Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Jos haluamme menestyvää ja vilkasta yritystoimintaa pitää hyväksyä myös se, etteivät aina kaikki yritykset menesty ja että yrittäminen ja uudelleen yrittäminen ei ole tyhmyyttä vaan rohkeutta.
Toivottavasti et tarkoittanut tällä lauseella myös näitä kuuluisia suomalaisia pizzayrittäjiä? ;)

No mutta joo, takaisin aiheeseen: mikäli Onnibus onnistuu houkuttelemaan kyytiinsä matkustajia, jotka muuten kulkisivat matkansa yksityisautolla, niin peukunnosto Onnibussille. :)
 
Toivottavasti et tarkoittanut tällä lauseella myös näitä kuuluisia suomalaisia pizzayrittäjiä? ;)

En kai vain lue halveksuntaa rivien välistä? Minusta se että siirtolainen raapii itselleen ja perheelleen niukan elannon raatamalla likimain 12 tuntia päivässä 365 päivää vuodessa on hatunnoston arvoinen suoritus. Vaihtoehtonahan on huorata sossunluukulla yhteiskunnan elättinä.

Moni pizzayrittäjä on stahanovmainen työnsankari verrattuna valtaväestön alkoholisti-narkkari pikkurikollisiin, jotka eivät kestä tuntiakaan rehellisissä töissä. Vaikkei rahaa kurdilaisessa karvakämmenessä olisi sörkän sälliä enempää, pizzanvääntäjällä on sentään kunniansa, joka kakolan lierolle lienee hyvin vieras käsite.
 
Viimeksi muokattu:
Onnibus yrityksenähän ei liikennöi linjoja, vaan käytännön toimet hoitaa eri yritykset ympäri suomea.
Onnibus Oy:llä on yksi oma vuoropari: Tampere–Helsinki–Tampere.

Asia, joka tekee koko halpabussihommasta arvelluttavan on se että kuinkahan on palkkauksen laita. Perinteikkäät, vanhat bussiyhtiöt ovat hoitaneet henkilöstöasiansa aikalailla säntillisesti lakien mukaan. Kuten on uutisoitu, bussialan suurimpia menoeriä on juuri tuo kuljettaja, eli henkilöstökulut. Saanen epäillä, mistä muualta halpabussiyhtiö leikkaa kuluja, saadakseen lipun hinnat alk. 3€, kuin kuljettajasta. Polttoaine ym. kulut ovat samat kaikille. Esimerkiksi Tampereella voi huomata jos jonkin näköistä lippalakkivaaria puikoissa...
"Lippalakkivaarilla" tarkoitettaneen Onnibus-sisäpiiri-slangilla "Pastoria", joka on iältään 50-jotain. Tietääkseni eläkeikä on yleensä 60+. Onko sinulla jotain faktapohjaista, jolla voit esittää, että Onnibus-yrittäjät polkevat TES:siä? Toimitusjohtaja Möttö on todennut, että TES:n vastainen toiminta on purkuperuste Onni Allianssi-sopimuksessa, ja sitä myös uskalletaan tarvittaessa käyttää, sillä Onnibusilla ei ole varaa leimautua riistofirmaksi ja menettää asiakkaitaan.

Onnibussin liikeidea ei perustu halpatyövoimaan, vaan maksavien asiakkaiden määrän kasvattamiseen. Ihan esimerkki tästä. Jos Onnibussilla on jollain reitillä keskimäärin 40 asiakasta per vuoro ja keskimääräinen lipputulo 12 €, yhden vuoron tulot ovat 480 €. Jos Matkahuollon hinta tuolle samalle reitille on vaikka 28 € ja asiakkaita per vuoro keskimäärin 12, lipputulot vuorolta ovat 336 €. Kummallekohan on helpompi maksaa kuljettajalle TES:in mukainen palkka?

Jos palataan Onnibussiin, niin pidän uutena palveluinnovaationa sitä, että isoista lähiöistä pääsee suoraan kohti toista kaupunkia. En tiedä, onko tämän järjestelyn syynä pelkästään se, että se ei polje vanhoja liikennelupia. Mutta on tai ei, mikä järki on yrittää kilpailla junan kanssa keskusta–keskusta -palvelulla, kun bussilla voi tarjota suorempaa yhteyttä.
Kaksi tärkeää asiaa, jonka takia Onnibus on noussut tyhjästä menestymään ja EB-firmat polkevat paikoillaan.

Pe 24.8: Onnibus 7.90€, IC-juna 24.79€

Jostain syystä en saanut haettua onnibussin lähtöjä tuon pidemmälle, olisiko aikatauluihin tulossa muutoksia?
On. 27.8. alkaa liikenne Turku–Hervanta–Jyväskylä ja Jyväskylä–Oulu, jos ELY suo.

Linja-auto- ja taksialalla menee jo nykyään melko huonosti joten onko kovinkaan järkevää helpottaa alalle pääsyä? Järkevämpää olisi miettiä keinoja kuinka nykyiset yrittäjät selviäisivät paremmin.
Kuten case Onnibusista ollaan huomattu, uudet palveluinnovaatiot kartellin/feodalismin sijaan saattaa olla ihan oikeasti harkittava juttu. Mulle tuli joskus lukioikäisenä yllätyksenä, että taksilupia säännöstellään, eikä siinä ollut silloinkaan minusta mitään järkeä. Maksimihintaa voidaan toki säännöstellä kuluttajansuojan takia, mutta jos joku myisi OnniCab-reissuja alkaen 3 € / 10 min, olisin kovin tyytyväinen.
 
Kuten case Onnibusista ollaan huomattu, uudet palveluinnovaatiot kartellin/feodalismin sijaan saattaa olla ihan oikeasti harkittava juttu. Mulle tuli joskus lukioikäisenä yllätyksenä, että taksilupia säännöstellään, eikä siinä ollut silloinkaan minusta mitään järkeä.

Tästä ketjusta kyllä paistaa se, että jotkut ovat kasvaneet ja eläneet ison osan elämästään Neuvosto-Suomessa. Mitä se sellainen kilpailu on jota markkinataloudeksi kutsutaan? Ihan epäreilua, kun on tottunut siihen, että valtio jakaa yrityksille läänitykset joka takaa voitot, ay-liike työpaikan ja siitä saatavan palkan. Ei tarvitse vaivata päätään, että miten vähemmästä saisi enemmän. Hommat voi hoitaa miten hyvänsä rimaa hipoen, eikä se nyt niin vaikka välillä jäisi alikin.

Sitten, enkä muuten ole liian usein nimim. "petterin" kanssa samaa mieltä mistään, kehdataan vielä mussuttaa ulkolaisten pyörittämistä kebab-pizzerioista. Juu, varmaan kiertävät veroja. Ihan epäreilua kaikkia rehellisiä (ja ennen kaikkea suomalaisia) kebab-pizzeria -yrittäjiä kohtaan.
 
Mulle tuli joskus lukioikäisenä yllätyksenä, että taksilupia säännöstellään, eikä siinä ollut silloinkaan minusta mitään järkeä. Maksimihintaa voidaan toki säännöstellä kuluttajansuojan takia, mutta jos joku myisi OnniCab-reissuja alkaen 3 € / 10 min, olisin kovin tyytyväinen.

Turussa (ja vähän Tampereellakin) ajoi 90-luvulla kimppataksi. Nimellisesti kyse oli VR:n jatkoyhteydestä ja sitä mainostettiin junakuulutuksissa. Niillä oli vyöhykepohjainen hinnoittelu. Asemalta esim. Turun Yo-kylään kyyti maksoi aina tietyn verran per henkilö, ja kyytiin saattoi vain nousta. Toiseen suuntaan kyyti piti tilata kuljettajalta puhelimitse. Hinta perustui kuljetustarpeiden yhdistelyyn. Pikkubussimainen auto otettiin täyteen, kuljettaja kyseli mihin kukakin oli menossa ja sitten ajoi omasta mielestään optimoitua reittiä kaikki matkustajat perille. (Tuolloinhan ei ollut nykyisenlaisia navigointijärjestelmiä saatavilla, jotka pystyvät tekemään optimoinnin lennossa.) Kyyti saattoi kestää pitkäänkin, esim. jos joku oli matkalla Pansioon, joku Varissuolle ja joku Yo-kylään, mutta hinta oli opiskelijalle siedettävä. Varsinkin huomioiden että asemalta Yo-kylään sunnuntai-iltana myöhään ei ollut mitenkään helppo ja mukava matka (piti muistaakseni useimmiten kävellä Kauppatorin kulmalle jotta pääsi bussiin 50 (tai myöhemmin muistaakseni 51/52/53/54 vai miten se nyt meni?), ja kulkijoita oli paljon. Kimppataksi mahdollisti myös sen, että saattoi saapua myöhäisimmällä mahdollisella junalla, joka oli muistaakseni (?) Turussa joskus puolilta öin, jolloin bussit eivät enää kulkeneet.

Mitä joskus kuljettajien kanssa juttelin, kävi aika selväksi että normaalit taksiautoilijat suhtautuivat tähän kimppataksiin erittäin negatiivisesti. Se oli osittain ihmeellistä, koska eihän kimppataksi ollut mikään substituutti kiireisen ja maksukykyisen ihmisen "oikealle" taksimatkalle. Kimppataksi sen sijaan laajensi taksipalvelua vähävaraisiin opiskelijoihin (kuten allekirjoittaneeseen) ja sen lisäksi sitä käyttivät muistini mukaan monet vaikkapa sairaanhoito- tai kuntoutusreissulle lähteneet, joille ei ollut kiire eikä hirveästi rahaa, mutta jotka ilman kimppataksia olisivat joutuneet maksamaan normitaksin hinnan.

Tällaiselle palvelulle olisi oikeastaan kysyntää nykypäivänäkin. Kyllä taksibisneksen vapauttamisesta olisi paljon etua, ihan samalla tavalla kuin bussiliikenteen vapauttamisesta. Ja junaliikenteen!
 
En kai vain lue halveksuntaa rivien välistä? Minusta se että siirtolainen raapii itselleen ja perheelleen niukan elannon raatamalla likimain 12 tuntia päivässä 365 päivää vuodessa on hatunnoston arvoinen suoritus. Vaihtoehtonahan on huorata sossunluukulla yhteiskunnan elättinä.
Ei ollut siitä kyse. Suomessa lienee vain turhan monen pizzerian kohdalla kyse veronkierrosta. Tiedän toki monia ulkomaalaisten omistamia pizzerioita, joissa on tehty pitkää päivää jo monta vuotta. Valitettavasti sekaan mahtuu mukaan myös näitä yrittäjiä, joita ei verot sun muut viranomaismaksut tunnu kiinnostavan.

Ja yrittäjyys on totta kai parempi asia kuin se, että maleksii päivät pitkät Helsingin Asematunnelissa tai Forumissa. Mutta jos nyt kuitenkin pelattaisiin niillä yrityselämän säännöillä, jotka ovat kirjoitettu lakikirjoihin
 
Juu, Onnibus:in Facebook sivuja on aina hauska lukea. :lol: Hienoa on se että itse isot herrat ja pienemmätkin siellä kirjoittavat eikä joku palkattu PR henkilö.
 
Onnibussin FaceBook-sivuilta lainattua:

"Onnibus teki Tampere-Helsinki-vuoroissa käyttäjätutkimuksen 1.-15.7 välisenä aikana. Tuona aikana vuoroissa matkusti noin 2000 matkustajaa, joista 352 osallistui tutkimukseen.

Päätuloksia:

80% vastaajista on kokonaan uusia matkustajia, jos onnibussia ei olisi, he eivät olisi matkustaneet matkaansa bussilla.

13% olisi jättänyt matkansa kokonaan tekemättä. Ilmeisesti halpabussi synnyttää kokonaan uutta matkustusta

Kuten osasimme olettaa: ilman onnia ylivoimainen enemmistö olisi matkustanut omalla autolla tai junalla. Tästä sarjasta löytyvät siis onnin todelliset kilpailijat.

Tutkimus osoitti myös sen, että Hervannan, Kaukajärven ja Linnainmaan reittimme vaikutusalueella on merkittävä kysyntä suorille Helsingin vuoroille. Suurimmalla osalla matkustajistamme lähtö/määräpaikka Tampereen päässä sijaitsee reitin lähialueella."

Eli 2000 matkustajaa kahden viikon aikana, onnilla on tuona aikana kaikkiaan 70 yhdensuuntaista vuoroa Tampere-Helsinki-linjalla (Ma-Su) Keskimäärin siis 28,5 matkustajaa per vuoro, ei mielestäni lainkaan huono täyttöaste!

Jos keskimääräinen lipun hinta on vaikka 10€, niin yhden vuoron tuotto olisi 285€. Kahden viikon tuotto (285€x70) siis 19 950€.
 
En epäile sanojasi, mutta miten otantasi on muodostettu? Matkustajamäärä kun ei ole vakio koko matkan ajan.

Tosin en ihmettelisi vaikka Onnibussi pärjäisikin heikommin nyt kesällä, kun opiskelijat eivät liiku. Kupittaa on harvalle turkulaiselle tai Turkuun saapuvalle se optimaalisin pääpysäkki.

Kampista lähdettäessä. Tuo on kuitenkin ollut suhdanne koko kesälle, joskin Vainion vuoron matkustajamäärä jäi kyseisenä päivänä alhaisemmaksi kuin keskimäärin tänä kesänä. Myös 20:00 Tampereelle lähteneen vuoron määrä oli suunnilleen sama kymmenen henkeä, eli saman verran kuin Paunu noukki kyytiin hetkeä aiemmin pelkästään Länsisatamasta.

Varmaan koulujen kesälkomat vaikuttavat negatiivisesti Onnibusiin.

---------- Viesti lisätty kello 18:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:27 ----------

Tämä esimerkkisi sisältää väittämän siitä, että bussimatkustamisessa ei ole lainkaan hintajoustoa.

Jos en ole ihan täysin 100% sanasokea, niin tuossa viestissäni lukee nimenomaan KESKIHINTA. Eikö se silloin tarkoita että on olemassa hintajoustoa? Ja nuo hintaesimerkit ovat ne samat mitä molemmat tahot ovat esittäneet keskihinnoikseen.

Eikö tuolla laskelalla ollut tuon taivaallista tekemistä sen kanssa paljonko pystyy tienaamaan, vaan sillä, että täytyy tienata sen verran että selviää pakollisista velvoitteistaan. Jos hinnaksi nostaa mainitsemasí 100 euroa, ei taatusti tienaa mitään.

---------- Viesti lisätty kello 18:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:40 ----------

ELY-keskusten tarjouskilpailuihin on voinut osallistua kaikki joilla on joukkoliikennelupa, tai pienkohteissa taksilupa. Monet kohteet on voittanut mm. paikallinen taksiyritys.

Samaten on kuka tahansa voinut jättää tarjouksen myynnisä olevasta yhtiöstä. Ja niitähän on viime vuosina ollut lukuisia myynnissä, niin isoja kuin pieniä. Pankista saa rahaa, ja kun linja-autoliikenne tuottaa niin julmettoman paljon kuin täällä osataan kertoa, sen takaisinmaksu on lasten leikkiä.
 
Tuo FB-keskustelu on aika hauska. Kerrankin firma, joka kertoo rehellisesti, mikä meni pieleen. Ja jolla on älyä tajuta, että paluusuunnan matkustajia kiinnostaa, onko paluukyytikin myöhässä, joten oma-aloitteisesti kerrotaan samaan syssyyn, että paluubussi on aikataulussa ja vara-autoa käytetään.

Mä en voi muuta kuin nostaa hattua tällaiselle rehelliselle tiedottamiselle. Jotenkin luulen, että matkustajat osaavat sitä arvostaa –on helpompaa sulattaa ikävä myöhästyminen, kun asiakasta arvostetaan niin paljon, että tällainen vähän kiusallinenkin tieto jaetaan hänen kanssaan.

"Juna P666 Tampereelta Poriin myöhästyy 20 min bla bla bla ei johdu meistä muiden vika pahoittelemme kovasti." Ja sama tiedote niin monta kertaa, että 90 min tulee täyteen ja juna lähtee. Näinkö parempi? :)
 
Tästä ketjusta kyllä paistaa se, että jotkut ovat kasvaneet ja eläneet ison osan elämästään Neuvosto-Suomessa. Mitä se sellainen kilpailu on jota markkinataloudeksi kutsutaan? Ihan epäreilua, kun on tottunut siihen, että valtio jakaa yrityksille läänitykset joka takaa voitot, ay-liike työpaikan ja siitä saatavan palkan. Ei tarvitse vaivata päätään, että miten vähemmästä saisi enemmän. Hommat voi hoitaa miten hyvänsä rimaa hipoen, eikä se nyt niin vaikka välillä jäisi alikin.
Ylläolevasta tekstistä puolestaan paistaa se, että jotkut eivät edelleenkään ole saaneet tilaisuutta ymmärtää käytännön realiteetteja. Epäterveet lieveilmiöt koskien eri elämänaloja ei ole kenenkään meidän (yhteiskunnan) edun mukaisia. Eikä taida nykyään olla kovin trendikästä todeta kuten minä, että ay-liikkeellä on nykyisessä yhteiskunnassa edelleen iso tarve ja niistäkin on oikeasti hyötyä. Tämä sanottuna siitä huolimatta, että työurallani olen aikanaan muutaman luottamusmiehen kanssa joutunut asioita vääntämään välillä melkein rautakangesta.
Jos meillä on hyvinvointiyhteiskunta niin pitää pelata sen hyvinvoinnin nimissä. Täytyy koittaa ymmärtää asioiden syitä ja seurauksia ja sitä, mikä hyödyttää ja mikä ei vähän laajemmalta kantilta. Se ei aina kuulosta siltä ihanteelliselta ja trendikkäältä liberaalilta markkinataloudelta. Siinä on nimittäin niitä huonojakin puolia, tosin paljon vähemmän kuin missään muissa kokeilussa (viitaten lähinnä itänaapurissa järjestettyyn kokeiluun:lol: Joku järki pitää tässä markkinataloudessakin pitää päässä.

Hommia ei todellakaan voi hoitaa miten hyvänsä eikä rimaa hipoen. Omasta puolestani totean, että hyvällä duunarilla pitää olla samanlainen ote työhön kuin hän olisi itselleen tekemässä. Joidenkin mielestä tällainenkin työmoraali on arvotonta jos sen vaan voi korvata halpatyövoimalla.
Tämä Neuvosto-Suomessa syntynyt sukupolvi kylläkin on tottunut kilpailuun työelämässä, ei ole siis uusi ilmiö. Omasta puolestani totean, että kilpailijoihin omaa (=oma firma, oma yksikkö, laitos tai vaikka kioski..) menestystä onkin hyvä sparrata muihin monessa mielessä, jos vaan tiedonsaanti naapurista on mahdollista. Esim. sairaspoissaoloprossan pudottaminen ja vieläpä kilpailijan vastaavaa lafkaa pienemmiksi tuottaa paitsi etulyöntiasemaa kustannuksissa myös pientä mielihyvää havaitsijassa, joten em.sparraaminen on varsin hyödyllinen ilmiö.
No, tällä tarkoitan sitä, että hommia ei todellakaan tule hoitaa miten tahansa. Ja tiedän, että aloilla joilla kilpailu on vähäisempää on niilläkin korkeaa osaamista, ammattiylpeyttä ja yleisesti halua tehdä asiat hyvin tai vielä paremmin. Se on itsessään aika hyvä kilpailuvaltti.

---------- Viesti lisätty kello 21:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:18 ----------

Turussa (ja vähän Tampereellakin) ajoi 90-luvulla kimppataksi.
Itselläni on kokemusta lähes samanlaissta ideasta. Helsingin matkustajasatamissa sekä Helsinki-Vantaan kentällä liikennöi tällaisia kimppatakseja vähän samalla idealla.
Meikäläisen eka varsinainen työpaikka oli tuollaisessa taksifirmassa. On kulunut pitkä aika siitä 1990-luvun puolivälistä, mutta muistan sentään jotain:cool:

Kuitenkin kyseessä oli kimppataksi-idea juuri mainitsemallasi systeemillä. Tuossa ringissä oli kylläkin ihan virallisia taksiautoja/-firmoja ja ajattivat autojaan noissa kimppakyydeissä varsinaisten ajovuorojen ulkopuolella. Eräs toinen firma kilpaili suoraan samoilla paikoilla ja melkein samoilla hinnoilla, joitain eroja toki oli toiminnassa. Nämä autot eivät tehneet tuota "oman toimen ohessa" vaan päätyönään.
No kuitenkin; kyyti esim. Kentältä keskustaan maksoi 50markkaa per henkilö tai 2 hengen seurueelta olisiko ollut 80-90mk en muista tarkkaan. Omat hintansa oli myös 3-8 hengen seurueelle samaan kohteeseen, mutten niitä muista. Tuossa liikenteessä käytettiin taksibusseja, joihin mahtui 8 hlö ja heidän matkatavaransa.
Rahallisesti homma oli aika niukkaa, mutta toimi jotenkin kun 5 henkeä sai kuskattua kentältä keskustan toisiaan lähellä oleviin hotelleihin. Synkintä oli, jos kyytiin tuli se mnimi 1 henkilö ja kassaan 50mk :lol: Paluukyytejä eli kenttänoutoja toki oli myös, mutta useinkaan ne eivät rimmanneet saumattomasti toisensuunnan kyydin kanssa vaan väliin jäi 0-tulo odotusaikaa.

Täytyy omasta puolesta todeta, että tuolloin olin juuri täyttänyt 18-vuotta. Taksiliitteen hankin heti kun autokoulun 2.vaihe oli taskussa ja taksikokeeseenkin luin ylppärien lukulomalla:cool: Kiire siis autonrattiin oli, mutta kyllä tuo kimppataksitouhu semmoista oli, että ei meikäläistä siihen saisi uudelleen. Yllättäen firman vakkarikuskit ei noita kimppavuoroja tehneet vaan vain virallisen listanmukaiset. Lyhyeksi jäi mun urani tuossa touhussa myös, nimittäin sen ikäisenä en tiennyt, että taksialalla oli tuohonkin aikaan työntekijän markkinat. Iso syy vaihtoon oli paitsi huonosti hoidettu autokalusto porukan suuren vaihtuvuuden vuoksi ja yrittäjäpomon henkilön ominaisuudet..sekä tietty tulojen heikkko suhde tehtyihin tunteihin. no saipahan työ- ja ajokokemusta, ei siitä paljon rahaa jäänyt:lol:
Seuraava taksifirma olikin sitten kuin toiselta planeetalta: joustavat työajat, pikkubussien sijaan 1-luokan mustat henkilöautot, paljon vakkariasiakkaita tilausajoisssa, pomo oli erittäin hyvä tyyppi ja kaikki pelitti muutenkin. No, eipä meikäläisestä taksikuskia tai yrittäjää isona tullut, mutta kivan lisäduunin tuosta sai aikanaan opiskelun ajaksi ja muutenkin.
 
Jos en ole ihan täysin 100% sanasokea, niin tuossa viestissäni lukee nimenomaan KESKIHINTA. Eikö se silloin tarkoita että on olemassa hintajoustoa? Ja nuo hintaesimerkit ovat ne samat mitä molemmat tahot ovat esittäneet keskihinnoikseen.
Jos keskihinta on isompi, se tarkoittaa sitä, että tuotetta myydään keskimäärin suuremmilla hinnoilla kuin toista. Jos hintajoustoa on, se näkyy keskihintojen eroissa myöskin. Tietenkin kun ollaan tarkkoja, hintajousto ei välttämättä ole lineaarinen. Jos näin on, samoilla keskihinnoilla voi toteutua eri menekki, kun keskihinnat muodostuvat erilaisesta joukosta toteutuneita hintoja.

Eikö tuolla laskelalla ollut tuon taivaallista tekemistä sen kanssa paljonko pystyy tienaamaan, vaan sillä, että täytyy tienata sen verran että selviää pakollisista velvoitteistaan. Jos hinnaksi nostaa mainitsemasí 100 euroa, ei taatusti tienaa mitään.
Eiköhän pakollisista velvoitteista selviä helpommin, jos kerää enemmän tuloja kuin jos kerää vähemmän. En minäkään usko, että 100 euron lippuja voi myydä yhtä paljon kuin 20 euron lippuja samalle matkalle. Mutten myöskään sitä, että 20 eurolla voi myydä yhtä paljon lippuja kuin 10 eurolla. Oli sitten kyse keskihinnasta tai samanhintaisista lipuista.

Antero
 
Onnibussin FaceBook-sivuilta lainattua:

"Onnibus teki Tampere-Helsinki-vuoroissa käyttäjätutkimuksen 1.-15.7 välisenä aikana. Tuona aikana vuoroissa matkusti noin 2000 matkustajaa, joista 352 osallistui tutkimukseen...

Kyllä tästäkin voi nostaa hattua. Normaalisti tämän kaltaiset tiedot ovat ehdottomasti liikesalaisuuksia! Mutta ilmeisesti Onnibus on valmis pelaamaan aika avoimin kortein. Tällaista asennetta ei voi kuin vain kannustaa: ainakin ulkopuolisen on paljon helpompi arvioida, millä ehdoin markkinaehtoista liikennettä on mahdollista järjestää.
 
Kyllä tästäkin voi nostaa hattua. Normaalisti tämän kaltaiset tiedot ovat ehdottomasti liikesalaisuuksia! Mutta ilmeisesti Onnibus on valmis pelaamaan aika avoimin kortein. Tällaista asennetta ei voi kuin vain kannustaa: ainakin ulkopuolisen on paljon helpompi arvioida, millä ehdoin markkinaehtoista liikennettä on mahdollista järjestää.
Kun he ovat halukkaita rääpimään kaiken muunkin julkisuudessa, miten muutenkaan voi tässä tapauksessakaan toimia?

Vielä kun kerrot, miten varmistut näiden julkaistujen tutkimustulosten olevan todellisia ja rehellisiä, niin hienosti menee ;)
(ei sillä, että esittäisin epäilyksiä asiassa)
 
Takaisin
Ylös