Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibus ei ole rakentamassa omin hartiavoimin tuhansien kerrosneliömetrien kokoista keskusta eikä sellaista varmasti vuodessa muutenkaan rakentaisi vaikka olisi miljoonat taskussa valmiina. Onnibus haluaa varmasti olla mukana hankkeessa omalla panoksellaan liikennöitsijänä, mutta Matkakeskuksen pitää olla Matkakeskus. Jos uusille liikennöitsijöille sanotaan että "tehkää ite omat tilanne", koko Matkakeskus muuttuu oksymoroniksi (niin kuin se tavallaan jo onkin, kun rautatieasema ja linja-autoasema ovat ainakin Tampereella, Turussa ja Helsingissä eri paikoissa).

Tämä ilmeisesti tarkoittanee että yhteen väliin paljonkin mediahuomiota saanut Onnibussin Turun oma matkakeskushanke on kohdannut matkansa pään ja tullut lopullisesti haudatuksi hankkeeksi? Vai mikä kyseisen projektin nykytilanne on?
 
Miksi linja-autonkuljettajan ylipäänsä pitäisi kaiken maailman pakettien laittamiseen käyttää aikaa? Eikö tarkoitus ole palvella matkustajia, eikä matkahuoltoa? Sitten kun eräs pirkanmaalaisella firmalla tuntuu olevan tärkeämpää lastata paketteja auto täyteen sen kustannuksella, että tampereelta lähdetään myöhässä? Itse asiassa joka ikinen kerta on näin käynyt kun olen kyseisen firman "linja-autossa" matkustanut. Eikö ole vähän hassua, että linja-auton tärkein tehtävä on kuljettaa ihmiset ja heidän matkatavaransa aikataulun mukaisesti mutta rahti se vaan tuntuu edelle menevän?
 
Tämä ilmeisesti tarkoittanee että yhteen väliin paljonkin mediahuomiota saanut Onnibussin Turun oma matkakeskushanke on kohdannut matkansa pään ja tullut lopullisesti haudatuksi hankkeeksi? Vai mikä kyseisen projektin nykytilanne on?

Ei onnibussilla ole mitään omaa hanketta Turussa edes suunnitteilla. Turun kaupungin kaavoissa on huomioitu Pohjolan kaupunginosaan matkakeskus. Matkakeskuksen rakentamisajankohta lienee välillä 2020 - 2030. Matkakeskuksen on selvitetty yhdessä raitiotien ja lähijunien kanssa olevan suurinpiirtein volyymiltään samantapainen keskus kuin Helsingin Kamppi, kun puhutaan matkamääristä. En tiedä mikä oli Onnibussin motiivit kun he pönkittivät Turun matkakeskuksen aloittmista, mutta hanke on ollut olemassa kauan ja se elää tällä hetkellä lähinnä kaavoissa. Matkakeskuksesta on tehty useita hahmoitelmia, joita voi löytää netistä.
 
Ei onnibussilla ole mitään omaa hanketta Turussa edes suunnitteilla. Turun kaupungin kaavoissa on huomioitu Pohjolan kaupunginosaan matkakeskus. Matkakeskuksen rakentamisajankohta lienee välillä 2020 - 2030. Matkakeskuksen on selvitetty yhdessä raitiotien ja lähijunien kanssa olevan suurinpiirtein volyymiltään samantapainen keskus kuin Helsingin Kamppi, kun puhutaan matkamääristä. En tiedä mikä oli Onnibussin motiivit kun he pönkittivät Turun matkakeskuksen aloittmista, mutta hanke on ollut olemassa kauan ja se elää tällä hetkellä lähinnä kaavoissa. Matkakeskuksesta on tehty useita hahmoitelmia, joita voi löytää netistä.

Näinpä näyttää olleen/olevan (http://ts.fi/uutiset/kotimaa/377435/Halpabussiyhtio+etsii+rahoittajia+Turun+matkakeskukseen). Vaikka uutinen on alle vuoden vanha oli muistikuvat asiasta sen verran erilaiset, että muistin uutisoinnin viitanneen siihen että Onnibussilla olisi ollut täysin oma hanke. Kiitoksia korjauksesta.
 
En loppujen lopuksi tajua että miksi Onnibus parkuu Matkahuollon vuokraamien tms. tilojen perään. Rakentaisivat omat asemat, ei tarttee olla kuin pieni sisätila jossa lippuautomaatti ja WC sekä penkkejä. Katolla hieno valaistu Onnibus logo. Tätä ehdottelin tämän ketjun alussa. Mihin se Turun matkakeskus hanke jäi?

Oma tupa, oma lupa. Sitten saa tehdä mitä lystää kun on omat tilat.

Ja lisäksi Onnibus jopa käyttää Matkahuollon asemia lähtö/tulopaikkoina Helsinkiä lukuunottamatta kaikilla paikkakunnilla missä sellainen löytyy. Helsingissäkin Rindell käyttää Kamppia, jossa on alusta asti omannut oman nimikkolaiturin #9.
Lisäksi täytyy muistaa, että Helsingissäkin anottiin Hervannan vuoroille tulo/lähtöpaikaksi alunperinkin Kiasmaa, kaiketi jotta reitti eroaisi täälläkin päässä Paunun ja Länsilinjojen reiteistä, ja se olisi siten mahdollista saada.
Epäilen, että tässä on lähinnä taas kyse mediahuomiosta.
 
Miksi linja-autonkuljettajan ylipäänsä pitäisi kaiken maailman pakettien laittamiseen käyttää aikaa?
Rahdin kuljettamisesta taitaa tulla "takuutulo". Matkustajamäärät vaihtelevat.

Ja Onnibus sinänsä on virkistävä ilmiö. Hieman jo järkkyvät tuon keskiaikaisen sisäänpäin kääntyneen linnoituksen muurit (MH -systeemi).
 
Joukkoliikenteen uusjako

Olipas tätä ketjua kyllä hupaisaa lukea muutaman päivän tauon jälkeen. Aikamoista asennesotaa tämä koko Onnibus nostanut, niin täällä kuin maanteillä ja vähän varikoilla sekä etenkin linja-autoasemilla. Mutta positiivista on se, että alan toimintatapoja tuuletetaan nyt kunnolla, erilaisia luutuneita malleja tarkastellaan kriittisesti ja kehitetään uutta. Tämä Onnibussin tuoma vauhti keskustelupalstoille joka uutisensa kohdalla on osoittanut, että pikavuoroliikenteellä on edelleen hyvä tulevaisuus. Usean lehden palstoilla näet käydään hyvin samantyyppistä keskustelua kuin täällä. Alan uutisointi on myös tuntunut olevan kovasti nousujohteinen. Sekin plussaa.

Mutta minkäläinen uusjako oikeasti on meneillään? Tällä hetkellä ei ole vastauksia, on vain kysymyksiä. Kuten olen aiemmin todennut, Matkahuolto on rahteineen ja markkinointikanavineen hieno järjestelmä, joka vaatii vain pientä faceliftiä / turnroundia. Jako voisi hyvin tulevaisuudessa olla tämä:

Onnibus:
-Tämä yhtiö keskittyy agressiivisen markkinoinnin myötä lähes puhtaasti henkilöliikenteeseen
-Lähivuosina käytössä kaksikerrosbussit: tavaratila suhteellisen pieni
-Kirkuvan punaiset kaksikerrosbussit varustettu nahkapenkeillä ja Wlanilla.
-Konseptissa hintajousto keskeinen elementti
-Ei asemapalvelua: ei rahtia, ei liityntäkuljetuksia, ei miehitettyä lipunmyyntiä, ei välttämättä muitakaan asemapalveluja
-Konseptiin liittyy oleellisesti kotimaan matkailun tuotteet: hotellit, huvipuistot, konsertit, urheilutapahtumat jne joita myydään lisäansion toivossa
-Vuorotarjonta huomattavasti nykyistä kattavampi, mutta kuitenkin valikoitunut isompiin matkustajavirtoihin.
-Yhteistyö jonkin maanteiden varsilla näkyvän ketjun kanssa. "Kotipizza" myy matkan varrella evästä, joka tilattavissa eri tavoin Onnibussin välityksellä etukäteen.
-Ei sosiaalisen statuksen mukaisia lippuja

Pohjolan Liikenne ja VR:
-Pohjolan Liikenne eriytynyt EB / MH brändeistä täysin. Lähtöpaikat emo VR:n asemien tuntumassa
-Nimet on VR Rail ja VR Bus
-Verkkokauppa ja muutkin myyntikanavat yhtenäiset rauteteiden kanssa
-Bussit kulkee maamme kaikilla pääväylillä
-Bussit tekee liityntäkuljetuksia rautateille
-Hintajousto keskeisessä roolissa tässäkin yhtiössä
-Rahtipalvelu vähemmässä: myös tällä kaksikerrosautot pitkällä matkalla ja lähiliikenteessä kaupunkibussit.
-Sosiaalisen statuksen alennukset keskitetty linja-autoihin, junissa voimakas hintajousto ja etenkin hiljaisilla vuoroilla merkittävästi edullisempi keskihinta.
-Avecra alkaa myymään junissa oikeasti hintalaatusuhteeltaan kilpailukykyistä ruokaa

Matkahuolto / EB:
-Tämän konsortion keskeinen periaate on verkostokeskeisyys
-Tarjolla vaihdollisia bussimatkoja
-Täydet asemapalvelut: rahtia, lipunmyyntiä, kahviloita
-Mukana ELY-kilpailutettu liikenne
-Kuljettaa rahtia
-Hintajousto myös koskien vaihdollisia matkoja ja matkoja maaseudulle.
-Toimintaa uusittu kohti kotimaan matkatoimiston suuntaan.
-Sosiaalisen statuksen hinnoittelu on heikompi: lippujen keskihinta jonkin verran nykytasoa alempi.

Iso kansainvälinen, "Megabus"
-Tuo näyttävästi värikkäät kaksikerrosbussit, joissa nahkatuolit ja Wlan.
-Tarjolla automaattikahvia ja kolmioleipiä autossa lisämaksua vastaan
-Ajaa suurimpien kaupunkien väliä
-Verkkokauppa ainoa myyntikanava
-Tekee selväksi että on alan todellinen jättiläinen
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenteen uusjako

Onnibus:
-Tämä yhtiö keskittyy agressiivisen markkinoinnin myötä lähes puhtaasti henkilöliikenteeseen
-Lähivuosina käytössä kaksikerrosbussit: tavaratila suhteellisen pieni
-Kirkuvan punaiset kaksikerrosbussit varustettu nahkapenkeillä ja Wlanilla.
-Konseptissa hintajousto keskeinen elementti
-Ei asemapalvelua: ei rahtia, ei liityntäkuljetuksia, ei miehitettyä lipunmyyntiä, ei välttämättä muitakaan asemapalveluja
-Konseptiin liittyy oleellisesti kotimaan matkailun tuotteet: hotellit, huvipuistot, konsertit, urheilutapahtumat jne joita myydään lisäansion toivossa
-Vuorotarjonta huomattavasti nykyistä kattavampi, mutta kuitenkin valikoitunut isompiin matkustajavirtoihin.
-Yhteistyö jonkin maanteiden varsilla näkyvän ketjun kanssa. "Kotipizza" myy matkan varrella evästä, joka tilattavissa eri tavoin Onnibussin välityksellä etukäteen.
-Ei sosiaalisen statuksen mukaisia lippuja

Miksi menit paljastamaan Onnibussin salaisen strategian täällä?
 
Vs: Joukkoliikenteen uusjako

Miksi menit paljastamaan Onnibussin salaisen strategian täällä?

Lauri: jokainen, joka seuraa joukkoliikenteen kehitystä meillä ja etenkin muualla Euroopassa, voi hyvin havaita minkälaisia lowcostcarrier-korin yritykset tuotteineen ovat. Tätä vain ei oikein eräät alan ammattilaiset tiedostaneet, kun lakia ruvettiin säätämään ja nyt ollaan tässä oikeustaistelujen jne törmäyskurssilla. Yllätys oli se, että haastaja tulikin maan rajojen sisältä mikä lienee sukuoikeusyhtiöille hyvä: isoilla muskeleilla toimiva Stagecoach tmv olisi kyennyt pistämään pakan tätäkin pahemmin (tai paremmin) sekaisin. Minusta Onnibus on kokoaan suurempi yritys, koska se tosiaan pisti pikavuoroliikenteen ankkalammella kissatappelun pystyyn :D

Ja kun aikanaan Tampereen Hervannassa kysyit minulta, mistä tiesin ketä olet niin varmaan tämän viestin myötä voit arvella. Nimim. se joka jokin aika sitten oli auton ulkopuolella limutölkki kourassa ja matkalla Turusta Jyväskylään. :D
 
Että O-bussilla onnistuu aikataulujen muuttaminenkin ilmoitusasiana, muut kyllä joutuvat anomaan monimutkaisen prosessinjälkeen.
Mutta tämä ihmetyttää, mainostetaan kyytejä Porin Jazzfestivaaleille, 20€ suunta, maininta ajetaan tilausajona. Minun mielestäni tällaiseen tilausajoon pitää vähintään myydä edestakainen lippu ja vielä jazzlippukin. http://www.onnibus.fi/pori-jazz/ Joku voisi syyttää peräti laittomasta linja-autoliikenteestä.

Onnibus iskee Paunun vanhaan jazz-apajaan: http://www.paunu.fi/PJ13.htm Paunun päätuote tuossa on matkat + konserttilippu mutta "Mahdollisuus lunastaa myös pelkät menopaluu-bussimatkat Kirjurinluodolle."

Myös paikallisella operaattorilla on jazz-tarjontaa, ilman lippukytkyjä tai meno-paluu sidosta: http://www.satakunnanliikenne.fi/ajankohtaista/16724-ylimaeaeraeiset-pori-jazz-vuorot-2013
 
Onnibus iskee Paunun vanhaan jazz-apajaan: http://www.paunu.fi/PJ13.htm Paunun päätuote tuossa on matkat + konserttilippu mutta "Mahdollisuus lunastaa myös pelkät menopaluu-bussimatkat Kirjurinluodolle."

Miten tuo OB:n jazz-lisävuoro muka kilpailee Paunun kanssa? OB:n lisävuoro lähtee Helsingistä ja ajaa suoraan Poriin käymättä Tampereella. Paunun jazz-bussi taas ajaa Tampereelta Poriin, mä en ainakaan näe että OB tuossa iskisi Paunun apajille?
 
Miten tuo OB:n jazz-lisävuoro muka kilpailee Paunun kanssa? OB:n lisävuoro lähtee Helsingistä ja ajaa suoraan Poriin käymättä Tampereella. Paunun jazz-bussi taas ajaa Tampereelta Poriin, mä en ainakaan näe että OB tuossa iskisi Paunun apajille?

Näinhän se tosiaan on kuten Aki sanoo. Mieleni meni asiaa koskevaan häiriöön kun Onnibus oli laittanut samalle sivulle Pori-Tampere aikataulunsa. Asian ytimessä nyt kuitenkin se, ettei lisäliikenne jazziin ja varmaan moneen muuhunkin tapahtumaan ole Onnibusin keksintöä.
 
Asian ytimessä nyt kuitenkin se, ettei lisäliikenne jazziin ja varmaan moneen muuhunkin tapahtumaan ole Onnibusin keksintöä.

Ei varmasti ole onnibussin keksintöä, mutta ei kai tuollaiset eri festaritapahtumien tilausajot ole kenenkään yksinoikeus? Eri asia on kai se, jos tapahtumajärjestäjä haluaa ostaa liikenteen suoraan joltain liikennöitsijältä.
 
Onnibus nostaa näemmä jokaisen tekemänsä asian myötä tunteita pintaan puolesta ja vastaan. Koska viimeksi on yksikään älähtänyt esimerkiksi Ruisrockin bussijärjestelyistä nettipalstoilla ? :D Siinäkin on Onnibus mukana kun Rindell on jatkanut linjan Raisiosta Ruissalon sillalle tapahtuman ajaksi. Puhumattakaan monet muut toimijat jotka ovat osa festivaalin liikennejärjestelyjä olleet jo pitkään.
 
Takaisin
Ylös