Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Liikemiehenä, poliitikkona ja ennen kaikkea pyörätuolibussien verkoston kehittämiseen liittyvien reittiliikennelupahakemusten allekirjoittajana sun on luonnollisesti pakko olla ainakin julkisesti tuota mieltä ja minä ymmärrän sen hyvin. Enkä pidä sitäkään mahdottomana, ettetkö jopa itse uskoisi tuohon.

Aikahan sen tulee näyttämään millaisia hakemuksia ja lupauksia teidän kioskistanne lähtee sitten tulevaisuudessa kun viimeinenkin siirtymäajan sopimus on päättynyt.

Viestistäsi saattaisi tehdä virhepäätelmän, että sinä et siihen uskoisi. Liikenne- ja viestintäministeriön antamassa kaukoliikenteen palvelutasomäärittelyssä pyörätuolipalvelu on vaatimuksena KAIKKIEN palvelutasoluokkien yhteysväleillä. Korjaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni edes huipputason yhteysväleillä (kuten Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere) ei ollut tosiasiallisesti pääsyä kalustoon pyörätuolilla. Sähköpyörätuolia ei kukaan kuljettaja nosta korkealattiaiseen bussiin. Se olisi vielä suurempi työturvallisuusriski kuin linja-autorahdin yliraskaiden pakettien nosto kuljettajan toimesta linja-auton rahtitilaan.

Pyörätuolibussikalusto on saatavilla kaikille liikennöitsijöille, mutta toistaiseksi vain OB on tehnyt tarvittavat investoinnit. Olisin yllättänyt, jos vammaisia syrjivä kalustokonsepti estäisi esteettömän palvelun laajentamisen.

EDIT: korjattu kirjoitusvirhe / Allison
 
Viimeksi muokattu:
Aikahan sen tulee näyttämään millaisia hakemuksia ja lupauksia teidän kioskistanne lähtee sitten tulevaisuudessa kun viimeinenkin siirtymäajan sopimus on päättynyt.

Tämä logiikka antaisi ymmärtää että Onnibussin kalusto olisi jotenkin vähemmän optimaalista kuin perinteinen kaukobussikalusto. Näinhän ei ole. Astromegaan mahtuu enemmän matkustajia kuin tavalliseen kaukobussiin. Se on etu bisnesmallissa, joka pyrkii saamaan katteet volyymien eikä korkeiden hintojen kautta. Lisähyötynä toki pyörätuolipaikka. Perinteinen korkealattiainen kaukobussi taas on rationaalinen valinta, jos liiketoiminnan perusidea on kuljettaa mahdollisimman paljon rahtia. Eri strategiat vaativat erilaista kalustoa. Eikä Onnibussin strategia varmasti muutu kilpailun vapautuessa. Sittenhän se vasta voi kilpailla vapaasti omia vahvuuksiaan hyödyntäen. En usko että Onnibus pyrkisi replikoimaan vanhojen liikennöitsijöiden toimintamallia, vaikka saisikin, kun se kykenee omassa markkinasegmentissään paljon parempaan. Kummastelen vahvaa uskoa siihen, että perinteinen tapa järjestää suomalaista kaukobussiliikennettä olisi jotenkin luonnollinen optimi, johon kaikki pyrkisivät.

Sivumennen sanottuna matkustin joitakin viikkoja sitten ensimmäisen kerran Astromegan kyydissä Helsingistä Tampereelle. Oli erittäin tasainen kyyti, ja yläkerrassa moottorimelu oli varsin vaimea. Ja kun matkalla ei tarvinnut turhia pysähdellä, koettu matkanopeus tuntui suuremmalta kuin mitä kellon mukaan olisi voinut päätellä. Paunun kurvaukset ramppien kautta täydellä vauhdilla ja kiertelyt pitkin kyliä aiheuttavat kokemuksen hitaasta matkasta. Tasaisuus on valtti. Ja tuntuu että vasta näin kokemuksen kautta sen tajuaa.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön antamassa kaukoliikenteen palvelutasomäärittelyssä pyörätuolipalvelu on vaatimuksena KAIKKIEN palvelutasoluokkien yhteysväleillä.

Ilmeisesti viittaat tähän LVM:n asiakirjaan: http://www.lvm.fi/c/document_librar...teen valtakunnallisen palvelutason määrittely ja tuolla nimenomaan sivulle 8 ja taulukkoon numero 2.

Kun tuota taulukkoa lukee huolellisesti huomaa heti, ettei kyseesä ole vaatimus kuten sinä väität vaan "tavoiteltava laatutekijä." Ainakin minun ymmärryksessäni on merkittävä ero asialla jota vaaditaan ja asialla jota tavoitellaan. Olette ilmeisesti lukeneet tuostakin taulukosta vain ekat rivit, koska siellä mainitaan myös yksin matkustavat lapset ja polkupyörien kuljetusmahdollisuus, joille teidän firma viittaa kintaalla? En usko, että LVM on myöskään tarkoittanut, että kunhan joku tekee jotain niin joku muu voi tehdä jotain toista - siis mahdollinen selitys, jonka mukaan muut firmat hoitavat jo yksin matkustavien lasten ja polkupyörien kuljetuksen on tähän kohtaan vähän heikko.

janihyväriselle sen verran, että en todellakaan tiedä millaisella kalustolla pikavuorobisnestä kannattaa ajaa. Todennäköisesti sellaisella, jolla sijoitetulle pääomalle saa parhaan tuoton? Saattaa olla, että sen saa Astromegalla tai sitten VDL Bovalla.
 
Aikahan sen tulee näyttämään millaisia hakemuksia ja lupauksia teidän kioskistanne lähtee sitten tulevaisuudessa kun viimeinenkin siirtymäajan sopimus on päättynyt.

Onko Onnibus avannut jonkun kioskin jonnekin? Vai mitä tarkoitat?

Turussahan on vanha ratikka jäätelökioskina. Tai turkulaisittain raitsikka.
 
Ilmeisesti viittaat tähän LVM:n asiakirjaan: http://www.lvm.fi/c/document_librar...teen valtakunnallisen palvelutason määrittely ja tuolla nimenomaan sivulle 8 ja taulukkoon numero 2.

Olette ilmeisesti lukeneet tuostakin taulukosta vain ekat rivit, koska siellä mainitaan myös yksin matkustavat lapset ja polkupyörien kuljetusmahdollisuus, joille teidän firma viittaa kintaalla? En usko, että LVM on myöskään tarkoittanut, että kunhan joku tekee jotain niin joku muu voi tehdä jotain toista - siis mahdollinen selitys, jonka mukaan muut firmat hoitavat jo yksin matkustavien lasten ja polkupyörien kuljetuksen on tähän kohtaan vähän heikko.

En ole koskaan väittänyt, että minkään palvelutekijän kuuluisi tuoda yksinoikeutta. Ei pyörätuolipalvelun tai muunkaan laatutekijän. Pääasia on, että markkinoilla toimivat pelaajat tarjoavat näitä. Ennen OB:ta repertuaarista puuttui esteetön palvelu. Voi olla, että vieläkin vuonna 2014 joku uskoo periytyvien yksinoikeuksien olevan liiketoiminnan perusta, mutta kunhan tästä eletään vuosi-pari eteenpäin, alkanee sävelkulku muuttua.

300 kg painavan sähköpyörätuolin nostaminen korkealattiaiseen linja-autoon ei mielestäni ole työturvallisuuden kannalta mahdollista. Jo linja-autorahdin osalta olen itsekin törmännyt kuljettajana tilanteeseen, jossa 80 kg painavia autonvaraosia tuodaan perälaitanostimella varustetulla jakeluautolla linja-autoasemalle ja oletetaan, että kuljettajan selkä kestää linja-auton viereen pumppukärryillä tuodun taakan nostamisen linja-auton rahtitilaan. Uskon, että myös AKT tulee puuttumaan tähän jatkossa. Kokonaan eri asia on, onko palvelukonseptin kokonaisuuden kannalta edes mielekästä, että asiakaspalvelussa toimivan linja-autonkuljettajan kuuluu solmiokaulassa kuormata rahtipaketteja linja-autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaan eri asia on, onko palvelukonseptin kokonaisuuden kannalta edes mielekästä, että asiakaspalvelussa toimivan linja-autonkuljettajan kuuluu solmiokaulassa kuormata rahtipaketteja linja-autoon.

Mielenkiintoinen juttu. Hiljaisilla reittiväleillä voi nimittäin olla, että tulopuoli tarvitsee sekä ne vähät matkustajat että sen vähän rahdin, jotta päästään plussalle tai edes omilleen. Jos toista ei voi olla ilman toista, rahditon bussivuoro lakkautetaan ja kuljettaja jää ilman töitä. Ei hyvä sekään.
 
Mielenkiintoinen juttu. Hiljaisilla reittiväleillä voi nimittäin olla, että tulopuoli tarvitsee sekä ne vähät matkustajat että sen vähän rahdin, jotta päästään plussalle tai edes omilleen. Jos toista ei voi olla ilman toista, rahditon bussivuoro lakkautetaan ja kuljettaja jää ilman töitä. Ei hyvä sekään.

Olin taannoin Itellan logistiikkakeskuksessa vierailulla. Pelkästään Itellalla tällaisia moderneja keskuksia on Suomessa useita. Lisäksi kilpailijoilla, kuten DHL:llä, UPS:llä jne on omansa. Ne ovat täysin eri vuosituhannelta kuin vaikka Tampereen linja-autoaseman rahtimakasiini, joka muistuttaa ennemmin 1960-luvulta peräisin olevaa latoa. Itellan keskuksessa seurasin, kuinka robottilinjastolla paketit siirtyvät automaattisesti. Trukeilla lastattiin valtavia kuormayksiköitä runkoreittejä kulkeviin täysperävaunurekkoihin. Yksikkökustannus ei voi olla kuin minimaalinen. Latvat hoidetaan jakelu- ja pakettiautoilla, kuten linja-autorahdinkin tapauksessa. En ole diplomi-insinööriopinnoissani lukenut pakettilogistiikasta peruskursseja enempää, mutta pidän kilpailuasetelmaa vähintäänkin mielenkiintoisena. Eräs kymenlaaksolainen bussiyrittäjä manasi minulle, että "kuljettaja pakkaa ahtaan tavaratilan täyteen paketteja, liikennöitsijä saa sukkahousupaketista 45 senttiä, ja joutuu vieläpä ilmaiseksi tuomaan paketin takaisin kun asiakas on todennut haarakiilan liian karheaksi". Mene ja tiedä.

Kokemus on osoittanut, että ei välttämättä ole synti katsoa asioita "out of the box". Sen voinee osoittaa vaikka tämä YLE:n uutinen: http://yle.fi/uutiset/koiviston_auto_tyrmaa_halpabussit/3143909


YLE sanoi:
Koiviston Autossa seurataan tarkasti kilpailijan toimia, mutta ei olla huolissaan. Yhtiössä ei uskota halpabussiyhtiön mahdollisuuksiin.

- Tiedän mitä bussin pitää tuottaa per kilometri ja tämänhetkisillä palkka- ja polttoainekuluilla yhtiön toiminta ei voi olla kannattavaa, Norrlin arvioi.

Alan suurimman yrityksen konsernijohtaja pitää markkinoita sopimattomina halpalentoyhtiöistä mallia ottavalle bussifirmalle.

- Toisin kuin lentoliikenne, linja-autoliikenne ei ole ollut kasvava ala. Bussiliikenteen tärkein kilpailija on henkilöautoilu, eikä asiakkaita tule siirtymään niin paljon autoista busseihin kuin menestymiseen tarvittaisiin, Norrlin ennustaa.

"Joustava hinnoittelu ei sovi busseihin"

Halpabussiyhtiö toimii samoilla periaatteilla kuin halpalentoyhtiöt - liput ovat normaaleja vuoroja edullisempia ja hinnat esimerkiksi kellonajan mukaan. Koiviston Autossa muuttuvaa hinnoittelua ei pidetä sopivana linja-autoliikenteeseen.

Norrlinin mielestä tasahinnoittelu onkin päinvastoin bussiliikenteen vahvuus.

- Lippu on aina samanhintainen ja käy reitillä koska tahansa, kaikkien yhtiöiden busseihin.
 
Tässä keskustelussa on varmaan tuon 112 sivun verran niin ylistetty kun parjattukin Onnibussia, sekä muuten vaan
keskusteltu.
Itse tuon tämän viestini verran ainakin luettavaa jos ei muuta.

On totta, että Onnibus (Onnibus.com/Onnibus Oy) on tuonut toiminnallaan kilpailua Suomen linja-autojen kaukoliikennemarkkinoille. Tämä on pakottanut myös perinteiset liikennöitsijät (Paunu, Pohjolan Liikenne yms.) alentamaan hintojaan, tai ainakin tuomaan edullisia etukäteen ostettavia nettilippuja markkinoille.

Onnibussin taru oli mielestäni ainakin alkuun kaunis: ”vastavoima sukuyhtiöille/”parooneille”, jotka ovat tehneet voittoa vuosikymmeniä yksityisillä linjaliikenneluvilla riistohinnoin”. Onnibussin aloittaessa Tampere – Helsinki välillä oli pysäkkejä nykyistä enemmän, ja yritettiin sitä pysähdystä Hämeenlinnaankin saada vaan taisi ELY-keskus sen kieltää.
Netistä löytyy monta uutista missä Onnibussin vaikuttajat parjaavat sukuyhtiöitä ja heidän aiempaa yksinoikeutta tehdä tulostaan. En tosin tiedä onko nykyinen tilanne sen parempi? Onnibussi ratsastaa ”bussiliikenteen vapausritarin arvolla”, mutta todellisuudessa 75% on skottilaisen miljonäärin omistuksessa, jonka ansiosta uudet bussitkin on saatu hankittua (uusien astromegojen penkit ovat kyllä ihan hyvät, mutta jalkatila on suurimmassa osassa penkkejä liian ahdas. Niin ja vessahan on lähes aina tukossa/täynnä. Nooh karjavaunussa on karjavaunun mukavuus, kunhan ”halvalla” pääsee).

En tiedä kuinka suuri kapitalismin ja vapaan markkinatalouden kannattaja pitää olla, että pitää nykyisin Onnibussia jotenkin kultaisena/hienona yhtiönä, jota on kaikessa hienoudessaan palvottava ”mahtavana edelläkävijänä”? Kiitän Onnibussia kilpailun avaamisesta ja tätä kautta hintojen alentamisesta, mutta en tiedä kuinka hienoa se sitten on että rahat valuvat mahdollisesti veroparatiisien kautta skottilaisen mogulin taskuun (tähän väliin voi tulla tietysti kertomaan että ”Onnibus on suomalainen yritys joka maksaa veronsa Suomeen”, niin varmasti näin, voitollinen tulos on vaan nolla ja vähennyskelpoisissa menoissa on korkomenoja pääomalainalle (jota ei voi lyhentää?) joka on saatu emoyhtiöltä).

Aikaisempi vaihtoehtokaan jossa sukuyhtiöiden omistajat saivat rahaa varmalta lypsävältä lehmältä ei ollut reilu, mutta verrattuna nykyiseen tilanteeseen on sanottava, että ainakin kyytiin pääsi muualtakin kun Tampereelta ja Helsingistä. Nykyisinhän ollaan tilanteessa, jossa Onnibus (ja muutamat muut?) bussiyhtiöt kuorivat kermat niistä kannattavista kaupungista kaupunkiin –väleistä, ja veronmaksajat pääsevät työntämään yhä enemmän rahaa subventoituun bussiliikenteeseen jotta maakuntien yhteydet saadaan turvattua (olen tietoinen, että tätä subventointia on harrastettu myös ”paronien” aikana).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En oikein ymmärrä mikä on Pezqun pointti. Kyseessä on kuitenkin liiketoiminta eikä hyväntekeväisyys. Sekä asiakas että firma hyötyvät symbioottisesti toisistaan, ja vapaa kilpailu markkinoilla mahdollistaa innovoinnin.

Sen voin kertoa mitä olisi mahdollisesti tapahtunut ilman Onnibussia: LAL olisi saattanut onnistua lobbauksessaan, että mikään ei saa muuttua. Suomi olisi jäänyt EU:n liikenteelliseksi takapajulaksi ja autoilu olisi vain kasvanut. Joka tapauksessa mitään merkkiä kilpailusta ei vielä olisi.

Jos LAL-lobbaus ei olisi tuottanut täydellistä tulosta, VR rysäyttäisi kilpailun alkaessa Pohjolan Liikenteen kautta markkinoille kilpailevan kaukobussiverkoston ajaen vanhat paronit ulos bisneksestä väkivahvan taseen mahdollistamalla saalistushinnoittelulla. Lopputuloksena Suomessa olisi VR-konsernin hallitsema kaukoliikennemonopoli, ja sen voi kuvitella mikä hintataso olisi. Joku voisi aina yrittää vähän pienimuotoisesti kilpailla, mutta tällaiset VR ajaisi pois lyhytaikaisella saalistushinnoittelulla.

Kaukaa haettua? Ei niinkään. VRLeaksin taannoin vuotamasta strategiakalvosetistä oli selkeästi luettavissa putiikin pyrkimys rakentaa oma uusi kaukobussiverkosto, ja ajaa köyhät junista sen palveltaviksi, mikä tietysti tarkoittaa että junien hintatasoa voisi nostaa loputtomiin. Ja tämäkö sitten olisi ruusuinen tulevaisuuskuva?
 
Pyörätuolibussikalusto on saatavilla kaikille liikennöitsijöille, mutta toistaiseksi vain OB on tehnyt tarvittavat investoinnit. Olisin yllättänyt, jos vammaisia syrjivä kalustokonsepti estäisi esteettömän palvelun laajentamisen.

EDIT: korjattu kirjoitusvirhe / Allison

Onhan tuota pyörätuolikalustoa ollut aiemminkin satunnaisilla firmoilla. Esimerkiksi Hj Holmströmillä oli yksi pyörätuolinostimella varustettu auto jo 80-luvulla, samoin Itä-Hämeen liikenteellä. Mutta joka tapauksessa: niukanlaisesti tuota on ollut. Lisäksi Vuorela on välillä ajellut Hamina - Helsinki -vuoroaan Scalalla, jota voinee myös pitää esteettömänä ;)

Tähän voisi todeta myös sen faktan, ettei tuota matalalattiaisuutta kannata pelkästään pyörätuolinkäyttäjille mainostaa. Kyllä lyhyt nousu on hyvä asia myös vanhuksille ja muille, joiden liikkuminen on hankalaa. Kaukoliikenneautossahan tuo esteettömyys edellyttää, että paikkoja on myös alhaalla. Lisäksi eihän tuolla tarvitse rahdinkuljetuskapasiteettiakaan heikentää: Esimerkiksi Astromegan lisäksihän VanHool valmistaa Altano-mallia, johon saa pyörätuolipaikan auton etuosaan.
 
Jo linja-autorahdin osalta olen itsekin törmännyt kuljettajana tilanteeseen, jossa 80 kg painavia autonvaraosia tuodaan perälaitanostimella varustetulla jakeluautolla linja-autoasemalle ja oletetaan, että kuljettajan selkä kestää linja-auton viereen pumppukärryillä tuodun taakan nostamisen linja-auton rahtitilaan.

80kg painavia auton osia ei kuljettajan tarvitse ottaa kyytiin.

Onnibussin aloittaessa Tampere – Helsinki välillä oli pysäkkejä nykyistä enemmän, ja yritettiin sitä pysähdystä Hämeenlinnaankin saada vaan taisi ELY-keskus sen kieltää.

Ei ely kieltänyt Hämeenlinnassa käyntiä, vaan Hämeenlinnan kaupunki vaati että jos Onnibus haluaa pysähtyä siellä, sen tulee käydä linja-autoasemalla. OB olisi halunnut käyttää vain Eureninkadun pysäkkiä ja toiseen suuntaan Paasikivenkadun pysäkkiä. Tämä ei OB:lle käynyt vaan lopetti Hämeenlinnassa käynnit kokonaan. Toki julkisuuteen annettiin ymmärtää että tämä tehtiin Paronien vaatimuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaukoliikenneautossahan tuo esteettömyys edellyttää, että paikkoja on myös alhaalla. Lisäksi eihän tuolla tarvitse rahdinkuljetuskapasiteettiakaan heikentää: Esimerkiksi Astromegan lisäksihän VanHool valmistaa Altano-mallia, johon saa pyörätuolipaikan auton etuosaan.

Onnibusin Puolan-konttorillahan noita Altanoja on kalustossaan.
 
Onnibussin taru oli mielestäni ainakin alkuun kaunis: ”vastavoima sukuyhtiöille/”parooneille”, jotka ovat tehneet voittoa vuosikymmeniä yksityisillä linjaliikenneluvilla riistohinnoin”. -- Onnibussi ratsastaa ”bussiliikenteen vapausritarin arvolla”, mutta todellisuudessa 75% on skottilaisen miljonäärin omistuksessa, jonka ansiosta uudet bussitkin on saatu hankittua --

Eihän Onnibus ole bussiyhtiöiden omistusta kritisoinut vaan yksinoikeuksien. Sillä skottilaisella miljonäärillä on tasan 0 % yksinoikeuksia Suomen bussiliikenteeseen.
 
Takaisin
Ylös