Onnibus - Uusi pikavuoroyritys


Voisiko helpoin ratkaisu olla seuraavan kaltainen? Siirretään Finnair-bussi laiturista 30 laituriin 20. 415, 451 ja 474 laiturista 31 laituriin 21. Kutsuplus laiturista 21 vaikka taksitolpalle ja OB voisi saada käyttöönsä laiturit 30 ja 31?

Tällöin Finnair bussien ei tarvitse odotella purkulaiturissa omaa vuoroaan, kun laiturille 20 mahtuu kaksi bussia peräkkäin. Laituriin 21 jää vain yhden bussin liikenne ensi syksystä eteen päin, kun kaksi linjoista lakkautetaan kehäradan vuoksi ja kahdelle tyhjälle laiturille saadaan käyttöä.
 
Voisiko helpoin ratkaisu olla seuraavan kaltainen? Siirretään Finnair-bussi laiturista 30 laituriin 20. 415, 451 ja 474 laiturista 31 laituriin 21. Kutsuplus laiturista 21 vaikka taksitolpalle ja OB voisi saada käyttöönsä laiturit 30 ja 31?

Tällöin Finnair bussien ei tarvitse odotella purkulaiturissa omaa vuoroaan, kun laiturille 20 mahtuu kaksi bussia peräkkäin. Laituriin 21 jää vain yhden bussin liikenne ensi syksystä eteen päin, kun kaksi linjoista lakkautetaan kehäradan vuoksi ja kahdelle tyhjälle laiturille saadaan käyttöä.

Helpoin ratkaisu olisi että Onnibus nielisi ylpeytensä menisi Kampin terminaaliin.
 
Olisi matkustajankin kannalta parempi ratkaisu. Mukavampi sitä bussia on odottaa lämpimässä sisätiloissa kuin ryysimässä Kiasman nurkalla.

Eikös just Hesarin jutussa joku satunnainen OB-matkustaja kehunut, että se Kiasman pysäkki on niin kätevä?

Kaikenlaisia mielipiteitä mahtuu tähän maailmaan, eikä kannata yrittää yleistää omaa mielipidetään koskemaan kaikkia muitakin ihmisiä.
 
Eikös just Hesarin jutussa joku satunnainen OB-matkustaja kehunut, että se Kiasman pysäkki on niin kätevä?

Kaikenlaisia mielipiteitä mahtuu tähän maailmaan, eikä kannata yrittää yleistää omaa mielipidetään koskemaan kaikkia muitakin ihmisiä.

Teinkö niin?

Kamppi tarjoaa matkustajille lämpimän odotustilan istuimineen, kioskipalvelut, WC-tilat jne. Onko siellä kuljettajille sosiaalitilat ja WC:n tyhjennysmahdollisuus?

On päivänselvää, että jos mietitään palveluita ja matkustusmukavuutta, vetää Kamppi pidemmän korren. Okei, vaihtomatkustajan kannalta Kiasma kivempi, ja kesällä ihan kiva odottaa ulkona.

Mielipiteitä on kaikenlaisia, mutta tietynlaisia johtopäätöksiä ja olettamuksia voinee tehdä :)
 
Teinkö niin?

Kamppi tarjoaa matkustajille lämpimän odotustilan istuimineen, kioskipalvelut, WC-tilat jne. Onko siellä kuljettajille sosiaalitilat ja WC:n tyhjennysmahdollisuus?

On päivänselvää, että jos mietitään palveluita ja matkustusmukavuutta, vetää Kamppi pidemmän korren. Okei, vaihtomatkustajan kannalta Kiasma kivempi, ja kesällä ihan kiva odottaa ulkona.

Kamppiin tai Kiasmalle bussien vuoksi kulkevat ihmiset ovat matkalla, eikä silloin yleensä tavoitteena ole odotella mukavissa tiloissa. Aika moni on käynyt vessassakin noin 15 minuuttia sitten ennen kuin lähti kotoaan matkaan. Kiasmalle on valtaosasta kantakaupunkia helpompi tulla kuin Kampin kellariin ja varsinkin, jos sattuu olemaan matkatavaroita. Tämän ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikea asia ymmärtää.

Onnibus vaihtanee mieluummin Elielinaukiolle kuin Kamppiin, jos ja kun se Kiasman pysäkiltä häädetään. Parempi sijainti.
 
Kamppiin tai Kiasmalle bussien vuoksi kulkevat ihmiset ovat matkalla, eikä silloin yleensä tavoitteena ole odotella mukavissa tiloissa. Aika moni on käynyt vessassakin noin 15 minuuttia sitten ennen kuin lähti kotoaan matkaan. Kiasmalle on valtaosasta kantakaupunkia helpompi tulla kuin Kampin kellariin ja varsinkin, jos sattuu olemaan matkatavaroita. Tämän ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikea asia ymmärtää.

Onnibus vaihtanee mieluummin Elielinaukiolle kuin Kamppiin, jos ja kun se Kiasman pysäkiltä häädetään. Parempi sijainti.

Joo no sittenhän kaikenlaisten odotustilojen rakentelu on ihan turhaa, kun kerta ihmiset mieluummin odottavat keleistä riippumatta taivasalla. En lähtisi väittämään, että suurin osa Onnin käyttäjistä on kantakaupungista, Helsinkiä ja ihmisiä asuu muuallakin. Kampin terminaalin ja Kiasman välinen matka Rautatieasemalta on muutama sata metriä Kiasman hyväksi. Metrolla yksi pysäkki enemmän.

No. Tästä voidaan kiistellä vaikka ikuisuuteen asti. Ja taidanpa jättää väliin. Keskustelupalstoilla on perinteisesti ollut tapana keskustella asioista, mutta nyt ilmeisesti mielipiteeni on väärä eikä sovellu tämän palstan henkeen.

Mutta älä suotta rupea ymmärrystäni epäilemään.
 
Kaksikerrosbussi lastataan keskiovesta, joka on leveä, lähellä takana olevia matkatavaratiloja ja pyörätuolikäyttäjille ainoa mahdollinen sisäänkäynti. Kampissa on pylväs juuri tuon oven kohdalla. Lisäksi Kamppia ei ole suunniteltu siihen, että 89 matkustajaa pujottelee bussin välissä pylvään ohi 15 metriä pitkän auton taakse luovuttamaan matkatavaransa, kun osa heistä tulee paluuvirtaa takaisin päin auton ovelle. Siis etuovelle, koska keskiovi on pylvään kohdalla. Oikaiskaa jos olen väärässä.
 
Joo no sittenhän kaikenlaisten odotustilojen rakentelu on ihan turhaa, kun kerta ihmiset mieluummin odottavat keleistä riippumatta taivasalla.

En tiedä onko se turhaa, mutta vähän vanhanaikaista kuitenkin. Nykyään on reittioppaita sun muita liikkumisen optimointiin tarkoitettuja palveluja ja ihmiset käyttävät niitä paljon. Matkustaminen on muuttunut arkisemmaksi ja tavoitteena ovat mahdollisimman joutuisat ja sujuvat matkat. Odottaminen pyritään minimoimaan.

En lähtisi väittämään, että suurin osa Onnin käyttäjistä on kantakaupungista, Helsinkiä ja ihmisiä asuu muuallakin. Kampin terminaalin ja Kiasman välinen matka Rautatieasemalta on muutama sata metriä Kiasman hyväksi. Metrolla yksi pysäkki enemmän.

Matkaltakin saa tulla kyytiin. Itse kyllä uskallan väittää, että suuri osa Onnibussin Kiasmalta kyytiin tulevista matkustajista asuu kantakaupungin alueella.
 
Takaisin
Ylös