Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Joku siis ehti siinä välissä ostamaan halvimmat liput, sellaista sattuu kun halvimpia lippuja on kaupan ainoastaan 1kpl, silti nuo 6,90 ja 7,90 maksavat liput ovat todella halpoja verrattuna Matkahuollon lippuihin joten mikä ongelma tässä oli?

Siinä vaiheessa kun maksat matkaa on lippu jo varattu sinulle, ja jos et maksa matkaa niin 15 minuutin kuluttua se palaa myyntiin. Eli kesken ostotapahtuman ei kukaan toinen voi varata samaa lippua.
 
Joku siis ehti siinä välissä ostamaan halvimmat liput, sellaista sattuu kun halvimpia lippuja on kaupan ainoastaan 1kpl, silti nuo 6,90 ja 7,90 maksavat liput ovat todella halpoja verrattuna Matkahuollon lippuihin joten mikä ongelma tässä oli?

Jotenkin huvittava eräiden asenne niitä kohtaan jotka ei vuodenvaihteesta asti ole huutanut suoraa riemuhuutoa Onnibusin kunniaksi. En huomaa että Salomaa olisi missään valittanut että on ongelma, kertoi yleiselle keskustelufoorumille tapahtuneesta ongelmasta ostohetkellä.
 
Siinä vaiheessa kun maksat matkaa on lippu jo varattu sinulle, ja jos et maksa matkaa niin 15 minuutin kuluttua se palaa myyntiin. Eli kesken ostotapahtuman ei kukaan toinen voi varata samaa lippua.

Entä jos ostotapahtuma keskeytyy ja asiakas aloittaa varauksen kokonaan uudestaan, päteekö tämä 15 min varausaika myös silloin?
 
Entä jos ostotapahtuma keskeytyy ja asiakas aloittaa varauksen kokonaan uudestaan, päteekö tämä 15 min varausaika myös silloin?

Vissiin, mikä saattaisi olla vastaus Salomaan ongelmaan. Eli jos hän olisi vartin odoittanut, niin olisi saattanut löytyä nuo halvat liput uudelleen sieltä.
 
Jotenkin huvittava eräiden asenne niitä kohtaan jotka ei vuodenvaihteesta asti ole huutanut suoraa riemuhuutoa Onnibusin kunniaksi.

En ole vielä kertaakaan käyttänyt Onnibussia mutta Heinäkuussa oli tarkoitus matkustaa ensimmäisen kerran, nyt kun ExpressBus alkaa Juhannuksen jälkeen kampanjoimaan halvoilla 5 euron hintaisilla lipuilla, niin saatan hyvin vaihtaa Expressiin jos sieltä löytyy reitti joka sopii paremmin matkasuunnitelmaani. Minulle on aivan sama onko liiennöitsijä Onnibus vai jokin muu, valitsen sen joka halvimmalla kuljettaa. En ymmärrä miksei saisi olla mielissään siitä että vihdoinkin saadaan kilpailua bussiliikenteeseen ja tätä kautta halvempia lipunhintoja.
 
Joku siis ehti siinä välissä ostamaan halvimmat liput, sellaista sattuu kun halvimpia lippuja on kaupan ainoastaan 1kpl, silti nuo 6,90 ja 7,90 maksavat liput ovat todella halpoja verrattuna Matkahuollon lippuihin joten mikä ongelma tässä oli?

Kone lupaa pitää varattuna lippuna 15 min siite hetkestä kun valinta on tehty, kun siirryin maksuvaiheesen noin 30 sekunnin kuluttua , niin tuli epäjohdonmukainen ilmoitus : "Tilaus on virheellinen". Kone ei siis päästä väliin ketään. Tilaus ei voi olla mitenkään virheellinen, kun hiirellä klikataan tarjolla oleva tuote. Mutta siiten kone tarjosi kyllä kalliimmat liput. En nyt epäile mitäänn, koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun yritin ostaa Onnilta halvan lipun.
 
Kone lupaa pitää varattuna lippuna 15 min siite hetkestä kun valinta on tehty, kun siirryin maksuvaiheesen noin 30 sekunnin kuluttua , niin tuli epäjohdonmukainen ilmoitus : "Tilaus on virheellinen". Kone ei siis päästä väliin ketään. Tilaus ei voi olla mitenkään virheellinen, kun hiirellä klikataan tarjolla oleva tuote. Mutta siiten kone tarjosi kyllä kalliimmat liput. En nyt epäile mitäänn, koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun yritin ostaa Onnilta halvan lipun.

Jossain oli lentolippujentilaus järjestelmistä, että kun joku menee tilausta tehdessä pieleen, kestää jonkun aikaa ennen kuin systeemi palauttaa varauksessa olevan lipun saataville. Eli jos omassa varauksessa menee jotain pieleen ja yrittää heti uudelleen niin hinta voi olla korkeampi, koska lippu jota oli tilaamassa jäi jumiin virheelliseen tilausprosessiin.
 
Siirtymäajan liikennöintisopimus Vaasa – Jyväskylä -pikavuorolla päättyi 4.6.2012. Matkahuollon aikatauluhaussa vuoropari löytyy maininnalla "03.06.12 asti".

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus haki keväällä reittiliikenneluvasta kiinnostuneita liikennöitsijöitä. Onnibusilla on reittikaaviossaan Vaasan ja Jyväskylän pampulat yhdistävä viiva, ei vaan ole tainnut löytyä sopivaa yhteistyökumppania Vaasa - Jyväskylä akselilla?
 
Siirtymäajan liikennöintisopimus Vaasa – Jyväskylä -pikavuorolla päättyi 4.6.2012. Matkahuollon aikatauluhaussa vuoropari löytyy maininnalla "03.06.12 asti".

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus haki keväällä reittiliikenneluvasta kiinnostuneita liikennöitsijöitä. Onnibusilla on reittikaaviossaan Vaasan ja Jyväskylän pampulat yhdistävä viiva, ei vaan ole tainnut löytyä sopivaa yhteistyökumppania Vaasa - Jyväskylä akselilla?

Ely joutui ilmeisen pikaisesti hankkimaan jonkun ajamaan perjantaisin Alajärvi-Vaasa-Alajärvi, Peuran Liikenne jatkaa linjaa joskin paremmin palvelevana vakiovuorona.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli koeajettua Onnibus ensimmäistä, mutta tuskin viimeistä kertaa välillä Hervanta-Helsinki-Hervanta. Pääosin varsin onnistunut matka, mutta muutama epäkohtakin jäi mieleen.

1) Liput yllättävän "kalliit". Kuvittelin että näitä kympin lippuja olisi ollut enemmänkin myynnissä, mutta kun varasin matkan netistä kaksi päivää etukäteen, niin jäljellä oli ainoastaan selvästi kalliimpia lippuja.

2) Ei pysäkkikuulutuksia. Etenkin moottoritieosuuksilla ne olisivat paikallaan. Pysäkkejä nyt ei kovin montaa ole ja autoissa on mikrofonit. Mikäli mikrofonia ei tähän tarkoitukseen haluta käyttää, niin voisivat ilmoittaa pysäkit edes näytöillä, jotka myös autoista löytyvät.

3) Saapumisaika Hervantaan on liian myöhäinen, etenkin sunnuntaina. Jatkoyhteydet kymmenen jälkeen ovat huonot. Ymmärrän sen, että saapumisaika Tampereelle on sidoksissa myös Tampereen lähtöajan kanssa, mutta etenkin sunnuntaisin Onnibus voisi mielestäni hyvin lähteä Tampereelta 1/2 -1 tuntia aikaisemmin, jolloin se ilmeisesti voisi saapua takaisinkin saman verran aikaisemmin.

Kuljettajaksi sattui ilmeisesti yhtiön johtoportaan edusta. Ihan mielenkiintoisia hän ainakin kuulutteli matkan aikana. Sellaisen kuvan sain, että Hervannasta on muodostumassa oikein kunnon hubi, esim. Jyväskylän ja Porin suuntia ilmeisesti yhdistetään Hervannan kautta Helsinkiin. Laajentumissuunnitelma vaikuttaa aika agressiiviselta, mm. Haaparanta, ja ensi viikolla pitäisi kuulemma uutisissa taas olla jotain isoa.
 
Tuli koeajettua Onnibus ensimmäistä, mutta tuskin viimeistä kertaa välillä Hervanta-Helsinki-Hervanta. Pääosin varsin onnistunut matka, mutta muutama epäkohtakin jäi mieleen.

1) Liput yllättävän "kalliit". Kuvittelin että näitä kympin lippuja olisi ollut enemmänkin myynnissä, mutta kun varasin matkan netistä kaksi päivää etukäteen, niin jäljellä oli ainoastaan selvästi kalliimpia lippuja.
Kysyntä näyttää ylittäneen kaikki ennusteet. Vrt. Väinö Paunu Oy:n lausunto Onnibus Oy:n ja Atro Vuolle Oy:n reittiliikennelupahakemuksiin, joiden mukaan reitille ei ole kysyntää.

2) Ei pysäkkikuulutuksia. Etenkin moottoritieosuuksilla ne olisivat paikallaan. Pysäkkejä nyt ei kovin montaa ole ja autoissa on mikrofonit. Mikäli mikrofonia ei tähän tarkoitukseen haluta käyttää, niin voisivat ilmoittaa pysäkit edes näytöillä, jotka myös autoista löytyvät.
Kieltämättä. Tosin mielellään Onni ajaisi kaikkien motaripysäkkien ohi ja jättäisi ne vanhojen liikennöitsijöiden palveltaviksi, koska niiltä ei nouse melkein ketään ja niiden kautta ajaminen hidastaa kokonaismatka-aikaa parilla minuutilla.

Pysäkkien ilmoittaminen näytöissä on myös DVD-soitinta käyttäen yllättävän vaikeaa, koska DVD-soitin ei voi tietää auton tarkkaa sijaintia. Nyt mennään näillä ja todennäköisesti Onnibusin T&K-osasto kehittää sofistikoituneemmat systeemit, kunhan muilta kiireiltä hellittää ja valuuttaa tulee hankkimaan toimivat paikkatietoiset systeemit, jotka korvaavat nykyiset karvalakki-DVD:t.

Minkälaisia matkustajainfojärjestelmiä muilla kaukobussiyrityksillä on käytössä?

3) Saapumisaika Hervantaan on liian myöhäinen, etenkin sunnuntaina. Jatkoyhteydet kymmenen jälkeen ovat huonot. Ymmärrän sen, että saapumisaika Tampereelle on sidoksissa myös Tampereen lähtöajan kanssa, mutta etenkin sunnuntaisin Onnibus voisi mielestäni hyvin lähteä Tampereelta 1/2 -1 tuntia aikaisemmin, jolloin se ilmeisesti voisi saapua takaisinkin saman verran aikaisemmin.
Minusta lähtöaika on hyvä, kerkiää viettään aikaa Helsingissä ja palaamaan illaksi kotiin. Vaikka yölinjastoa joutuu Tampereen päässä käyttämäänkin, pääsee joka kaupunginosaan (okei, Pyynikin eteläosia ja Rauhaniemeä lukuunottamatta) edelleen verrattain sujuvasti. Nämä on tietysti makuasioita, toisille sopii joku muu aika paremmin. Viimeksi palasin Helsingistä puoliltaöin lähteneellä Sonisphere-pikajunalla ja olin kotona noin klo 3 AM. :D

Kuljettajaksi sattui ilmeisesti yhtiön johtoportaan edusta. Ihan mielenkiintoisia hän ainakin kuulutteli matkan aikana. Sellaisen kuvan sain, että Hervannasta on muodostumassa oikein kunnon hubi, esim. Jyväskylän ja Porin suuntia ilmeisesti yhdistetään Hervannan kautta Helsinkiin. Laajentumissuunnitelma vaikuttaa aika agressiiviselta, mm. Haaparanta, ja ensi viikolla pitäisi kuulemma uutisissa taas olla jotain isoa.
Kyseinen johtoportaan edustaja on muuten kirjoitellut tällekin foorumille. :p
 
Tosin mielellään Onni ajaisi kaikkien motaripysäkkien ohi ja jättäisi ne vanhojen liikennöitsijöiden palveltaviksi, koska niiltä ei nouse melkein ketään ja niiden kautta ajaminen hidastaa kokonaismatka-aikaa parilla minuutilla.

Onko motaripysäkeille muuten sama taksa kuin määränpäähän? Eli tietääkö kuljettaja etukäteen, onko motaripysäkeille ostettu lippuja? Onhan turha kuuluttaa pysäkkejä, joille ei ole kukaan jäämässä pois.
 
Onko motaripysäkeille muuten sama taksa kuin määränpäähän? Eli tietääkö kuljettaja etukäteen, onko motaripysäkeille ostettu lippuja? Onhan turha kuuluttaa pysäkkejä, joille ei ole kukaan jäämässä pois.
Riippuu lähtöpysäkistä ja määränpäästä, saako Pätkälipun. Netistä ostettu peruslippu on sama kaikille.
 
Takaisin
Ylös