Informaatio kaukoliikenteen bussien linjakilvissä

Liittynyt
17 Lokakuu 2011
Viestit
2,909
Paras linjakilpi olisi että siinä lukisi vain isolla minne se on menossa, ei mitään muuta. Esimerkiksi: [ H E L S I N K I I N ]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2011

Paras linjakilpi olisi että siinä lukisi vain isolla minne se on menossa, ei mitään muuta. Esimerkiksi: [ H E L S I N K I I N ]

Mutta entä jos paikan A ja B välillä on useita reittejä, silloinhan tuolla pelkän määränpään (B) ilmoittamisella ei ole asiakkaalle hyötyä jos hän haluaa johonkin paikkaan joka on matkan varrella. Käytännön kokemuksella voidaan sanoa, että ei ne asiakkaat (jotka haluavat paikkaan B) aina osaa kyytiin vaikka kilvissä olisi paikat A ja C joiden välissä on paikka B (ja jonne ei pääse kuin paikan A kautta kulkemalla) mutta jota ei erikseen kilvissä nimeltä mainita...Tuo yhden määränpään kilpiteksti sopii hyvin lyhyille matkoille joissa ei ole välipaikkavarianttia.
 
Vs: Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2011

Mutta entä jos paikan A ja B välillä on useita reittejä, silloinhan tuolla pelkän määränpään (B) ilmoittamisella ei ole asiakkaalle hyötyä jos hän haluaa johonkin paikkaan joka on matkan varrella. Käytännön kokemuksella voidaan sanoa, että ei ne asiakkaat (jotka haluavat paikkaan B) aina osaa kyytiin vaikka kilvissä olisi paikat A ja C joiden välissä on paikka B (ja jonne ei pääse kuin paikan A kautta kulkemalla) mutta jota ei erikseen kilvissä nimeltä mainita...Tuo yhden määränpään kilpiteksti sopii hyvin lyhyille matkoille joissa ei ole välipaikkavarianttia.


Mutta jos esim. kilpien koko yms. seikka rajoittaa kaikkien osoitteiden SELVÄSTI erottumisen, olisiko syytä karsia "ylimääräisiä" tekstejä pois, että matkustajat näkisivät pysäkille edes sen määränpään...!? Ja vaikka kilvessä lukisi joka kadunnimikin, ei kaikki osaa kyytiin. Alla eräs esimerkki lähietäisyydeltä kuvatusta autosta... Mitenkähän tämäkin kilpiteksti erottuu pysäkillä seisovalle matkaajalle..

http://tsb.1g.fi/bus/2010-06/134.html
 
Vs: Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2011

Mutta jos esim. kilpien koko yms. seikka rajoittaa kaikkien osoitteiden SELVÄSTI erottumisen, olisiko syytä karsia "ylimääräisiä" tekstejä pois, että matkustajat näkisivät pysäkille edes sen määränpään...!? Ja vaikka kilvessä lukisi joka kadunnimikin, ei kaikki osaa kyytiin. Alla eräs esimerkki lähietäisyydeltä kuvatusta autosta... Mitenkähän tämäkin kilpiteksti erottuu pysäkillä seisovalle matkaajalle..

http://tsb.1g.fi/bus/2010-06/134.html

Huonosti. Huonoille kilville ei aina voi mitään. Ja kuten sanottu, ei auta mitään mitä lukee kilvissä, jos asiakas ei muuten tule autoon kuin sillon jos paikannimi lukee kilvissä. Ts. Kyröskoskelainen ei tule kyytiin ellei kilvissä lue Kyröskoski (vaikka lukisi mitä Ikaalisia tms.) niin ei silloin kilpitekstin parantamisella voiteta. Onneksi suurin osa asiakkaista pärjää "hieman" yleistävillä kilvillä.
 
Vs: Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2011

Huonosti. Huonoille kilville ei aina voi mitään. Ja kuten sanottu, ei auta mitään mitä lukee kilvissä, jos asiakas ei muuten tule autoon kuin sillon jos paikannimi lukee kilvissä. Ts. Kyröskoskelainen ei tule kyytiin ellei kilvissä lue Kyröskoski (vaikka lukisi mitä Ikaalisia tms.) niin ei silloin kilpitekstin parantamisella voiteta. Onneksi suurin osa asiakkaista pärjää "hieman" yleistävillä kilvillä.

Hankkikoot sitten tuulilasin 42" tuumaisia plasma telkkareita sinne katolle kertomaan tarkalleen mihin menossa..

Jos lukee paikka C, niin kyllähän sen normaalikin ihminen tajuaa jos maalaisjärkeä käyttää että pysäyttää bussin ja kysyy meneekö sinne B paikkaa vai ei..
 
Vs: Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2011

Hankkikoot sitten tuulilasin 42" tuumaisia plasma telkkareita sinne katolle kertomaan tarkalleen mihin menossa..

Jos lukee paikka C, niin kyllähän sen normaalikin ihminen tajuaa jos maalaisjärkeä käyttää että pysäyttää bussin ja kysyy meneekö sinne B paikkaa vai ei..

En oikein ymmärrä miksi se informaation jakaminen maksaville asiakkaille on joillekkin niin vaikeaa. Ja aina siitä tulee kuskien taholta sanomista jos pysäyttää väärän auton.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Outo auto linjalla - havaintoja sieltä täältä 2011

Jos lukee paikka C, niin kyllähän sen normaalikin ihminen tajuaa jos maalaisjärkeä käyttää että pysäyttää bussin ja kysyy meneekö sinne B paikkaa vai ei..

Näinhän sen luulisi olevan ja onneksi enemmistö toimiikin näin mutta ei ole ihan yhden käden sormilla luettavissa ne kerrat, jolloin asiakas ei pysty tähän eikä edes pysäytä kuljettajaa varmistaakseen reittiä. Elämän realiteetit poikkeavat hyvin usein jlf:n teoreettisesta todellisuudesta.
 
150 mm on minimi tekstin korkeus, jos se on tarkoitettu bussin pysäyttämisen perusteeksi.
Bussin pysäyttämiseen kuluu aika T
T=L+C+M+R+U+V+P, missä
L on kilven lukemiseen tarvittava aika, 0,2 s
C on luetun ymmärtämiseen tarvittava aika, 0,5 s
R on matkustajan reaktioaika, 1,5 s
U on kuljettajan reaktioaika 1,0 s
V on bussin ilmajarrun viive, 0,2 s
P on bussin pysäyttämiseen tarvittava aika, 50 km/h nopeudesta 4 s

T on noin 7 s, josta voidaan bussin hidastumisen takia tinkiä noin 3 s (jos päässäni ratkaisin differentiaaliyhtälön oikein)

Noin 4 sekunnissa bussi kulkee noin 60 m

Teksti, joka ei ole 60 m päästä luettavissa, on bussin pysäytyskriteerinä merkityksetön taajama-alueella.

Erään kerran kyytiini pyrki varusmies, joka oli lukenut linjakilvestä, että SÄKYLÄ. Kilvessä luki METSÄKYLÄ. Taisi olla rullakilpi epätasaisesti valaistu
 
Siinä onkin sitten miettimistä, kun Helsinki-Hamina-Lappeenranta-Imatra-Expressbus pienellä präntätyllä kilvellään lähestyy Itäväylällä 80km/h tätä kohtaa ajaen 90% varmasti toisiksi vasemmaisinta kaistaa eli Itäväylän oikeanpuolista kaistaa aikaisemmin näkemänsä tämän opasteen vuoksi. Jos taas bussi kulkeekin oikeanpuolimmaisella reunalla, tämä kyltti estää näkyvyyden bussin ja matkustajan välillä. Kyltti on 19 metrin päässä lyhyehköstä pysäkkikaistasta.
 
Siinä onkin sitten miettimistä, kun Helsinki-Hamina-Lappeenranta-Imatra-Expressbus pienellä präntätyllä kilvellään lähestyy Itäväylällä 80km/h tätä kohtaa ajaen 90% varmasti toisiksi vasemmaisinta kaistaa eli Itäväylän oikeanpuolista kaistaa aikaisemmin näkemänsä tämän opasteen vuoksi. Jos taas bussi kulkeekin oikeanpuolimmaisella reunalla, tämä kyltti estää näkyvyyden bussin ja matkustajan välillä. Kyltti on 19 metrin päässä lyhyehköstä pysäkkikaistasta.

Tuo Kipparlahden pysäkki ei ole pikavuoropysäkki, joten Imatran pika voi aivan hyvin ajaa tuossa vaikka vasemmanpuoleista kaistaa.
 
Tuo Kipparlahden pysäkki ei ole pikavuoropysäkki, joten Imatran pika voi aivan hyvin ajaa tuossa vaikka vasemmanpuoleista kaistaa.
No kaukoliikenteen pysäkki kumminkin, vaikkei noin sekavaa kilpeä tulisikaan vastaan on paikka aika hankala.
 
No kaukoliikenteen pysäkki kumminkin, vaikkei noin sekavaa kilpeä tulisikaan vastaan on paikka aika hankala.

No jos siinä seisot ja näet kaukoliikennebussin, viito! Jos se on vakio, se pysähtyy, jos ei niin se ajaa ohi. Ei tämä mitään pirun atomifysiikkaa ole...!
 
No jos siinä seisot ja näet kaukoliikennebussin, viito! Jos se on vakio, se pysähtyy, jos ei niin se ajaa ohi. Ei tämä mitään pirun atomifysiikkaa ole...!

Hyvin sanottu. Ja mikä oleellisinta; kuljettajat eivät ole telepaatteja jotka tietävät mihin olet pyrkimässä tai mitään laserkatseisia että näksivät jokaisen pienen kädenliikkeen jota pidetään viittauksena. "Käytä heijastinta turvallisuutesi varmistamiseksi aina hämärän ja pimeän aikana. Helpota kuljettajan työtä ja pysäytä auto viittaamalla niin kauan, kunnes auto osoittaa (suuntamerkillä) pysähtyvänsä pysäkille". Ohje jolla varmistat oman kyytiinpääsysi ja helpotat kuljettajan työtä. Listaahan voisi jatkaa "loputtomiin" mutta usein asioiden helpottamiseksi ei vaadita kuin pieniä, yksinkertaisia toimenpiteitä joilla on suuri vaikutus. Itse alkuperäiseen kohteeseen sopisi hyvin "varmista etukäteen käyttämäsi bussin käyttämät pysäkit ja pikavuorojen kohdalla varmista että pysäkillä on erillinen PIKAVUORO-lisäkyltti.
 
No jos siinä seisot ja näet kaukoliikennebussin, viito! Jos se on vakio, se pysähtyy, jos ei niin se ajaa ohi. Ei tämä mitään pirun atomifysiikkaa ole...!
Mutta kun siitä ajaa ties kuinka monta muuta vakiolinjaa, esim. Pukkilan liikenteen ja Vuorelan liikenteen autot sekä tunnuksettomat vakiot - itse kun matkustan matkakortilla niin käy vain U-linjat. Pysäkki on mahdoton jo siksi, että kun se bussi kulkee siellä parin kaistan päässä niin kerran kävi niin että vaikka viitoin jo kaukaa niin välissä ollut rekka esti kuskia enää vaihtamasta kaistaa ajoissa. Välillä myöskin pysäkille pysähtynyt 16, 58 tai 59 huonolla hetkellä estää näkyvyyden juuri kriittisellä hetkellä ja bussi ajaa 80kmh vasempaa kaistaa ohi.

Lisäksi talvella pysäkki on ärsyttävä, sillä jotta havaitset bussin aikaisemmin mainitun kyltin takaa tarpeeksi ajoissa, on koko ajan seisottava kopin ulkopuolella tien reunassa, tuuli sitten kuinka kovaa tahansa ja on reunassa jäätynyttä loskaa tai auran muodostama kinos. No, talvi on talvi.

Ongelmana on kaistoitus, joka jo reilusti ennen pysäkkiä ohjeistaa ajamaan vasempia kaistoja. Myöskin Kulosaaresta liittyviä väistääkseen kannattaa ajaa vasenta kaistaa. Ja tämä unohtui mainita, kaiken huipuksi. Kuski väistää Kulosaaren liittymän menemällä vasemmille kaistoille ja sitten ollaakin jo hyvää vauhtia ohittamassa kyseistä pysäkkiä.
 
Mutta kun siitä ajaa ties kuinka monta muuta vakiolinjaa, esim. Pukkilan liikenteen ja Vuorelan liikenteen autot
Ne Vuorelan vuorot on kaikki pikavuoroja. Usein on joku pyrkimässä kyytiin vakiovuoropysäkiltä, sitten vilkutetaan takaisin. Se tuulilasilla oleva pikavuorokyltti ei ehkä näy tarpeeksi hyvin, tai auton väritys hämää. Kaiken lisäksi moniin Vuorelan busseihin saa kilpiin HAMINA-HELSINKI mutta ei HELSINKI-HAMINA, joten sitten tulee kyselyjä että mihin päin tämä oikein on menossa.

Bussikuskin pitäisi pystyä ennakoimaan, että pysäkillä voi olla matkustaja. Jos matkustaja on selkeästi esillä ja antaa pysähtymismerkin, mutta bussikuski ei ole tarpeeksi tarkkaavainen ja ajaa ohi, niin samantien soitto liikennöitsijälle ja liikennöitsijä järjestää korvaavan kyydin.
 
Takaisin
Ylös