Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Suomen suurimman bussiyhtiön mielestä kysyntäperusteinen hinnoittelu ei voi edes toimia bussiliikenteessä

Norrlinin kommentti on 3,5 vuoden takaa. Ehkä lausunnolla on sen verran ikää, että siihen viittaaminen ei enää ole relevanttia. Vai muistellaanko samaan soittoon mitä Onnibusin nimissä on aikojen saatossa lausuttu lisämaksuista, Kamppiin liikennöimisestä tai Linja-autoliittoon kuulumisesta.
 
Jos vastaavaa lukua käytettäisiin Onnibussin tapauksessa, niin tuo Petterin arvioima 200 - 300 euroa riittäisi vasta hätäisesti kattamaan kuljettajakustannuksen ja ehkä dieselit päälle, jos käytetään ylärajaa.

Tämän päivän HBL:ssä Pekka Möttö kertoo, että Onnibusin vaatimus tuloille on 1,50 euroa kilometriltä. Helsinki - Turku -välillä (n. 170 km) se tekee 255 e eli menee hyvin tuohon petterin haarukan keskelle. Tulkitsen, että tuo vaatimus sisältää jo riittävän voitonkin.
 
Tämän päivän HBL:ssä Pekka Möttö kertoo, että Onnibusin vaatimus tuloille on 1,50 euroa kilometriltä. Helsinki - Turku -välillä (n. 170 km) se tekee 255 e eli menee hyvin tuohon petterin haarukan keskelle. Tulkitsen, että tuo vaatimus sisältää jo riittävän voitonkin.

Tarkoitin omasta puolestani lähinnä korostaa, että nuo lukemat eivät ole vertailukelpoisia: myös junan hinta olisi pienempi, jos kysyttäisiin, paljonko rahaa pitäisi saada, jotta olisi kannattavaa ajaa uusi junavuoro lisää. Tämä on eri asia, kuin mikä on keskimääräinen kustannus vuoroa kohden. Bussiliikenteessä ero ei tietenkään ole niin suuri näiden kahden välillä, eikä myöskään ns. halpakonsepteissa yleensä, oli kyse sitten busseista, junista tai lentokoneista. Koitin korostaa tätä ottamalla esiin veturinkuljettajan kustannuksen mallissa, eli 84 euroa: tuohan ei todellakaan tarkoita sitä, että veturinkuljettaja oikeasti maksaisi tuon verran tuntia kohden firmalle, vaan tuo lukema on saatu aikaiseksi jakamalla maksetut palkat sivukuluineen niillä tunneilla, kun veturit ovat linjaliikenteessä. (Malli näyttäisi olettavan, että veturinkuljettajalle maksettaisiin noin 50 000 - 60 000 euroa vuoteen.) Myöskään Onnibussi ei voisi tyytyä noin pieneen tulokseen, ellei kalusto olisi noin tehokkaassa käytössä, kuten jutussakin todetaan.

Sinällään on mukavaa, että Onnibus haluaa kertoa julkisesti omista kustannuksistaan. Vastaavaa tietoa tuskin saisi vr:ltä.
 
Leville kuitenkin mennään pääsääntöisesti hiihtämään taikka laskettelemaan, joten saako sukset mukaan vaiko ei...

Yksi max 20kg matkalaukku mahtuu mukaan.. Sukset vie enemmän tilaa pituussuunnassa kuin matkalaukku+sitten jokaisella kuitenkin on vieläpä se matkalaukku mukana. Ainakin tähän asti matkustajan on täytynyt ostaa toinen lippu jos haluaa toisen matkalaukun mukaan. Jää nähtäväksi muuttaako Levi-bussin osalta Onnibus ehtojaan.
 
Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.
 
Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.
Ehkä, mutta harva lähtee hiihtolomalle matkatavaroina vain parit sukset.. Lisäksi tarvitaan vähintään monot ja sauvat, sekä tietysti vaateet koko viikoksi.
 
Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.

Kai se on, mutta tietääkseni ja havaintojen mukaan sitä on käytetty juurikin matkalaukkujen ja muiden tavaroiden säilömiseen. Mutta ainakin nykyisellä Onnibussin tavalla yksi perus laskettelija tarvitsee 2-3 matkalippua, jotta saa 2-3 matkalaukkua (esim. matkalaukku+suksipussi jossa sauvat ja sukset) mukaan.
 
Leville kuitenkin mennään pääsääntöisesti hiihtämään taikka laskettelemaan, joten saako sukset mukaan vaiko ei...
En tiedä, onko puhdasta sattumaa että kohteeksi on valittu juuri Levi? Kyseisessä hiihtokeskuksessa kuulemma harrastetaan keskimäärin enemmän "after ski" -nimistä ajanvietettä kuin muissa hiihtokeskuksissa. ;)
 
En tiedä, onko puhdasta sattumaa että kohteeksi on valittu juuri Levi? Kyseisessä hiihtokeskuksessa kuulemma harrastetaan keskimäärin enemmän "after ski" -nimistä ajanvietettä kuin muissa hiihtokeskuksissa. ;)
Joo, mutta veikkaisin että pelkkää afterskitä harrastavat saattavat myös suosia suoraa lentoa perille..
 
Tämän päiväisessä Talouselämässä Möttö kertoo Onnibus.comin operatiivisen toiminnan olevan jo voitollista. Hän toivoo että tilikauden tuloskin jo yltäisi voitolliseksi. Kuulostaa siltä että hyvin menee, mikäli jo toisena vuonna on mahdollisuuksia päästä voitolliseen tulokseen. Mielenkiinnolla odotan.

Artikkelissa käsitellään VR:n hinnanalennuksia ja annetaan puhevuoro myös Mötölle.
 
Tämän päiväisessä Talouselämässä Möttö kertoo Onnibus.comin operatiivisen toiminnan olevan jo voitollista. Hän toivoo että tilikauden tuloskin jo yltäisi voitolliseksi.
Kansankielellä siis lipputulot kattavat jo kuljettajan palkan, naftan, auton kunnossapidon ja hankintahinnan kuoletuksen. Tuloslaskelman tulos käy voitolliseksi, kun lipputulot kattavat edellisten lisäksi myös yleiskulut, pääkonttoritoiminnot, markkinoinnin jne., eli kulut, jotka eivät muutu siitä, miten monta vuoroa ajetaan.

En pidä tätä kovin ihmeellisenä asiana sen valossa, mitä bussiliikenteen kustannuksista tiedetään, ja millä keskimääräisellä lipunhinnalla nämä kulut katetaan. Se, että toiminta on nopeasti muuttuvat kulunsa kattavaa kertoo enemmän markkinatilanteesta kuin yrityksen toiminnasta. Monopoli- ja kartellimarkkinoilla on piilevää kysyntää, koska monopoli ja kartelli minimoivat myytävien tuotteiden määrän maksimoidakseen yhden tuotteen hinnan. Hintataso on vieläkin etäällä siitä, mikä on se hintataso, jolla kysynnän kasvu loppuu.

Antero
 
Monopoli- ja kartellimarkkinoilla on piilevää kysyntää, koska monopoli ja kartelli minimoivat myytävien tuotteiden määrän maksimoidakseen yhden tuotteen hinnan. Hintataso on vieläkin etäällä siitä, mikä on se hintataso, jolla kysynnän kasvu loppuu.

Tuohon saattaa mennä yllättävänkin pitkä aika. Siis hintatason löytymiseen. Voin laskea itseni liikkumisen suhteen tiedostavaksi ja halpabussien myötä kotimaan matkustamiseni on sekä kasvanut että bussimatkustaminen on korvannut henkilöautolla tehtyjä matkoja. Kuitenkin kun juttelin vanhempieni kanssa kesälomalla aiheesta, he eivät edes olleet kuulleet Onnibussista tai että kilpailu on laskenut jklmatkojen hintoja jopa alle henkilöauton bensakulujen!

Halpabussit ovat uutta. Menee aikansa, että ihmiset löytävät ne ja vielä pidempi aika, että ne vaikuttavat ihmisten valintoihin. Montako autoa taloudessa on, pääseekö mökille bussilla?
 
Tuohon saattaa mennä yllättävänkin pitkä aika. Siis hintatason löytymiseen. Voin laskea itseni liikkumisen suhteen tiedostavaksi ja halpabussien myötä kotimaan matkustamiseni on sekä kasvanut että bussimatkustaminen on korvannut henkilöautolla tehtyjä matkoja. Kuitenkin kun juttelin vanhempieni kanssa kesälomalla aiheesta, he eivät edes olleet kuulleet Onnibussista tai että kilpailu on laskenut jklmatkojen hintoja jopa alle henkilöauton bensakulujen!

Halpabussit ovat uutta. Menee aikansa, että ihmiset löytävät ne ja vielä pidempi aika, että ne vaikuttavat ihmisten valintoihin. Montako autoa taloudessa on, pääseekö mökille bussilla?

Tilanne on vastaava, kun lentoliikenteessä oli 2000-luvun alussa. Alkuun ihmeteltiin halpayhtiöiden toimintamalleja, kuten kireitä sääntöjä ja reittivalintoja koskien nk sekundaarikenttiä. Siellä yhtiöt tulivat markkinoille erittäin aggressiivisen hinnoittelun avulla. Lisäksi vakiovalikoimaan kuuluvat kanariansaaret loistivat poissaolollaan valikoimista kuten liityntäliikennekin. Nyt markkinat ovat huomattavasti kasvaneet ja perinteiset yhtiöt sekä halpalentoyhtiöt ovat alkaneet muistuttaa yhä enemmän toisiaan. Hintataso ei enää ole ehkä aivan niin halpa, mutta vanhaan verrattuna se on yhä edullinen. Ja markkinat ovat pitkällä perspektiivillä vakaassa kasvussa.

Bussiliikenteessä käytössä on Prismojen / kylpylähotellin parkkipaikkaa ja hinnat ovat huomattavan huokeita. Säännöt ovat totuttua kireämmät, lisäksi perinteiset toimijat ovat tuoneet halpasegmentin lippuja valikoimaan. Matkustajamäärät ovat kasvussa, kuten mielenkiinto koko toimialaa kohtaan. Ja se vakiovalikoimaan kuuluva reitti mökkitien päähän loistaa useimmiten poissaolollaan mitä tulee halpoihin lippuihin. Eikä liityntäliikennettä ole tarjolla samalla toimijalla läheskään aina. Itse uskon pitkällä aikavälillä koko toimialan virkistymiseen tätä kautta.

Ja hyötyjä on kummassakin tapauksessa ollut matkustaja ja lieveilmiöinä hyötyjinä ovat myös ravintolat, kaupat ja hotellit eli matkustuksen palvelut.
 
Takaisin
Ylös