Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Olen samaa mieltä zige94:n kanssa Onnibusin lippukaupasta, en pidä paikkakuntalistaa ollenkaan intuitiivisenä.
 
Minä taas olen zige94:n kanssa melkein päinvastaista mieltä kaikista pointeista.

Käytän iPadiä. Sillä Onnin kaupunkivalinta on paljon sujuvampi kuin muiden tekstikenttä. Varsinkin MH tuntuu yrittävän arvata vähän mitä sattuu. Jos kirjoitan kaupungin, perään saattaa tulla jonkun konkreettisen pysäkin nimi, jonka joudun erikseen deletoimaan. VR/PL:n kellonaikakenttä riepoo, vaikka kaksoispistettä ei käyttäisi. Siihen on vaikea osua minun tahmasormillani, ja sittenkin on vasta kursori kentässä, joka täytyy tyhjätä joko deletellä tai muutoin. Koska tämä on niin hankalaa enkä halua tehdä sitä uudestaan, olen kiltisti kirjoittanut kaksoispisteen. Jos kenttään ei koske ollenkaan, hakutulokset näyttävät vuoroja keskellä yötä, jos on ostamassa keskellä yötä, ja pitää erikseen klikata "Edelliset vuorot".

Olen kyllä joskus huomannut VR/PL:lla sen tekstin uuden lipun lisäämisestä. Jostain syystä silloin kun on kiire ja sen haluaisi nähdä, olen onnistunut olemaan löytämättä sitä muiden tekstien joukosta. Sivulla on nimittäin aika paljon kaikenlaisia tekstejä ja valintoja, peruutuskoodista alkaen. Onnin logiikka sivussa olevan hakutoiminnon käyttämisestä uudestaan tuntuu minusta luontevammalta kuin varta vasten kertoa kaupalle, että nytpä haluan ostaa vähän lisää. Säästyy ainakin yksi klikkaus tuossakin.

Kieltämättä se, että Onnin kauppa kadottaa edelliset hakukriteerit, on hieman ärsyttävää. Onneksi täytettäviä kenttiä ei ole kovin monta.

Kovin vahvoja Onni-laseja ei tarvitse olla päässä, jos pitää tuota onnistuneimpana vertailluista verkkokaupoista. Ei se täydellinen ole, mutta muilla on niin alkeellisia käytettävyysmokia että niitä ei hyvällä tahdollakaan voi pitää hyvinä, moderneina verkkokauppoina. 90-luvun kriteereillä ehkä noin voisi arvioida, mutta ei nykykriteereillä. Lisäksi VR:n automaattikäyttöliittymä (eräs sovellus verkkokaupasta) on suorastaan fiasko. Edellinenkin oli parempi, olkoonkin että siihen liittyi tiettyjä jäykkyyksiä, mm. sulkeminen yöksi.
 
Vallusta löytyy OnniBusin uusi 15.8.2016 alkava reitti Helsinki-Vantaan lentoasema - Turku (- Naantali). Pysäkit ovat Helsinki-Vantaalla molemmat terminaalit, Salon Piihovi, Turun linja-autoasema, Raision kaupungintalo ja Naantalissa Käsityöläiskatu. Matka aika lentoasema - Turku on 2 tuntia, Naantaliin 30 min enemmän.

Tätä yhteyttä markkinoidaan nimellä OnniFlyer: http://onniflyer.com/

Tämän nimen alle varmaan pääsevät myöhemmin muutkin OnniBusin lentokenttäyhteydet, mikäli sellaisia avataan muista kaupungeista.
 
Onnibus toimii ennakkoluulottomasti. Ja toisaalta Finnairille nuo lähilennot (Turku, Tampere, Lappeenranta) ovat aikamoinen pakkopulla – tappiollisia operoida, mutta kokonaisuutena kuitenkin tarpeellisia, kun matkustajat täyttävät sitten jatkolentoja. No, Lappeenrannan volyymit eivät riittäneet, mutta Turku ja Tampere ovat vielä olemassa. Entä jos Onni ja Finnair löisivät hynttyyt yhteen, ja bussivuoroille tulisi AY-koodit?

"Lennon" Turusta Lontooseen voisi ostaa Finnairin sivuilta, mutta eka pätkä olisikin "operated by Onnibus". Suurena etuna olisi lentoyhtiön huolenpitovelvollisuus, eli ei tarvitsisi jättää hirvittävän pitkiä varoaikoja, sillä bussin myöhästyessä Finnair buukkaisi automaattisesti seuraavalle lennolle. Finnair-bussilippuun voisi kuulua aina Priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus Helsingissä, jolloin huoli pitkistä jonoista Helsingissä jää pois. Maakuntalentoaseman käytön suurin etu kun taitaa olla se, että sinne voi tulla todella myöhään, jopa alle puoli tuntia ennen koneen lähtöä, sillä jonoja ei ole. Paluusuunnassa jäisi pois myös myöhästymisriski – jos kone on puoli tuntia myöhässä, mikä ei ole ollenkaan tavatonta, voi olla että viimeinen bussi on jo lähtenyt. Codesharessa Finnair hoitaisi kuljetuksen joka tapauksessa (tai teoriassa maksaisi hotelliyön).

Jos ajatellaan aamuaaltoa, jossa lennot Helsingistä maailmalle lähtevät klo 8 kieppeillä ja minimivaihtoaika on 35 minuuttia, niin voisi ajatella optimaalisen lentoaikataulun menevän suunnilleen näin:

6.05 lähtö kotoa omalla autolla/taksilla
6.20 saapuminen lentoasemalle (vartissa ehtinee Turun lentoasemalta jo vaikka miten pitkälle – Tampere pärjää tässä heikommin)
6.50 lento lähtee Turusta
7.25 lento saapuu HEL
8.00 ensimmäinen mahdollinen sallittu jatkolento 35 min vaihtoajalla

Vastaavasti bussi on tietysti lentoa hitaampi ja Helsinkiin on toistaiseksi tarvinnut varata varoaikaa useistakin syistä, mutta codesharena tämä voisi mennä näin:

5.00 lähtö kotoa omalla autolla/taksilla
5.10 saapuminen bussipysäkille; pysäkkejä on useampiakin joten 10 min ajoaika lienee aika realistinen
5.15 bussi lähtee
7.15 bussi saapuu HEL
7.20 lähtöselvityksessä
7.25 turvatarkastuksessa
7.30-7.35 lähtöportilla portista riippuen
8.00 lento lähtee

Kun yhteistyöllä saadaan prässättyä bussivaihtoehdosta löysät pois, niin ero lennon hyväksi jää todellisuudessa 65 minuuttiin. Se ei enää ole valtavan paljon.

Mitä tästä ajattelevat Turun ja Tampereen alueilla asuvat jlf:läiset lentomatkustajat? Houkuttelisiko tällainen Onnilla Lennolle -palvelu? Hinnaltaan se kai olisi menopaluussa muutaman kympin edullisempi kuin lento+lento.
 
Onnibus toimii ennakkoluulottomasti. Ja toisaalta Finnairille nuo lähilennot (Turku, Tampere, Lappeenranta) ovat aikamoinen pakkopulla – tappiollisia operoida, mutta kokonaisuutena kuitenkin tarpeellisia, kun matkustajat täyttävät sitten jatkolentoja. No, Lappeenrannan volyymit eivät riittäneet, mutta Turku ja Tampere ovat vielä olemassa. Entä jos Onni ja Finnair löisivät hynttyyt yhteen, ja bussivuoroille tulisi AY-koodit?

"Lennon" Turusta Lontooseen voisi ostaa Finnairin sivuilta, mutta eka pätkä olisikin "operated by Onnibus". Suurena etuna olisi lentoyhtiön huolenpitovelvollisuus, eli ei tarvitsisi jättää hirvittävän pitkiä varoaikoja, sillä bussin myöhästyessä Finnair buukkaisi automaattisesti seuraavalle lennolle. Finnair-bussilippuun voisi kuulua aina Priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus Helsingissä, jolloin huoli pitkistä jonoista Helsingissä jää pois. Maakuntalentoaseman käytön suurin etu kun taitaa olla se, että sinne voi tulla todella myöhään, jopa alle puoli tuntia ennen koneen lähtöä, sillä jonoja ei ole. Paluusuunnassa jäisi pois myös myöhästymisriski – jos kone on puoli tuntia myöhässä, mikä ei ole ollenkaan tavatonta, voi olla että viimeinen bussi on jo lähtenyt. Codesharessa Finnair hoitaisi kuljetuksen joka tapauksessa (tai teoriassa maksaisi hotelliyön).


Mitä tästä ajattelevat Turun ja Tampereen alueilla asuvat jlf:läiset lentomatkustajat? Houkuttelisiko tällainen Onnilla Lennolle -palvelu? Hinnaltaan se kai olisi menopaluussa muutaman kympin edullisempi kuin lento+lento.


Tässähän ei ole hirveästi uutta koska esim Paunu toimi yhteistyössä Finnairin kanssa kelpuuttaen lentoliput Tampereelle. Ja tuo hirivibussin strategia minimoida pysähdykset tarkoittaa sitä että kaupungissakin on pitkä matka sinne mistä hirvibussi lähtee.
 
Luulisi kuitenkin Finnairin mieluummin suunnittelevan yhteistyötä Pohjolan Liikenteen kanssa, kun on samoja osakkeenomistajiakin.
 
Luulisi kuitenkin Finnairin mieluummin suunnittelevan yhteistyötä Pohjolan Liikenteen kanssa, kun on samoja osakkeenomistajiakin.

Jos näin, miksei sitä ole tehty jo 20 vuotta sitten? Tuollainen lentobussicodeshare, jopa lentoyhtiöiden itse operoimat bussit, olivat arkipäivää Euroopassa jo silloin. Luulenkin, että tämä vaatii ennakkoluulottomuutta bussioperaattorilta, ja sitä ei oikein ole tahtonut perinteisiltä firmoilta vielä löytyä.

On muuten jännää, miten lentopuolella nuo kumppanuudet ja allianssit lopulta merkitsevät hirvittävän vähän, vaikka mainospuheista muuta kuvittelisi. Yhtiöt omistavat toisiaan ristiin, mutta eivät suinkaan välttämättä allianssirajojen sisällä, vaikka yhteistyötä julkisuudessa hehkutettaisiin. Ja niin vaan ostaa vaikkapa Finnair maapalvelut iloisesti veriseltä kilpailijaltaan Lufthansalta Bangkokissa – ilmeisesti kilpailijan hinta-laatusuhde vastaa Finnairin tarpeisiin paremmin kuin kumppaniyhtiön tai kolmannen osapuolen tarjoama palvelu.

Tässähän ei ole hirveästi uutta koska esim Paunu toimi yhteistyössä Finnairin kanssa kelpuuttaen lentoliput Tampereelle. Ja tuo hirivibussin strategia minimoida pysähdykset tarkoittaa sitä että kaupungissakin on pitkä matka sinne mistä hirvibussi lähtee.

Ei ole kuitenkaan codeshare-sopimusta, eli se bussi ei ole "lentokone". Niinpä tuo huolenpitovelvoite ei synny, mikä vaatii aikapuskuria Helsinkiin. Eikä ole prioritypalveluja, mikä vaatii lisää aikapuskuria. Juuri tässä piilee se todellisen yhteistyön hyöty – tietysti tuo yhdistelmälippukin on ihan hyvä juttu sinänsä.

Ideaalimaailmassa bussiasemalla voisi hoitaa lähtöselvityksenkin niin, että Helsingissä ei tarvitsisi kuin raahata laukku lähtöaulan hihnalle ja mennä suoraan turvan läpi portille.
 
Ei ole kuitenkaan codeshare-sopimusta, eli se bussi ei ole "lentokone". Niinpä tuo huolenpitovelvoite ei synny, mikä vaatii aikapuskuria Helsinkiin. Eikä ole prioritypalveluja, mikä vaatii lisää aikapuskuria. Juuri tässä piilee se todellisen yhteistyön hyöty – tietysti tuo yhdistelmälippukin on ihan hyvä juttu sinänsä.

Ihan mielenkiinnosta, onko jossakin matkatavaranluovutukseen ja turvatarkastukseen prioritypalveluja codeshare-junilla tai -busseilla saapuville? Ja vieläpä niin, että sen ansiosta luvattaisiin lyhyempi saapumisaika lentokentälle ennen lennon lähtöä?

Huolenpitovelvoite tulee kyllä äkkiä kalliiksi lentoyhtiölle tuloihin nähden, jos liityntäbussimatkasta veloitetaan vain pieni summa. Suomeen palatessa ongelmaa ei ole, jos busseja menee riittävän usein, sitten vaan matkustaja pistetään menemään seuraavalla bussilla. Suomesta lähtiessä on kuitenkin lentoyhtiölle kallis ongelma, jos matkustaja myöhästyy lennolta.

Vaikka liityntäbussi ei voittaisikaan liityntälentoa edes Tampereelle ja Turkuun matka-ajassa, niin vuorovälillä tilanteen voi saada jo aika tasoihin. Tampereelle ja Turkuun menee Helsingistä neljä päivittäistä lentoa (lauantaisin kolme) ja vaikka ne onkin aikataulutettu palvelemaan jatkoyhteyksiä, niin vaihtoajat eivät tietenkään voi aina olla optimaalisia, kun lentoja on noin vähän. Jatkolennot Tampereelle ja Turkuun lähtevät vasta saapuvien lentojen aallon päätteeksi ja jos oma lento Helsinkiin sattuu saapumaan aallon alkupuolella, niin helposti tulee tunnin ylimääräinen odotus, joka syökin jo lennon aikahyödyn.

Itse suhtaudun vähän epäillen siihen, olisiko OnniBus-tyylinen halpabussikonsepti oikea korvaamaan Finnairin lentoja. Jos lentoja korvataan bussilla, niin bussissa matkustusmukavuuden pitäisi olla vähintään lentokoneen luokkaa, mieluummin parempi. Joku Lux Express -tyylinen konsepti voisi toimia paljon paremmin.
 
Ihan mielenkiinnosta, onko jossakin matkatavaranluovutukseen ja turvatarkastukseen prioritypalveluja codeshare-junilla tai -busseilla saapuville?

Mä en ainakaan ole tällaista kohdannut. Prio on yleensä varattu ylempien matkustusluokkien matkustajille ja kanta-asiakasohjelmien tasokorttien haltijoille. Joskus prion voi myös ostaa rahalla. Mutta sehän on lentoyhtiöstä kiinni, joten mitään estettä sille ei ole, että codeshare-bussin lipulla pääsisi prioritytiskille. Käytännössä kaikilla vähänkin enemmän lentävillä turkulaisilla ja tamperelaisilla (liike)matkustajilla on kyllä vähintään alin tasokortti, jolla nuo prioritypalvelut jo saa, eli siinä mielessä koko asialla taitaa olla käytännön merkitystä vain lähinnä kerran vuodessa Teneriffalle lähtijöille – joilla yleensä on aikaa sen kerran kun lentävät.

Ja vieläpä niin, että sen ansiosta luvattaisiin lyhyempi saapumisaika lentokentälle ennen lennon lähtöä?

Tavallaan. Esimerkiksi JFK:lla Finnair suosittelee turistiluokan matkustajia saapumaan kolme tuntia ja prioritymatkustajia kaksi tuntia ennen koneen lähtöä. Nuo suositukset ovat vähän hassuja, oikeasti lähtöselvitys pannaan kiinni 40 minuuttia ennen koneen lähtöä ja turvan priorityjonosta pääsee läpi minuuteissa.

Huolenpitovelvoite tulee kyllä äkkiä kalliiksi lentoyhtiölle tuloihin nähden, jos liityntäbussimatkasta veloitetaan vain pieni summa. Suomeen palatessa ongelmaa ei ole, jos busseja menee riittävän usein, sitten vaan matkustaja pistetään menemään seuraavalla bussilla. Suomesta lähtiessä on kuitenkin lentoyhtiölle kallis ongelma, jos matkustaja myöhästyy lennolta.

Niinhän se tulee. Uskoisin, että jos bussiaikataulut laaditaan järkevästi, niin liityntäbussi on kuitenkin vähemmän epäsäännöllinen kuin liityntälento. Jos lennolla tulee, ja se lento on aikataulutettu saapumaan 35 minuuttia ennen jatkolennon lähtöä, niin kyllä siinäkin on ainekset kasassa...

Itse suhtaudun vähän epäillen siihen, olisiko OnniBus-tyylinen halpabussikonsepti oikea korvaamaan Finnairin lentoja. Jos lentoja korvataan bussilla, niin bussissa matkustusmukavuuden pitäisi olla vähintään lentokoneen luokkaa, mieluummin parempi. Joku Lux Express -tyylinen konsepti voisi toimia paljon paremmin.

Tästä olen vähän eri mieltä. Ei lentäminen ole enää mitään glamouria, siellä istutaan sillit suolassa ahtaissa penkeissä ja juodaan lisämaksuton murukahvi. Kotimaassa ei bisnesluokkaakaan ole. Toisin sanoen kaukobussi on kyllä minusta ihan verrannollinen lentokoneeseen nyt jo. Onnilla en kuitenkaan ole matkustanut – onko bussien sisustus tavallisesta kaukobussista poikkeava?

Toisaalta on tietysti niinkin, että jos OnniFlyer ja Finnair alkaisivat yhteistyöhön, niin silloinhan Flyer-bussit sisustettaisiin sen mukaan, mitä yhdessä sovitaan. Ehkä Onni olisi vain (näkymätön) operaattori ja bussit maalattaisiin Finnairin väreihin, sisustettaisiin väljemmin ja varusteltaisiin vaikka kuumajuoma-automaatilla.

Minua harmittaa se, ettei kehäradan vaihdeyhteyksiä ole tehty niin, että voisi ajaa vaikkapa OnniRailFlyer-junia Turusta Helsinki-Vantaan kautta Tampereelle.
 
Mitä tästä ajattelevat Turun ja Tampereen alueilla asuvat jlf:läiset lentomatkustajat? Houkuttelisiko tällainen Onnilla Lennolle -palvelu? Hinnaltaan se kai olisi menopaluussa muutaman kympin edullisempi kuin lento+lento.

Joskus kauan sitten nuorempana lähdin työmatkoille Pirkkalasta 6.15-6.35 välillä lähteneillä lennoilla. Nykyään olen luopunut siitä tavasta. En innosta saada sydänkohtausta tms., kun joutuu heräämään klo 4.00 maissa. Ja olen vielä voimakkaasti iltarytminen, mihin suuntaan ajaa nykyinen työkin, jossa olen jatkuvasti tekemisissä Amerikan suuntaan. Monesti yöunet ennen aamulentoa jäivät 1-2 tuntiin. 3 tuntia oli jo hyvä suoritus. Ja olo oli sen mukainen.

Eurooppaan matkustan iltapäivälennoilla jotka lähtevät Vantaalta klo 16 tienoilla. 2012-2014 oli kahden vuoden putki reissuja Saksaan lähes joka toinen viikko. Alkuvaiheessa kuljin liittymälennoilla, mutta joskus oli vaikeuksia saada paikkoja kumpaankin suuntaan. Lisäksi paljon matkustaessa rupesi usein joutumaan ATR:llä ikäviin turbulenssisäihin. Kun vielä tajusin kuinka paljon halvempia Helsingistä hinnoitellut lennot olivat, vaihdoin Paunun busseihin. Sama iltapäiväaikataulu toimii myös kaukolennoilla: Chicagoon lähtö on klo 17 jälkeen, New Yorkiin klo 14 jälkeen ja (lomailua ajatellen :D ) Tokioon klo 17 jälkeen. Kaukolennoilta paluu on iltapäivällä, jolloin yhteyksiä on hyvin, ja Paunu kuljettaa käytännössä noin läpi yön vaikka palaisi Euroopasta myöhäislennolla. Toimii hyvin.

Eli käytännössä olen jo useamman vuoden käyttänyt bussiyhteyksiä vaikka lentoja vielä lennetäänkin. Jos Onnibus aloittaa lentobussivuorot myös Tampereelta, tilanne vain paranee, kun hinnat laskevat. Junayhteyttä olen kaipaillut pitkään, mutta Onnin konsepti saattaa olla hintojen ansiosta lentojunantappaja -- elleivät sitten ryhdy itse liikennöimään sitä?

Lentoyhtiön huolenpitovelvollisuutta en ole kaivannut. Se nostaisi hintoja melko varmasti, eikä käytännössä nytkään ole tullut jäätyä loukkuun Vantaalle niin ettei pian pääsisi jo matkalle kotia kohti. (Joskus kun oli liittymälentovaraus, Finnair kieltämättä kuljetti muutamaan kertaan taksilla Tampereelle, mutta ei se paljon poikennut Paunun kyydistä, kun oli pikkubussitaksi lastattu täyteen matkustajia.)

P.S. Sinänsä en ihan ymmärrä kommenttia että Pirkkalan kenttä olisi hankalan/pitkän matkan päässä. Joukkoliikenneyhteydet ovat surkeat, se on totta. Mutta taksilla (tai miksei autollakin jos vielä auto olisi) täältä kotoa Pispalasta kestää muistaakseni n. 12 minuuttia kentälle. Lähes koko matka poislukien ensimmäinen puolisen kilometriä ja Lentoasematietä Pirkkalassa on moottoritietä (Nokian moottoritietä Pispalan Heseltä Pitkäniemen ETL:ään, mistä vt 3 Lentoasematien ETL:ään). Eikä se matka keskustastakaan mahdottomia kestä, eikä Hervannasta, Kaukajärveltä tms. Näistäkin paikoista kun pujahtaa kehämoottoritielle niin on nopeasti perillä kentällä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Onnibus avaa Turun suunnalta yhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle, voitaisiin tätä reittiä jatkaa myöhemmin hyvin ainakin Lahteen saakka. Tällöin saadaan yhteys Lahden suunnasta Helsinki-Vantaalle ja lisäksi suora yhteys Turun ja Lahden välille. Se olisi muuten puoli tuntia nopeampi kuin Koiviston Auton vuorot Hämeenlinnan kautta, kun Turku - Helsinki-Vantaa -matka-aikaan 2 tuntia lisätään reilu tunti.

Jos ja kun Tampereen suunnasta avataan reitti Helsinki-Vantaalle, sitä voitaisiin jatkaa Porvooseen ja Kotkaan. Lentokenttäyhteyksien lisäksi tämä "heiluri" tarjoaisi suorat yhteydet Porvoosta Hämeenlinnaan ja Tampereelle sekä Kotkasta Hämeenlinnaan.

Ja, jos oikein kysyntää riittää, voisi kolmas heiluri toimia kakkostien ja kutostien välillä Porin suunnasta Helsinki-Vantaan kautta Kouvolan suuntaan.
 
Takaisin
Ylös