Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kunnon raivareita Onnibussin facebook sivuilla. :lol: Korruptiokin on saatu vedettyä mukaan. Luin tosin vieraana kun ei ole minulla FB tiliä, mutta kai tuossa näkyy kaikki kommentit.

En ymmärrä miksi tämä nyt niin kovasti harmittaa. Mennyttä se on ja katse tulevaan.

Onnibus-uskovaisia harmittaa? Kukaan ei ole maininnut että vanhaan (hyvään?) aikaan silloiset lääninhallitukset samaan tapaan hylkäsivät liikennelupahakemuksia, mm. taisipa Töysän Linja hakea moneen kertaan yöpikavuoroaan Tampere-Jyväskylä-Tampere ennenkun sai luvan siihen. Enpä nyt muista että asiasta olisi ollut edes Keuruun Sanomissa uutista. Nyt kun Onnibussilta hylättiiin yksi hakemus niin ollaan leimaamassa jo ely-keskusta rikolliseksi ja toimitusjohtaja kertoo Kauppalehteä myöten että hermot menivät. Mutta niinhän se menee että kaikki julkisuus on hyvästä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei siirtymäajan sopimuksilla voi olla vaikutusta tähän ellei haitta ole sekä "jatkuvaa" että "vakavaa". Vaikea nähdä miten tässä tapauksessa näin voisi olla kun oikeasti kilpailevaa tarjontaa ei ole. Pitäisi nähdä vielä päätös ja sen perustelut, mutta epäilys on vahva, että elyn päätös ei ole lainmukainen.
Onko säädetty jokin laki, jonka mukaan kaikkiin Onni-allianssiin kuuluvien yritysten jättämiin (reitti)liikennelupahakemuksiin pitäisi antaa myönteinen päätös?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:53 ----------

Ilmeisesti iltalaivoilta on sellainen tunku valtatien 9 varteen Auran ja Kylmäkosken välillä, että vuorot aiheuttaisivat joukkopaon Paunun vuoroista Onniin…
Oliko tarkoituksesi tällä viestilläsi vastata johonkin päivän mittaan tässä ketjussa heränneeseen kysymykseen? Jos oli, niin mihin? ;)

Vai oliko kyseessä vain katkeroitunut tunteenpurkaus vailla sen selkeämpää sanomaa...

---------- Viestit yhdistetty klo 20:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:53 ----------

Nyt kun Onnibussilta hylättiiin yksi hakemus niin ollaan leimaamassa jo ely-keskusta rikolliseksi ja toimitusjohtaja kertoo Kauppalehteä myöten että hermot menivät. Mutta niinhän se menee että kaikki julkisuus on hyvästä?
Onhan se nyt vähintään rikollista, suorastaan törkeää, ettei yksi operaattori voikaan sanella ELY-keskuksille pelisääntöjä. Tuohtuuhan sitä ihminen vähemmästäkin?

Ei muuta kuin käräjille ;)
 
Ei muuta kuin käräjille ;)

Tottakai. Täytyyhän tuosta saada ennakkopäätös. Muuten virkamiehistö tekee ihan mitä tykkää.

Onko kyseessä muuten ensimmäinen Pohjanmaan ELY-keskuksen tekemä päätös? ELY:thän eivät välttämättä ole mitenkään johdonmukaisia kautta linjan, kuten eivät oikeuslaitoksetkaan. Itäsuomalainen raiskauskin tuo pienemmän tuomion kuin länsisuomalainen.
 
Kukaan ei ole maininnut että vanhaan (hyvään?) aikaan silloiset lääninhallitukset samaan tapaan hylkäsivät liikennelupahakemuksia, --

Eihän sillä ole mitään merkitystä, koska ne päätökset perustuivat vanhaan linjalupamalliin, paikallisten monopolien jakamiseen ja viranomaisen tarveharkintaan. Niin ei enää tule tehdä, vaan liikennettä tulee saada järjestää sinne minne bussiyhtiö sitä haluaa. Siirtymävaiheessa se vain ei saa haitata niitä vanhoja monopoleja liikaa. ELY-keskuksen ainoa tehtävä on arvioida sitä ja että liikenne täyttää lain velvoitteet. Tarveharkinnan tekee bussiyhtiö itse.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:03 ----------

Onko kyseessä muuten ensimmäinen Pohjanmaan ELY-keskuksen tekemä päätös?

Pohjanmaan? Jyväskylä kuuluu Keski-Suomen Elyyn, Tampere Pirkanmaa ja Turku Varsinais-Suomen.
http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/Yhteystiedot/Documents/KuntaMaakuntaELY2011_kartta.pdf

Millä perusteella muuten määräytyy tuollainen kolmen Elyn alueelle ulottuvan liikenteen hyväksyjätaho?
 
Eli on siis oletettu että reittilupa saadaan ja ruvettu mainostamaan? Mites se olikaan jos mainostetaan tuotetta jota ei ole oikeasti saatavilla.

Mitenhän mahtaa olla? Lentoliikenteessähän tuo on arkipäivää kautta maailman, myös Suomessa. Jos sitten lentoja ei koskaan lennetäkään, niin velvollisuus on vaan joko palauttaa rahat tai siirtää asiakas kilpailijan lennolle. Tämä perustuu EU-asetukseen ja eikös kaukobussiliikenteestäkin ole joku vastaava EU-asetus joko jo voimassa tai ainakin tekeillä? Miten se ottaa asiaan kantaa?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:09 ----------

Pohjanmaan? Jyväskylä kuuluu Keski-Suomen Elyyn, Tampere Pirkanmaa ja Turku Varsinais-Suomen.
http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/Yhteystiedot/Documents/KuntaMaakuntaELY2011_kartta.pdf

Millä perusteella muuten määräytyy tuollainen kolmen Elyn alueelle ulottuvan liikenteen hyväksyjätaho?

Joo, lehdet puhuu nyt Pirkanmaan ELY-keskuksesta. Joko se on ollut koko ajan niin ja mulla on silmät sekaisin tai sitten HS.fi:ssä luki joskus klo 17 aikaan Pohjanmaa.
 
Asia on sen verran sekava, että hakemuksen pystyisi yhtä hyvin sekä hyväksymään että hylkäämään. Kummankin päätöksen pystyisi perustelemaan yhtä hyvin. Minun mielestä ongelmalliselta tuntuu, että suunnilleen samanlaisessa tilanteessa reitillä Hervanta - Helsinki lupa sitten kuitenkin myönnettiin. Siis lupakäytäntö näyttää sattumanvaraiselta. Tällainen tilanne on liikennöitsijälle, eli Omnibussille hankala. Myös vanhojen linjalupien haltiat ovat eriarvoisessa asemassa, kun toisia lupia suojellaan enemmän kilpailulta kuin toisia.
 
Tällainen tilanne on liikennöitsijälle, eli Omnibussille hankala.

Sanonta kuuluu, että miehen sydämeen mahtuu vain yksi ämmä. Mutta Onnibussiin ei kyllä mahdu yhtään.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:15 ----------

Se päättää, jonka alueella on suurinosa linjakilometreistä jollen väärin muista.

No, eikun pidentämään reittiä Pieksämäelle tai Viitasaarelle ja hakemaan uusi päätös Keski-Suomen Elyltä...
 
Onko säädetty jokin laki, jonka mukaan kaikkiin Onni-allianssiin kuuluvien yritysten jättämiin (reitti)liikennelupahakemuksiin pitäisi antaa myönteinen päätös?

No kun kysyt niin periaatteessa kyllä. Ne ovat uusi joukkoliikennelaki ja vielä sen ylittäen EU:n palvelusopimusasetus.

Joukkoliikennelain (13.11.2009/869) 22 § luettelee ne perusteet joilla reittiliikennelupa voidaan hylätä. Muissa tapauksissa se pitää hyväksyä. Ko. pykälän 2. momentin 1. kohdan mukaan hylätä voidaan, jos liikennöinti aiheuttaisi sekä jatkuvaa että vakavaa PSA:n mukaiselle liikenteelle. PSA-liikenne tarkoittaa sekä PSA:n mukaista ostoliikennettä että siirtymäajan liikennöintisopimuksia. Täytyy huomata että haitan täytyy olla sekä jatkuvaa että vakavaa. Ei siis jatkuvaa mutta ei-vakavaa, tai ei-jatkuvaa mutta vakavaa, missä tapauksissa hakemus pitää hyväksyä.

Ko. pykälän 3. momentti antaa mahdollisuuden hylätä hakemus, jos se tuottaisi ylitarjontaa suhteessa viranomaisen määrittelemään tavoitepalvelutasoon tai muuten vaarantaisi "luotettavien joukkoliikennepalvelujen saatavuuden". Tämä LAL:n lakiin lobbaama säädös lienee laiton, koska se on ristiriidassa PSA:n kanssa ja PSA:n toimivalta ylittää kansallisen lainsäädännön eli joukkoliikennelain, jonka tehtävä on vain täydentää PSA:ta. Siksi tämä lainkohta pitää jättää huomiotta. Sen ainoa tarkoitushan oli mahdollistaa lupien sääntely markkinaehtoisessa liikenteessä, mikä olisi tosiasiallisesti vienyt pohjan pois koko markkinaehtoisuudelta ja mahdollistanut "sukuoikeusmallin" (ital. "cosa nostra") jatkumisen nimellisesti lain kirjaimen mukaisena vaikkakin koko PSA:n hengen vastaisena.

Case Onnibus Turku-Jyväskylä pitänee nähdä niin, että tarkasteltava kriteeri on aiheuttaako liikennöinti haittaa olemassa olevalle pikavuoroliikenteelle. Koska samoja pysäkkejä on niukasti ja aikataulut eivät käsittääkseni mene päällekäin, on aika vaikea argumentoida että haitta on sekä jatkuvaa että vakavaa. Ja jos selkeitä perusteita ei ole niin silloin lupa on myönnettävä. Jos näin on ja ely toimii toisin, niin silloin ely periaatteessa rikkonee lakia jättäessään luvan myöntämättä.

Julkisuudessa näkyneiden kommenttien perusteella (vaikka niukasti olenkaan mitään vielä nähnyt) ely on ilmeisesti käyttänyt kriteerinä olemassa olevaa pikavuoroliikennettä. Mutta puhtaasti teoretisoiden aika mielenkiintoinen vaihtoehto olisi, jos olisivat vedonneet siihen, että ko. vuoro aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa VR:n junaliikenteelle. Muodollisestihan LVM ja VR ovat tehneet PSA:n mukaisen yksinoikeussopimuksen HSL-alueen ulkopuolisesta junaliikenteestä koko Suomessa. Olisi siis mahdollista argumentoida, että Turku-Tampere-Jyväskylä -reitillä on jo valmiiksi PSA-liikennettä, jota uusi liikenne haittaisi. Mielenkiintoisen tästä skenaariosta tekisi se, että samaa kriteeriä voisi soveltaa mihin tahansa junavuoron kanssa päällekäiseen bussivuoroon. Kieltämättä kyseessä olisi käsitteiden venyttäminen äärimmilleen, koska juna ja bussi ovat luonteeltaan erilaisia välineitä eikä juna voi pysähtyä samoilla pysäkeillä kuin bussi. Mutta jos näin tehtäisiin, koko VR:n yksinoikeussopimus joutuisi ilmeisimmin tarkemman tarkastelun kohteeksi ja olisi pakko ottaa kantaa siihen kuinka tarkoituksenmukainen kyseinen täysin tiskin alta tehty järjestely on.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi näin ei kävisi?
En tiedä millainen tunku sieltä ylipäätään on, mutta uskoisin, että autot ei ihan seisomapokassa ajele...
Oma kokemus laivalta Turun kautta bussilla tullessa on ollut se, että bussissa on ollut hilpeä tunnelma ja kohtuullisen hyvin porukkaa. Mutta en muista, että kovinkaan moni matkustaja olisi ysitien varteen ennen Tamperetta jäänyt. Onnibusin vuoron on tarkoitus olla suora pikavuoro Jyväskylään, Tamperetta raapaistaan vain Hervannan verran, eli kierretään jopa kauempaa kuin jos ajettaisiin suoraan ysitietä koko matka.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:22 ----------

Kunnon raivareita Onnibussin facebook sivuilla. :lol: Korruptiokin on saatu vedettyä mukaan. Luin tosin vieraana kun ei ole minulla FB tiliä, mutta kai tuossa näkyy kaikki kommentit.

En ymmärrä miksi tämä nyt niin kovasti harmittaa. Mennyttä se on ja katse tulevaan.
Ymmärrettävästi halvasta matkailusta pitävät asiakkaat ovat tyrmistyneitä, kun viranomainen kieltää kyseisen liiketoiminnan tietyllä haetulla vuoroparilla.

Onnibus-uskovaisia harmittaa? Kukaan ei ole maininnut että vanhaan (hyvään?) aikaan silloiset lääninhallitukset samaan tapaan hylkäsivät liikennelupahakemuksia, mm. taisipa Töysän Linja hakea moneen kertaan yöpikavuoroaan Tampere-Jyväskylä-Tampere ennenkun sai luvan siihen. Enpä nyt muista että asiasta olisi ollut edes Keuruun Sanomissa uutista. Nyt kun Onnibussilta hylättiiin yksi hakemus niin ollaan leimaamassa jo ely-keskusta rikolliseksi ja toimitusjohtaja kertoo Kauppalehteä myöten että hermot menivät. Mutta niinhän se menee että kaikki julkisuus on hyvästä?
Vanha Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä (343/91) ja Joukkoliikennelaki (869/2009) ovat lähtökohdiltaan aivan erilaiset.

Oliko tarkoituksesi tällä viestilläsi vastata johonkin päivän mittaan tässä ketjussa heränneeseen kysymykseen? Jos oli, niin mihin? ;)
Kommentoin lähinnä uutista ja esitin hypoteesini sille, millä perusteella ELY on kyseiseen ratkaisuun päätynyt.
 
Vanha Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä (343/91) ja Joukkoliikennelaki (869/2009) ovat lähtökohdiltaan aivan erilaiset..

Kyse olikin periaatteesta, siinä missä toinen hyväksyy hakemuksen hylkäyksen ilman kummempia hermojen menetyksiä ja mediarumbaa niin toisella hyvä ettei suonet pullistu päästä kun niin harmittaa. Eikai Onnibus oikeasti odottanut että kaikki hyväksytään mitä se keksiikin hakea? Vielä niin että mainostetaan etukäteen medioissa uutta yhteyttä jota ei sitten tulekaan? Jos näin on niin voipi olla ettei ollut viimeinen kerta kun toimitusjohtajalla menee hermot...
 
Itkupotkuraivarit tulevat kansalle kun ei käsitetä että bussiliikenne on vielä näin tarkasti säännösteltyä.

Esim. Lentoliikenteen puolella en ole kuullut että miltään lentoyhtiöltä olisi lupa evätty koska "olemassa oleville yrittäjille tulisi vakavaa pysyvää haittaa". Näin, vaikka sitä haittaa todella seurasi kun Norwegian tuli helsinki-oulu välille - blue1-yhtiön joutui lopettamaan oulun lennot. Tai liikenteen ulkopuolelta, miḱä olisi reaktio jos esim. Lidl ei saisi avata kauppaa kun lähistön siwalle seuraisi "vakavaa ja pysyvää haittaa" ?

Onnibus tietää että halvan toimijan luvan evääminen saa vastakaikua kansassa ja käyttää sitä hyväkseen viemälllä asiaan mediaan. Jos ei saatu vuoroa, niin saatiin ainakin medianäkyvyyttä.
 
Itkupotkuraivarit tulevat kansalle kun ei käsitetä että bussiliikenne on vielä näin tarkasti säännösteltyä.

Esim. Lentoliikenteen puolella en ole kuullut että miltään lentoyhtiöltä olisi lupa evätty koska "olemassa oleville yrittäjille tulisi vakavaa pysyvää haittaa". Näin, vaikka sitä haittaa todella seurasi kun Norwegian tuli helsinki-oulu välille - blue1-yhtiön joutui lopettamaan oulun lennot. Tai liikenteen ulkopuolelta, miḱä olisi reaktio jos esim. Lidl ei saisi avata kauppaa kun lähistön siwalle seuraisi "vakavaa ja pysyvää haittaa" ?

Vuoden 2009 joukkoliikennelaki ei säädä lentoliikenteestä tai Lidlin sijainnista taikka kaupan alueista muutenkaan.
 
Tai liikenteen ulkopuolelta, miḱä olisi reaktio jos esim. Lidl ei saisi avata kauppaa kun lähistön siwalle seuraisi "vakavaa ja pysyvää haittaa" ?

Jos kaupunki päättää ettei se vuokraa tonttia Lidl:lle, tai anna rakennuslupaa niin mikä on reaktio?
 
No kun kysyt niin periaatteessa kyllä. Ne ovat uusi joukkoliikennelaki ja vielä sen ylittäen EU:n palvelusopimusasetus.

Julkisuudessa näkyneiden kommenttien perusteella (vaikka niukasti olenkaan mitään vielä nähnyt) ely on ilmeisesti käyttänyt kriteerinä olemassa olevaa pikavuoroliikennettä. Mutta puhtaasti teoretisoiden aika mielenkiintoinen vaihtoehto olisi, jos olisivat vedonneet siihen, että ko. vuoro aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa VR:n junaliikenteelle. Muodollisestihan LVM ja VR ovat tehneet PSA:n mukaisen yksinoikeussopimuksen HSL-alueen ulkopuolisesta junaliikenteestä koko Suomessa. Olisi siis mahdollista argumentoida, että Turku-Tampere-Jyväskylä -reitillä on jo valmiiksi PSA-liikennettä, jota uusi liikenne haittaisi. Mielenkiintoisen tästä skenaariosta tekisi se, että samaa kriteeriä voisi soveltaa mihin tahansa junavuoron kanssa päällekäiseen bussivuoroon. Kieltämättä kyseessä olisi käsitteiden venyttäminen äärimmilleen, koska juna ja bussi ovat luonteeltaan erilaisia välineitä eikä juna voi pysähtyä samoilla pysäkeillä kuin bussi. Mutta jos näin tehtäisiin, koko VR:n yksinoikeussopimus joutuisi ilmeisimmin tarkemman tarkastelun kohteeksi ja olisi pakko ottaa kantaa siihen kuinka tarkoituksenmukainen kyseinen täysin tiskin alta tehty järjestely on.

Tämä liippaa itse asiassa aika läheltä Saksan mallia. Siellä ei voi saada lupaa bussivuorolle, joka kulkee samaa reittiä kuin juna. Oman junavuoron kyllä voi saada.
Viime vuosina asiaan on tullut hieman muutosta, mutta uusien kaukobussivuorojen suhteen siellä on ainakin aiemmin ollut hirveä onnibusmainen vääntäminen. Eikä Saksassa kaukobussikonseptia oikeastaan olekaan, kun siellä on vedetty rata vaikka pistoratana jokaiseen kylään, jolla on edes tuhatkin asukasta (esim. rata Karowista Schönebeckiin on tästä mainio esimerkki, jonka tarkempi esittäminen kuitenkin teki tästä viestistä niin OT:n, että poistin sen).
 
Takaisin
Ylös