Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Täytyy ensiksi kommentoida nimim. Allisonin tietoa vankilaan päässeestä sukuoikeusparonista Kaakkois-Suomessa, joka jäi kiinni seutulippuhuijauksesta, oli aloittanut reittiliikenneluvalla vasta 2008 ja myöhemmin voitti ostoliikennettä, missä hän sitten huijaili. Eihän vasta 2008 aloittanut uusyrittäjä vielä ole sukuoikeusparoni vai kuinka.
Tämä Haaparannan linja täyttää kyllä vanhan liikenteen haittaamispykälän, esimerkkinä anottu sunnuntailähtö Oulusta 19:00 olisi ollut viisi minuuttia seuraavan vuoron edessä ja muutkin vuorot melko lähellä entisiä.
Mitä Himasen konsulttityö liittyy tähän aiheeseen.
Kabus-firma ajaa Rovaniemen Alamäen kanssa ajettavaa pikavuoroa lukuunottamatta vain Oulusta Haukiputaalle asti.
Salmela on ajanut sielläpäin varmaan jo yli 80 vuotta, milloin voidaan katsoa vakiintuneeksi.
Minunkin mielestä olisi Oulu-lehden ilmoituksen voinut jättää väliin, kertoo ettei Onnibussille kuuluisi samat säännöt kuin muille.

Reittiliikenne on käsitteenä syntynyt vasta uudessa joukkoliikennelaista alkaen eli 3.12.2009. Hostikan aika oli ennen tätä. Lisäksi reittiliikenne on markkinaehtoista eikä se voi saada tukiaisia. Hostian case oli tukiaisilla huijaamista. Seutulippujärjestelmä on paronien instrumentti tukiaisten nostamiseksi. Kehitetty 1990-luvulla.

On aivan sama vaikka joku vuoro lähtisi samalla sekunnilla, jos sillä ei pääsee Tornioon eikä Haaparantaan. Reitin osan päällekäisyys ei ole este luvan myöntämiselle, jos uusi tarjonta laajentaa maantieteellisesti palvelua. Lukekaa LVM:n ohje reittiliikennelupien myöntämisestä, sivu 7.

Edelleen, miksi yksinoikeussopimuksia on annettu ilman kilpailutusta, kuuluu kysymykseni?
 
Ajoiko Vainio E18-motaria pitkin jo 1930-luvulla? :confused:

Ei toki, jotain pieniä teitä pitkin kaikenmaailman kylien ja muiden läpi ja ehkä parilla bussinvaihdolla Turusta Helsinkiin. 40, 50 vasta kai ihan kunnolla alettu ajamaan tuota väliä kun tarkemmin tutkin mutta mutkien kautta on päässyt bussilla Turku- Helsinki (via Salo ja kaikki pikkykylät :lol:) 30- luvulta saakka.
 
En ole bussiharrastaja, joten en osaa kuvailla mistä yksilöistä on kyse, mutta olen monesti noussut kyytiin bussiin jossa on kaikki sisällä olevat tekstit saksaksi ja rämisee kuin mikä. Ja sitten on toisenlainen yksilö (yleensä linjalla 80 kai?), joka on matalaetuosainen, mutta rämisee kovin sekin.
Kuten varmaan Tamperelaisena tiedätkin, niin tuon räminän aiheuttaa Hämeenkadun järkyttävän huono kunto. JOka ainoa bussiyksilö joka siinä liikennöi vähänkin säännöllisemmin rämisee enemmän tai vähemmän, mutta rämisee kuitenkin. Eli toivottavasti et oikeasti ole sitä mieltä että räminä tekee autosta romun.
Jos Tampereella oikeasti halutaan joukkoliikennettä parantaa olisi merkittävä asia, että tuo Hämeenkatu vihdoinkin remontoitaisiin edes välttävään kuntoon.
 
Jos pääsen halvemmalla jollain muulla kuin onnibussilla niin valitsen sen halvemman vaikka olisi miten "sukuoikeusyhtiö".

Samoin, toistaiseksi "sukuoikeusyhtiöt" eivät vaan oikein ole onnistuneet vastaamaan tähän haasteeseen, ainakaan niin niin että näiden halpojen lippujen ostaminen olisi riittävän helppoa eikä vaatisi viikkojen päähän tehtyä suunnitelmaa matkustustarpeesta. Mainonnan osalta en osaa myötäloukkaantua minkään bussifirman puolesta.
 
Olipa Hostikan liikennelupa sitten minkä niminen tahansa, ei 2008 alkanutta uusyritystä voine nimittää sukuoikeusfirmaksi. Jos hän väärinkäytti paronien luomaa seutulippusysteemiä ( pitääkö todella paikkaansa ), niin onko hän samalla myös paroni. Eihän pankkirosvoakaan kutsuta pankkiiriksi.
Mitä tulee näihin "ilman kilpailutusta annettuihin yksinoikeussopimuksiin", pitää kait vähän tutkia historiaa. Joskus viime vuosisadan alkupuolella aluksi kuka tahansa auton omistaja saattoi lähteä ajelemaan ja ottamaan ihmisiä kyytiin maksusta. Kun yksi isäntä sai luotua jonkunmoisen vuoron, niin naapuri alkoi ajamaan tämän edellä noukkien asiakkaat kyytiin. Parhaimmillaan oli samalla tiellä jopa puoli tusinaa kilpailijaa. Hinnalla kilpailtiin myös, kuulemma Hauholla yksi tarjosi ilmaisen matkan, niin toinen lupasi saman ja vielä pullakahvitkin! Sitten alettiin luomaan liikennelupasysteemejä, että saataisiin jotain järjestystä alalle ja vähän myöhemmin vahvistamaan aikataulutkin ja enimmäistaksat. Ettei bussikuskin tarvitsisi pitää pistoolia mukanaan. Samoin alettiin harkitsemaan tarvetta, että kullakin yrittäjällä olisi jonkinmoinen varmuus, että uskaltaa investoida kalustoon jne.
Vielä tällä hetkellä on voimassa siirtymäkauden lait, että anottu uusi liikenne ei saa aiheuttaa vakavaa haittaa entiselle. Mulle on turha selittää, että 19:00 Oulu - Haparanda -vuoro tähtää vain Tornion ja Haaparannan matkustajiin, selvästi siinä on taka-ajatuksena vetää Iin ja Kemin matkustajat myös kyytiin. Olisi ollut korrektia edes anoa uutta lähtöä kymmenen minuuttia Ketosen perään, niin olisi vielä säilynyt maantieteellinen kattavuus.
Sitten kun tämä siirtymäkausi loppuu, niin sitten on tilanne toinen,
 
Rehellinen yrittäjä ei mustamaalaa kilpailijaa lehdissä, uutisissa ja omissa tiedoteissaan toistuvasti, vaan kilpailee rehellisesti ja rehellisin keinoin.

Eikö tämä silloin rajaa kaikki Linja-autoliiton jäsenyritykset pois valintapoolistasi?

Jos pääsen halvemmalla jollain muulla kuin onnibussilla niin valitsen sen halvemman vaikka olisi miten "sukuoikeusyhtiö".

Jos ja toivottavasti isompikin joukko rupeaa näin tekemään, niin markkinataloushan alkaa silloin toimia niin kuin sen kuuluukin toimia.
 
Samoin, toistaiseksi "sukuoikeusyhtiöt" eivät vaan oikein ole onnistuneet vastaamaan tähän haasteeseen, ainakaan niin niin että näiden halpojen lippujen ostaminen olisi riittävän helppoa eikä vaatisi viikkojen päähän tehtyä suunnitelmaa matkustustarpeesta. Mainonnan osalta en osaa myötäloukkaantua minkään bussifirman puolesta.

Kannattaa katsoa Matkahuollon hakua, esimerkiksi huomenna pääsisi aika vaivattomasti Tampereelle Helsingistä vitosella. Halpoja lippuja näyttäisi nyt olevan paljon saatavilla.
 
Eikö tämä silloin rajaa kaikki Linja-autoliiton jäsenyritykset pois valintapoolistasi?



Jos ja toivottavasti isompikin joukko rupeaa näin tekemään, niin markkinataloushan alkaa silloin toimia niin kuin sen kuuluukin toimia.

Harva on ainakaan minun tietääkseni (tietoni ovat toki vajaavaiset näiltä osin varmasti) avoimesti ja kenekään provoisimatta harrastanut samamoista mustamaalausta kuin Onnibus kilpailijoitaan kohtaan. Jos tarkoitat niitä valituksia Onnibussin reiteistä niin ne eivät ole mustamaalausta, eikä se että MH ei anna kuljettaa pakettejaan. Mustamaalaus on siis perättömien väitteiden kertomista toisesta yrityksestä mm. tarkoituksena viedä asiakkaita ja hävittää kilpailija kartalta ja Onnin harrastama on sitä räikeintä mahdollista. Tähän joku vastaa että "onhan niissä perää" mutta kunnon perustelut ja faktat mukaan niin on parempi ja helpompi vastata kun tietää mihin kirjoittaja viittaa. Elmo olisi voinut laittaa mukaan linkkejä joista käy ilmi mitä hän tarkoittaa niin ei tartteisi nyt rivikaupalla arvuutella sitä.

Onnibus sulkee minut itse ulkopuolelle valintapoolistani tällä: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/548670_374351229339197_1647982715_n.png Tuen ilomielin ja tasapuolisesti kaikkia liikennöitsijöitä valisemalla sen yhtiön joka tarjoaa parhaan vuoron ja hinnan. Toisaalta en voi matkustaa Onnibussilla koska en halua räjäyttää toimivaa kaukobussi järjestelmää, ja tuen tosiaan mielelläni perinteikkäitä yhtiöitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:32 ----------

Koska joku nyt lähes varmasti puuttuu tuohon hyvin toimiva kaukobussi järjestelmä ilmaisuun, niin se on hyvin toimiva minusta siksi että voin ostaa yhdestä paikasta liput joilla voin matkustaa usean eri yhtiön busseilla ilman tarvetta ostaa jokaiselle vuorolle lippua erikseen eri lipunmyynti systeemeistä.

Toisaalta joku voi vastata "onko se sinusta hyvä että yksi taho voi määrätä vapaasti lipujen hinnat ja pitää niitä korkeina ilman syytä" tms. Hyvin toimivasta palvelusta voi jopa maksaa, muutenkin tuo argumentti ei ole enää edes jätepaperin arvoinen koska Matkahuolto tarjoaa nyt halpoja lippuja olikos 2€:sta ylöspäin ja ainakin Pohjolan Liikenne 5€:sta ylöspäin omassa systeemissään. Voin siis ostaa halvalla lippuja netistä yhdellä kertaa, yhdestä paikasta ja matkustaa niillä ympäri Suomea eri yhtiöiden busseilla, minusta se toimii silloin hyvin.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:32 ----------

YLE 4.3.2013:

Onnibus syyttää kilpailijoitaan uhkailusta
Halpabussiyhtiö Onnibus väittää lehti-ilmoituksessa perinteisten bussiliikennöitsijöiden painostaneen viranomaisia oikeustoimilla, jos ne olisivat hyväksyneet sille uusia bussilupia. Pohjois-Pohjanmaan ELY:ssä painostus kiistetään.
http://yle.fi/uutiset/onnibus_syyttaa_kilpailijoitaan_uhkailusta/6523206
 
Viimeksi muokattu:
"Halpabussiyhtiö Onnibus väittää lehti-ilmoituksessa perinteisten bussiliikennöitsijöiden painostaneen viranomaisia oikeustoimilla, jos ne olisivat hyväksyneet sille uusia bussilupia. Pohjois-Pohjanmaan ELY:ssä painostus kiistetään."

Miten Onnibus voi väittää jotain viranomaisen puolesta kun tämä itse toteaa ettei tälläistä ole tapahtunut?
Taisipa Onnibussin pilkkakirves kolahtaa ns. kiveen...
 

Tuolla näköjään pohditaan minun kirjotusta joka suoraan sanoen oli tarkoitettu vain tänne. En oikein tykkää että se on tuolla :mad:

Harrastajan vaikutusvallasta, harrastaja on asiakas.

Mutta en pidä yhtään siitä että kommenttini on tuolla olisi ollut hyvä että edes olisit kertonut siitä minulle :mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 19:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:32 ----------

Harrastaja olen, kaikkitietävä en ole, täydellinen en ole, alalla en ole koskaan ollut. Mitä minulta voi vaatia? Ei yhtään mitään muuta kuin yksityisen henkilön harrastaja näkökulmasta kerrottun mielipiteen verran, muuta en voi foorumille antaa.

Jokatapauksessa, maku meni tästä foorumista lopullisesti.
 
Onnibus sulkee minut itse ulkopuolelle valintapoolistani tällä: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/548670_374351229339197_1647982715_n.png Tuen ilomielin ja tasapuolisesti kaikkia liikennöitsijöitä valisemalla sen yhtiön joka tarjoaa parhaan vuoron ja hinnan. Toisaalta en voi matkustaa Onnibussilla koska en halua räjäyttää toimivaa kaukobussi järjestelmää, ja tuen tosiaan mielelläni perinteikkäitä yhtiöitä.

Olet kyllä todella hakoteillä, jos tulkitset tuon niin, että Onnibus haluaa tuhota muut linja-autoyhtiöt ja niiden linja-autoliikenteen. Mitään sellaista Onnibus ei ole missään väittänyt, eikä varsinkaan tuossa mainoksessa. Aina on kyse ollut ainoastaan niiden kartellin räjäyttämisestä. Kartellin räjäyttäminen on matkustajien ja koko linja-autoalan etu. Toki se tarkoittaa, että nykyisille yksinoikeuksien haltijoille tulee runsaasti lisätyötä, koska ne joutuvat oikeasti markkinatalouden kanssa tekemisiin. Mutta niin kuuluukin tulla.

Tuet parhaiten perinteikkäitä yhtiöitä sillä, että taot niiden päähän, että ne joka tapauksessa kuolevat, jolleivät valmistaudu uuteen tilanteeseen. Uuden tilanteen syntyminen ei ole Onnibussin käsissä mitenkään sen enempää kuin näiden "perinteikkäiden yhtiöidenkään".
 
Tuolla näköjään pohditaan minun kirjotusta joka suoraan sanoen oli tarkoitettu vain tänne. En oikein tykkää että se on tuolla :mad:

Pahoittelut tästä. Kuitenkin olit sen julkisesti nettiin kirjoittanut, joten kuka tahansa sen olisi voinut lukea täältäkin. Kuitenkin kyseinen viestisi oli asiallinen ja täysin Onnibussiin sopiva, tämän vuoksi sitä tuonne linkkasin samalla muiden ohella. Muista kuitenkin että olet kirjoittanut nimimerkilläsi, ainoastaan tämän foorumin jäsenet näkee oikean nimesi eli olet "nimimerkkisi" turvissa. Näin tämän myös itse ajattelin kun sen sinne linkkasin. Muut tämän foorumin jäsenet jotka Onnibussin facebook -seinää seuraa todennäköisesti seuraavat tätäkin ketjua ja ovat lukeneet viestisi. Mun silmin et "menettänyt" tai "hävinnyt" tässä mitään, koska kukaan "ulkopuolinen" ei tiedä kuka nimimerkin sm3 takana kirjoittelee. Huomioi myös ettei kyseisessä kirjoituksesa puhuta sinun viestistäsi kuin muutamalla kommentilla, jonka jälkeen juttu on ajautunutkin siihen mikä oli tarkoitus, eli minun ja näköjään monen muunkin näkemykseen Onnibussista.

Pahoittelut kuitenkin josset tästä pitänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Palaan viimeisen kerran aiheeseen:

Mutta suoko Onnibus Matkahuollolle, Ely- keskuksille ja kilpailijoilleen mahdollisuutta puolustaa itseään? Ei, Onnibusilla leimataan kaikki puolustukset valheiksi. Se ei ole oikein, ei todellakaan.

Hyökätään kaikkia tahoja vastaan ja kun nämä yrittävät puolustaa itseään ja omia kantojaan ne leimataan välittömästi valheiksi ja viskataan lisää roskaa niskaan.

Onko oikein?

PS: Olen väärässä takuuvarmasti, mitä minä muka tiedän ;) Saa kumota, mutta se ei muuta kantaani.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös