Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Verkkokauppa näyttäisi olevan sen verran alkeellinen, että kaikille myynnissä oleville yhteysväleille on kiinteä kiintiö paikkoja ja itsenäinen hinnoittelu.
Tämä lienee vain "maailman parhaiden alan osaajien" itsenäinen ja tietoinen valinta, tuskin heille tälläistä vahingossa ainakaan voi tapahtua?
 
Tämä lienee vain "maailman parhaiden alan osaajien" itsenäinen ja tietoinen valinta, tuskin heille tälläistä vahingossa ainakaan voi tapahtua?

Ei kannata liikaa vinoilla. Lentoliikenteessä tällainen kiintiöajattelu on aivan arkipäivää. Revenue management eli jonkinlainen tulosoptimointiosasto jakaa paikkoja ja hintaluokkia sillä tavoin, että saadaan kulkupeli mahdollisimman täyteen mahdollisimman hyvillä lipputuloilla. En tiedä, onko Onnin lipunmyyntijärjestelmä tosiaan alkeellinen, vai onko se päinvastoin niin edistyksellinen, että tekee tätä siksi. Lennoillahan on useinkin niin, että vaikkapa New York–San Juan välilaskulla Miamissa on loppuunmyyty tai sikakallis, mutta kun ostaa samaan koneeseen liput New York–Miami ja Miami–San Juan ja tassuttelee muutaman minuutin Miamin lentoaseman kokolattiamatolla, niin tilaa löytyy tai hinta tippuu satasia. Vähän samantyyppinen hinnoittelu on levinnyt hotellimaailmaankin ainakin ulkomailla.

Ilta-Sanomat tarttui sitten siihen eiliseen fb-juttuun ylibuukkauksesta. Lauri Helke lupaa korvata korvaavan kyydin liput. Puhetta ei ollut EU-asetuksen kohdasta, jossa vaaditaan korvaamaan myös 50 % bussilipun hinnasta. Iltiksen toimittaja tuskin tällaisesta mitään tietääkään. Laurilta olisi kuitenkin nyt kiva kuulla, korvataanko matkustajille tämäkin.
 
Ylen uutisessa toimitusjohtajan kommentti "- Kyllä tämä on ensimmäinen kerta tätä sorttia, että kuljettaja on hövelinä myynyt käteislippuja ja se on kostautunut. "

Onnibussin Facebook-kommentti "Toki ensimmäisenä varmistimme, että ei kai vaan autoon olla myyty käteislippuja - ei oltu"
 
Muutenkin. Kerroin jo varmaan vuosi sitten tässä ketjussa tilanteesta missä osa matkustajista istui lattialla koska kuljettaja möi liikaa käteislippuja. Mutta vissiin entinen ja nykyinen onnibus eivät ole sama asia. Eli ei ollut ensimmäinen kerta tämä uutisoitu.
 
Tosiaan noita ylibuukkauksen kaltaisia kämmejä ei vain saa tulla, oli syy mikä tahansa.

Mutta tosiaan. Onnibus hallitsee kyllä huomiotalouden. Julkisuutta yhtiö on saanut joka käänteessä ja aina, kun missä tahansa median muodossa on inahduskin yhtiöön liittyen, syntyy aina tavalla tai toisella bolemiikkia. Myös tällä palstalla. Myös tällä palstalla on selvästi enemmän vipinää tässä ketjussa kun vaikkapa huomattavasti vanhemmassa ja vanhempaa yritystä eli Vainion Liikennettä / Saaristotietä käsittelevässä ketjussa. Lisäksi huomiomittarina toimii minusta oivallisesti Matkahuollon ja Onnibussin Facebook- profiilien tykkäysmäärän vertailu. Selvästi nuoremmalla ja pienemmällä yrityksellä tykkääjiä on monin kertainen määrä.

Nyt monien käänteiden jälkeen voi minusta hyvin sanoa, että Onnibus.comista on tullut maamme maanteiden Ryanair: yhtiö on liikenteen demokratisoija kohtuullistamalla lippujen hinnat ja pysyy otsikoissa jatkuvasti. Lisäksi vertailukohtana voinee pitää oletettua maksuhalukkuutta koskien terminaaleja sekä sitä, yhtiö on toiminnallaan pakottanut myös muut toimijat ajamaan järkevällä hinnalla.
 
Ei kannata liikaa vinoilla.
En toki vinoile, vaan aidosti ihmettelen, että miten tämä on mahdollista näiden alan parhaiden osaajien toiminnassa... Täytyisi olla aika kova bisnesvainu, mikäli tämä "Jyväskylän heitteillejättö" olisi vain markkinointiosaston tahallinen ja tietoinen ratkaisu ;)
 
Itse olen sitä mieltä, että kun Helke ja Möttö ovat virheen myöntäneet, luvanneet kulut hyvittää, sekä luvanneet asian selvittää homma on ok. Toki on selvää, että tälläistä ei saisi käydä mutta oletan että ovat tästä oppineet. Kauheasti näitä ei auta tulla, muuten asiakkaat kaikkoaa. Täytyy myös ottaa huomioon, että Jyväskylän tapahtuneesta tuli melkoinen mediamylläkkä.
 
Täytyy myös ottaa huomioon, että Jyväskylän tapahtuneesta tuli melkoinen mediamylläkkä.

Nimenomaan. Oletko varma, että Onnibus näkee syntyneen mediamylläkän ainoastaan negatiivisena asiana? Entäpä jos Onnibussin strategia näihin tilanteisiin on se, että ylibuukkauksen vaaran annetaan ihan tarkoituksella olla osa prosessia ja sitten ylibuukkaustilanteissa jätetään ylimääräiset kylmästi pois kyydistä ja odotellaan josko toimittaja soittaa. Jos toimittaja sitten soittaa niin myönnetään kaikki ja luvataan korvaukset ja muut mutta jos toimittaja ei soitakaan niin jätetään asia sikseen.
 
Siinä missä MafiaParoni™ olisi rutiinitoimenpiteenä ajanut kahdella autolla, Ob nostattaa mediakohun ja saa paljon ilmaista mainosta ja ihmisten mielikuva Ob:sta säilyy positiivisena koska yhtiön johto mediassa pahoittelee ja lupaa korvaukset.
 
Siinä missä MafiaParoni™ olisi rutiinitoimenpiteenä ajanut kahdella autolla, Ob nostattaa mediakohun ja saa paljon ilmaista mainosta ja ihmisten mielikuva Ob:sta säilyy positiivisena koska yhtiön johto mediassa pahoittelee ja lupaa korvaukset.

On halvempaa toimintaa. Miksi palvella, kun voi ... ?
 
http://www.facebook.com/Onnibus/posts/627564924017825

Taas on vessa ollut käyttökiellossa, eikä firman väen vastaukset valitukseen ole mitään asiakaspalvelun aatelia.

Onnibusin asiakaspalvelu on ihan sekaisin ja kukaan ei tiedä mitä vastata. Toinen työntekijä on eri mieltä toisen kanssa. Minullekin väitettiin, että Hervannassa on edelleen pysäkit Ahvenisjärventien ja Arkkitehdinkadun kulmalla, vaan eipä kuljettaja siinä suostunut pysähtymään. Eikä Onnibusilla ollut tähän mitään kommentoitavaa FB:ssä. (linkki) Firma myyty ulkomaille ja rahat menee miljonäärin pussiin. En suosittele tätä yhtiötä kenellekään, Matkahuoltokin tarjoaa halpoja lippuja ja siellä asiakaspalvelu sentään toimii.
 
Firma myyty ulkomaille ja rahat menee miljonäärin pussiin. En suosittele tätä yhtiötä kenellekään, Matkahuoltokin tarjoaa halpoja lippuja ja siellä asiakaspalvelu sentään toimii.

Lisäksi paroneiden busseissa mahtuu istumaan ja niiden vessoja saa käyttää.
 
Itse olen nyt käyttänyt Onnibusin palveluita matkatessani Lahteen, Jyväskylään, Kuopioon ja Mikkeliin. Kaikissa on ollut iso epäkohta, ei niinkään firman osalta (vaikka toivoisin, että sielläkin puututtaisiin tähän): matkustajat käyttäytyvät bussia lastatessa kuin päättömät kanat. Älypuhelimien ruutuja lippukoodeineen vilisee joka suunnasta eikä kyytiin menemisessä tunnu olevaan minkäänlaista logiikkaa. Jos oven eteen muodostettaisiin esikoulutyyliin jono, voisi lähtökin toimia ripeämmin. Onhan se toki ymmärrettävää, että toisen kerroksen etupenkit on must have. Helsingin suunnalla ruuhkat ovat luonnollisesti suurimmat, joten lastaamisen voisi edes siellä hoitaa niin keski- kuin myös etuovesta, siellähän niitä avustajiakin pörrää.

Muuten olen ollut tyytyväinen tarjottuihin palveluihin. Autot on siistejä sisältä (roskisten puute kuitenkin huomioitavaa), ilmastointi on pelannut ja kuljettajien asiakaspalvelu on natsannut. Jyväskylästä takaisin tullessa vuoro oli myöhässä valitettavat kolme varttia Turussa järjestetyn Ruisrockin aiheuttaman liikenneruuhkan takia, mutta vaihtokuljettaja tarjosi aina hyvin väliajoin tietoa bussin tarkemmasta saapumisajasta.

Näillä näkymin edessä on vielä Oulun ja Kotkan reissut Onnibusin kyydissä. Oulun kahdeksan tuntinen (yö)matka on sanomattakin selvää pitkä, mutta pienestä jalkatilasta ei ole koitunut ainakaan vielä minulle harmia. Jyväskylässä 45 minuutin tauko mahdollistaa lisäksi hyvän tovin jalottelulle.
 
Viimeksi muokattu:
eikä firman väen vastaukset valitukseen ole mitään asiakaspalvelun aatelia.

Siinäpäs se ongelma onkin, ettei toi innokkain vastaaja ole "firman väkeä" sanan varsinaisessa merkityksessä ollenkaan, vaan käsittääkseni alle rippikouluikäinen lapsi. Tässä olis Mötölle tonttia hoidettavaksi, eli viestintä tiukasti ammattilaisten käsiin.
 
Takaisin
Ylös