Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onko kukaan tietoinen sitä että millaisella autolla tätä väliä aletaan liikennöimään? Kenties Eagle vai Starilla? Bussidatassa ei ole vielä kyseistä firmaa listattu vaikka se löytyy yrityshakupalveluista.

Linjan liikennöitsijähän tulee olemaan Lauri Möttö ja ainakin lehdissä on näkynyt Mötön Bova, jonka mainittiin olevan menossa teipattavaksi Onnibussin väreihin.
 
“KA-Imperiumin vastaisku”, eli alan suurimman yhtymän konsernijohtajan aikalailla tyrmäävä ennuste uuden Onnibussi-kilpailijan halpabussien menestysmahdollisuuksiin:
http://yle.fi/alueet/lahti/2012/01/koiviston_auto_tyrmaa_halpabussit_3143909.html

Ei suuri yllätys. Olisin ollut yllättyneempi, jos vanhan mallin haastava kilpailija olisi toivotettu sydämellisesti tervetulleeksi. Yritykset aina silloin tällöin saattavat toistella mantraa siitä kuinka hyvä asia kilpailu on. Ja onhan se, asiakkaalle. Alalla toimivalle yritykselle (lisä)kilpailu sen sijaan on yhtä tervetullutta kuin jännetuppitulehdus urheilijalle. Kaikki yritykset salaa haluaisivat monopolin, ja ne joilla se on, haluavat pitää siitä kynsin hampain kiinni.

Mutta rehellisesti: jos kaupungissa on McDonalds ja Hese aikoo tulla sinne, niin menisitkö kysymään Mäkkärin toimitusjohtajalta millaiset mahdollisuudet Hesellä on menestyä? Ja uskoisitko vastaukseen? ;)
 
Ei suuri yllätys. Olisin ollut yllättyneempi, jos vanhan mallin haastava kilpailija olisi toivotettu sydämellisesti tervetulleeksi. Yritykset aina silloin tällöin saattavat toistella mantraa siitä kuinka hyvä asia kilpailu on. Ja onhan se, asiakkaalle. Alalla toimivalle yritykselle (lisä)kilpailu sen sijaan on yhtä tervetullutta kuin jännetuppitulehdus urheilijalle. Kaikki yritykset salaa haluaisivat monopolin, ja ne joilla se on, haluavat pitää siitä kynsin hampain kiinni. ;)

Nyt vaan pitäisi saada kilpailu myös raiteille Helsinki - Tampere välille. VR nykyään kynii matkustajia 31- 36 euron lipunhinnoilla. Kilpailu voisi tiputtaa hinnat melkein puoleen.
 
Linjan liikennöitsijähän tulee olemaan Lauri Möttö ja ainakin lehdissä on näkynyt Mötön Bova, jonka mainittiin olevan menossa teipattavaksi Onnibussin väreihin.

Eilen tuli nähtyä ko. Bova Onnibus-väreihin ja Helsinki-Pori -mainosteipein varustettuna Hatanpään vt:llä.
 
Nyt vaan pitäisi saada kilpailu myös raiteille Helsinki - Tampere välille. VR nykyään kynii matkustajia 31- 36 euron lipunhinnoilla. Kilpailu voisi tiputtaa hinnat melkein puoleen.

Kyllä, juurikin mitä olen itse miettinyt. Ja sitten kun kehärata on valmis niin Treelta suoraan Vantaan lentoasemalle junalla Tikkurilassa suuntaa vaihtaen. Lentorata olisi parempi mutta sen puuttuessa tällainen "köyhän miehen lentojuna" olisi parempi kuin ei mitään. Ja kun VR:n ei voi otaksua olevan kiinnostunut niin ehkä yksityinen junafirma olisi. Samoin suoran Tre-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Imatra -yhteyden kanssa.

Tätä odottaessa halpabussi Tre-Helsinki -välillä ja lentoasemalle toisi kyllä säpinää markkinoille ja houkuttaisi matkustajia bussiin jopa junista ja henkilöautoista.
 
Nyt vaan pitäisi saada kilpailu myös raiteille Helsinki - Tampere välille. VR nykyään kynii matkustajia 31- 36 euron lipunhinnoilla. Kilpailu voisi tiputtaa hinnat melkein puoleen.

Pitäisi joka muullekin välille. Helsinki - Tampere on ainoa kiinnostavan näköinen juurikin VR:n toiminnasta johtuen.
 
Minä olen kyllä nyt kerrankin Koiviston Auton johtajan kanssa samoilla linjoilla. Minusta matkan hinta pitää olla kaikille maksaville sama, vaikka sitten hiljaisena aikana matka olisikin halvempi. Jokin selvä ja yksinkertainen logiikka pitää olla. Kaluston osalta tässä lähdetään valmiiksi rippikoulu ikäisellä autolla liikkeelle, ja laajemmassa mittakaavassa tulee varmasti vaikeuksia saada kulut peittoon - eriasia tietysti on, jos yhtä autoa ajetaan yhdellä linjalla pitkälti isännän voimin. Anteeksi nyt vaan, jos olen ilonpilaaja.
 
Enpä usko: tuo kolmen euron hinta pyydetään ensimmäisestä varhaisvuorosta Poriin ja vastaavasti illan myöhäisimmästä takaisin. Eli kyse on oikeastaan siirtoajosta, jonka kyytiin pääsee puoli-ilmaiseksi. Kun vielä otetaan lukuun, millainen markkinointivaltti tuo jopa kolme euroa on, niin oletan tuon jäävän pysyväksi. Suurimmalta osin tuohon hintaanhan ei pääse kulkemaan.

Myönnän olettaneeni väärin, varsinkin kun on käynyt ilmi että tuo 3 euroa tarkoittaa pienimmillään vain yhtä paikkaa per/suunta ja muiden paikkojen hinta on kaiketi jotain väliltä 3-15 euroa. Todellinen hintatasoa käy sitten ilmi vasta verkkokaupan avauduttua. Toivottavasti silloin liikennöitsijä muuttaa myös aikataulukohdan muotoon esim. hinnat alkaen 3e/6e/9e/11e.
 
Mielenkiintoista nähdä miten toiminta käynnistyy. Alalla uudenlainen ideointi markkinoinnillisesti tuonee asiakkaita ainakin alussa. Ja asiakkaathan "äänestävät jaloillaan" puolesta ja vastaan. Jos siis hintataso ja palvelu vastaavat odotuksia / lupauksia niin miksei kiinnostaisi asiakkaita.
Kustannukset kuitenkaan ei voi olla halpabussiyhtiölle yhtään pienempiä kuin muillekaan bussifirmoille(auton kulut, palkat ym.) ja kun huomioidaan vielä tuorein dieselin hinnannosto. Haastava yhtälö, mutta yrittäjä näyttää olevan varma hankkeestaan.:smile:
 
Eilen tuli nähtyä ko. Bova Onnibus-väreihin ja Helsinki-Pori -mainosteipein varustettuna Hatanpään vt:llä.
Kyllä se oli Tampere-Pori ;)

Kyllä, juurikin mitä olen itse miettinyt. Ja sitten kun kehärata on valmis niin Treelta suoraan Vantaan lentoasemalle junalla Tikkurilassa suuntaa vaihtaen. Lentorata olisi parempi mutta sen puuttuessa tällainen "köyhän miehen lentojuna" olisi parempi kuin ei mitään. Ja kun VR:n ei voi otaksua olevan kiinnostunut niin ehkä yksityinen junafirma olisi. Samoin suoran Tre-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Imatra -yhteyden kanssa.
Mieluummin ei. Tikkurilan ykkösraiteelta vitos-/kutosraiteelle vekslaus varaa liian monta raidetta ja on sen verran aikaavievää puuhaa, että Helsinkiin matkustavat äänestävät jaloillaan. Eri asia varata vaikkapa junan viimeinen yksikkö (jos ajetaan vaikka parilla Sm5-junalla) ja irrottaa se Tikkurilassa ja ajaa Lentoaseman kautta.

Minä olen kyllä nyt kerrankin Koiviston Auton johtajan kanssa samoilla linjoilla. Minusta matkan hinta pitää olla kaikille maksaville sama, vaikka sitten hiljaisena aikana matka olisikin halvempi. Jokin selvä ja yksinkertainen logiikka pitää olla. Kaluston osalta tässä lähdetään valmiiksi rippikoulu ikäisellä autolla liikkeelle, ja laajemmassa mittakaavassa tulee varmasti vaikeuksia saada kulut peittoon - eriasia tietysti on, jos yhtä autoa ajetaan yhdellä linjalla pitkälti isännän voimin. Anteeksi nyt vaan, jos olen ilonpilaaja.
Nythän on niin, että kaikille Tampere–Pori-väliä matkustaville kattohinta on 15 €, joka on halvempi kuin SatLin tariffi. Lyhempää väliä esim. Murhasaaresta Poriin tai Kaasmarkusta Tampereelle on mahdollista matkustaa 6 € Pätkälipulla, jos tilaa on. Säännöllisesti väliä kulkeville on erillinen Könttälippu, jolla tyypillisellä työmatkamatkustuksella yhden matkan hinnaksi muodostuu 5 €. Se, että varhainen tilaaja saa lipun halvemmalla on vain markkinatalouden mekanismi, joka hyödyttää kaikkia osapuolia, paitsi sitä mattimyöhäistä, jonka lippu on joka tapauksessa monopolihintaa halvempi (paitsi jos kyseessä on opiskelija, mutta ainahan voi mennä junalla jos Onnibus on liian kallis).

Myönnän olettaneeni väärin, varsinkin kun on käynyt ilmi että tuo 3 euroa tarkoittaa pienimmillään vain yhtä paikkaa per/suunta ja muiden paikkojen hinta on kaiketi jotain väliltä 3-15 euroa. Todellinen hintatasoa käy sitten ilmi vasta verkkokaupan avauduttua. Toivottavasti silloin liikennöitsijä muuttaa myös aikataulukohdan muotoon esim. hinnat alkaen 3e/6e/9e/11e.
Kyllä se alkaen-hinta on se 3 €. Samaa mainontaa harjoittaa myös muuan Ryynäri, ja kaikki sopeutuvat tilanteeseen.
 
Tiistaina 3.1. Onnibus-pikavuoroa Porista Tampereelle ajoi Onnibus'n tj. Möttö mutta kalustona oli Tokeen Liikenteen Volvo-Regal. Linjan vakivaunu Bova Futura lie ollut takuuhuollossa?
 
Takaisin
Ylös