Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Saksassa Deutshe Bahn joutuu lopettamaan yöjunaliikenteen Flixbus nimisen halpabussiyhtiön aloittaman kilpailun takia jne.
Halpabussit ja lisäksi yön lävitse kulkevat ICE-junat on mainittu syyksi yöjunien lakkauttamiseen.

Olen matkustanut näillä yöjunilla parikin kertaa ja aina väkeä on ollut hyvin ja samaa ovat kys. junilla matkustaneet tuttunikin sanoneet. Ja tuskinpa ÖBB ottaisi tätä yöjunaliikennettä kontolleen, jos ei siinä potentiaalia näkisi.
 
Tänään 14:30 F4 oli matkustajat päällä menossa Kaivokadulla Ateneumin edessä kello 14:41 eli 11 minuuttia Kampin terminaalista, ja 15:05 F7 meni 15:30 maissa Kurvissa Hämeentietä matkustajien kanssa sekin. Miksi tällaisia reittivalintoja, esimerkiksi Savonlinja onnistui 15 minuutissa menemään Paavalin kirkolle samoihin aikoihin ihan normaalireittiä Sturenkadun kautta.
 
Miksi tällaisia reittivalintoja

Helsinginkatu on kokonaan suljettu länteen päin (kiertotie on Vauhtitien kautta) ja itään päin käytössä on vain yksi kaista, joten Helsinginkadulla on näkynyt ainakin viime viikolla isoja ruuhkia. Olisivatko yrittäneet vältellä niitä (vaikkei niitä sitten sillä hetkellä olisikaan ollut).
 
Oma ennusteeni vuosikymmenen lopulla:

Minä heitän muutaman erilaisen skenaarion vuosikymmenen lopun tilanteesta:
  1. "Raideliikenteen kilpailu aukeaa". Valtiovalta purkaa VR:n yksinoikeussopimuksen junien kaukoliikenteessä selvästi ennen vuosikymmenen vaihdetta ja raiteille tulee kilpailevia liikennöitsijöitä tämän vuosikymmenen puolella. Junaliikenteessä nähdään samanlainen hintakilpailu kuin mikä pikavuorobusseissa on nykyisin ja samalla junaliikenteen vuorotarjonta kasvaa. Junien halventuneet hinnat siirtävät suuret matkustajamassat pikavuorobusseista juniin lukuunottamatta niitä reittejä, joilla bussi on matka-ajassa kilpailukykyinen junaa vastaan (esim. Helsinki - Turku). Pikavuorobussien matkustajamäärä palaa tasolle jota se oli ennen vuotta 2014, junaliikenteen matkustajamäärä taas kasvaa huomattavasti. Bussiliikenteessä matkustajamäärien lasku tappaa osan vanhoista liikennöitsijöistä. OB jää jäljelle bussitarjontaa vähentäneenä, mutta OnniRail on merkittävä kaukojunaliikennöitsijä ja kokonaisuutena Onnin kakku kasvaa.
  2. "VR korjaa potin". VR:n pysyvästi lasketut hinnat nostavat VR:n matkustajamääriä niin, että se pystyy pitämään halvan hintatason taloudellisesti kestävästi. Hinta-ale vähentää vaatimuksia junaliikenteen avaamisesta kilpailulle ja VR:n vuoteen 2024 asti ulottuva yksinoikeussopimus kaukoliikenteessä pidetään voimassa. Samalla tavoin kuin edellisessä skenaariossa suuret matkustajamassat siirtyvät pikavuorobusseista juniin - tosin ei aivan yhtä suuressa mittakaavassa, koska junien liput eivät ole yhtä halpoja kuin siinä skenaariossa. Tässäkin skenaariossa osa vanhoista bussiliikennöitsijöistä kuihtuu pois. OB jää jäljelle karsitulla tarjonnalla, jonka painopiste on nykyistä enemmän sellaisissa toisarvoisissa poikittaisreiteissä, joita juna ei palvele.
  3. "Bussien verinen markkinasota". Pikavuoroliikenteeseen rantautuu uusia laajentumishakuisia ulkomaalaisia bussiyhtiöitä joko perustamalla kokonaan uutta liikennettä tai ostamalla perinteisiä suomalaisia pikavuorofirmoja. Uudet tulokkaat pyrkivät valtaamaan markkinoita polkuhinnoilla ja kaikki pikavuoroliikenne muuttuu tappiolliseksi. Vuosikymmenen vaihteeseen mennessä osa pikavuoroliikennöitsijöistä on jo tippunut pois tappiollisuuden vuoksi, mutta markkinatilanne ei ole vielä tervehtynyt.
  4. "OB, kaukoliikenteen kuningas". VR:n pysyvästi lasketut hinnat eivät houkuttele tarpeeksi matkustajia ja VR:n kaukoliikenne on tappiollista. Valtio vaatii VR:ää leikkaamaan tarjontaa ja vähentämään halpojen lippujen määrää, mikä lisää bussiliikenteen kilpailukykyä. Pikavuoroliikenteen matkustajamäärä kasvaa suuremmaksi kuin kaukojunaliikenteen matkustajamäärä. OnniBus on hereillä tilanteessa ja jatkaa laajentumistaan edelleen. Viikonloppujen ruuhkapiikeissä kaksikerrosbusseja ajetaan monen bussin saattueina, koska matkustajia on niin paljon. Muillekin bussiyhtiöille riittää asiakkaita ja pikavuorofirmoja poistuu markkinoilta vain yrityskauppojen kautta.
 
Edelliseen kommenttia: 1) Stagecoach-konsernilla on junaliikennettä vain brittien saarilla, kun taas Arrivalla (Deutsche Bahn) ja Keoliksella (Ranskan rautatiet) ja Transdevilla ja muutamalla muullakin toimijalla on nyt jo paljon laajempaa toimintaa. Yksi yllättäjä voi olla hongkongilainen MTR jolla on jo nyt Ruotsissa muutama tuhat rautatietyöläistä. Arriva omistaa nyt jo Suomessa Schenker-kuorma-autot, niin siinä voi olla isokin kiinnostus laajentaa rautatiepuolelle, saisi rahtipuolella synergiahyötyä ja siinä siivellä menisi matkustajajunatkin.
Onnibus lopetti bisnekset jo Virossa ja samalla lailla voi jopa käydä Suomessa jos bisnes ei tuota tarpeeksi. Koko ajan suomalaiset kilpailijat terästävät toimintaansa ja Onnibussin iso ongelma on saada säilytettyä markkina-asemansa.
2) VR tosiaan on vähän ahtaalla, mutta matkustajamäärä on kuulemma koko ajan pienessä nousussa.
3) Kaukolinjoilla varmaan hintakilpailu jatkuu ja fuusioita ym. tapahtuu
4) Suomen markkinat ovat kuitenkin aika rajallisia jos OB:n kilpailijat VR mukaanlukien saavat vuoronsa houkutteleviksi, niin tuskinpa matkustajamäärät ihan mahdottomia kasvavat.
 
OB:n sisaryhtiö Puolassa alotti vuonna 2012 Varsova - Gdansk 15:lla vuorolla suuntaansa ja nyt löytyy enää seitsemän vuoroparia. Varsovasta Vilnaan ja Riikaan menneet vuorot näköjään kokonaan hävinneet. http://www.polskibus.com/pl/index.htm
Käyköhän samalla lailla Suomessakin, kun Helsinki - Turku välillä on jo 24 vuoroparia ja kilpailijoilla kuitenkin suurinpiirtein entinen tarjonta. Hinnat ovat kuluttajan riemuksi usein halvempia kuin Stadin raitiovaunulippu.
 
Käyköhän samalla lailla Suomessakin, kun Helsinki - Turku välillä on jo 24 vuoroparia ja kilpailijoilla kuitenkin suurinpiirtein entinen tarjonta. Hinnat ovat kuluttajan riemuksi usein halvempia kuin Stadin raitiovaunulippu.

Toisaalta täytyy muistaa, että Onnibus joutuu vieläkin toimimaan toinen käsi selän taakse sidottuna. Tampereella suurin osa lähdöistä täytyy edelleen ajaa Kalevasta, kun keskusta "nauttii" vielä pitkälti monopolisuojasta, joka tosin murentuu kyllä pikku hiljaa ja poistuu muutaman vuoden sisään kokonaan. Jos Onnibus voisi ajaa linja-autoasemalta (tai ainakin minun mielestäni vielä optimaalisemmn rautatieaseman edestä, koska kaupungin sisäiset syöttöyhteydet toimivat sinne paremmin), käyttäisin sitä selkeästi enemmän kuin nykyään, vaikka nytkin jo jonkin verran.
 
Toisaalta täytyy muistaa, että Onnibus joutuu vieläkin toimimaan toinen käsi selän taakse sidottuna. Tampereella suurin osa lähdöistä täytyy edelleen ajaa Kalevasta, kun keskusta "nauttii" vielä pitkälti monopolisuojasta, joka tosin murentuu kyllä pikku hiljaa ja poistuu muutaman vuoden sisään kokonaan. Jos Onnibus voisi ajaa linja-autoasemalta (tai ainakin minun mielestäni vielä optimaalisemmn rautatieaseman edestä, koska kaupungin sisäiset syöttöyhteydet toimivat sinne paremmin), käyttäisin sitä selkeästi enemmän kuin nykyään, vaikka nytkin jo jonkin verran.

Antin esimerkkinä käyttämällä Helsinki-Turku reitillä tilanne on kuitenkin se, Aurakadun kautta linja-autoasemalla kulkeva keskustareitti F8 kulkee koko päivän kerran tunnissa, kun taas Caribialle kulkeva F1 vain joka toinen tunti. Eli kyseessä olevalla reitillä ei enää ole mikään käsi selän takana.

Ja vähän Viron liikenteen loppumisesta. Siellä asiat on tosin, kalleimmat liput myydään ensin loppuun ja halvimmat jäävät myymättä.
http://www.vantaansanomat.fi/artikk...urpiinsa-virossa-edes-6-euron-lippu-ei-myynyt
 
Ja vähän Viron liikenteen loppumisesta. Siellä asiat on tosin, kalleimmat liput myydään ensin loppuun ja halvimmat jäävät myymättä.

En ole talousihminen, mutta äkkiseltään tulee mieleen, että jos tilanne todella on tuo, kannattaisi nostaa halpojen lippujen hinta kalliiksi. :)
 
Käyköhän samalla lailla Suomessakin, kun Helsinki - Turku välillä on jo 24 vuoroparia ja kilpailijoilla kuitenkin suurinpiirtein entinen tarjonta. Hinnat ovat kuluttajan riemuksi usein halvempia kuin Stadin raitiovaunulippu.

Tulin tässä kuluneina päivinä tutustuneeksi oikein urakalla tuon välin liikenteeseen. Kävin Helsingistä aikidoleirillä Turussa torstaista sunnuntaihin. Aina aiemmin olen ollut yöt Turussa, mutta nyt yhteismajoituskin olisi maksanut 30 e/yö ja bussiliput suuntaansa 4,50 - 5 e, joten kävin joka yö kotona Helsingissä.

En edes katsonut muita vaihtoehtoja kuin OnniBus, koska leiripaikka oli Kakolanmäellä ja kävelymatka Aurakadulta oli selvästi lyhyempi kuin linja-autoasemalta. Juna taas on pysyvästi lasketuista hinnoista huolimatta tuplahintainen noihin ostamiini bussilippuihin verrattuna. Tässä tapauksessa halvat hinnat, tiheä tarjonta ja mobiililaitteiden mahdollistama matka-ajan hyötykäyttö yhdessä lisäsivät siis matkustukseni nelinkertaiseksi - olisin ollut yöt Turussa, jos yöpyminen olisi tullut halvemmaksi tai jos tarjonta olisi ollut sen verran harvaa, etten olisi ehtinyt saada kunnon unia kotona.

Matkustajia tuntui riittävän. Torstain ja perjantain menomatkoilla sekä torstain ja lauantain paluumatkoilla yläkerta oli n. puolillaan (vähän ikkunapaikkoja vapaana, suunnilleen tyhjien ikkunapaikkojen verran ihmisiä käytäväpaikoilla). Perjantain paluumatkalla ja sunnuntain menomatkalla kaikki ikkunapaikat olivat täynnä ja käytäväpaikoista n. puolet käytössä eli täyttöaste n. 3/4. Kaikille noille lähdöille netistä sai lippuja vähän ennen lähtöä 7,50 eurolla. Launtain menomatka ja sunnuntain paluumatka olivat netissä loppuunmyytyjä, tosin tyhjiä paikkoja oli silti ja sunnuntain lähdölle kuljettaja myi vielä lippuja Aurakadun pysäkiltä nettilipulla tulleiden noustua kyytiin.

Joka kerta oltiin perillä etuajassa, paitsi sunnuntain paluulähdöstä en osaa vielä sanoa, koska olen vielä matkalla. Tässäkin on Helsingin saapumisaikaan 45 min ja bussi on tulossa Lohjanharjulla, joten eiköhän tämäkin ehdi ajoissa perille.

Seitsemällä lähdöllä kuljettaja oli ystävällinen (yhteensä 6 eri kuljettajaa, kaksi kertaa oli sama kuljettaja), yhdellä lähdöllä kuljettaja taas tiuski matkustajille.
 
Vallusta löytyy OnniBusin uusi 15.8.2016 alkava reitti Helsinki-Vantaan lentoasema - Turku (- Naantali). Pysäkit ovat Helsinki-Vantaalla molemmat terminaalit, Salon Piihovi, Turun linja-autoasema, Raision kaupungintalo ja Naantalissa Käsityöläiskatu. Matka aika lentoasema - Turku on 2 tuntia, Naantaliin 30 min enemmän.

Lähdöt ovat:
Lentoasemalta 0.30 Naantaliin, 7.50 Naantaliin, 9.50 Naantaliin, 13.10 Turkuun, 16.00 Turkuun, 17.30 Naantaliin, 20.20 Turkuun ja 23.10 Naantaliin.
Naantalista/Turusta 3.00 Naantalista, 4.20 Naantalista, 10.20 Naantalista, 12.20 Naantalista, 15.20 Turusta, 18.10 Turusta, 20.00 Naantalista ja 22.20 Turusta
 
Liikenne Vuorela alkaa myydä lippujaan OnniBusin verkkokaupan kautta: http://www.onnibus.com/fi/lehdistotiedotteet.htm?pid=20160804_0001

Mielenkiintoista!

Vuorela ei ollut Matkahuollon ja paronien kartellissa mukana vaan kärsi noiden toilailuista. Melkein voisi sanoa, että luonteva yhteistyökumppani OnniBus on heille. Toisaalta kumpikohan on tällä hetkellä näkyvämpi: OB:n vaiko MH:n verkkokauppa? Itse veikkaan että OB vie tässä asiassa MH:ta aika pahasti.
 
Vuorela ei ollut Matkahuollon ja paronien kartellissa mukana vaan kärsi noiden toilailuista. Melkein voisi sanoa, että luonteva yhteistyökumppani OnniBus on heille. Toisaalta kumpikohan on tällä hetkellä näkyvämpi: OB:n vaiko MH:n verkkokauppa? Itse veikkaan että OB vie tässä asiassa MH:ta aika pahasti.

Olen viime aikoina tehnyt hakuja niin Onnibusin, Matkahuollon kuin VR:n ja Pohjolan Liikenteen verkkokaupoissa sekä ainakin yhden oston jokaisessa.

Onnibus on helpoin ja nopein: tarvitaan vähemmän lähtötietoja ja vähemmän klikkejä haun tekoon tai ostoksen suorittamiseen. Muut esimerkiksi vaativat hakuun kellonajan, Onnibus ei. Se näyttää kerralla listassa koko päivän vuorot, joista on nopeampi löytää haluamansa kuin näpytellä kellonaika. Erityisesti VR/PL on ihan mahdoton kun se tuntuu käytännössä vaativan sen vieläpä kaksoispisteellä erotettuna. Kaksoispiste ei edes ole suomen kielen normien mukainen ilmaisutapa. Vakioarvona tarjotaan nykyistä kellonaikaa, mikä on harvoin se mitä lipun ostaja tarvitsisi ostaessaan etukäteen lippua muulle päivälle.

Onnibusilla on vähiten kaikenlaisia pakollisia raksittavia valintoja. Yleisvaikutelma on että Onnibusilta on helppoa ja miellyttävää ostaa. Koriin on helppo koota useita lippuja ja sieltä saa ostoksia helposti pois. Muilla toimii teoriassa sama logiikka mutta varsinkin VR/PL tuntuu jäykältä. Raavin tosissani päätä moneen kertaan miettiessäni miten saan lisää lippuja ostoskoriin, jos olen edennyt jo maksuvaiheeseen. En keksinyt.

Samoin VR näyttää suorastaan pakottavan paikkavalintaan, joka ei kuitenkaan paikkatyyppiä tarkemmalla tasolla toimi kunnolla/ollenkaan laitteilla, jotka eivät tue Flashiä. VR:n kauppa lisäksi maksun jälkeen kaatui viimeksi virheilmoitukseen, tosin onneksi liput tulivat silti sähköpostiin. Asiakaskokemus on vähän kuin päähän pamputettu, vaikka saisikin liput ostettua. Ei jää helppo ja miellyttävä jälkimaku vaan huokaisee vain että huh, onnistuipas sentään.

Kun tähän lisää vielä Onnibusin brändin tunnettuuden ja mielikuvan halvoista hinnoista, ei ole ihme jos Onnibusin verkkokauppa alkaa houkuttaa muitakin.
 
Janilla on selvästi osaamisessaan puutteita. Pohjolan sekä VR:n verkkokauppojen ostoskorissa on "Lisää uusi lippu samaan tilaukseen", aika selvästi ymmärrettävä omasta mielestäni. Molempiin ei myöskään tarvitse kellonaikaa kirjoittaa : tai . vaan tapoina toimivat esim. 0830, 08.30 tai 08:30. Melko joustavaa omasta meilestäni, etenkin kun kirjoitan usein kellonajat ilman pistettä tai kaksoispistettä. Matkahuollolla valitaan vain päivä. Eli aikamoista hölynpölyä on nyt päässyt janihyvarinen nimimerkiltä tai sitten ei olla perehdytty yhtään asiaan vaan kirjoitettu Onni-lasit silmillä.

Onnibussin verkkokauppa on melko simppeli, mutta ei kuitenkaan siitä parhaimmasta päästä. Itse usein unohdan laittaa matkustajamääräksi sen kaksi ja alan hakemaan vain yhdellä henkilöllä. Pohjolalla ja VR:llä voi painaa vain bäkkiin eikä tarvitse kaikkia hakukriteereitä kirjoittaa uusiksi, vaihtaa vaan lukumäärän. Matkahuollolla matkustajamäärä valitaan vasta vuoron valinnan jälkeen. Onnibussilla joudut kaikki hakukriteerit uudelleen kirjottelemaan, melko köykästä omasta mielestäni. Myöskään tuo toisten matkojen lisäys ostoskoriin ei käy ilmi mistään. Pitää tajuta osata hakea lisää matkoja siitä sivupalkista, joka toki näkyy koko ajan. Missään ei kuitenkaan käy ilmi et kyseisestä palkista saa juuri samaan ostoskoriin lisää matkoja. Kaiken lisäksi lisää ostoskoriin nappula on vuorolistan pohjalla. Etenkin reiteillä, joissa on runsaasti vuoroja (esim. Hki-Tku) saa selata jonkun verran ennen kuin ostoskoriin lisäys namiska löytyy. VR/Pohjola näyttää sen rajallisen hakutuloksen kerrallaan, joten Jatka-nappi on käytännössä koko ajan näkyvillä.

Typerin asia Onnibussin verkkokaupassa on tuo lista, josta lähtöpaikka ja määränpää valitaan. Kaikki on sinne lueteltuna ja lisäksi joissakin kaupungeissa useita vaihtoehtoja, esim. Turun osalta Turku, Turku linja-autoasema, Turku Yliopisto. Turku määränpäänä tarkoittaa sekä Aurakatua että Caribiaa ja välillä sama vuoro on listattuna kahteen kertaan, toisessa Aurakatu määränpäänä ja toisessa Caribia. Täysin sama vuoro, sama lähtöaika mutta täysin eri saapumisaika ja pysäkitkin kaukana toisistaan.
 
Takaisin
Ylös