Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kyllä kai ne piti tulla uusina vuoroina Helsingistä Leville. Odottelemme vahvistusta :)
 
Kyllä kai ne piti tulla uusina vuoroina Helsingistä Leville. Odottelemme vahvistusta :)

Kyllä ne ovat ihan kokonaan uusia vuoroja Helsinki - Levi. Vastuu-ELY on silti Lapin ELY-keskus, joka tosiaan ei laita hakemuksia nähtäville nettiin. Lapin ELY:ssä asiaa hoitaa joukkoliikenneasiantuntija Nina Alaiso, jolta hakemusta voi tiedustella.

Lyhyesti hakemuksen liikenne:
Meno Helsinki 22.30 - Lahti 23.45 - Jyväskylä 2.45 - Viitasaari 3.55 - Pyhäjärvi ABC 5.10 - Oulu 7.20 - Rovaniemi 10.30 - Levi 12.45. Lähdöt perjantai-, sunnuntai- ja keskiviikkoiltaisin.
Paluu Levi 14.30 - Rovaniemi 16.45 - Oulu 19.45 - Pyhäjärvi ABC 22.05 - Viitasaari 23.05 - Jyväskylä 0.45 - Lahti 2.55 - Helsinki 4.10. Lähdöt lauantai-, maanantai-, ja torstai-iltapäivisin.

Liikennöidään hiihtosesongin aikana: ensimmäinen lähtö viikon 1 maanantaina, viimeinen viikon 14 lauantaina.
 
Salmelaa helpottaa se, että kaluston poistot eivät juuri tulosta rasita.

Huh huh kyllä mitä puuhastelua nuo Veljekset Salmelan nettisivut, tuollaiset sivut olivat hyvät vuonna 2000, mutta eivät enää tänä päivänä.
 
Huh huh kyllä mitä puuhastelua nuo Veljekset Salmelan nettisivut, tuollaiset sivut olivat hyvät vuonna 2000, mutta eivät enää tänä päivänä.

Sinne voi näköjään lähettää telefaksia ja toimitusjohtajalla on taskupuhelin. :)
 
Mikähän lie idea, lakkautetaanko joitakin jo olemassa olevia F5-vuoroja päällekkäisyyden takia

Pohjois-Savon ELY-keskuksen sivuilta löytyy nyt lakkautushakemukset 4.1. - 3.4.2016 väliseksi ajaksi: aamuvuorot 5.00 Kuopiosta ja 6.00 Helsingistä sekä yövuorot 23.59 Kuopiosta ja 23.30 Helsingistä jäisivät pois. Lisäksi 10.30 Helsingistä siirtyisi lähtemään 11.30 ja 4.1. - 3.4.2016 välisenä aikana ajopäiviksi sekä tällä lähdöllä että 18.00 Kuopiosta supistuisi P, SS.

Uudeksi pysäkiksi F5:lle haetaan Leppävirtaa (Sorsakosken th).
 
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/re...p_r_p_564233524_categoryId=14405#.VieFw3bLLrg

Uudenmaan ELY:n sivuilla puolestaan tukku Onnibus.com:n muita lakkautus- ja supistamishakemuksia, joista suurin osa kohdistuu Helsinki - Tampere -välille. Sieltä ropisee ihan kunnolla pois vuoroja joka päivältä tai siten, että jäljelle jää ajopäiviksi P-S tai PSS liikennettä. Samoja suunnitelmia on myös tiedossa Hki - Pori sekä Hki - Kotka -väleille, tosin osa lakkautettasiin vain lopputalven ajaksi.

Mistähän tämä kertoo? Ainakin yleisesti matkustajia lie vähemmän talvella kuin kesällä, mutta liekö F3-reitillä matkustajia siirtynyt jo niin paljon Hervanta/Kaleva-reitiltä uudelle keskustan reitille, että on pakko vähentää. Vaikuttaa siltä, että Onnibusin operointi Hki-Tre -välillä tulevaisuudessa tulee siis keskittymään keskustan suuntaan, kunhan loput siirtymäajan sopimukset päättyvät.

Vai olisko odotettavissa uusia reittiliikennelupahakemuksia lakkautettujen tilalle hieman muutetuin aikatauluin. Kalustoahan noiden lakkautusten osalta jäisi yli ja sitä muutenkin jäisi seisoskelemaan varikoille viikoksi, kun osaa vuoroista aletaan ajamaan vain viikonloppuisin.

Taitaa se kuitenkin vain niin olla, ettei edellenkään jokaiselle viikonpäivälle riitä riittävästi menijää, vaikka kaukoliikenne Suomessa on kokenut mullistusta. Yritys, joka haluaa maksimoida voittonsa, lakkauttaa sitten kannattamattomampia vuoroja. Tuntuu kuitenkin ihmeelliseltä ruveta seisottamaan uutta 2-kerrosbussikalustoa ja kerätä kaluston kuoletuskatetta muilta vuoroilta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa siltä, että Onnibusin operointi Hki-Tre -välillä tulevaisuudessa tulee siis keskittymään keskustan suuntaan, kunhan loput siirtymäajan sopimukset päättyvät.

Kirjoitin tässä samassa ketjussa jo 6. heinäkuuta; "Kun sukuoikeusaika päättyy ja magnaattiaika alkaa, tapahtuu kaikkialla se, mikä tapahtui jo Helsingissä - linja-autoliikenteen keskipiste on linja-autoasema. Prisman parkkipaikat ja vastaavat tulevat jäämään historiaan hassunkurisena välivaiheena suomalaisen bussauksen kehityskulussa." Onnibusin tuoreimmat liikkeet eivät anna aihetta näkemykseni muuttamiselle.
 
Voisi tässä jo alkaa maalailla sellaista visiota, että kun suurilla kaupunkiseuduilla siirtymäajan sopimukset työmatkasukkulointiliikenteessä (esim. Hki-Lohja) päättyvät jossain vaiheessa, Onnibus luo hinnoittelusysteemin työmatkaliikenteeseen, ja aloittaa operoimaan työmatkaliikennettä arkisin. Viikonloppuisin samalla kalustolla voidaan sitten operoida sellaisia isojen kaupunkien välisiä kaukoliikennevuoroja, joille ei arkipäivinä löydy tarpeeksi matkustajia.
 

"Velkaa yhtiöllä oli lähes 6 miljoonaa euroa, mutta melkein koko summa oli lainattu Onnibusista yli 99 prosenttia omistavalta brittiläiseltä Highland Global Transportilta neljän prosentin kiinteällä korolla.

Suuret konsernilainat tunnetaan tapana, jolla ulkomaiset sijoitusyhtiöt voivat kutistaa omistamiensa yhtiöiden voittoja ja minimoida näin verotuksen toimintamaassa."

Eihän nämä konsernilainat mikään uusi juttu ole, mutta tosiaan, voihan sitä sanoa että Onnibus on "suomalainen yritys", mutta minkälaisena ihmiset mieltää suomalaisen yrityksen? Tuo neljän prosentin korko ei ole vielä sellainen, että verottaja alkaisi siihen verotusmenettelylain 28§ mukaisesti puuttumaan, mutta jokainen voi miettiä kuinka arvelluttavaa se on tulevaisuudessa, jos Onnibus tekee hyvin voittoa, kun yleisen korkotason mukaisesti pankista saisi lainaa 1% korolla.

"Maksaahan onnibus arvonlisäveroa, eläkevakuutusmaksuja yms. veroja ja veronluonteisia maksuja"; joo niin maksaa, mutta niin maksavat kaikki muutkin ja siihen päälle vielä maksetaan yhteisön tuloveroa jos voittoa tulee (eikä sitä voittoa pienennetä tälläisillä arvelluttavilla korkeakorkoisilla konsernilainoilla).
 
Eihän nämä konsernilainat mikään uusi juttu ole, mutta tosiaan, voihan sitä sanoa että Onnibus on "suomalainen yritys", mutta minkälaisena ihmiset mieltää suomalaisen yrityksen? Tuo neljän prosentin korko ei ole vielä sellainen, että verottaja alkaisi siihen verotusmenettelylain 28§ mukaisesti puuttumaan, mutta jokainen voi miettiä kuinka arvelluttavaa se on tulevaisuudessa, jos Onnibus tekee hyvin voittoa, kun yleisen korkotason mukaisesti pankista saisi lainaa 1% korolla.

Yritykset saavat liiketoimintansa rahoittamiseen nykyisin ja nykykorkotasolla hyvin harvoin, jos koskaan, lainaa 1 % korolla. Henkilökohtaisten asuntolainojen korot ovat todella paljon alempia kuin vakuudellisten yrityslainojen, vakuudettomista puhumattakaan.
 
Takaisin
Ylös