Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kyllähän siitä ilmoitetaan selkeästi ja hyvissä ajoin ennen maksutapahtumaa...

Miten määritellään "hyvissä ajoin ennen maksutapahtumaa"? Jos hyvissä ajoin on juuri ennen maksutapahtumaa niin ainakin mulla ja sulla on eri käsitys kahden sanan "hyvissä ajoin" merkityksestä.

Tässä kuvassa siis ns. viimeinen sivu ennen maksun välittäjän sivuja, jossa vasta varausmaksu kerrotaan.

Esimerkiksi haussa, jossa selaillaan vuoro ja hintatarjontaa, ei mitään mainintaan varausmaksusta.
Kuva

Ja lisätään vielä ettei nyt puhuta siitä itse varausmaksun hinnasta, ainoastaan siitä kuinka "hyvissä ajoin" se kerrotaan.

Mitähän muuten tarkoittaa sana "Varauksi", joka tuosta ekan kuvan yhteenvedossa lukee?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuntuu tuo euron varausmaksu kismittävän ketjussa asioivia. Ei hätää. Olen keksinyt miten siltä voi välttyä. Ostakaa hyvät ihmiset piletti kuljettajalta, niin vältytte tuolta joitakuita ärsyttävältä varausmaksulta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu tuo euron varausmaksu kismittävän ketjussa asioivia. Ei hätää. Olen keksinyt miten siltä voi välttyä. Ostakaa hyvät ihmiset piletti kuljettajalta, niin vältytte tuolta joitakuita ärsyttävältä varausmaksulta.

Joitakin tuntuu kismittävän keskustelu siitä... Ei tässä ketjussa (ainakaan vielä) ole kielletty varausmaksusta keskustelemista, keskuteleminen on aina hyvästä.
 
Jonka jälkeen kaikki muutkin "hintaportaat" nousee €urolla?

Itse en kyllä käsitä, mikä itkupotkuraivarien aihe tuo yhden vaivaisen euron "varausmaksu" on? Kyllähän siitä ilmoitetaan selkeästi ja hyvissä ajoin ennen maksutapahtumaa...

Lopuksi ihan teorian tasolla: kukaan järkevä ihminen ei lähde kotoaan ulos ollenkaan, jos likviditeetti loppuu kesken yhden euron "varausmaksun" nimellä tunnetun lisämaksun vuoksi. Jos koti on, niin ovi kiinni ja odottamaan vieläkin huonompaa päivää...

Mistä ihmeestä sä puhut? Eikös ongelma ole se että siitä eurosta ei jää katetta kustannusten jälkeen tarpeeksi ja siksi varausmaksu. Eli jos hinnat olis alkaen 2 euroa, niin muuttuisko tilanne yhtään. Kalliimmista lipuista jäänee katetta ilman varausmaksuakin.

Kannattaa rauhottua ja unohtaa tämmönen typerä vastakkaisasettelu. Miksi aina pitää olla joku ääripää, eikö voi olla siinä puolivälissä, miksi aina sen pitää olla onnibus vs joku muu, ratikka vs metro, juna vs bussi jne jne jne jne. En oikeen ymmärrä tätä hommaa nyt alkuunkaan, tämä on jotain ihan järjetöntä eikä hyödytä ketään tai mitään. Ihmiset ilman järjen hiventäkään raivopäissään puolustavat omaa äärimielipidetään ja tekevät itsestään katkeria.
 
Viimeksi muokattu:
Miten määritellään "hyvissä ajoin ennen maksutapahtumaa"? Jos hyvissä ajoin on juuri ennen maksutapahtumaa niin ainakin mulla ja sulla on eri käsitys kahden sanan "hyvissä ajoin" merkityksestä.
Tässä kuvassa siis ns. viimeinen sivu ennen maksun välittäjän sivuja, jossa vasta varausmaksu kerrotaan.

Esimerkiksi haussa, jossa selaillaan vuoro ja hintatarjontaa, ei mitään mainintaan varausmaksusta.
Kuva

Ja lisätään vielä ettei nyt puhuta siitä itse varausmaksun hinnasta, ainoastaan siitä kuinka "hyvissä ajoin" se kerrotaan.

Mitähän muuten tarkoittaa sana "Varauksi", joka tuosta ekan kuvan yhteenvedossa lukee?
"Hyvissä ajoin" on se, että varausmaksusta kerrotaan ennen kuin hyväksyt rahan viennin tililtäsi palveluntuottajalle. Puhumattakaan siitä, että autoissa on teipit joissa lukee "plus varausmaksu 1€"...
Mistä ihmeestä sä puhut? Eikös ongelma ole se että siitä eurosta ei jää katetta kustannusten jälkeen tarpeeksi ja siksi varausmaksu. Eli jos hinnat olis alkaen 2 euroa, niin muuttuisko tilanne yhtään. Kalliimmista lipuista jäänee katetta ilman varausmaksuakin.

Kannattaa rauhottua ja unohtaa tämmönen typerä vastakkaisasettelu. Miksi aina pitää olla joku ääripää, eikö voi olla siinä puolivälissä, miksi aina sen pitää olla onnibus vs joku muu, ratikka vs metro, juna vs bussi jne jne jne jne. En oikeen ymmärrä tätä hommaa nyt alkuunkaan, tämä on jotain ihan järjetöntä eikä hyödytä ketään tai mitään. Ihmiset ilman järjen hiventäkään raivopäissään puolustavat omaa äärimielipidetään ja tekevät itsestään katkeria.
Kysehän on nyt siitä, että yhdestä (1) eurosta ei katetta paljoa jää, oli se kateprosentti sitten 1 tai 100. Kyse on siis katteesta €uroina. Yhden euron lipusta yhden euron varausmaksu on 100%, mutta euroissa silti vain yksi euro. Ei ole pakko esittää olevansa yksinkertaisempi, kuin oikeasti on...
 
Kriittisessä keskustelussa euron varausmaksusta ei ole kysymys yhdestä eurosta, vaan taustalla on negatiivinen asenne Onnibussiin ja yhtiön tulon kautta tapahtuneeseen kehitykseen bussialalla. Kyllä euron varausmaksu on aivan rittävän hyvin esillä, ei sitä ole piilotettu. Onhan se luettavissa jo bussin kyljestäkin. Keskustelu siis oikeaan kohteeseen eli Onnibussiin, eikä peitellen sivuasiaan eli euroon - kuka sitä keskustelua haluaa käydä.
 
On tämä nyt omituista. Olenko jollain listalla "nämä vastustavat onnibussia"?. Varausmaksua vastaan ei minulla ole mitään, joku minun puolesta päätti että minulla olisi. Tämä on sitä mitä tarkoitin sillä että ihmiset tekevät itseään katkeria täällä.

Mutta minusta pitäisi miettiä ratkaisua siihen perinmäiseen ongelmaan, eli siihen miksi se varausmaksu on olemassa. Jos syynä on verkkokaupan kulut niin siihen ratkaisua, se voi olla joku Skotlannissa päätetty asia myös että on varausmaksu. Silloin entisen onnibussin aikaan hinnat alkoi kolmesta eurosta eikä ollut varausmaksua. Euron lähtöhinta kuuluu tuohon yritysbrändiin eikä sitä edes voidi muuttaa, heitin vaan yhtenä ajatuksena sen.

Arvostan edelleen todella paljon sitä mitä Onnibus on tehnyt. Kuka haluaa takas ajan jossa valtio säätelee koko suomen joukkoliikennettä ja sen lippuhintoja ja jolloin liput olivat todella kalliita sen takia. Ilman EU:ta ei Onnibusilla olisi ollut mitään sijaa Suomessa koska kilpailua ei olisi koskaan avattu, on tämä niin sairas maa. Onnibus sai aikaan sen että muutkin tahot akoivat laskemaan hintoja, ja esim. PL:n bussit ovat olleet usein 3/4 täysiä kun ennen vanhaan olivat usein vain 1/4 osaa täysiä kaikki tämä lippuuudistusten ansiosta ero entiseen on huomattava.

Se että kristisoin vaikka yksittäisen Onnibus kuljettajan toimintaa, niin en kritisoi yhtiötä koska jokainen työntekijä on oma itsensä ja oma persoonansa eikä yhtiö voi siihen vaikuttaa. Kritisoin siis kuljettajaa en yhtiötä, silti joku katkera on päättänyt minun vastustavan Onnibussia sanoin mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta minusta pitäisi miettiä ratkaisua siihen perinmäiseen ongelmaan, eli siihen miksi se varausmaksu on olemassa.

Ei se ole perimmäinen ongelma, vaan se onko euron hinnan mainostaminen laillista vai ei, kun kerran eurolla ei lippua kuitenkaan saa. Useimmat keskustelijat ohittavat tämän, osa tahallaan ja osa ymmärtämättömyyttään.

Jos euron hinnan mainostaminen ei olisi laillista, korjaantuisi asia vaihtamalla mainoksiin "alkaen 2 euroa" ja poistamalla niistä maininta varausmaksusta. Mitään muita muutoksia ei tarvitsisi tehdä.
 
Ei se ole perimmäinen ongelma, vaan se onko euron hinnan mainostaminen laillista vai ei, kun kerran eurolla ei lippua kuitenkaan saa. Useimmat keskustelijat ohittavat tämän, osa tahallaan ja osa ymmärtämättömyyttään.

Jos euron hinnan mainostaminen ei olisi laillista, korjaantuisi asia vaihtamalla mainoksiin "alkaen 2 euroa" ja poistamalla niistä maininta varausmaksusta. Mitään muita muutoksia ei tarvitsisi tehdä.

Onhan se jännä. Jos aattelen että kertoisin jollekkin tarjolla olevan euron lipun niin kyllä ihmestys olisi suuri tällä jollain henkilöllä kun se maksaakin kaksi euroa lopulta eli tuplasti sen mitä piti.

Tuota minäkin aattelin, jos syy varausmaksulle on se että eurosta ei jää verkkokauppakulujen jälkeen juuri mitään, niin silloin voisi halvin lippu olla kaksi euroa, korkeammista hinnoista jäänee ihan tarpeeksi kulujenkin jälkeen jolloin ei se niihin vaikuta mitenkään. Liikennnöin kulut ovat siten eri asia, niitähän ei varausmaksulla kateta enkä niihin ota kantaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:29 ----------

Eli, jos varausmaksu voidaan poistaa nostamalla halvimman lipun hintaa niin ei tarvitsisi enää väitellä asiasta. Perimäisellä ongelmalla meinaan sitä että miksi se varausmaksu on olemassa, sen sijaan että puolustetaan tai vastutetaan pitäisi miettiä kuinka voidaan päästä eroon koko varausmaksusta koska se on epäkäytännöllinen lopulta, turhaa hämmentämistä. Nyt joku sitten asettaa minun vastustajien leiriin vaikka koitan vaan pohtia ratkaisua tähän :lol: Varausmaksu voisi olla myös kiinteä osa lipun hintaa, mutta se ei toimi koska jos ostaa monta lippua maksaa monta varausmaksua. Siksi se voisi olla osa vain niitä 1 ja ehkä 2 euron lippuja koska niitä harvemmin kuitenkaan samaan ostoskoriin osuu kaksi. Eli hinnat olisisivat alk 2 euroa ja seuraava siitä 3 euroa, loput samanhimtaisia kuin nyttenkin. Kaikki voittavat, varausmaksu on yhä olemassa mutta ei enää erillisenä maksuna jolloin sitä ei tarvitse missään ilmoittaa.
 
Tilasin juuri tavaran nettikaupasta. Tuotteita oli tarjolla ja hyvin eri hintaisia. Vasta sitten "kassalla" tuli esille se fakta, että päälle tulevat vielä toimituskulut. Onnibus sentään mainostaa jo auton kyljessä 1 euron maksua. Tavaroiden nettikauppa mainitsee asian aina vasta "kassalla". Nettikaupan mainonnassa on esillä ainoastaan tuotteiden hinta, toimituskuluista ei puhuta mitään, ne tulevat esiin vasta maksettaessa, ja ne kulut ovat aina selvästi korkeammat kuin 1 euro.
 
Ei se ole perimmäinen ongelma, vaan se onko euron hinnan mainostaminen laillista vai ei, kun kerran eurolla ei lippua kuitenkaan saa. Useimmat keskustelijat ohittavat tämän, osa tahallaan ja osa ymmärtämättömyyttään.

Niin, tuossahan kyse ihan samasta kuin jos vaikka Finnair mainostaisi, että lentojen hinta on alkaen 50 euroa, mutta lopullinen hinta olisikin toimituskulujen jälkeen 100 euroa.
 
Niin, tuossahan kyse ihan samasta kuin jos vaikka Finnair mainostaisi, että lentojen hinta on alkaen 50 euroa, mutta lopullinen hinta olisikin toimituskulujen jälkeen 100 euroa.

Viime talvena kun ostin lennon Helsingistä Rovaniemelle Norwegianilta niin matkalipun hinnan lisäksi tuli hintaa tuli usean kympin edestä lisää kun piti saada iso matkalaukku ja sukset mukaan. Hinta oli käytännössä sama kuin Finskillä. Norski tosin ei pakota ostaa paluulippua vaan hinta on aina yhdensuuuntaiselta matkalta joten paluumatkan voi tehdä esim junalla jos se tuntuu kivemmalta.

t. Rainer
 
Puhumattakaan siitä, että autoissa on teipit joissa lukee "plus varausmaksu 1€"...

Mä oon matkustamassa paikasta X paikkaan Y, en ala etsimään kyseisellä välillä liikennöivien operaattoreiden autojen kyljestä hintatietoja mahdollisista lisämaksuista, kuinkakohan moni muu sitä harrastaa? Se että autoissa lukee euron varausmaksusta, ei tarkoita sitä että se olisi selvästi ilmoitettu hyvissä ajoin. Hyvissä ajoin olisi esimerkiksi jo heti etusivulla tai viimeistään siinä vaiheessa kun selataan matkoja ja Verkkokauppa näyttää yhteyden hinnat.

---------- Viestit yhdistetty klo 04:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:53 ----------

Kriittisessä keskustelussa euron varausmaksusta ei ole kysymys yhdestä eurosta, vaan taustalla on negatiivinen asenne Onnibussiin ja yhtiön tulon kautta tapahtuneeseen kehitykseen bussialalla. Kyllä euron varausmaksu on aivan rittävän hyvin esillä, ei sitä ole piilotettu. Onhan se luettavissa jo bussin kyljestäkin. Keskustelu siis oikeaan kohteeseen eli Onnibussiin, eikä peitellen sivuasiaan eli euroon - kuka sitä keskustelua haluaa käydä.

Se että Onnibussista keskustellaan kriittisestä tai sanotaan jostain Onnibussiin liittyvästä negatiivisesti, ei tarkoita sitä että olisi Onnibussia vastaan jotain. Nämä OB-fanittajan eivät sitä vain tunnu ymmärtävän. Onnibus on pyhä Jumala, josta ei saisi ikäviä puhua ja jos siitä puhut negatiivisesti, on sinulla jotain Onnibussia vastaan.

Itsellä on Onnibussia vastaan sen verran että palvelu on umpisurkeaa sekä kalusto. Onnibus on tuonut paljon hyvääkin suomen joukkoliikenteeseen ja siitä käy kiittäminen yksin omaa tätä firmaa. Ilman Onnibussia ei olisi ollut esim. Åbussia, joka on itseäni palvellut Turkuun muutostani asti erinomaisesti ja niinkin kaukaanta kuin 400 metrin päästä (vrt. OB:n lähin pysäkki 2 kilsan päässä). Tottakai harmittaa että OB osti Åbussin, jonka jälkeen Kupittaan aseman pysähdykset lakkaa, joka on ollut itselleni ja useammille muille matkustajille erittäin hyvä pysäkki, jossa Onnibus ei Åbussin oston jälkeen aio pysähtyä. Sen jälkeen on jo se ja sama mitä firmaa käyttää, kun joutuu joka tapauksessa mennä Tuomiokirkolle, Aurakadulle tai Linja-autoasemalle.

Se että mielestäni OB:n kalusto sekä palvelu on umpisurkeeta, ei tarkoita sitä että itse firmaa vastaan olisi jotain.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:56 ----------

Tilasin juuri tavaran nettikaupasta. Tuotteita oli tarjolla ja hyvin eri hintaisia. Vasta sitten "kassalla" tuli esille se fakta, että päälle tulevat vielä toimituskulut. Onnibus sentään mainostaa jo auton kyljessä 1 euron maksua. Tavaroiden nettikauppa mainitsee asian aina vasta "kassalla". Nettikaupan mainonnassa on esillä ainoastaan tuotteiden hinta, toimituskuluista ei puhuta mitään, ne tulevat esiin vasta maksettaessa, ja ne kulut ovat aina selvästi korkeammat kuin 1 euro.

Aivan mahtava esimerkki, 10 pistettä ja papukaijamerkki. Huoh. Eiköhän jokaisella oli selvää että Verkkokaupoissa tulee yleensä toimituskulut päälle. Se taas ei ole tavanomaista että joukkoliikennelippuja ostettaessa tulee vielä ylimääräisiä kuluja, eipä ainakaan itselleni ole Onnibussin lisäksi sellaista firmaa osunut kohdalle.

Esimerkiksi tässä (Lippupalvelu.fi) on hyvissä ajoin, jo hintoja selatessa, esitetty esim. että kuluja sisältyy hintaan ja lisäksi samalla sivulla hintoja selatessa kerrottu myös toimituskulut. Tämä on hyvissä ajoin, selvästi ennen ostoskoriin menoa, jossa sitten on jo tietoa mitä maksaa eikä tule yllätystä et vielä tulee lisää hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Surkea palvelu, surkea kalusto, pysäkki kaukana ja vielä kätketty 1 euron varausmaksu - kaiken tämän jälkeen on aika masokistista, että on käyttänyt ko. firman palveluja.
 
Ei se ole perimmäinen ongelma, vaan se onko euron hinnan mainostaminen laillista vai ei, kun kerran eurolla ei lippua kuitenkaan saa. Useimmat keskustelijat ohittavat tämän, osa tahallaan ja osa ymmärtämättömyyttään.

Jos euron hinnan mainostaminen ei olisi laillista, korjaantuisi asia vaihtamalla mainoksiin "alkaen 2 euroa" ja poistamalla niistä maininta varausmaksusta. Mitään muita muutoksia ei tarvitsisi tehdä.

No mutta kun se lipun hinta on edelleen sen yhden euron. Jos onnistut ostamaan samalla kertaa vaikkapa viisi kappaletta euron lippuja, maksat edelleenkin siitä varauksesta lisäksi euron, eli kokonaissummaksi tulisi kuusi euroa, eli 1,2 euroa per lippu - eikä siis "alkaen kaksi euroa". On tämä seikka kerrottu täällä useampaankin kertaan ja ihan asianosaisen henkilön näppiksellä.
 
Takaisin
Ylös