Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ainakin myös toisella Onnibus-verkostossa toimivalla yrityksellä, Zei Zei -linella on ollut velkomustuomio (ita?).

Tämä on aika tyypillistä allalla. Suomessa on linja-autoalalla yli 1200 yritystä, joista 208:lla on ollut kultalusikka suussa peritty sukuoikeus. 1000 yritystä on sukuoikeusjärjestelmän vuoksi rajattu matalakattaiseen tilausajotoimintaan, missä liiketoiminta ei ole useinkaan tervettä. Nämä kaksi Onnibus-yritystä (Zei Zei & Keskimatkat) ovat tyypillisiä sissitaistelijoista verrattuna Koiviston Auton ja Paunun kaltaisiin yrityksiin, joiden kolmannessa polvessa toimivat yrittäjäsukupolvet ovat yksinkertaisesti sattuneet syntymään parempaan perheeseen. Tilausajoyritykset pääsevät vuosikymmenien pimeän ajan jälkeen aikataulutettuun linjaliikenteeseen Onnibussin kaltaisten järjestelmien kautta. Se korjaa myös AKT:n mahdollisuuksia saada työntekijöiden työehtoihin rotia. Urheiluseuroja kuskaavissa tilausajoyrityksissä (ei toki kaikissa) on ollut villit käytännöt. Onnibus-liikenteessä ei ole mahdollista toimia samalla tavalla. Muutos on siten voitto myös AKT:lle.

Ei ole mielestäni kovin hohdokasta yritystoimintaa, että Koiviston Auton Antti Norrlin yrittää kaataa Köyliöläisen Zei Zei -linen Rauma-Loimaa- linjan valituksillaan "aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa".

Sukuoikeusyhtiöissä ja näiden omistamassa Linja-autoliitossa on vallassa kolmas, degeneroitunut sukupolvi, joilla ei ole yleensä korkeakoulututkintoa eikä taustalla mitään ansaittua menestystä. Kaikki saatu on suvulta perittyä ja sekin liiketoiminta on heidän aikanaan vain supistunut.

Hohdokasta ei myöskään ole se, että Martti Paunun tai Terhi Penttilän tämän vuosikymmenen ainoa innovointi on liittynyt valitusten tehtailuun. Heiltä emme saa patenttihakemuksia jai uusia ideoita, mutta valituksia ja muutosvastarintaa sitäkin enemmän. Kävi sitten näille vaikeuksissa kartelliparoneita vastaan taisteleville pienyrittäjille sitten mitä tahansa, yksi asia on varmaa: sukuoikeusyhtiöistä on 2020 jäljellä vain sukuhaudat, mikäli meno ei muutu.

Tulen henkilökohtaisesti pitämään huolen, että sukuoikeusparonien kartellit Tampereen seudulla ja muualla murskataan. Jos vanhat yhtiöt voittavat kilpailussa, niin ainakin ne voittavat ansaitusti.
 
Pari kysymystä Allisonille: 1. Onko jotkut asiat muuttuneet tämän haastattelun jälkeen ?: Seura 17.12.2012 "Lauri Helke myöntää, että hänen vaimonsa asema voi pistää ulkopuolisen silmään."
”Sen takia Onnibus ei voi myöskään osallistua kilpailutuksiin Tampereella. Mutta en halua, että vaimollani ei olisi oikeita töitä. Hän on pätevä ja korkeasti koulutettu.".
Kuitenkin osallistuitte kilpailutukseen ja voititte sen hiuksen hienosti.

Toinen kysymys. Onko vain hauskaa sattumaa, että vaimosi valinnasta Tampereen kaupungille oli käsittääkseni päättämässä Pekka Kivekäs niminen henkilö? Sattumaa varmaan on myös että hänellä on sama sukunimi kuin Pekka Mötön vaimolla?. Ainakin minun mielestä kyseiset seikat näyttää hieman oudoilta. Ehkäpä Onnibussillakin on oma hyvävelikerho Tampereen päättävissä elimissä.
Saatan olla tietysti aivan väärässäkin, enkä uskalla näitä täysin 100% faktoiksi väittää mutta eikös nämä foorumit ole sitä varten, että kaikesta voidaan keskustella ja virheelliset väittämät oikoa?

Kolmas kysymys: Väitätkö ihan kirkkain silmin, että Paroonit ovat syyllisiä tilausajojen huonoista hinnoista?. Kyllä mielestäni ainoa syyllinen on se onneton liikennöitisjä, joka vaikka maksaa siitä että saa jotain ajoa. Ikävä kyllä jotkut kuljettajatkin kyllä edesauttaa tätä kehitystä suostumalla näiden huijareiden ehtoihin. Miksi pitää väkisin yrittää liikennöidä, jos se ei taloudellisesti kannata. En myöskään usko sitä väittämääsi, että huijarista tulee malli työnantaja/yrittäjä vain laittamalla Onnibus teipit kylkeen. En väitä että allianssissanne kukaan ehtoja rikkoo. Mutta en myöskään olisi yhtään yllättynyt jos sellaista ilmi tulisi.

Näihin toivoisin vastausta vain Allisonilta. Minulle riittä että yksi syyttää minua Paroonien kätyriksi ja Onnibussin mustamaalaajaksi. Tiedän kyllä että Onnibus on pyhä asia josta ei saa negatiiviseen sävyyn kirjoittaa, mutta otanpa riskin kuitenkin.
 
Pari kysymystä Allisonille: 1. Onko jotkut asiat muuttuneet tämän haastattelun jälkeen ?: Seura 17.12.2012 "Lauri Helke myöntää, että hänen vaimonsa asema voi pistää ulkopuolisen silmään."
”Sen takia Onnibus ei voi myöskään osallistua kilpailutuksiin Tampereella. Mutta en halua, että vaimollani ei olisi oikeita töitä. Hän on pätevä ja korkeasti koulutettu.". Kuitenkin osallistuitte kilpailutukseen ja voititte sen hiuksen hienosti.

Seuran jutussa lukee niin kuin toimittaja on kirjoittanut. Sanoin hänelle, ettei Onnibus voi olla toimija Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen tilaamassa liikenteessä, jos Rantala on tuolla viranomaisella töissä, itse olen tuon viranomaisen sisarorganisaatiossa virkamiehenä ja vaimoni osallistuisi joukkoliikennejuristina hankinta-asioihimme.

Siksi nuo kaikki kolme asiaa on muutettu. Ei vain yhtä, vaan kaikki kolme. Osallistuminen Tampereen kilpailutuksiin oli tärkeämpää kuin henkilökohtaiset virkamiesuramme. Omalta kohdaltani se tarkoitti jäämistä pois seututoimiston palveluksesta 1.4 alkaen.

Toinen kysymys. Onko vain hauskaa sattumaa, että vaimosi valinnasta Tampereen kaupungille oli käsittääkseni päättämässä Pekka Kivekäs niminen henkilö? Sattumaa varmaan on myös että hänellä on sama sukunimi kuin Pekka Mötön vaimolla?. Ainakin minun mielestä kyseiset seikat näyttää hieman oudoilta. Ehkäpä Onnibussillakin on oma hyvävelikerho Tampereen päättävissä elimissä.
Saatan olla tietysti aivan väärässäkin, enkä uskalla näitä täysin 100% faktoiksi väittää mutta eikös nämä foorumit ole sitä varten, että kaikesta voidaan keskustella ja virheelliset väittämät oikoa?

En tiedä ketkä asiasta ovat olleet päättämässä, mutta tilaajajohtajana oli silloin Lasse Eskonen, ei Pekka Kivekäs. Samannimisyyden taustoja tai mahdollista sukulaisuussuhdetta apinamiesten tai lähempien sukupolvien kautta en tunne.

Kolmas kysymys: Väitätkö ihan kirkkain silmin, että Paroonit ovat syyllisiä tilausajojen huonoista hinnoista?. Kyllä mielestäni ainoa syyllinen on se onneton liikennöitisjä, joka vaikka maksaa siitä että saa jotain ajoa. Ikävä kyllä jotkut kuljettajatkin kyllä edesauttaa tätä kehitystä suostumalla näiden huijareiden ehtoihin. Miksi pitää väkisin yrittää liikennöidä, jos se ei taloudellisesti kannata. En myöskään usko sitä väittämääsi, että huijarista tulee malli työnantaja/yrittäjä vain laittamalla Onnibus teipit kylkeen. En väitä että allianssissanne kukaan ehtoja rikkoo. Mutta en myöskään olisi yhtään yllättynyt jos sellaista ilmi tulisi.

Näihin toivoisin vastausta vain Allisonilta. Minulle riittä että yksi syyttää minua Paroonien kätyriksi ja Onnibussin mustamaalaajaksi. Tiedän kyllä että Onnibus on pyhä asia josta ei saa negatiiviseen sävyyn kirjoittaa, mutta otanpa riskin kuitenkin.

En mitenkään voi puolustella mitään työehtorikkomuksia varsinkaan kun niistä on työtuomioistuimen lainvoimainen tuomio. Syyllinen asiaan on se joka on tuomittu. Mutta tiedämme, että aikataulutetun, säännöllisen ja kaikille avoimen reittiliikenteen rajaamisesta vain kourallisille yrityksille sukuoikeuksien perusteella on seurannut paha vääristymä toimialalla, ja eikä ainakaan niiden liikennöitsijöiden, jotka ovat Onni-perheessä, ole mahdollista kekkuloida.

Tätä voi ajatella myös sen kautta, että jos 9 Onni-yritystä toimii moitteetta ja 1 aiheuttaa valtakunnallisen negatiivisen mediajulkisuuden millä tahansa filungilla, niin ne 9 muuta eivät ole kovin iloisia. Eivätkä allekirjoittanut ja muu valmennusjohto ole varsinkaan ilahtuneita. Eikä sillä ole juuri merkitystä, tapahtuiko filunki Onni-ajossa vai tilausajossa.

Uskon että tämä on yrittäjille selvää ja meillä on aika järeät pelivälineet laittaa asiat kuntoon. Paljon järeämmät kuin AKT:lla.
 
Pari kysymystä Allisonille: 1. Onko jotkut asiat muuttuneet tämän haastattelun jälkeen ?: Seura 17.12.2012 "Lauri Helke myöntää, että hänen vaimonsa asema voi pistää ulkopuolisen silmään."
”Sen takia Onnibus ei voi myöskään osallistua kilpailutuksiin Tampereella. Mutta en halua, että vaimollani ei olisi oikeita töitä. Hän on pätevä ja korkeasti koulutettu.".
Kuitenkin osallistuitte kilpailutukseen ja voititte sen hiuksen hienosti.

Onko sulla jotain henkilökohtaista kaunaa Allisonia vastaan, vai mistä kiikastaa? Tämä on miltei tismalleen samaa mäkätystä kuin se, mitä itse kohtasin Leaksin alkuaikoina.

Kummallista itkemistä. Perusta itse Onnibusin kaltainen yhtiö ja itke vasta sitten. Puskista huutelu on mielestäni suoraan sanoen raukkamaista kiekumista huonossa falsetissa.
 
Käsitykseni mukaan suurehko osa Onnibusiin ja sen vetäjiin kohdistuvasta kritiikistä johtuu pohjimmiltaan siitä, että Onnibus kerää pointsit ja kunnian, kun samalla itse liikennöitsijät kantavat riskit - jo havaituin seurauksin. Moni ei koe tilannetta "reiluksi".
 
Perusta itse Onnibusin kaltainen yhtiö ja itke vasta sitten. Puskista huutelu on mielestäni suoraan sanoen raukkamaista kiekumista huonossa falsetissa.

Tuo "perusta itse" vasta menikin ala-arvoiseksi argumentoinniksi. Omalla nimellä kirjoittaminen ei muutenkaan ole puskista huutelua.

Tämä foorumi on juuri sitä varten, että täällä voi keskustella joukkoliikennekysymyksistä. Jarpilla oli varmasti ihan aihetta epäilyihinsä ja mikä parasta, Allisonin vastaus hälvensi epäilyt. Paljon parempi näin, kuin että väärät huhut leviäisivät muualla eivätkä asianomaiset pääsisi oikaisemaan niitä.
 
Itseäni askarruttaa yksi kohta Onnibus-yhtiöiden laatulupauksissa eli sanotaan tällaista "jos autossa on tilaa, voi kuljettajalta ostaa peruslipun maksimihinnalla" jne. Mitä sitten tapahtuu jos auto onkin loppuunmyyty, sanotaanko että kokeile huomenna uudestaan jos vaikka mahtuisit, vai mikä on menettely? Tiedän niiden ns. sukuoikeusparoonien kantavan asiakkaistaan sen verran huolta, ettei tuollaista edes ole pantu laatulupauksiin, vaan matkustajasta pidetään parempaa huolta.
 
Itseäni askarruttaa yksi kohta Onnibus-yhtiöiden laatulupauksissa eli sanotaan tällaista "jos autossa on tilaa, voi kuljettajalta ostaa peruslipun maksimihinnalla" jne. Mitä sitten tapahtuu jos auto onkin loppuunmyyty, sanotaanko että kokeile huomenna uudestaan jos vaikka mahtuisit, vai mikä on menettely? Tiedän niiden ns. sukuoikeusparoonien kantavan asiakkaistaan sen verran huolta, ettei tuollaista edes ole pantu laatulupauksiin, vaan matkustajasta pidetään parempaa huolta.
Mitä pikavuoropysäkiltä nousevalle EB:n matkustajalle käy, kun kaikki EB-vuoron paikat ovat täynnä?

Oletan, että hänet otetaan käytävälle seisoon/istuun. Juuri näin käy OB:ssakin, ja vielä bonarina seisomapaikalle joutunut saa matkansa ilmaiseksi.
 
Mitä pikavuoropysäkiltä nousevalle EB:n matkustajalle käy, kun kaikki EB-vuoron paikat ovat täynnä?

Oletan, että hänet otetaan käytävälle seisoon/istuun. Juuri näin käy OB:ssakin, ja vielä bonarina seisomapaikalle joutunut saa matkansa ilmaiseksi.

Mä ainakin oon saanut kyydin, toisella autolla ;) Pikku bussilla jopa kerran, kun ei viititty 4 matkustajaa varten isoa bussia ottaa. Seisomaan en joutunut. ESLL taisi olla kyseessä. Hki-Porvoo tällein ja Porvoosta eteenpäin mahtui "isoon" bussiin sitten.
 
Mitä pikavuoropysäkiltä nousevalle EB:n matkustajalle käy, kun kaikki EB-vuoron paikat ovat täynnä?

Oletan, että hänet otetaan käytävälle seisoon/istuun. Juuri näin käy OB:ssakin, ja vielä bonarina seisomapaikalle joutunut saa matkansa ilmaiseksi.

Mutulla ei pidä lähteä yleistämään.

Oma työnantajani toimii siten, että ne lähdöt jotka suurella todennäköisyydellä tulevat täyteen (esim pe iltapäivälähdöt) on sarjoitettu ajettavaksi aina kahdella autolla.
Kuormitetut, mutta ei ylikuormitetut, lähdöt ajetaan isoilla telibusseilla.
Mikäli alkaa näyttämään siltä, että bussi täytyy yllättäen, kuljettaja tekee tästä välittömästi ilmoituksen, ja lisä-auto kaivetaan jostakin esille. Ja! Tämä on toiminut ongelmitta jopa keskellä yötäkin. Kertaakaan ei ole tarvinnut seisomapokaa kuljettaa!
 
Mutulla ei pidä lähteä yleistämään.

Oma työnantajani toimii siten, että ne lähdöt jotka suurella todennäköisyydellä tulevat täyteen (esim pe iltapäivälähdöt) on sarjoitettu ajettavaksi aina kahdella autolla.
Kuormitetut, mutta ei ylikuormitetut, lähdöt ajetaan isoilla telibusseilla.
Mikäli alkaa näyttämään siltä, että bussi täytyy yllättäen, kuljettaja tekee tästä välittömästi ilmoituksen, ja lisä-auto kaivetaan jostakin esille. Ja! Tämä on toiminut ongelmitta jopa keskellä yötäkin. Kertaakaan ei ole tarvinnut seisomapokaa kuljettaa!
Samoin toimitaan OB:ssä: jos hyvissä ajoin nähdään, että vuoro tulee täyteen, bookataan toinen bussi jatkamaan. Jos bussia ei ehditä haalia (käytännössä jos se tulee seisomapokaan vasta matkan varrella), otetaan poka "seisomapaikoille" ja lähetetään lahjakortti perässä.
 
1000 yritystä on sukuoikeusjärjestelmän vuoksi rajattu matalakattaiseen tilausajotoimintaan, missä liiketoiminta ei ole useinkaan tervettä..

Jokainen jolla on joukkoliikennelupa voi osallistua esimerkiksi ely-keskusten kilpailutuksiin.
 
Onko sulla jotain henkilökohtaista kaunaa Allisonia vastaan, vai mistä kiikastaa? Tämä on miltei tismalleen samaa mäkätystä kuin se, mitä itse kohtasin Leaksin alkuaikoina.

Kummallista itkemistä. Perusta itse Onnibusin kaltainen yhtiö ja itke vasta sitten. Puskista huutelu on mielestäni suoraan sanoen raukkamaista kiekumista huonossa falsetissa.
Arvoisa Joht. Nyman.
Valitettavasti minulla ei ole kunniaa tuntea Allisonia henkilökohtaisesti, joten mitään henkilökohtaista tässä ei ole takana. Se että kyseenalaistaa asioita ei käsittääkseni ole raukkamaista puskista huutelua. Kirjoitan ja muodostan omat mielipiteeni joka paikassa omalla nimelläni joten puskista huutelun tunnusmerkit tuskin täyttyvät. 15 vuoden kokemus kuljetusalalta antanee mielestäni riittävän tietotaidon ottaa kantaa asioihin. Huonosta falsetista voimme syyttää äänenmurrosta, joka tuhosi lauluääneni jo vuosia sitten. Se on varmasti osasyy siihen, että minusta ei tullut laulajaa vaan ajauduin ratin taakse.

Suurin ongelma tässä Onnibus keskustelussa on se, että eriäviä mielipiteitä ei saa missään tapauksessa julkisesti esittää. Jos Pekka tai Allison jotain sanoo on sen tietysti oltava totta. Hehän ovat Suomen ainoat rehelliset liikennöitsijät. Kun taas joku arvostelee tai kyseenalaistaa heidän sanomansa, on armeija välittömästi puolustamassa omia sankareitaan. Ymmärrän puolustamisen asiakkaan nökökulmasta koska heillä ei ole mitään käsitystä todellisuudesta. Eikä heillä tarvitsekkaan, sillä halpa hinta on usein ainut syy kulkuvälineen valintaan. Kun taas aletaan raapia asioita pintaa syvemmältä ammattimaisemmin ja ajatuksella, eivät asiat olekkaan niin mustavalkoisia kuin on annettu ymmärtää. Paroneista on tehty julkisuudessa täysiä rikollisia ja mikä pahinta osa ihmisistä oikeasti uskoo ainoastaan sen mikä OB:n leiristä todeksi väitetään. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon mutta yhteistä säveltä tuskin saavutettaisiin.

Tuo Allisonin ajatus Onnibussin sisäisestä valvonnasta liikennöitsijöitään kohtaan on erittäin hyvä ja arvostettava. Aivan toinen asia onkin sen toteutus. Julkisuudessa voidaan lupailla ja vakuutella kaikenlaista kaunista mutta todellisuus saattakin sitten olla kaikkea muuta. Pelkkä liikennöitsijän vakuuttelu asioiden oikeasta laidasta ei ainakaan minuun uppoa. Olisi muuten mukava tietää kuinka suuri osa OB:n alliansiin kuuluvista kuljettajista kuuluu AKT:hen. Uskallan väittää että AKT on korkeampi voima kuljettajan etujen puolustamisessa kuin Onni-Perhe. Toki huonon julkisuuden pelko saattaa olla pieni pelote, mutta ei se OB teippaus auton kyljessä huijarista rehellistä tee. Painotan, että tämä äskeinen oli vain toteamus enkä syytä ketää OB allianssiin kuuluvaa liikennöitsijää vilpistä.
Ehkä teidän seuraava yhteistyökumppani voisikin olla AKT. Se saisi varmasti äänellään vaiennettua mahdolliset ilkeämieliset huhut ja epäilyt jotka koskeavat kuljettajien palkkoja ja työehtoja.

Ilmeisesti minun olisi myös syytä perustaa OB Leaks sivusto, jotta saisin myös joht.Nymanilta hyväksynnän asioiden kyseenalaistamiseen.
 
Mikäli alkaa näyttämään siltä, että bussi täytyy yllättäen, kuljettaja tekee tästä välittömästi ilmoituksen, ja lisä-auto kaivetaan jostakin esille. Ja! Tämä on toiminut ongelmitta jopa keskellä yötäkin. Kertaakaan ei ole tarvinnut seisomapokaa kuljettaa!

Et sitten ole Pölhölällä töissä taikka sitten on firma parantanut palveluaan. Ennenvanhaan kun oli olemassa sellainen firma kuin Pyhtään Liikenne, sunnuntai-iltaisin oli Haminan suuntaan pikavuorossa aina kaksi autoa Helsingistä - kas kun nuo RUK:ssa aikaansa kuluttavat nuoret palailivat kasarmille. Pohjolan liikenne olikin sitten sitä mieltä, että kyllä siihen yksi auto riittää ja vuoro oli usein aivan tuulilasikuormassa. Eli että sellaista palvelua valtion omistamalta yritykseltä.
 
Suurin ongelma tässä Onnibus keskustelussa on se, että eriäviä mielipiteitä ei saa missään tapauksessa julkisesti esittää. Jos Pekka tai Allison jotain sanoo on sen tietysti oltava totta. Hehän ovat Suomen ainoat rehelliset liikennöitsijät. Kun taas joku arvostelee tai kyseenalaistaa heidän sanomansa, on armeija välittömästi puolustamassa omia sankareitaan.

Asiat eivät ole totta vain siksi jos Pekka tai Allison sattuvat niin sanomaan. Ne ovat totta, koska ne ovat totta. Tämän totuuden kaivelemiseen esiin pitää kyllä nähdä vähän vaivaa ja pitää ymmärtää mm. lainsäädäntöä, mutta niin se vain menee.

Eriävissä "mielipiteissä" on se ongelma, että ne pääsääntöisesti eivät ole totta vaan LAL:n propagandakoneiston masinoimaa disinformaatiota. Eräät lainsäädäntöön liittyvät asiat eivät esimerkiksi ole mielipidekysymyksiä ollenkaan. Ja nk. yleisen säännön lobbaaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että yritykset lobbaavat itselleen avointa piikkiä laskuttaa yhteiskunnalta lähes mitä tahansa ilman että yhteiskunta voi mitenkään puuttua tarjotun palvelun sisältöön. Samoin kauhukuvat siitä mihin PSA:n sallimien mallien käyttöönotto johtaa ovat vääristeleviä ja törkeästi liioiteltuja -- eivät mitään mielipiteitä vaan laskelmoitua propagandaa, jossa jätetään olennaisia osia kokonaisuudesta kertomatta.
 
Takaisin
Ylös