Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Paras linjakilpi olisi että siinä lukisi vain isolla minne se on menossa, ei mitään muuta. Esimerkiksi: [ H E L S I N K I I N ]
Mutta entä jos paikan A ja B välillä on useita reittejä, silloinhan tuolla pelkän määränpään (B) ilmoittamisella ei ole asiakkaalle hyötyä jos hän haluaa johonkin paikkaan joka on matkan varrella. Käytännön kokemuksella voidaan sanoa, että ei ne asiakkaat (jotka haluavat paikkaan B) aina osaa kyytiin vaikka kilvissä olisi paikat A ja C joiden välissä on paikka B (ja jonne ei pääse kuin paikan A kautta kulkemalla) mutta jota ei erikseen kilvissä nimeltä mainita...Tuo yhden määränpään kilpiteksti sopii hyvin lyhyille matkoille joissa ei ole välipaikkavarianttia.
Mutta jos esim. kilpien koko yms. seikka rajoittaa kaikkien osoitteiden SELVÄSTI erottumisen, olisiko syytä karsia "ylimääräisiä" tekstejä pois, että matkustajat näkisivät pysäkille edes sen määränpään...!? Ja vaikka kilvessä lukisi joka kadunnimikin, ei kaikki osaa kyytiin. Alla eräs esimerkki lähietäisyydeltä kuvatusta autosta... Mitenkähän tämäkin kilpiteksti erottuu pysäkillä seisovalle matkaajalle..
http://tsb.1g.fi/bus/2010-06/134.html
Huonosti. Huonoille kilville ei aina voi mitään. Ja kuten sanottu, ei auta mitään mitä lukee kilvissä, jos asiakas ei muuten tule autoon kuin sillon jos paikannimi lukee kilvissä. Ts. Kyröskoskelainen ei tule kyytiin ellei kilvissä lue Kyröskoski (vaikka lukisi mitä Ikaalisia tms.) niin ei silloin kilpitekstin parantamisella voiteta. Onneksi suurin osa asiakkaista pärjää "hieman" yleistävillä kilvillä.
Hankkikoot sitten tuulilasin 42" tuumaisia plasma telkkareita sinne katolle kertomaan tarkalleen mihin menossa..
Jos lukee paikka C, niin kyllähän sen normaalikin ihminen tajuaa jos maalaisjärkeä käyttää että pysäyttää bussin ja kysyy meneekö sinne B paikkaa vai ei..
Jos lukee paikka C, niin kyllähän sen normaalikin ihminen tajuaa jos maalaisjärkeä käyttää että pysäyttää bussin ja kysyy meneekö sinne B paikkaa vai ei..
Siinä onkin sitten miettimistä, kun Helsinki-Hamina-Lappeenranta-Imatra-Expressbus pienellä präntätyllä kilvellään lähestyy Itäväylällä 80km/h tätä kohtaa ajaen 90% varmasti toisiksi vasemmaisinta kaistaa eli Itäväylän oikeanpuolista kaistaa aikaisemmin näkemänsä tämän opasteen vuoksi. Jos taas bussi kulkeekin oikeanpuolimmaisella reunalla, tämä kyltti estää näkyvyyden bussin ja matkustajan välillä. Kyltti on 19 metrin päässä lyhyehköstä pysäkkikaistasta.
No kaukoliikenteen pysäkki kumminkin, vaikkei noin sekavaa kilpeä tulisikaan vastaan on paikka aika hankala.Tuo Kipparlahden pysäkki ei ole pikavuoropysäkki, joten Imatran pika voi aivan hyvin ajaa tuossa vaikka vasemmanpuoleista kaistaa.
No kaukoliikenteen pysäkki kumminkin, vaikkei noin sekavaa kilpeä tulisikaan vastaan on paikka aika hankala.
No jos siinä seisot ja näet kaukoliikennebussin, viito! Jos se on vakio, se pysähtyy, jos ei niin se ajaa ohi. Ei tämä mitään pirun atomifysiikkaa ole...!
Mutta kun siitä ajaa ties kuinka monta muuta vakiolinjaa, esim. Pukkilan liikenteen ja Vuorelan liikenteen autot sekä tunnuksettomat vakiot - itse kun matkustan matkakortilla niin käy vain U-linjat. Pysäkki on mahdoton jo siksi, että kun se bussi kulkee siellä parin kaistan päässä niin kerran kävi niin että vaikka viitoin jo kaukaa niin välissä ollut rekka esti kuskia enää vaihtamasta kaistaa ajoissa. Välillä myöskin pysäkille pysähtynyt 16, 58 tai 59 huonolla hetkellä estää näkyvyyden juuri kriittisellä hetkellä ja bussi ajaa 80kmh vasempaa kaistaa ohi.No jos siinä seisot ja näet kaukoliikennebussin, viito! Jos se on vakio, se pysähtyy, jos ei niin se ajaa ohi. Ei tämä mitään pirun atomifysiikkaa ole...!
Ne Vuorelan vuorot on kaikki pikavuoroja. Usein on joku pyrkimässä kyytiin vakiovuoropysäkiltä, sitten vilkutetaan takaisin. Se tuulilasilla oleva pikavuorokyltti ei ehkä näy tarpeeksi hyvin, tai auton väritys hämää. Kaiken lisäksi moniin Vuorelan busseihin saa kilpiin HAMINA-HELSINKI mutta ei HELSINKI-HAMINA, joten sitten tulee kyselyjä että mihin päin tämä oikein on menossa.Mutta kun siitä ajaa ties kuinka monta muuta vakiolinjaa, esim. Pukkilan liikenteen ja Vuorelan liikenteen autot