Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/32

Viestiketju: Kabus TC6-Z3

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Kabus TC6-Z3

    Mietiskellyt tässä tuota Kabus TC6-Z3 ja eräitä ominaisuuksia em. autotyypissä. Varmaan joku osaa vastata niihin että miksi ovat niin?

    Sähköovet, ne kun on selvästi hitaammat kuin paineilmalla toimivat ovet. Onko sen takia valittu ettei tarvitsisi kerätä painetta säiliöihin ovia varten mikä taas sitten lisäisi polttoaineen kulutusta?

    Pienet pyörät tekevät mun mielestä autosta kottikärrymaisen ja on varsin kiikkerä matkustaa.

    Ja tietenkin se Cumminsin kone, ei koneessä itsessään mitään vikaa mutta se litratilavuus ja hevosvoimien lukumäärä ja vääntö. On vähän ritsa kulkemaan. Välillä tuntuu että jaksa kulkea edes.

    Ja samaten ne kumijouset, kuin olisi kumipallon kyydissä. Pomppii välillä sen verran paljon. Ainoita hyviä/mukavia ominaisuuksia mitä nyt näin nopeasti keksin autosta on penkit ja ilmastointi.
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  2. #2

    Liittynyt
    08.07.2005
    Viestejä
    39

    oletus Re: Kabus TC6-Z3

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali
    Mietiskellyt tässä tuota Kabus TC6-Z3 ja eräitä ominaisuuksia em. autotyypissä. Varmaan joku osaa vastata niihin että miksi ovat niin?

    Sähköovet, ne kun on selvästi hitaammat kuin paineilmalla toimivat ovet. Onko sen takia valittu ettei tarvitsisi kerätä painetta säiliöihin ovia varten mikä taas sitten lisäisi polttoaineen kulutusta?
    Todennäköisesti , tietoa ei ole. Myös säiliöiden paino on huomioitava lisäpainona.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali
    Pienet pyörät tekevät mun mielestä autosta kottikärrymaisen ja on varsin kiikkerä matkustaa.
    Niin , ja varmasti renkaat ovat kalliimmat hankkia suhteessa vakiokokoihin. Ja kuinka hyvin ne kestävät , huonosti , jos olen oikein kuullut..

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali
    Ja tietenkin se Cumminsin kone, ei koneessä itsessään mitään vikaa mutta se litratilavuus ja hevosvoimien lukumäärä ja vääntö. On vähän ritsa kulkemaan. Välillä tuntuu että jaksa kulkea edes..
    Omituinen ratkaisu tosiaan. Hankkimalla volvon tai scania koneet ja sähkökepin/automaatin olisi autosta tullut ehkä todellinen haastaja kulutuksen suhteen. Nyt uudet scaniat menee samalla naftallalukemalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali
    Ja samaten ne kumijouset, kuin olisi kumipallon kyydissä. Pomppii välillä sen verran paljon.
    Onko sitten haettu mahdollisimman matalaa rakennetta , tietysti paineilmajousissa on paljon huoltokohteita , jos se on ollut syynä.

    Ainoita hyviä/mukavia ominaisuuksia mitä nyt näin nopeasti keksin autosta on penkit ja ilmastointi.
    Penkeissä on kiinteät käsinojat , omalaatuinen ratkaisu. Ilmastointi on hieno systeemi , kabusin ( kuten nykybussien ) ongelma vaan on se että puhallussuutin on matkustajan yläpuolella ja tulee helposti vedon tunne.
    Miksei ilmastointi voisi olla rakennettu siten että jäähdytysputket jäähdyttäisivät bussin keskikäytävän sivuosat aika viileiksi , ja sitten imettäis ilmaa katosta pois.
    Korvausilma syötettäisiin siis jalkatilasta , parantaisi ehkä lämmitystehoakin.

  3. #3

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Re: Kabus TC6-Z3

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rusetti
    Ilmastointi on hieno systeemi , kabusin ( kuten nykybussien ) ongelma vaan on se että puhallussuutin on matkustajan yläpuolella ja tulee helposti vedon tunne.
    Miksei ilmastointi voisi olla rakennettu siten että jäähdytysputket jäähdyttäisivät bussin keskikäytävän sivuosat aika viileiksi , ja sitten imettäis ilmaa katosta pois.
    Korvausilma syötettäisiin siis jalkatilasta , parantaisi ehkä lämmitystehoakin.
    Periaatteessahan ilmastoinnin (= jäähdytys) pitäisi puhaltaa ilmaa ylhäältä sisään ja se imettäisiin alhaalta pois; lämmityksen taas pitäisi toimia päinvastoin.

    Kuinkakohan kallis tuollainen sitten olisi. Pienessä henkilöautossa on helppo muuttaa ilmavirran reititystä mutta liekö tällaista busseissa edes kokeiltu.

  4. #4
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Re: Kabus TC6-Z3

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali
    Sähköovet, ne kun on selvästi hitaammat kuin paineilmalla toimivat ovet. Onko sen takia valittu ettei tarvitsisi kerätä painetta säiliöihin ovia varten mikä taas sitten lisäisi polttoaineen kulutusta?
    Jotenkinhan se akuista otettu energiakin pitää sinne palauttaa. Mistäpä muualtakaan se tulisi kuin polttoaineesta... No, saattaa tietysti olla, että pieni säästö tulee sähköoven eduksi, mutta sillä ei tässä mittakaavassa liene mitään käytännön merkitystä.

    Tuon kumijousi- ja sähköoviasian voisi jotenkin ymmärtää sitä kautta, jos sillä olisi päästy paineilmajärjestelmän poistamiseen. Mutta kun jarrut kuitenkin tarvitsevat paineilmaa, niin omituiselta tuntuu. Ellei sitten Martti ole niillekin laittanut jotain "poikkeavaa" järjestelmää..?

  5. #5

    Liittynyt
    10.02.2006
    Viestejä
    13

    oletus

    Tuo vääntökumijousitus on ilmesesti "melko" halpa valmistaa.Mutta esimerkiksi kelirikkoaikaan tällä kabusilla ei voi liikennöidä joka paikassa johtuen jousituksen "puutteista".

  6. #6

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus

    Onko tuossa kumijousituksessa korkeussäätöä? Eli siis maavaran säätöä, tai sellaista mekanismia, joka pitäisi maavaran aina samana?

  7. #7

    Liittynyt
    10.02.2006
    Viestejä
    13

    oletus

    Siinä ei ole korkeudensäätöä.Ainoastaan huollossa pystyy sitä "esijännitystä" muistaakseni muuttamaan.

  8. #8

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus

    Eli bussin asennossa palataan vanhaan (hyvään?) lehtijousiaikaan... liekö tuolla suurta vaikutusta bussin ajo-ominaisuuksiin? Kabus kai on omapainoltaan aika kevyt, joten asioista mitään ymmärtämättömänä on helppo arvata, että matkustajamäärä vaikuttaa bussin painoon ja sitä kautta ajo-ominaisuuksiin enemmän kuin omapainoltaan raskaammissa tapauksissa. Tai sitten ei. Viisaammat kertokoot miten asia on

  9. #9

    Liittynyt
    10.02.2006
    Viestejä
    13

    oletus

    Tuo uusi Kabussihan on tehty niin kevyeksi kuin ilmeisesti mahdollista on. Ei se muuten kulkisi 17-19 litran keskikulutuksella pikurissa. Vaihteensiirtohan tuossa pikassa on ihan ahterista. Vaihteissa joutuu käyttämään todella paljon voimaa että saa vaihteet silmään. Varsinkin pakin houkuttelu on melko homma.

  10. #10

    Liittynyt
    08.07.2005
    Viestejä
    39

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut cummins
    Ei se muuten kulkisi 17-19 litran keskikulutuksella pikurissa.
    Eikä sekään kyllä kaikissa vuoroissa noissa lukemissa ole. Esimerkiksi turusta tampereelle ajava erikoispika pääsi kyllä aika pieniin lukemiin , mutta syynä olivat myös todella löysä aikataulu sekä kevyt kuormitus.
    Kyllä se lähemmäs kahtakymmentä menee normaalissa pikassa.

  11. #11

    Liittynyt
    10.02.2006
    Viestejä
    13

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rusetti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut cummins
    Ei se muuten kulkisi 17-19 litran keskikulutuksella pikurissa.
    Eikä sekään kyllä kaikissa vuoroissa noissa lukemissa ole. Esimerkiksi turusta tampereelle ajava erikoispika pääsi kyllä aika pieniin lukemiin , mutta syynä olivat myös todella löysä aikataulu sekä kevyt kuormitus.
    Kyllä se lähemmäs kahtakymmentä menee normaalissa pikassa.
    Tuolla tarkoitin juuri tuota ihanteellisissa olosuhteissa ajamista. Paljonko muuten Volvo/Scania pohjaiset pikurit vie vakio/pikaliikenteessä.

  12. #12
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Uusia linja-autoja Lauttakylään ja Porvooseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Kaukoliikenne Kabus soveltuu paremmin pitkille matkoille, eikä Porvoo-Helsinki välille.
    Omien kokemuksien mukaan se ei sovellu millekkään matkalle. Penkit eivät ole hyvät, ja sellainen oma tunnelma puuttuu, kun on tottunut Eagleihin..
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.05.2007 kello 09:39. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  13. #13
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Kabus TC6-Z3

    Mikä Cumminssi siinä on? Laittaisivat 14l Cumminssin, johan kulkis, no ..Toisaalta myös perän välitykset vaikuttaa kiihtymiseen.

  14. #14
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Kabus TC6-Z3

    Kauhean raskaanoloinen kori on kuitenkin moottorille, tai siltä tuntuu. Ei meinaa millään jatkaa kiihdyttää ylämäissä. Voisi tehdä ihan hyvää, jos moottoriin saisi vähän tehoja lisää.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #15
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Satakunnan Liikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Otapa ensi kerralla mittanauha matkalle mukaan, tai käy salaa linja-autoasemalla mittaamassa, jos Kabus-allergia estää varsinaisen matkustamisen.
    Penkit ovat kyllä isot, mutta epämiellyttävän upottavat. Satakunnan Liikenteellä penkit ovat jämäkämmät. Paunun pikavuoroautoissa, ainakin joissain, on edessä istuinjärjestys 1+2, jossa ne 2 penkkiä ovat väljemmin kuin yleensä. Tämä on minusta hyvä ratkaisu myöskin, tosin penkkien väliin jää tilaa, joten ne voisivat olla myös leveämmät.

    Samoin Kabuseissa on öisin outoa matkustaa, kun loisteputket hohtavat kylmää ja kirkasta valoa. Pidän enemmän siitä, että valo heijastuu jonkun pinnan kautta, kuin että se tulisi suoraan katosta ja estäisi ikkunoista ulos katsomisen.

    Toinen asia, mitä Kabuseissa tulee mieleen, on se kun tunnen myötätuntoa kuljettaparkaa kohtaan, joka yrittää saada vaihdetta silmään ja vaihteisto rutisee ihmeellisesti vaihdetta vaihtaessa. Koneen teho ei tunnu riittävän kunnon kiihdytykseen, vaan saa veivata olan takaa. Muissa pikavuorobusseissa tehoa tuntuu löytyvän tarpeeksi ja vaihteetkin vaihtuvat ilman ylimääräisiä rutinoita. Olen kyllä aina kulkenut samalla Oulu-Helsinki -yövuorolla, joten voihan se olla, että tuossa kyseisessä autossa vain on jotain vikaa.

    Jotenkin Kabusit vain tuntuvat aika erilaisilta kuin muut pikavuoroautot. Voihan siitä erilaisuudesta joku toki pitääkin, omaan makuuni nuo eivät van ole.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.12.2007 kello 16:33. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun
    Yöbussissa on tunnelmaa

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hybridi-Kabus
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 23:21
  2. Kabus esillä A2:ssa
    kirjoittanut JudgeT foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 23.12.2006, 13:23
  3. Uusi matala Kabus
    kirjoittanut Mikko121 foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 25.09.2005, 23:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •