, ei koneessä itsessään mitään vikaa mutta se litratilavuus ja hevosvoimien lukumäärä ja vääntö. On vähän ritsa kulkemaan. Välillä tuntuu että jaksa kulkea edes.

Ja samaten ne kumijouset, kuin olisi kumipallon kyydissä. Pomppii välillä sen verran paljon. Ainoita hyviä/mukavia ominaisuuksia mitä nyt näin nopeasti keksin autosta on penkit ja ilmastointi.
 
Bussiterminaali sanoi:
Mietiskellyt tässä tuota Kabus TC6-Z3 ja eräitä ominaisuuksia em. autotyypissä. Varmaan joku osaa vastata niihin että miksi ovat niin?

Sähköovet, ne kun on selvästi hitaammat kuin paineilmalla toimivat ovet. Onko sen takia valittu ettei tarvitsisi kerätä painetta säiliöihin ovia varten mikä taas sitten lisäisi polttoaineen kulutusta?
Todennäköisesti , tietoa ei ole. Myös säiliöiden paino on huomioitava lisäpainona.

Bussiterminaali sanoi:
Pienet pyörät tekevät mun mielestä autosta kottikärrymaisen ja on varsin kiikkerä matkustaa.
Niin , ja varmasti renkaat ovat kalliimmat hankkia suhteessa vakiokokoihin. Ja kuinka hyvin ne kestävät , huonosti , jos olen oikein kuullut..

Bussiterminaali sanoi:
Ja tietenkin se Cumminsin kone, ei koneessä itsessään mitään vikaa mutta se litratilavuus ja hevosvoimien lukumäärä ja vääntö. On vähän ritsa kulkemaan. Välillä tuntuu että jaksa kulkea edes..
Omituinen ratkaisu tosiaan. Hankkimalla volvon tai scania koneet ja sähkökepin/automaatin olisi autosta tullut ehkä todellinen haastaja kulutuksen suhteen. Nyt uudet scaniat menee samalla naftallalukemalla.

Bussiterminaali sanoi:
Ja samaten ne kumijouset, kuin olisi kumipallon kyydissä. Pomppii välillä sen verran paljon.
Onko sitten haettu mahdollisimman matalaa rakennetta , tietysti paineilmajousissa on paljon huoltokohteita , jos se on ollut syynä.

Ainoita hyviä/mukavia ominaisuuksia mitä nyt näin nopeasti keksin autosta on penkit ja ilmastointi.
Penkeissä on kiinteät käsinojat , omalaatuinen ratkaisu. Ilmastointi on hieno systeemi , kabusin ( kuten nykybussien ) ongelma vaan on se että puhallussuutin on matkustajan yläpuolella ja tulee helposti vedon tunne.
Miksei ilmastointi voisi olla rakennettu siten että jäähdytysputket jäähdyttäisivät bussin keskikäytävän sivuosat aika viileiksi , ja sitten imettäis ilmaa katosta pois.
Korvausilma syötettäisiin siis jalkatilasta , parantaisi ehkä lämmitystehoakin.
 
Rusetti sanoi:
Ilmastointi on hieno systeemi , kabusin ( kuten nykybussien ) ongelma vaan on se että puhallussuutin on matkustajan yläpuolella ja tulee helposti vedon tunne.
Miksei ilmastointi voisi olla rakennettu siten että jäähdytysputket jäähdyttäisivät bussin keskikäytävän sivuosat aika viileiksi , ja sitten imettäis ilmaa katosta pois.
Korvausilma syötettäisiin siis jalkatilasta , parantaisi ehkä lämmitystehoakin.
Periaatteessahan ilmastoinnin (= jäähdytys) pitäisi puhaltaa ilmaa ylhäältä sisään ja se imettäisiin alhaalta pois; lämmityksen taas pitäisi toimia päinvastoin.

Kuinkakohan kallis tuollainen sitten olisi. Pienessä henkilöautossa on helppo muuttaa ilmavirran reititystä mutta liekö tällaista busseissa edes kokeiltu.
 
Bussiterminaali sanoi:
Sähköovet, ne kun on selvästi hitaammat kuin paineilmalla toimivat ovet. Onko sen takia valittu ettei tarvitsisi kerätä painetta säiliöihin ovia varten mikä taas sitten lisäisi polttoaineen kulutusta?
Jotenkinhan se akuista otettu energiakin pitää sinne palauttaa. Mistäpä muualtakaan se tulisi kuin polttoaineesta... No, saattaa tietysti olla, että pieni säästö tulee sähköoven eduksi, mutta sillä ei tässä mittakaavassa liene mitään käytännön merkitystä.

Tuon kumijousi- ja sähköoviasian voisi jotenkin ymmärtää sitä kautta, jos sillä olisi päästy paineilmajärjestelmän poistamiseen. Mutta kun jarrut kuitenkin tarvitsevat paineilmaa, niin omituiselta tuntuu. Ellei sitten Martti ole niillekin laittanut jotain "poikkeavaa" järjestelmää..?
 
Tuo vääntökumijousitus on ilmesesti "melko" halpa valmistaa.Mutta esimerkiksi kelirikkoaikaan tällä kabusilla ei voi liikennöidä joka paikassa johtuen jousituksen "puutteista".
 
Onko tuossa kumijousituksessa korkeussäätöä? Eli siis maavaran säätöä, tai sellaista mekanismia, joka pitäisi maavaran aina samana?
 
Siinä ei ole korkeudensäätöä.Ainoastaan huollossa pystyy sitä "esijännitystä" muistaakseni muuttamaan.
 
Eli bussin asennossa palataan vanhaan (hyvään?) lehtijousiaikaan... liekö tuolla suurta vaikutusta bussin ajo-ominaisuuksiin? Kabus kai on omapainoltaan aika kevyt, joten asioista mitään ymmärtämättömänä on helppo arvata, että matkustajamäärä vaikuttaa bussin painoon ja sitä kautta ajo-ominaisuuksiin enemmän kuin omapainoltaan raskaammissa tapauksissa. Tai sitten ei. Viisaammat kertokoot miten asia on :)
 
Tuo uusi Kabussihan on tehty niin kevyeksi kuin ilmeisesti mahdollista on. Ei se muuten kulkisi 17-19 litran keskikulutuksella pikurissa. Vaihteensiirtohan tuossa pikassa on ihan ahterista. Vaihteissa joutuu käyttämään todella paljon voimaa että saa vaihteet silmään. Varsinkin pakin houkuttelu on melko homma.
 
cummins sanoi:
Ei se muuten kulkisi 17-19 litran keskikulutuksella pikurissa.
Eikä sekään kyllä kaikissa vuoroissa noissa lukemissa ole. Esimerkiksi turusta tampereelle ajava erikoispika pääsi kyllä aika pieniin lukemiin , mutta syynä olivat myös todella löysä aikataulu sekä kevyt kuormitus.
Kyllä se lähemmäs kahtakymmentä menee normaalissa pikassa.
 
Rusetti sanoi:
cummins sanoi:
Ei se muuten kulkisi 17-19 litran keskikulutuksella pikurissa.
Eikä sekään kyllä kaikissa vuoroissa noissa lukemissa ole. Esimerkiksi turusta tampereelle ajava erikoispika pääsi kyllä aika pieniin lukemiin , mutta syynä olivat myös todella löysä aikataulu sekä kevyt kuormitus.
Kyllä se lähemmäs kahtakymmentä menee normaalissa pikassa.
Tuolla tarkoitin juuri tuota ihanteellisissa olosuhteissa ajamista. Paljonko muuten Volvo/Scania pohjaiset pikurit vie vakio/pikaliikenteessä.
 
Vs: Uusia linja-autoja Lauttakylään ja Porvooseen

Kaukoliikenne Kabus soveltuu paremmin pitkille matkoille, eikä Porvoo-Helsinki välille.

Omien kokemuksien mukaan se ei sovellu millekkään matkalle. Penkit eivät ole hyvät, ja sellainen oma tunnelma puuttuu, kun on tottunut Eagleihin..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikä Cumminssi siinä on? Laittaisivat 14l Cumminssin, johan kulkis, no ..Toisaalta myös perän välitykset vaikuttaa kiihtymiseen.
 
Kauhean raskaanoloinen kori on kuitenkin moottorille, tai siltä tuntuu. Ei meinaa millään jatkaa kiihdyttää ylämäissä. Voisi tehdä ihan hyvää, jos moottoriin saisi vähän tehoja lisää.
 
Vs: Satakunnan Liikenne

Otapa ensi kerralla mittanauha matkalle mukaan, tai käy salaa linja-autoasemalla mittaamassa, jos Kabus-allergia estää varsinaisen matkustamisen.

Penkit ovat kyllä isot, mutta epämiellyttävän upottavat. Satakunnan Liikenteellä penkit ovat jämäkämmät. Paunun pikavuoroautoissa, ainakin joissain, on edessä istuinjärjestys 1+2, jossa ne 2 penkkiä ovat väljemmin kuin yleensä. Tämä on minusta hyvä ratkaisu myöskin, tosin penkkien väliin jää tilaa, joten ne voisivat olla myös leveämmät.

Samoin Kabuseissa on öisin outoa matkustaa, kun loisteputket hohtavat kylmää ja kirkasta valoa. Pidän enemmän siitä, että valo heijastuu jonkun pinnan kautta, kuin että se tulisi suoraan katosta ja estäisi ikkunoista ulos katsomisen.

Toinen asia, mitä Kabuseissa tulee mieleen, on se kun tunnen myötätuntoa kuljettaparkaa kohtaan, joka yrittää saada vaihdetta silmään ja vaihteisto rutisee ihmeellisesti vaihdetta vaihtaessa. Koneen teho ei tunnu riittävän kunnon kiihdytykseen, vaan saa veivata olan takaa. Muissa pikavuorobusseissa tehoa tuntuu löytyvän tarpeeksi ja vaihteetkin vaihtuvat ilman ylimääräisiä rutinoita. Olen kyllä aina kulkenut samalla Oulu-Helsinki -yövuorolla, joten voihan se olla, että tuossa kyseisessä autossa vain on jotain vikaa.

Jotenkin Kabusit vain tuntuvat aika erilaisilta kuin muut pikavuoroautot. Voihan siitä erilaisuudesta joku toki pitääkin, omaan makuuni nuo eivät van ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös