Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

No se selittää sen. Ei sinänsä haittaa, ettei näkynyt, sillä olisin silti tuon yhden kerran matkustanut Onnilla testatakseni sen. Mutta hyvä tietää jatkoa ajatellen, että Matkahuolloltakin pääsee vitosella Jyväskylään.

Helsinki-Jyväskylä välillä suurin osa pikavuoroista on Koiviston Auton, Savonlinjalla on muutama vuoro. Päinvastoin kuin Savonlinja Koivisto ei ole ainakaan vielä lähtenyt hintakilpailuun mukaan, vaan HKI-JKL on edelleen listahinta eli 50,20. Maksaakohan kukaan enää tuota hintaa?
 
Nyt on ensimmäinen Onnibus-matka takana. Klo 17.20 lähtevä auto oli noin 10 min myöhässä. Samaan aikaan Kiasman laiturissa oli joku tilausbussi, joten hässäkkä oli viimeisen päälle valmis.

Auto oli tupaten täynnä, eikä Turun keikan jälkeen tehty mitään siivouksia yms. WC oli tukossa jo valmiiksi, ja auton ilmastointi ei ilmeisesti toiminut, sillä ainakin yläkerrassa oli paikoin erittäin kuuma. Istuminen sinänsä on epämukavaa, sillä penkkiväli oli erittäin ahdas. Muutaman penkkirivin poistolla saisi väljennystä.

Tampereelta auto lähti takaisin Helsinkiin. Minulle Onnibussin arvo on siinä, että se aiheutti tulollaan hintakilpailun. Ihan ok matkustusmuoto, mutta itse ainakin jatkossa menen mieluummin Paunun kyydissä. Tarjouslippu ajoissa ostettuna on lähes saman hintainen, kalliimman lipun voin hyvin maksaa matkustusmukavuudesta.

Epäilen, että noin tiukka autokierto ei tule toimimaan, ainakaan talvella.
 
Toivoisi, että joukkoliikenteessä kilpailtaisiin myös muulla kuin hinnalla. On toki olemassa tuntemattoman kokoinen osa kuluttajista, joka istuu ahtaassa ja sotkuisessa bussissa, kunhan halvalla pääsee. Sitä porukkaa kuskaamalla voi yksi tai muutama firma pärjätä, mutta vakavasti otettava joukkoliikenne ei kokonaisuutena voi olla mitään sekundaa, jos on tarkoitus houkutella kansalaisia luopumaan autoilusta.
 
Toivoisi, että joukkoliikenteessä kilpailtaisiin myös muulla kuin hinnalla. On toki olemassa tuntemattoman kokoinen osa kuluttajista, joka istuu ahtaassa ja sotkuisessa bussissa, kunhan halvalla pääsee. Sitä porukkaa kuskaamalla voi yksi tai muutama firma pärjätä, mutta vakavasti otettava joukkoliikenne ei kokonaisuutena voi olla mitään sekundaa, jos on tarkoitus houkutella kansalaisia luopumaan autoilusta.

Suomen suurin joukkoliikennefirma VR menestyykin tarjoamalla laadukkaita palveluja niille, joille hinta ei ole kynnyskysymys.
 
Nyt on ensimmäinen Onnibus-matka takana. Klo 17.20 lähtevä auto oli noin 10 min myöhässä. Samaan aikaan Kiasman laiturissa oli joku tilausbussi, joten hässäkkä oli viimeisen päälle valmis.

Auto oli tupaten täynnä, eikä Turun keikan jälkeen tehty mitään siivouksia yms. WC oli tukossa jo valmiiksi, ja auton ilmastointi ei ilmeisesti toiminut, sillä ainakin yläkerrassa oli paikoin erittäin kuuma. Istuminen sinänsä on epämukavaa, sillä penkkiväli oli erittäin ahdas. Muutaman penkkirivin poistolla saisi väljennystä.

Tampereelta auto lähti takaisin Helsinkiin. Minulle Onnibussin arvo on siinä, että se aiheutti tulollaan hintakilpailun. Ihan ok matkustusmuoto, mutta itse ainakin jatkossa menen mieluummin Paunun kyydissä. Tarjouslippu ajoissa ostettuna on lähes saman hintainen, kalliimman lipun voin hyvin maksaa matkustusmukavuudesta.

Epäilen, että noin tiukka autokierto ei tule toimimaan, ainakaan talvella.

Itse tuli tehtyä ensimmäinen matka pe iltana Ouluun. Ongelnmat samat kuin yllä kuvattu. Vessa ei toiminnut septitankki täyttynyt matkalla Oulusta Helsinkiin ja Helsingin päässä ei mahdollisuutta tyhjennykseen. Eli pysähdyttiin muutamassa paikassa puskaan pissalle. Onneksi auto ei ollut aivan täysi niin sai hieman enemmän tilaa valtaamalla kaksi penkkiä.

Yllä mainituista ongelmista johtuen saavuimme Jyväskylään 35 minuuttia myöhässä, mutta Jyväskylä Oulu välillä aikataulu ajettiin kiinni. Mutta tosiaan halpa hinta ei saa minua enää käyttämään kyseistä palvelua vaan otan junan tai Eskelisen joissa mahtuu sentään matkustamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toivoisi, että joukkoliikenteessä kilpailtaisiin myös muulla kuin hinnalla. On toki olemassa tuntemattoman kokoinen osa kuluttajista, joka istuu ahtaassa ja sotkuisessa bussissa, kunhan halvalla pääsee. Sitä porukkaa kuskaamalla voi yksi tai muutama firma pärjätä, mutta vakavasti otettava joukkoliikenne ei kokonaisuutena voi olla mitään sekundaa, jos on tarkoitus houkutella kansalaisia luopumaan autoilusta.

Minulle asiakkaana jäi hyvin ikävä maku kyseisestä matkasta ja vaikka en ole taipuvainen elitismiin niin naureskelin mielessäni, että "köyhät" tungeksikoon halpojen lippujen perässä ja kilpailkoon kuka pääsee yläkertaan ja kuka minnekin. Bisneksen kannattavuus ei voi olla kiinni siitä, että olisi vaikka 2-3 penkkiriviä vähemmän ja vastaavasti enemmän tilaa.

Tässä Onnibus onkin luonut erittäin hyvän markkina-aseen ns. perinteisille bussifirmoille. Esim. Paunulla on monesti Hki-Tre-linjalla tilavat autot, joissa edessä 1+2-penkitys. Auto menee keskustasta keskustaan ja ajallisesti yhtä nopeasti jos ei nopeammin kuin Onnibus. Siinä missä Onnibus tarjoaa epämukavaa ja ahdasta matkustamista, perinteiset bussifirmat voivat tarjota matkustusmukavuutta. Veikkaan, että Onnibus huomaa tämän myös jossain vaiheessa.

Itse olen ostanut ennakkoon bussiliput koko heinäkuulle ja elokuun alkuun saakka. Kuljen perjantaina Tampereelle ja maanantaina aamulla Helsinkiin, joten matkat on helppo tietää ennakkoon. Halvimmillaan olen saanut lipun 2 eurolla, kallein lippu taisi maksaa kokonaista 9 euroa. Jos vaihtoehtona olisi maksaa aikuisen täysin hinta 28,00 euroa, kulkisin autolla. Nyt auto on seissyt Amurin Siwan edessä kohta 2 viikkoa, joten oma matkustukseni on vain ja ainoastaan edullisten hintojen luomaa kysyntää, enkä usko olevani ainoa jolle edulliset liput mahdollistavat sellaistenkin matkojen tekemisen, jotka jäisivät muuten tekemättä.

Onnilla teen heinäkuussa vielä kaksi matkaa, eli annan konseptille vielä tilaisuuden. Suuri kiusaus olisi kyllä ostaa liput Matkahuollon verkkokaupasta Paunun vuoroihin, ja jättää Onnin liput käyttämättä, mutta menköön vaikka experimentin piikkiin tulevat reissut.
 
Klo 17.20 lähtevä auto oli noin 10 min myöhässä. Samaan aikaan Kiasman laiturissa oli joku tilausbussi, joten hässäkkä oli viimeisen päälle valmis.
Nyt puhut kyllä puutaheinää, auto lähti Kiasmalta aikataulussa. Mikähän mahtoi olla tämä hässäkkä, sillä omasta mielestäni tämä tilanne sujui aivan sulavasti?

eikä Turun keikan jälkeen tehty mitään siivouksia yms.
Höpö höpö, kyllä auto käytiin läpi ennen Tampereelle lähtöä.

Ilmastoinnista sen verran, että mikäli auto on seissyt pysäkillä n. 20 minuuttia siten, että se ei ole ollut käynnissä niin sisällä voi olla aika-ajoin kuuma, mutta ilmastointi kyllä toimii kunhan auto on käynnissä.
 
Nyt puhut kyllä puutaheinää, auto lähti Kiasmalta aikataulussa. Mikähän mahtoi olla tämä hässäkkä, sillä omasta mielestäni tämä tilanne sujui aivan sulavasti?


Höpö höpö, kyllä auto käytiin läpi ennen Tampereelle lähtöä.

Ilmastoinnista sen verran, että mikäli auto on seissyt pysäkillä n. 20 minuuttia siten, että se ei ole ollut käynnissä niin sisällä voi olla aika-ajoin kuuma, mutta ilmastointi kyllä toimii kunhan auto on käynnissä.

Perjantaina 4.7. klo 17.20 aikaan Oulun vuoro tuli pysäkille ja tyhjensi matkustajansa. Tämä auto lähti tauolle. Pian laituriin kaarsi Ikaalisiin menossa ollut oliskohan ollut Kyyti-Bussien tilausajo, johon huudeltiin matkustajia. Sen perään parkkeerasi Turusta tullut Onnibus, n. 17.25-17.30. Tässä vaiheessa paikalla siis Ikaalisiin menijöitä, Turusta tulijoita, Tampereelle menijöitä ja Oulustakin tulleita. Kyllä siinä aikamoinen hässäkkä oli. Itse Tampereen vuoro pääsi liikkeelle lopulta noin 17.35-17.40 eli myöhässä oli.

Itse olin kyydissä ja hikoilin koko matkan. Koko matkan aikana Tampereelle ei mitään merkittävää kylmenemistä tapahtunut, ei ole minun oma subjektiivinen kokemukseni vaan moni muukin matkustaja varmaan on samaa mieltä. Useat kävivät kuljettajalta kysymässä matkan aikana mahdollisuutta viilennykseen, mutta sitä ei saatu. Alhaalla kuulemma oli hieman viileämpää.

Mikä tarve sinulla on kyseenalaistaa asiani? Päivänselviä juttuja, jotka joko ovat noin tai sitten eivät ole. Minulla ei ole ainakaan mitään tarvetta sepittää asioita.
 
Sen perään parkkeerasi Turusta tullut Onnibus, n. 17.25-17.30. Tässä vaiheessa paikalla siis Ikaalisiin menijöitä, Turusta tulijoita, Tampereelle menijöitä ja Oulustakin tulleita. Kyllä siinä aikamoinen hässäkkä oli. Itse Tampereen vuoro pääsi liikkeelle lopulta noin 15.35-15.40 eli myöhässä oli.

Öö, nyt sun juttus menee kyllä pahasti ristiin.. Mun kyseenalaistaminen perustuu omaan näkemykseeni asiasta, sillä itse kävin henkilökohtaisesti mm. tämän 17:00 Turusta saapuneen, 17:20 Tampereelle lähtevän auton läpi, jonka myös lähetin matkoihin. ;)
 
Kiistät siis sen, että Tampereelle lähtenyt auto tuli ja lähti myöhässä?

Aivan turha väittely, ole asiasta mitä mieltä olet, mutta niin pihalla en ole minäkään, että unohtaisin kyseisen auton kulkeneen myöhässä.

Olkoon. Sen kerran kun tänne kirjoittaa, tiedetään kaikki asiat paremmin.
 
Tuo siis tarkoittaa sitä että kyseisen bussivuoron WC voi olla samassa kunnossa seuraavallakin kerralla. Varsinainen ammattilaisen vastaus asiakaspalautteeseen.
 
Takaisin
Ylös