Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tämä on varmasti tärkeä kuvio myös Turun lentoasemalle, jonka lisääntyviä lentoreittejä Onni alkaa nyt mukavasti ja edullisesti palvelemaan tuoden lentoliikenteelle lisää volyymiä.

Epäilemättä. Itsekin tässä jo katselin Ryanairin lentoja kesän Lontoon-matkalleni. Erittäin kilpailukykyiset hinnat ja vielä yhdistettynä Onnibussin halpoihin bussilippuihin. Pikaisesti katseltuna taitaa nuo bussiaikataulut olla myös "räätälöity" Ryanairin lähtö- ja tuloaikojen mukaan. Täytyy nyt katsoa, tuleeko tuo reitti kokeiltua kesällä - riippuu itseasiassa lähinnä Lontoonpään maakuljetuksista melko pitkälti.
Eipä vaan näytä olevan noita bussivuoroja nettikaupassa vielä kuin muutamaksi viikoksi eteenpäin. Onkohan tämä Onnibussin yleinen tapa vai ainoastaan tässä uuden linjan alkuvaiheessa?
 
Epäilemättä. Itsekin tässä jo katselin Ryanairin lentoja kesän Lontoon-matkalleni. Erittäin kilpailukykyiset hinnat ja vielä yhdistettynä Onnibussin halpoihin bussilippuihin. Pikaisesti katseltuna taitaa nuo bussiaikataulut olla myös "räätälöity" Ryanairin lähtö- ja tuloaikojen mukaan. Täytyy nyt katsoa, tuleeko tuo reitti kokeiltua kesällä - riippuu itseasiassa lähinnä Lontoonpään maakuljetuksista melko pitkälti.
Eipä vaan näytä olevan noita bussivuoroja nettikaupassa vielä kuin muutamaksi viikoksi eteenpäin. Onkohan tämä Onnibussin yleinen tapa vai ainoastaan tässä uuden linjan alkuvaiheessa?

OT:tä niin että paukkuu, mutta menkööt:
Näiden "sivukentiltä" lähtevien lentojen käyttäminen, ellei satu asumaan juuri sillä paikkakunnalla, on mitä on. Rahaa ja etenkin aikaa kuluu usein sen verran, että koko homman järkevyys on kyseenalaista. Kannattaa myös muistaa, että vaikka Ryan Airin hinnat nykyään sisältävät jopa sen 6 euroa mitä lipun tulostaminen omalla tulostimella maksaa, tulee hintaan edelleen lisää ainakin se 25 euroa/laukku/suunta. Eli jo yksi ruumaan menevä laukku lisää hintaa 50 euroa!

Stanstedin kentältä pääsee junalla kolmessa vartissa Lontooseen, hinta näyttää olevan jotain 42 euroa meno-paluuna ja noin 30 euroa yhdensuuntaisena.

Mutta asiaan:

Onnibus tuo juuri sellaisen palvelun Turusta lähteville halpalennoille mitä olen suuresti kaivannut Tampere-Pirkkalan asemalle, kun olen erehtynyt sieltä lentämään pari kertaa. Se onkin sitten eri asia paljonko Helsingin suuntasta tulee matkustajia Turusta lähteville lennoile. Vantaalta kun kuitenkin pääsee esimerkiksi Norwegianilla eurooppaan.
 
OT:tä niin että paukkuu, mutta menkööt:
Näiden "sivukentiltä" lähtevien lentojen käyttäminen, ellei satu asumaan juuri sillä paikkakunnalla, on mitä on. Rahaa ja etenkin aikaa kuluu usein sen verran, että koko homman järkevyys on kyseenalaista. Kannattaa myös muistaa, että vaikka Ryan Airin hinnat nykyään sisältävät jopa sen 6 euroa mitä lipun tulostaminen omalla tulostimella maksaa, tulee hintaan edelleen lisää ainakin se 25 euroa/laukku/suunta. Eli jo yksi ruumaan menevä laukku lisää hintaa 50 euroa!
O'Learyn mukaan tuo maksu ei ole sitä varten, että sillä tehtäisiin hillittömästi fyffee vaan siksi, että se järjestelmän pyörittäminen on törkeän kallista ja järjetöntä hyötyihin nähden.

Onnibusissahan matkatavaraa saa kuljettaa ruumassa maksutta yhden kollin verran per maksava matkustaja / sotaveteraani.
 
O'Learyn mukaan tuo maksu ei ole sitä varten, että sillä tehtäisiin hillittömästi fyffee vaan siksi, että se järjestelmän pyörittäminen on törkeän kallista ja järjetöntä hyötyihin nähden.

Onnibusissahan matkatavaraa saa kuljettaa ruumassa maksutta yhden kollin verran per maksava matkustaja / sotaveteraani.

Firman sivuilla väitetään seuraavaa:

Käsimatkatavarat

Käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa maksutta matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksutta bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia.
 
Epäilemättä. Itsekin tässä jo katselin Ryanairin lentoja kesän Lontoon-matkalleni. Erittäin kilpailukykyiset hinnat ja vielä yhdistettynä Onnibussin halpoihin bussilippuihin. Pikaisesti katseltuna taitaa nuo bussiaikataulut olla myös "räätälöity" Ryanairin lähtö- ja tuloaikojen mukaan. Täytyy nyt katsoa, tuleeko tuo reitti kokeiltua kesällä - riippuu itseasiassa lähinnä Lontoonpään maakuljetuksista melko pitkälti.
Eipä vaan näytä olevan noita bussivuoroja nettikaupassa vielä kuin muutamaksi viikoksi eteenpäin. Onkohan tämä Onnibussin yleinen tapa vai ainoastaan tässä uuden linjan alkuvaiheessa?

Itse olen kesällä menossa Lontooseen, ja lennän Ryanairilla. En tosin liitä siihen Onnibusia tietystikään siitä syystä, että asun Turussa ja menen kentälle paikkurilla. Mutta Stansted-Lontoo Liverpool Street, josta pääsee metron matkailijalipuilla jatkamaan hotellille, käytän halpabussia. Ja kyseinen halpabussi britanniassa on varmaankin Ryanairille kuin punainen vaate, onhan kyse pääkilpailijan kenttäkuljetusyhtiö Easybusista. Nuo kuljetukset ovat tähän asti omalla kohdallani maksaneet suunnilleen 2-5 puntaa per suunta per matkustaja, jota en pidä kalliina suhteessa kokonaismatka-aikaan. Ero matka-ajassa on haluamilleni alueille (keskustassa) Lontoossa ollut junaan verrattuna noin 10-20 minuuttia junan hyväksi per suunta, mutta hintaero pistää kyllä kumipyörillä matkustamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jäänyt nyt vähän epäselväksi että mistä siis nuo Helsingin reitit lähtevät? Tampereelle näyttäisi kartan mukaan lähtevän Kiasman edestä, samasta josta lähtee Ikea -bussi? Turkuun ja Raisioon näyttäisi olevan kartan merkki laitettu kaukoliikenteen terminaalin kohdalle...

EDIT:Näköjään löysinkin jo, laiturista 9 lähtee Onnibus Turkuun, eli se on saanut luvan lähteä Kampin kaukoliikenteenterminaalista. Näyttäisi myös että Hämeenlinnassakin pysähdytään linja-autoasemalla. Osaisiko joku kertoa näistä enemmän, että ovatko olleet matkahuollon päätöksiä vai kuka kyseisistä vastaa?
 
Viimeksi muokattu:
Jäänyt nyt vähän epäselväksi että mistä siis nuo Helsingin reitit lähtevät? Tampereelle näyttäisi kartan mukaan lähtevän Kiasman edestä, samasta josta lähtee Ikea -bussi? Turkuun ja Raisioon näyttäisi olevan kartan merkki laitettu kaukoliikenteen terminaalin kohdalle...

EDIT:Näköjään löysinkin jo, laiturista 9 lähtee Onnibus Turkuun, eli se on saanut luvan lähteä Kampin kaukoliikenteenterminaalista. Näyttäisi myös että Hämeenlinnassakin pysähdytään linja-autoasemalla. Osaisiko joku kertoa näistä enemmän, että ovatko olleet matkahuollon päätöksiä vai kuka kyseisistä vastaa?
Siteeraan tiedotetta:
Onnibus sanoi:
Turun reitin päätepysäkki Helsingissä on Kampin terminaali, jonka näyttötauluilla ei halpabussivuoroja kuitenkaan näytetä. Ongelma on kilpailuviraston tutkinnassa ja ratkaisua odotetaan syksyksi. Halpabussivuorojen lähtölaituri tullaan ilmoittamaan vuorojen aikataulujen yhteydessä internet-sivuilla www.onnibus.fi . Kuluneella viikolla uutisoitiin, että Onnibus ei Tampereen reitillään käytä Kampin terminaalia, koska vuoroja ei näytetä tauluissa. Siksi Tampereen vuorojen päätepysäkki on Mannerheimintiellä Postitalon kohdalla. Turun suuntaan ei kuitenkaan ole vastaavaa kaukoliikenteen päätepysäkiksi sopivaa paikkaa Helsingin katuverkossa.
 
Helsinki Tampere liikenteessä Volvo 9700NG ja vissiin Scania Irizar. Turun reitin busseista ei tietoa.
 
Takaisin
Ylös