Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-47/47

Viestiketju: Informaatio kaukoliikenteen bussien linjakilvissä

  1. #46
    Arvo Aikuinen avatar
    Liittynyt
    03.11.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    77

    oletus Vs: Informaatio kaukoliikenteen bussien linjakilvissä

    Järkevällä numerointitavalla saadaan asia melko selväksi, eikä yleensä tarvita 3-numeroista pidempää linjatunnusta.
    • Jaetaan maa shakkiruudukon tapaan 4-kulmaisiin "soluihin". Ei välttämättä lineaarisiin, suorakulmaisiin eikä samankokoisiin.
    • Tarvittaessa lisätään keskusten väliin tyhjiä soluja, niin että samanvärisillä soluilla ei ole rajaviivaa, vaan ainoastaan nurkkakosketus. Tyhjän solun voi sijoittaa esim. Päijänteen kohdalle.
    • Numeroidaan mustien solujen linjasto myötäpäivään, valkeiden vastapäivään, niin että esim. reitti Tampere - Hämeenlinna saa saman sataluvun kummassakin solussa. Joitain satalukuja täytyy jättää väliin, mutta se on mahdollista, koska mistään keskuksesta ei lähde isoja teitä yhdeksään suuntaan. Voidaan myös joutua poikkeamaan numerojärjestyksestä, esim. 100-200-400-300-600-700... Väliin jätettyjä satalukuja voi käyttää välipaikkojen, esim. Valkeakoski ja Akaa, liikenteessä.
    • 2-numeroista tunnusta käytetään, jos linja ei ulotu kauas tuman ulkopuolelle, ja 1-numeroista, jos se ei ulotu lainkaan tuman ulkopuolelle. Niin, että esim. linjat 3, 35, ja 357 lähtevät samaan suuntaan.
    • Linjalta sivuun tehdyt pienet reittipoikkeamat (poistot, jatkot, pistot ja lenkit) merkitään korkeintaan kahdella lisäkirjaimella linjanumeron lopussa.
    • Muut erikoistapaukset merkitään korkeintaan yhdellä lisäkirjaimella linjanumeron alussa.
    • Heilurilinja saa väliin jätetyn sataluvun, tai jaetaan kahdeksi linjaksi.
    • Pitkille pikavuoroille oma X-alkuinen numerointi (vrt. tiestön kansallinen ja E-numerointi).

    Koivisto-konsernin tapa laittaa loppumatkasta kilpiin esim. "Pikavuoro Lahdesta", on matkustajaa vastassa olevien kannalta hyvä järjestely. Yksi paikannimi on tässä tapauksessa riittävä informaatiomäärä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.11.2011 kello 22:47. Syy: lista listaksi

  2. #47

    Liittynyt
    28.10.2007
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Informaatio kaukoliikenteen bussien linjakilvissä

    Otsikkoa lievästi sivuten: Pystyykö vanhaa Hanover -merkkistä pistematriisilinjakilpeä käyttämään Mobitecin ohjaimella? Vai ovatko eri merkkiset laitteet täysin yhteensovittamattomia?

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaukoliikenteen lähtöpaikkoja pääkaupunkiseudulla
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 05.10.2009, 15:14
  2. Bussien kaukoliikenteen reitti-informaatio
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.05.2009, 21:57
  3. Paras kaukoliikenteen järjestämismalli?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 01:20
  4. Reitti-informaatio hukassa
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.02.2008, 23:10
  5. Informaatio poikkeustilanteissa
    kirjoittanut SD202 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 15.07.2006, 21:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •