Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Liittynyt
5 Heinäkuu 2005
Viestit
348
Onnibus Oy (www.onnibus.fi) aloittaa 1.1.2012 uuden pikavuorokonseptin Tampereen ja Porin välisellä reitillä. Asiasta uutisoivat tänään mm. Aamulehti, Satakunnan Kansa ja YLE.

Halpoihin hintoihin perustuva joustohinnoittelu on uutta Suomessa, vaikkakin se on arkipäivää markkinaehtoisessa pikavuoroliikenteessä mm. Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Uuden reitin ensimmäisenä liikennöitsijänä tulee toimimaan Lauri Möttö Ky. Onnibus vastaa verkoston kehittämisestä, markkinoinnista, myynnistä jne.

Mielenkiinnolla odottaen miten suurta kysyntä tulee olemaan. :)
 
Mielenkiinnolla odottaen miten suurta kysyntä tulee olemaan. :)

Mielenkiinnolla odottaen, kuinka hyvin aikataulut tulevat pitämään talviolosuhteissa paikkansa. Tampere - Pori -sivusta kun pitäisi 70 km/h keskinopeudella suoriutua ja Valtatie 11:llä kaiketi 80:n talvinopeusrajoitus. Porissa näyttää olevan vähimmillään 5 min "kääntö" paluusivulle, joten kovin paljon ylimääräistä häiriötä ei matkan varrella saisi tulla vastaan mikäli aikatauluista todella halutaan pitää kiinni. :D
 
Lauri Möttö Ky:n linja-autoyhtiö vahvistettuna VR:n ex-päälliköllä Lauri Helke...
 
Tässä olis suorempi vertailukohta VR:n 'uudelle' hinnoittelulle kuin lentoyhtiöt. Toivottavasti Onnibus ei kaadu liian kireään aikatauluun tms. kämmiin. Enpä silti taida pidätellä hengitystäni sitä odotellessa, että VR oikeasti ryhtyisi täyttämään hiljaisia junavuoroja hinnoittelun avulla.
 
Tuossa taitaapi käydä niin, että pystyäkseen vastaamaan kysyntään, uuden yhtiön on otettava käyttöön toinenkin bussi.
Sitten ollaankin tilanteessa, että kustannukset alkavat olla tasoissa nyt lopettavan Satakunnan Liikenteen kanssa.
Matkustajien määrä ei paljon lisääntyne.
 
Matkustajien määrä ei paljon lisääntyne.

Mä taas luulen, että Onnibus nimenomaan lisää kysyntää. Syntyy kokonaan uusia matkoja: käydäänpäs moikkaamassa mummoa kun lippu maksaa eestaas vain 6 euroa! Tai opiskelija, joka aiemmin on käynyt kotona joka toinen viikonloppu, käykin nyt joka viikonloppu.

Sen sijaan sellaiselle, joka joka tapauksessa tekee silloin tällöin satunnaisen matkan, ei lie niin väliä sillä, maksaako lippu 19 euroa vai 11 euroa. Vaikka prosentuaalinen ero on suuri, euroissa se on pieni ja aikataulu ohjannee hintaa voimakkaammin.
 
Mä taas luulen, että Onnibus nimenomaan lisää kysyntää. Syntyy kokonaan uusia matkoja: käydäänpäs moikkaamassa mummoa kun lippu maksaa eestaas vain 6 euroa! Tai opiskelija, joka aiemmin on käynyt kotona joka toinen viikonloppu, käykin nyt joka viikonloppu.
Opiskelijoille tuskin suurta merkitystä muuta kuin se että halpojen vuorojen määrä lisääntyy. Taajamajuna nykyisin aina 8,63 euroa, joten voi olla hankalampaa saada Mötön vuoroista edullisempaa pakettia. Eli säästöä vain toiseen suuntaan ja silloinkin ehkä muutama euro. Ja toisaalta oletan 3 euron hinnoittelun olevan vain markkinoille tuloa varten ja muuttuvat hieman korkeammaksi toiminnan vakiinnuttua.

Ja mitä jos tapahtuu matkustajasiirtymää junista linja-autoon? Varsin mahdollista koska matka-aikaero bussin ja junan välillä ei ole mitenkään suuri. VR tietenkin pyytää lisää tukea ja/tai lakkauttaa vuoroja. Onhan sitä junaliikennettä ennenkin korvattu linja-autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja toisaalta oletan 3 euron hinnoittelun olevan vain markkinoille tuloa varten ja muuttuvat hieman korkeammaksi toiminnan vakiinnuttua.

Enpä usko: tuo kolmen euron hinta pyydetään ensimmäisestä varhaisvuorosta Poriin ja vastaavasti illan myöhäisimmästä takaisin. Eli kyse on oikeastaan siirtoajosta, jonka kyytiin pääsee puoli-ilmaiseksi. Kun vielä otetaan lukuun, millainen markkinointivaltti tuo jopa kolme euroa on, niin oletan tuon jäävän pysyväksi. Suurimmalta osin tuohon hintaanhan ei pääse kulkemaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täytyy sanoa, että rohkeaa toimintaa tämä Onnibus-konsepti. Tuottovaatimus joka ainoalta vuorolta on varmasti sadan euron pinnassa keskimäärin, että kulut peittyy. On siinä näillä taksoilla tekemistä. Samanlainen liikeidea halpalentoyhtiöiden tyyliin on Stagecoachin omistama puolalaisyritys, jonka halvimmat liput ovat yksi zloty ( alle 30 centtiä ). http://www.polskibus.com/en Toivon Onnibussille menestystä.
 
Tällaista yle:llä:
Onnibus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Mötön mukaan halvemmat tariffit perustuvat autojen täyttöasteeseen. Liiketoiminnan on kuitenkin oltava kannattavaa.

- Hinnoittelu tapahtuu kysyntäperusteisesti. Jokaisella vuorolla on ainakin yksi kolmen euron paikka ja hiljaisilla vuoroilla enemmän. Näin on kaikilla reiteillä, toteaa Möttö.

Siis ainakin yksi kolmen euron paikka.
 
Siteeraten Onnibusin nettisivuja:

Onnibus lanseeraa Puskarahdin

Onnibus ei pääse Matkahuollon aikataulu- ja pakettipalveluihin: Onnibus aloittaa puskarahdin kuljettamisen

http://www.onnibus.fi/lehdistotiedote-28-12-2011/

En yllättyisi jos ihmiset pitävät liian hankalana sitä, että rahtia on pakko olla vastassa. Tosin edullinen hinta voi houkutella? Mutta voisin olettaa, että palvelua tullaan vielä kehittämään.
 
Pysähtyneisyys on turvallista. Noin puolet tämänkin viestiketjun kommenteista keksii syitä, miksei tämä uusi liikeidea toimi.
 
En yllättyisi jos ihmiset pitävät liian hankalana sitä, että rahtia on pakko olla vastassa. Tosin edullinen hinta voi houkutella? Mutta voisin olettaa, että palvelua tullaan vielä kehittämään.
Minusta tämä nimenomaan on kehitystä. Linja-autorahtihan on syntynyt siitä, että joku oivalsi, että kun vie paketin lähdössä olevalle bussikuskille, tietää varmasti, milloin se on perillä. Eli se on käytännössä nopein tapa saada tavara toiseen paikkaan viemättä itse. Miksi siis mennä itse bussin mukaan, kun pelkkä paketti riittää.

Tuon alkuperäisen bussipaketin ominaisuus vain on sellainen, että tuo hyvä palvelu voi olla olemassa ainoastaan, kun paketteja on kyllin vähän. Nykyään paketteja on liikaa, eikä niitä viedäkään enään suoraan bussiin, vaan bussiasemalle. Mikä tarkoittaa, että välissä pitää olla aikaa lajitteluun ja lajitteluvirheisiin. Eikä lähettäjä voi olla varma, millä vuorollä paketti menee jne.

Tietysti paketilla pitää olla noutaja. Jos noutajalla ei ole aikaa tulla noutamaan pakettia kun Onnibussi tulee, silloin sillä paketilla ei ollut oikeasti kiire, ja oli väärä ajatus panna se linja-autoon. Ei ole Onnibussin vika, jos asiakas ostaa väärän tuotteen.

Antero
 
Onko kukaan tietoinen sitä että millaisella autolla tätä väliä aletaan liikennöimään? Kenties Eagle vai Starilla? Bussidatassa ei ole vielä kyseistä firmaa listattu vaikka se löytyy yrityshakupalveluista.
 
Takaisin
Ylös