Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ihan mukava filmi, en tiennytkään tuosta youtube kanavasta aiemmin.

Mutta olen semmosta pohtinut (ei liity videoon) että kun Helsinki - Turku - Raisio linjalla on Turun Citybusin ja Mennään Bussilla Oy:n busseja ja sitten jotain ilman tunnuksia olevia kuten ennen juhannusta jokin Travego. Mennään Bussilla Oy:n bussi (8700) lienee vakio, tosin Rindell kuulutetaan ajavaksi yhtiöksi. Onko siellä aina joku bussi huollossa tai muussa ajoissa ja sitten vuokrataan bussi ilman kuljettajaa Rindelille vai miksi näin? Ihan mielenkiintoista se on matkustaa 9700S bussilla jossa ZF automaatti koska ei liene kovin yleinen, mutta pohdin aina sitä että miksi se bussi on siinä eikä Rindelin oma bussi.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:39 ----------

Onnibussin johtajille porttikielto Helsingin linja-autoasemalle
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/50...ille+porttikielto+Helsingin+linjaautoasemalle

Turun Sanomat:
Onnibus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö ja liiketoimintajohtaja Lauri Helke saivat porttikiellon Helsingin linja-autoasemalle jaettuaan siellä Onnibussin lahjakortteja.


Lahjakorttitempauksella haluttiin kertoa, että yhtiön Tampereen, Porin, Rauman ja Jyväskylän vuoroilta perittäisiin yli 19 euron lähtömaksua, kun Matkahuollon omistavan Linja-autoliiton jäsenille hinta on 2,05 euroa bussivuorolta, Onnibus kertoo tiedotteessaan.


– Korkeampi terminaalimaksu on Linja-autoliiton jäsenille siedettävissä, mutta lähes kymmenkertainen maksu ei ole mielestäni oikeudenmukainen. Emme halua liittyä Linja-autoliittoon, sillä se on vastustanut jokaista liikennelupaamme, Möttö sanoo.
 
Vaikka olen psykologina erittäin amatööri, niin jonkinsorttista ahdistusta olen havaitsevinani molemmilla onnibuspomolla tässä filmissä.
Mitä tulee Matkahuollon rooliin tulevaisuudessa, niin tarvitseeko siinä minkään muuttua. Onnibussien aikatauluinformaatio löytyy jo nyt jopa maininnalla heidän omasta nettipalvelustaan. Testasin sen otannalla Pori - Tampere haulla "kaikki päivät". Rahtihommatkin varmaan tulevaisuudessa järjestyvät, kun säännöt saadaan sovittua.
Matkahuollon substanssiarvo on varmaan sen verran iso, että tuskin jollain Piletti oy:llä tuskin löytyy kymmeniä ellei jopa satoja miljoonia tällaisiin ostoksiin. Muuten onnibussi mainostaa itse suurimman osan lipuista myytävän netissä, eli mihin MH:n lipunmyyntiä tässä kohtaa edes tarvittaisiin.
 
Matkahuollon substanssiarvo on varmaan sen verran iso, että tuskin jollain Piletti oy:llä tuskin löytyy kymmeniä ellei jopa satoja miljoonia tällaisiin ostoksiin.

Kai tiedät kuitenkin, että kyseinen Piletti Oy (joka ei itse asiassa ole yhtiön virallinen nimi, koska Piletti on jonkun muun tavaramerkki) on valtion ja kuntien yhteisyritys, johon sijoitetaan toiminnan perustamiseen rahaa juuri niin paljon kuin katsotaan tarvittavan. Vaikka satoja miljoonia. Mutta en ymmärrä, miksi Matkahuoltoa edes pitäisi kenenkään ostaa. Mikä se substanssiarvo, josta puhut, on? Matkahuollon rahtitoimintaa ei tietenkään kukaan ole ostamassa.
 
En minäkään ymmärrä, miksi jonkun pitäisi ostaa Matkahuolto, niin vaan muutama kirje taaksepäin joku esitti.
Substanssiarvo on MH:n omistamien linja-autoasemien ja kaikkien työkalujen, kalusteiden ja myyntivaraston yhteenlaskettu hinta.
 
Substanssiarvo on MH:n omistamien linja-autoasemien ja kaikkien työkalujen, kalusteiden ja myyntivaraston yhteenlaskettu hinta.

Niin on, taseen loppusummasta vähennettynä velat. Mutta lähinnä tarkoitin että mitä sellaista siinä on, mitä sieltä haluttaisiin ostaa. Mutta joo, en ihan ymmärtänyt mihin tuo kommenttisi liittyä. En tosiaan näe itsekään järkevänä, että koko Matkahuollosta kukaan esittäisi ostatarjousta. Eri asia on ostaa Matkahuollosta osia, mutta ainakaan lipunvälitystoimintaa ei olla ostamassa, koska sellainen perustetaan muutenkin.
 
Minä sitä ostamista veistelin ilmoille. Tämä vain avauksena ja yhtenä ajatuksena siitä, miten asemaverkosto saadaan juridisesti tasapuolisesti kaikkia toimijoita palvelevaksi. Tosiasiassa asemat voisi hyvin olla esimerkiksi kuntien / ELYjen vastuulla, jotta nuo toimisi tarkoituksen mukaisesti. Toisaalta olisi myös syytä harkita sitä, että pitäisikö asemaoperaattorit kilpailuttaa? Myönnän, omassa ajattelussani ei ole sitä punaista lankaa muuten kuin siinä, että nykymuotoisena tuolle Matkahuollolle ja etenkin sen henkilöliikennetoimintaan pitää saada muutoksia, jotka mahdollistaa kaikkien toimijoiden operoimisen yhtiön ylläpitämiltä asemilta.
 
Ei ne halpabussit maailmallakaan useinkaan lähde linja-autoasemilta. Esimerkkinä Newcastle, josta olin eilen illalla etsimässä vaihtoehtoja päästä syyskuussa Glasgow:un. Megabus antoi tälläisen huomautuksen:

Posted: Thursday, 02 May 2013
Newcastle Stop Change 29th April From Monday 29th April all megabus.com services will pick up and drop off from John Dobson Street, in the coach layby outside Newcastle City Library, opposite the Laing Art Gallery.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:14 ----------

Ja Onnibus on taas mainostellut. Kalliimmalla kampanjalla. Heidän kotisivuiltaan poimittua:

"Onnibus maksaa korvauksia Suomen suurimmalle bussiyhtiölle

Onnibus ja Koiviston Auto-konserni ovat päässeet sopimukseen korvauksesta, jonka Onnibus maksaa Koiviston Autolle Uusi Pori-lehden ilmoituksesta. “Tarkoituksemme ei ollut loukata kenenkään liikemerkkiä, vaan etsimme symbolia Suomen bussimonopoleille. Koiviston Auto-konsernilla on käytännössä monopoli Lahden, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun paikallisliikenteissä sekä määräävä markkina-asema Satakunnassa,” Möttö perustelee. Osapuolet ovat sopineet, ettei korvauksen määrää julkisteta."

Ja mainoshan löytyy sivulta 21
http://issuu.com/iisi/docs/up_?e=1012040/3116206

Ja täytyy vain kysyä, mikä tässä taas kiikastaa? Ok, KA:lla on suurin osa mainittujen kaupunkien paikallisliikenteestä. Monopoli ei ole, sillä Lahdessa liikennöi kaksi muuta yhtiötä, Jyväskylässä jopa Onnibus itse ja Kuopiossa sekä Pohjolan Liikenne että Savonlinja. Lisäksi tämän valitusvirren parasta ennen päviäys meni jo, sillä Oulun paikallisliikenne kilpailutetaan hyvinkin pian, ja perässä tulevat nuo muutkin.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:14 ----------

Ja mitenkäs OB edes veisi rahtia Tampereelta Poriin, kun on suunniteltu vain viisi minuuttia kääntöaikaa.

Tähän kysymkseen ei tunnu saavan vastausta. Olen itse esittänyt sen moneen kertaan, sekä täällä että facebookissa, mutta vaikenevat kuin muuri.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:14 ----------

Vihaajat tulevat vihaamaan:

Mitäs vihaamista tuossa on? Mitenkähän avoimin sylin ottaisivat vastaan jos Viking Line menisi TallinkSiljan terminaaliin jakamaan vapaalippujaan ja kertomaan TallinkSiljan asiakkaille kuinka hölmö hinnoittelu TS:llä on? Tai jos Ryanair menisi Finnairin lähtöselvitystiskille jakamaan vapaalippujaan ja kertomaan että Finnair on typerän kallis?
 
Ja mitenkäs OB edes veisi rahtia Tampereelta Poriin, kun on suunniteltu vain viisi minuuttia kääntöaikaa.

Tähän kysymkseen ei tunnu saavan vastausta. Olen itse esittänyt sen moneen kertaan, sekä täällä että facebookissa, mutta vaikenevat kuin muuri.

Jos ei rahtia kerran saa kuljettaa, varmaankin aikataulujen suunnittelussa ja kääntöajoissa ei silloin oteta rahtia huomioon. Jos taas voitaisiin kuljettaa, varmaankin sitä kääntöaikaa sitten pidennettäisiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:54 ----------

Toisaalta ihmettelen, että jos bussin lastaaminen ja purkaminen rahdista viidessä minuutissa ei onnistu, on Matkahuollon rahtiprosesseissakin tehostamisen varaa. Kuinka paljon siihen rahdin purkamiseen sitten menee aikaa ja miksi? Pitääkö bussikuskin se tehdä vai ja viedä paketit käsin kantaen johonkin ties minne? Toimii ehkä pienillä ja hiljaisilla asemilla, mutta ihmettelen jos Porissakin siihen käytetään kuljettajia eikä paketteja edes paketoida kuormalaatikoihin.
 
Jos ei rahtia kerran saa kuljettaa, varmaankin aikataulujen suunnittelussa ja kääntöajoissa ei silloin oteta rahtia huomioon. Jos taas voitaisiin kuljettaa, varmaankin sitä kääntöaikaa sitten pidennettäisiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:54 ----------

Toisaalta ihmettelen, että jos bussin lastaaminen ja purkaminen rahdista viidessä minuutissa ei onnistu, on Matkahuollon rahtiprosesseissakin tehostamisen varaa. Kuinka paljon siihen rahdin purkamiseen sitten menee aikaa ja miksi? Pitääkö bussikuskin se tehdä vai ja viedä paketit käsin kantaen johonkin ties minne? Toimii ehkä pienillä ja hiljaisilla asemilla, mutta ihmettelen jos Porissakin siihen käytetään kuljettajia eikä paketteja edes paketoida kuormalaatikoihin.

MH tekee kuorman kärryille jotka kuljettaja vie autoon ja lastaa kyytiin. Purkutoiminnan hoitaa kuljettaja nostamalla paketit kärrylle ja työntää ne sisälle Matkahuoltoon. Normaalikuorman purkaa 10-15 minuutissa. Lastaus vaati hieman enemmän, mikäli rahtia on sen verran että se tuottaa jotain. Koska paketit ovat erikokoisia, on ne järkevin nostaa kyytiin yksitellen, jolloin voidaan tehdä tiivis kuorma ilman tyhjiä "ilmakuoppia".
 
Mitenkähän avoimin sylin ottaisivat vastaan jos Viking Line menisi TallinkSiljan terminaaliin jakamaan vapaalippujaan ja kertomaan TallinkSiljan asiakkaille kuinka hölmö hinnoittelu TS:llä on? Tai jos Ryanair menisi Finnairin lähtöselvitystiskille jakamaan vapaalippujaan ja kertomaan että Finnair on typerän kallis?

Voi olla että pääsisivät keskustelemaan kuluttajaviranomaisten kanssa. Kuluttajansuojalaki kun kieltää aggressiivisen ja häiriköivän mainonnan ja markkinoinnin. Mutta ilmeisesti tämäkin on sallittua Onnibussille?
 
Koska paketit ovat erikokoisia, on ne järkevin nostaa kyytiin yksitellen, jolloin voidaan tehdä tiivis kuorma ilman tyhjiä "ilmakuoppia".

Mutta kuinka erikokoisia bussien rahtitilat ovat? Voidaanhan tiivis kuorma tehdä jo valmiiksi laatikkoonkin, ainakin suurimmasta osasta paketteja.
 
Ole Lasse nyt tarkkana, niin saat arvokasta oppia, melkein sadassa vuodessa ei ole opittu tekemään rahtikuormaa bussiin, oikea tapa on mättää rahtipaketit isoihin laatikoihin, niin kaikki sujuu kuin elokuvissa. Sivuseikka on tietysti, jos laatikko on kooltaan pari kuutiometriä ja painaa 300 kiloa.
 
Tuli mieleen, että tähän tempaukseen liittyy itse asiassa pieni ansa ja tarkoitus nimen omaan on kalastella juuri sen tapaista kritiikkiä kuin Tkp, Lassi ja antti esimerkiksi ovat esittäneet. Tosin tietenkin vakiintuneilta firmoilta tai LAL:ilta itseltään, eikä täältä. Jekku on siinä, että Onnibussin tempauksen voi tosiaankin katsoa törkeäksi, mutta vain sillä edellytyksellä, että Linja-autoasemat katsotaan olevan nimen omaan vaikka Vikingin tai Siljan terminaalien tapaisia vain muutaman yrityksen käytössä oleviksi yksityisiksi asemiksi, eikä kaikille avoimiksi julkisiksi asemiksi, jollaisina ihmisten suuri enemmistö niitä epäilemättä pitää.

Eli jos vastapuoli kovasti ryhtyy moittimaan Onnibussia härsikstä mainonnasta, nämä auttavatkin levittämään mahdollisesti hyvinkin tehokkaasti Onnibussille tärkeintä sanomaa, eli että linja-autoasemat ovatkin matkahuollon ulkopuolisilta suljettuja asemia. Ohimennen sanoen, suurissa kaupungeissa väärää käsitystä tukee sekin seikka, että asemilla komeilee matkakeskuslogo, jos sattuu hahmottamaan, mitä termillä matkakeskus tarkoitetaan, siis paikkaa, josta kaiken kaukoliikenteen tulisi lähteä kulkumuodosta tai yrityksestä riippumatta.

Onnibussille olisi tietenkin suureksi eduksi, jos linja-autoasemat palautettaisiin takaisin kaupungeille ja ne olisivat taas julkisia ja kaikille toimijoille avoimia lentoasemien tapaan. (Joista tietenkin voidaan antaa, tasapuolisin ehdoin, tiloja yksityisten yritysten tai vastaavien käyttöön kuten lentokentillä. Vaikkapa pakettilogistiikkaa varten.)
 
Takaisin
Ylös