Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

OnniBus.com Oy:llä on Helsingin kaupungilta lupa Kiasman käyttöön ensi kesälle saakka. On hyvä kysymys, että miksi Paunulle ja Länsilinjalle on annettu oikeus Hämeensillan käyttöön parkkipaikkana samaan aikaan kun OnniBussin järjestämä Suomen tehokkain kaukoliikenne (mittarina matkustajaa per x metriä pitkä kaukoliikennebussi; eli suomeksi sanottuna täyttöaste) on mukamas koko valtakunnan ongelma Kiasmalla.

Parkkipaikkana käyttäminen on eri asia kuin matkustajien ottaminen ja jättäminen, eli ei tehdä nyt tästä mitään paroonit vastaan OnniBus -ongelmaa, jota tämä ei alunperinkään ollut. Eikä kyse ole katutilan käyttämisestä pelkästään, se on myös jalankulku- ja pyöräilyliikenteen huomionti. Sehän se yksi pointti tässä kohdin minusta oli: Jos OnniBus haluaa ajella Kiasmalta, niin kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, miten ne matkustajat poistuvat kyydistä ja miten uudet matkustajat siirtyvät kyytiin. Jos siellä on sellainen ruuhka monta kertaa päivässä kuin esim. Metro-lehden kuvissa on ollut esillä, niin se on huonoa suunnittelua. Kuten jo aiemmin sanoin, vastaavissa paikoissa muualla maailmassa on järjestelty jono erilaisten kaiteiden avulla siten, ettei jono haittaa muuta liikennettä.

Ja luonnollisesti muilla firmoilla on sitten ihan yhtäläinen oikeus käyttää pysäkkiä omiin tarkoituksiinsa.
 
Kiinteät kulut ovat kaikille alalla toimijoille samat, sisältäen mm. polttoaineet, huollot sekä palkat. Koska diesel pitää jossain vaiheessa maksaa takaisin, enkä usko huoltojakaan talkoohengessä tehtävän, niin helppo tapa pitää hinnat kurissa on "unohtaa" maksaa työehtosopimuksen mukaisia palkanlisiä, etenkään kun nuoremmat eivät välttämättä edes uskalla näiden perään kysellä. Autokiertojakaan ei ilmeisimmin ole enää varaa ainakaan juurikaan kiristää.

Eli jossain vaiheessa tulee se raja, että alemmaksi ei yksinkertaisesti hinnoissa voi mikään pelisääntöjen mukaan pelaava yritys mennä tekemättä tappiota.

Kiistämätön fakta on se, että bussimatkustaminen on OB:n ansiosta saatu nousuun, mutta se, että joka kerralla jotain kautta päädytään kritisoimaan vanhojen toimijoiden asioita joskus jopa mutu-pohjalta, on lähinnä huvittavaa.
 
Kerro ihmeessä lisää. Kauppatieteessä tunnetaan paljon muitakin tapoja alentaa hintoja, onko joukkoliikenne jotenkin erilaista niin ettei muuten yleispätevät keinot toimi siellä?

Tunnettua kuitenkin lienee, että liikenteenhoidon kiinteät kulut ovat jokseenkin samat kaikilla, olettaen ettei millään firmalla pyöri joku ylisuuri hallinto-osasto jossain papereita pyörittelemässä. Näin ollen hintojen alentamiseksi voidaan esimerkiksi yrittää lisätä matkustajamääriä, vaikkapa siten, että luodaan uusi hinnoittelumalli ja lisäksi laitetaan ne autot kulkemaan sellaisina aikoina, jolloin ihmisten tarvii liikkua.

Luonnollisesti etsimällä halvempaa työvoimaa, vähentämällä huoltoa, ostamalla halvempaa kalustoa (kaluston osuus kokonaiskuluista tosin on pidemmän päälle aika pieni) voidaan mahdollisesti alentaa hintoja, mutta nämä tulevat yleensä sitten yleensä sitten jossain kohdin eteen negatiivisessa mielessä.
 
Kiistämätön fakta on se, että bussimatkustaminen on OB:n ansiosta saatu nousuun
Faktoja tästä voidaan saada vasta vuosittaisista valtakunnallisista matkustajatilastoista. On varmaankin totta, että joillakin reiteillä on tapahtunut kilpailun tuomaa piristymistä, ja mielikuvaa vahvistaa alan yritysten välille syntynyt jännite. Kuitenkaan kokonaisuutena bussiliikenteessä tai joukkoliikenteessä ylipäätään ei todennäköisesti ole tapahtunut mitään merkittävää muutosta, ja monilla alueilla palvelutaso on heikentynyt. Joukkoliikenteen markkinaosuus on Suomessa alhainen ja polkee esimerkiksi Ruotsiin verrattuna paikallaan, eikä sitä tietenkään voi yksi yritys yksinään saada merkittävästi nousemaan.
 
Kylläpäs tämä Onnibus jaksaa herättää tunteita, se on tietysti vain positiivista. Ihmettelen vaan sitä, että kovin tuntuu monella kirjoittajalla täällä olevan jotain tuota Onnibussia ja etenkin kilpailua vastaan, mikä ei oikein mahdu ymmärrykseeni.

Mutta mitä tulee itse terminaaleihin, näen tässäkin vähän samankaltaisuutta lentoliikenteen kanssa. Todelliset halpalentoyhtiöt kuten Ryanair ja Wizz Air, lentävät toki virallisilta lentokentiltä, mutta käyttävät huomattavasti vaatimattomampia terminaalirakennelmia. Syynä tähän on haluttomuus maksaa hienoista rakennuksista. Itse matkustajana suhtaudun asiaan siten, että en matkusta millään kulkumuodolla terminaalin takia ja minusta bussia tai lentokonetta voi hyvin odottaa vaikka vesipestävässä teltassa kuhan itse kyyti sujuu luotettavasti paikasta A paikkaan B. Lentokonetta olen itseasiassa teltassa odottanutkin :D

Tietysti Kiasma voi käydä myöhemmin ahtaaksi ja toiminta täytyy siirtää sen kapasiteetin vuoksi esimerkiksi Elielin aukiolle. Turussa muuten on usein myös melkoinen härdelli Onnibussin toimesta Caribian edessä. Lähinnä saattavat autot siis sotkevat alueen liikennejärjestelmää, josta huomaa että aluetta ei ole suunniteltu pikavuorotoimintaan vaan pysäkit ovat tarkoitettu kylpylähotellin tilausajoille alunperin. Tosin Caribialla tuskin ole mitään sitä vastaan, että heidän pihasta pääsee halvalla eri puolin Suomea, sehän tuonee heillekin asiakkaita. Turussa sijainti on kyllä kohtuullisen hyvä, kun miettii tuota kylpylähotellia, mutta etenkin Ylioppilaskylää ja yliopistoa, mistä varmasti tulee asiakkaita. Ainut miinus tuossa on se, että pysäkki on hivenen etäällä keskustasta ja jatkoyhteydet paikallisliikenteellä on vain kahden linjan varassa. Toki pienen kävely- tai bussimatkan päästä löytyy jo huomattavasti laajemmat jatkoyhteydet.
 
On hyvä kysymys, että miksi Paunulle ja Länsilinjalle on annettu oikeus Hämeensillan käyttöön parkkipaikkana samaan aikaan kun OnniBussin järjestämä Suomen tehokkain kaukoliikenne (mittarina matkustajaa per x metriä pitkä kaukoliikennebussi; eli suomeksi sanottuna täyttöaste) on mukamas koko valtakunnan ongelma Kiasmalla.

On siinä Hämeensillalla näemmä seissyt Mötönkin bussi parkissa http://www.tamperelainen.fi/sites/d...lic/documentimages/19823735.jpg?itok=191tV0zN
 
Kylläpäs tämä Onnibus jaksaa herättää tunteita, se on tietysti vain positiivista. Ihmettelen vaan sitä, että kovin tuntuu monella kirjoittajalla täällä olevan jotain tuota Onnibussia ja etenkin kilpailua vastaan, mikä ei oikein mahdu ymmärrykseeni.

Ainakaan itselläni ei ole mitään kilpailua vastaan, mutta sitä vastaan, että mustamaalataan joka asiassa muita yhtiöitä jopa itsensä johtoportaan johtamana, ei mahdu ymmärrykseeni. Jos tuote on kunnossa, kannattaisi keskittyä siihen eräiden henkilöiden egon boostamisen sijaan. Siihen onneksi on viime aikoina siirryttykin.

Ja muutenkin tämä "Jos et ole OB:n puolella, olet vapaata kilpailua vastaan" -ajattelutapa huvittaa itseäni. Jos minulla on erimielisyyksiä vaikka Saunalahden toimintatavoista telemarkkinoilla, ei se tarkoita, että vastustaisin kilpailua tuolla(kaan) alalla. Krittistä ajattelua on mielestäni ihan tervettäkin harrastaa eri toimijoita kohtaan, eikä katsoa maailmaa hirvilinssien (tai sen enempää EB-linssien) läpi. Mulla on omat syyni kyseenalaistaa tiettyjä asioita eri yritysten toiminnassa, eikä se mielestäni tee minusta mitenkään sosialistia.

Tai jos tälle Allisonin linjalle lähdetään, niin onpahan sattunut sitäkin, että Hervantakeskuksen pysäkiltä on yritetty hätistää pysäkin etureunassa lähtöaikaansa odottavaa TKL:n bussia pois pysäkiltä OB-kuljettajien toimesta. Vaikka virallinen lähtöpysäkki paikallislinjoilla onkin Lindforsinkadun toisella puolella, tässä pysäkillä ajan tasaaminen on käytännön pakko lähtöpysäkin lyhyydestä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan itselläni ei ole mitään kilpailua vastaan, mutta sitä vastaan, että mustamaalataan joka asiassa muita yhtiöitä jopa itsensä johtoportaan johtamana, ei mahdu ymmärrykseeni.
Minäkin voin allekirjoittaa tämän, ja tämä onkin ainoa asia, josta en Onnibus-konsernissa tykkää. Mielestäni Matkahuoltokaan ei "mustamaalaa" OB:tä ainakaan julkisesti, niin miksi OB:n täytyy tehdä sitä?
 
Ainakaan itselläni ei ole mitään kilpailua vastaan, mutta sitä vastaan, että mustamaalataan joka asiassa muita yhtiöitä jopa itsensä johtoportaan johtamana, ei mahdu ymmärrykseeni. Jos tuote on kunnossa, kannattaisi keskittyä siihen eräiden henkilöiden egon boostamisen sijaan. Siihen onneksi on viime aikoina siirryttykin.

Ja muutenkin tämä "Jos et ole OB:n puolella, olet vapaata kilpailua vastaan" -ajattelutapa huvittaa itseäni. Jos minulla on erimielisyyksiä vaikka Saunalahden toimintatavoista telemarkkinoilla, ei se tarkoita, että vastustaisin kilpailua tuolla(kaan) alalla. Krittistä ajattelua on mielestäni ihan tervettäkin harrastaa eri toimijoita kohtaan, eikä katsoa maailmaa hirvilinssien (tai sen enempää EB-linssien) läpi. Mulla on omat syyni kyseenalaistaa tiettyjä asioita eri yritysten toiminnassa, eikä se mielestäni tee minusta mitenkään sosialistia.

Onnibus on tosiaan vähän varmaan hillinnyt viestintäänsä, koska perusviesti on varmaan jo aika pitkälti mennyt läpi. Toisaalta se, että kertoo kilpailijan tehtailevan valituksia ja alan edusjärjestön omistaman yhtiön sulkeneen sulkeneen infojärjestelmät / sulkeneen lipunmyyntijärjestelmän jne, ei minusta sinänsä ole vielä mustamaalaamista, etenkin jos viestien sisältö pitää paikkansa. Tässä viestintäkategoriassakin on lentoliikenteestä suora vertauskuva: Ryanair. Sen viestintä on todella värikästä tunnetusti ja palstamillimetrejä kertyy. Mutta niitä ei kertyisi, jos yhtiöllä ei olisi jotain mikä saa kuluttajat sen puolelle, Onnibussin ja Raiskin tapauksessa se muita halvemmat hinnat.
 
Tietysti Kiasma voi käydä myöhemmin ahtaaksi ja toiminta täytyy siirtää sen kapasiteetin vuoksi esimerkiksi Elielin aukiolle.

Todellisuudessa on Tilausliikennepysäkki Kiasman edessä on jo tukossa. Elielinaukiolla ole ole yhtään lisätilaa. Aivan tukossa jo nyt. Ehkä Kampin metroaseman tienolle voisi tunkea pysäkin muutamalle OB:n punaiselle möhkäleelle tai sitten Erottajalle?
 
Miksei Kiasman pysäkkiä voi siirtää vanhalle kaukoliikenneterminaalille eli Kiasmaa vastapäätä Lasipalatsinaukiolle? Ainakin länsipuolisko aukiosta taitaa olla edelleen tyhjillään, sillä puolella 9 vanhaa bussilaituria edelleen paikallaan ja tilaa ainakin yhdelle pohjoisessa (varsinainen tilahan ei siihenkään lopu).
 

Liitetiedostot

  • lasipalatsin-linja-autoasema.jpg
    lasipalatsin-linja-autoasema.jpg
    146.6 KB · Lukukerrat: 1,104
Miksei Kiasman pysäkkiä voi siirtää vanhalle kaukoliikenneterminaalille eli Kiasmaa vastapäätä Lasipalatsinaukiolle? Ainakin länsipuolisko aukiosta taitaa olla edelleen tyhjillään, sillä puolella 9 vanhaa bussilaituria edelleen paikallaan ja tilaa ainakin yhdelle pohjoisessa (varsinainen tilahan ei siihenkään lopu).

Esimerkiksi sen vuoksi ettei sinne ole ajoyhteyttä. Paasikivenaukiolla on taksiasemalle katua. Muuten koko alue on torialuetta.
 
Todellisuudessa on Tilausliikennepysäkki Kiasman edessä on jo tukossa. Elielinaukiolla ole ole yhtään lisätilaa. Aivan tukossa jo nyt. Ehkä Kampin metroaseman tienolle voisi tunkea pysäkin muutamalle OB:n punaiselle möhkäleelle tai sitten Erottajalle?

Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin on täysin käsittämätöntä, että OB:lle on myönnetty liikenneluvat, vaikka sillä ei ole ollut osoittaa Helsingissä päätepysäkkiä, jossa se ei häiritsisi muuta liikennettä. Tampereella sentään kaupunki on varsin tarkkaan pitänyt huolen siitä, että halpabussiliikennöitsijät eivät häiritse paikallisliikenteen linja-autoja saati muuta liikennettä. Helsingistä muistelen tuon asukkaiden hirvittävän vastarinnan Temppeliaukion kirkolle turisteja tuoneiden turistibusseja vastaan, jonka seurauksena bussit häädettiin pois em. korttelista. Jotenkin tuntuu Helsingin kaupungin turistiliikennevihamielisyydeltä tuo OB:n lupa valloittaa keskustan ainoa tilausajopysäkki.
 
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin on täysin käsittämätöntä, että OB:lle on myönnetty liikenneluvat, vaikka sillä ei ole ollut osoittaa Helsingissä päätepysäkkiä, jossa se ei häiritsisi muuta liikennettä. Tampereella sentään kaupunki on varsin tarkkaan pitänyt huolen siitä, että halpabussiliikennöitsijät eivät häiritse paikallisliikenteen linja-autoja saati muuta liikennettä. Helsingistä muistelen tuon asukkaiden hirvittävän vastarinnan Temppeliaukion kirkolle turisteja tuoneiden turistibusseja vastaan, jonka seurauksena bussit häädettiin pois em. korttelista. Jotenkin tuntuu Helsingin kaupungin turistiliikennevihamielisyydeltä tuo OB:n lupa valloittaa keskustan ainoa tilausajopysäkki.

Toisaalta. Nyt OB käyttää pysäkkiä lupien kanssa. Mutta entäs jos se olisikin alkanut ajamaan viikottain satoja tilausajoja Helsinkiin? Silloin se käyttäisi tuota pysäkkiä ilman lupia ja edelleen tukkien sen. Ongelman ydin siis ei ole Onnibus tai sille myönnetyt luvat, vaan Helsingin heikko kapasiteetti tilausajoliikenteelle.

Mitä tulee vapaaseen kilpailuun, se on siksi muotoutunut "jos et ole OB:n puolella, vastustat vapaata kilpailua" pitkälti siksi, että ei ole hirveästi muita täysin irti alan perinteisistä toimintamalleista olevia yrityksiä näkynyt. OnniExpress on, mutta sen lasken kilpailun avautumisen näkökulmasta samaan leiriin OB:n kanssa (sattuneesta syystä).
 
Esimerkiksi sen vuoksi ettei sinne ole ajoyhteyttä. Paasikivenaukiolla on taksiasemalle katua. Muuten koko alue on torialuetta.
Ja sekö on kiveen hakattu? Torialuetta on ympärillä vaikka kuinka, ja ehdottamani sijainti sekä ajoyhteyden vaatimaton tilantarve ovat tyhjillään. Uutta ajorataa laitureille tarvittaisiin pohjoisesta vain 40 ja/tai etelästä vain 25 metriä. Lasipalatsinaukion laitureita käytetään tällä hetkellä korkeintaan parkkipaikkana (ja siinäkin käyttötarkoituksessa tilaa on aivan liikaa, kuvassa poikkeuksellisen paljon autoja).
 
Takaisin
Ylös