Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Olettekos ottaneet selvää, onko johonkuhun tilapäisliikenteeseen ao. yrityksellä olemassa liikennelupa. Mitä tulee Pohjolan Liikenteen Finnair-ajoon, siihen on olemassa liikennelupa rajoituksella vain lentoaseman matkustajien kuljetukseen. Olen nimittäin nähnyt kopion tästä paperista.
 
Tämä PL:n liikennelupakopiohavainto tapahtui jotain 20 vuotta sitten, todennäköistä on, että tämä lupa on muuttunut nykysysteemiin sopivaksi.
 
Tuskin Onnibus tällä Helsingin jazz-liikenteellä kovin paljon Satakunnan Liikenteen bisnestä syö. Kysyntäähän tuona viikonloppuna on valtavasti, eikä 3-5 auton kolonna aikataulunmukaisessa Helsingin liikenteessä ole mitenkään tavaton näky jazzin pääviikonloppuna. Riippuu tietysti pitkälti siitäkin vetääkö Kirjurissa Sting, Santana, Elton John vai MA Numminen... :lol: Aikataulullisestihan tuo 23:30 lähtö on katsottu fiksusti Satakunnan Liikenteen 22:00 ja 01:00 lähtöjen väliin.
 
Tämä PL:n liikennelupakopiohavainto tapahtui jotain 20 vuotta sitten, todennäköistä on, että tämä lupa on muuttunut nykysysteemiin sopivaksi.

Jo 2001 LVM on antanut ennakkotulkinnan, ettei Finnair-bussi tarvitse silloin lainsäädännön mukaista liikennelupaa lainkaan, koska se on tilausajoa. Siitä on ollut juttua Finnair-bussin liikennelupia käsittelevässä ketjussa. Vastaavalla tavalla myös tämä Jazz-liikenne on tulkittavissa tilausajoksi.
 
Aikaisemmin, kun vielä liikenneministeriön linjoista pidettiin aikataulukokouksia, oli käsittelyssä kaikenlaisia erikoistapahtumiin liittyviä liikennelupia. Oli tanssivuoroja ( ei edellytetty matkustajalta tanssilipun ostoa ), bingovuoroja, ravikyytejä, esimerkkinä Teivon raviradan linja, missä ensimmäinen paluulähtö oli määritelty tapahtuvaksi 8. ravilähdön jälkeen. Liikennöitsijä Mantelalla oli Kortesjärvellä linja, jota ajettiin nahoitusaikana. Tuomisella Säkylässä vuoroja, joita ajettiin käyntiaikana, keksiikö joku milloin sitten ajettiin?
Voi näköjään perustaa millä tahansa perusteella linjan, kun vaan keksii jonkun tapahtuman. Hesarin minne mennä -palstalla löytyi tänään Unique Lapland Helsinki-talvimaailma, missä olisi jopa joulupukki tavattavissa kello 10 - 14. Johan siinä on peruste ajaa vaikka Porista tai Tampereelta Helsinkiin kyyti sopivan halvalla hinnalla ja aikataululla kilpailijan nokissa.
Tästä Finnair-luvan puutteen, samoin kuin jazz-kyytien luvattomuuden hyväksymisestä voisi joku kilpailija alkaa käräjöimään, eikä lopputulos välttämättä olisi ennalta arvattavissa. Onhan kyseessä aika selvästi tavallisen linjaliikenteen oloinen toiminta.
 
Eilisessä vuodatuksessani Mantelan nahoitusaikavuoro liittyi minkkitarhabisnekseen. Tuomisen liikenneluvassa mainittu ajokausi "käyntiaikana" liittyi siihen, että Säkylän juurikassokeritehdas oli käynnissä pari kuukautta vuodessa. Olipa Holmströmillä liikennelupa kolme viikottaista tilausajovuoroa aikataulutettuna Loviisasta Kehä III:n kautta Tammiharjun sairaalaan. Uimaniemellä oli työläislinja "työpäivinä savotta-aikana". Hollannilla vuoro "ti, to ja meijeritilipäivinä". Olenpa nähnyt liiennelupa-anomuksen kouluvuorosta, missä oli maininta "vuoro ajetaan, jos Rovaniemen maalaiskunta antaa oppilaat" Tarkoitti sitä, että kaikkeen säännölliseen ajoon piti olla liikennelupa. Eli tilausajon perusperiaate oli, että ajo oli satunnaista ja että samat asiakkaat jotka vietiin, myös tuotiin takaisin. Tietysti onnistui myös yksittäisen ryhmän vienti vaikka laivarantaan, mutta siihen piti asiakkaat tulla tilaajan puolelta.
Oma lukunsa oli vielä reviirit, mistä sai ajaa tilausajoa, välillä oli sidottu kotikuntaan tai kotilääniin tai niihin kuntiin, mihin oli vakiovuoroja ja tilausbussien automäärä riippui linjoilla olevista autoista.
Ennen oli liikenneluvat jaettu tiukasti kaupunkien sisäisiin eli ns. maistraatin lupiin ja muihin eli ns. liikenneministeriön lupiin. Ministeriön lupia käsiteltiin eri alueitten aikataulukokouksissa, joiden luvista tehtiin aikataulupöytäkirjat. Pääsääntöisesti kaikki muutokset, sekä uudet luvat piti käsitellä näissä kokouksissa. Tämän käytännön etuna oli aikataulujen jatkuvuus ja muutoksista piti kuunnella mitä kanssayrittäjillä ja eri viranomaisilla oli sanottavaa. Joskus ministeriö pakkonaitti eri firmat, esimerkkinä 12:30 Helsingistä Kuopioon, missä lupa annettiin Savonlinjalle ja Kuopion Liikenteelle, vaikka kumpikin olisi halunnut sen yksin itselleen. Vastaavasta on kyse vaikka 9:15 Helsinki - Kotka. Kello 1:30 Helsinki - Rovaniemi -vuoroa piti aikoinaan oikein rakentaa. 1:30 -lähtö Jyväskylään oli helppo, kun samassa aikahaarukassa ei ollut entisiä, Jyväskylä - Oulu meni samoihin aikoihin entisen Postin pikan kanssa ja Oulu - Kemi oli taas entinen Alamäen vakio. Kemistä Rovaniemelle taisi mennä Postin vakio.
Mitä tulee eiliseen joulupukkivuorohöpinään, on siinä sen verran katetta, että kun lukee, mitä tässä muut ovat esittäneet, niin voisi tulkita, että kun keksii jonkun perusteen, niin turha vaivata elykeskuksia, kun vaan ilmoittaa tilausajosta, ei tarvitse välittää loukkaako tämä liikenne entistä liikennettä jne. Ainahan isommissa kaupungeissa on joku tapahtuma, taidenäyttely ym.
Tiedänhän minä, että systeemit ovat muuttumassa ja muuttuneetkin, mutta ihmetten, miksi kaikki ei voi kunnioittaa siirtymäkausia ja odottaa yhtä vuotta, niin uusi liikenne ei aiheuttaisi närää ja oikeusjuttuja.
 
Viimeksi muokattu:
No jos nyt katsoo minkä tahansa paikallislehden luokiteltuja ilmoituksia, niin läjäpäinhän siellä on nimenomaan seuramatkoja ympäri Suomea ja jopa sen rajojen ulkopuolelle.
 
Perjantai 5.7.

Helsinki-Tampere 9:45 lähtenyt Atro Vuolle (XEY-446) napsahti laturihihnat poikki ja matka päättyi Tiiriön ABC:lle. Mattilan Liikenteen auto (UVI-959) noukki matkustajat kyytiin ja jatkoi Linnainmaalle.
Tampere-Helsinki 12:30 vuoro korvattiin autolla VYO-939.
 
Onpahan tuo Onnibus-toimijoiden hanke aika rankkaa yksityisyrittäjien palkatonta vapaaehtoistyötä linja-autoliikenteen kehittämiseksi:
http://www.aamulehti.fi/Talous/1194...syi+voitollisena+yrittajien+ilmaistyolla.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013070517230483_uu.shtml

Mikä tahansa startup vaatii vähintään yhtä näistä kolmesta: omaa palkatonta työtä, muiden sijoittajien rahaa tai lainaa. Yleensä kaikkia kolmea yhtä aikaa. Minusta saavutus ei ole ollenkaan huono. Yrityksen perustaminen on aina rankkaa, mutta jos firma kuitenkin pyörii tulorahoituksella nyt käynnistysvaiheessa, aiheuttaa se huomattavasti vähemmän harmaita hiuksia. Kuitenkin todellinen laajeneminen alkaa vasta 2014.
 
Eikös toinen näistä Onnibus- yrittäjistä ollut kyseisellä tilikaudella vielä Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän palveluksessa liikennejärjestelmiä suunittelemassa 4/5 sopimuksella, eli neljä päivää viikossa kuntayhtymällä ? Eli voitanee puhua taaskerran ja varsinkin Aamulehden kyseessä ollessa normaalin harhaanjohtavaksi otsikoinniksi, eli juuri tuosta OB-työstä palkkaa ei tullut, mutta toimeentulo oli turvattu, varmasti todella viisaasti uuden konseptin kyseessä ollessa , muuta kautta. Nykyiselläänhän tilanne käsittääkseni on toinen, eli ns. sivutoimia ei ole, vaan ansio on saatava omasta yrityksestä.
 
Eikös toinen näistä Onnibus- yrittäjistä ollut kyseisellä tilikaudella vielä Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän palveluksessa liikennejärjestelmiä suunittelemassa 4/5 sopimuksella, eli neljä päivää viikossa kuntayhtymällä ? Eli voitanee puhua taaskerran ja varsinkin Aamulehden kyseessä ollessa normaalin harhaanjohtavaksi otsikoinniksi, eli juuri tuosta OB-työstä palkkaa ei tullut, mutta toimeentulo oli turvattu, varmasti todella viisaasti uuden konseptin kyseessä ollessa , muuta kautta. Nykyiselläänhän tilanne käsittääkseni on toinen, eli ns. sivutoimia ei ole, vaan ansio on saatava omasta yrityksestä.

Juuri näin. Minä olin kuntayhtymässä osa-aikatöissä, Rantalan Petteri Tampereen kaupungilla niinikään osa-aikaisesti. Pekka pyöritti Teiskon liikennettä ja Pertti Kiteellä Möttö Ky:n perinteistä pienimuotoista liikennöintiä. Onnibus alkoi siis pienimuotoisena harrastuksena, josta ei ole vieläkään palkkaa saanut, mutta hauskaa se on ollut.

Samaan aikaan on laitettu hirmuisia summia rahaa IT-kehitykseen (taustajärjestelmät hinnoitteluun, kapasiteetin hallintaan ja franchise-clearingiin, verkkokauppaan, mobiilimaksamiseen, kuljettaja-ipad-aplikaatioon...), mainontaan, työvaatteisiin.

Kaikki kuljettajat ovat tähän saakka olleet liikennöintiyritysten (kuten Möttö Ky tai Mikko Rindell Oy) palveluksessa ja palkkansa saaneet. Elokuussa tämä muuttuu siltä osin, että Onnibus Oy palkkaa kuljettajat omaan liikennetuotantoonsa. Eilen soittelin AKT:n Tampereen osastoon ja pyysin heitä meidän perehdytyspäivään pitämään infoa järjestäytymisestä ja pääluottamusmiehen valinnasta. Adamssonin Vili, joka on sattumoisin itse Paunun pääluottamusmies, lupasi tulla paikalle.
 
Onnibus iskee Paunun vanhaan jazz-apajaan: http://www.paunu.fi/PJ13.htm Paunun päätuote tuossa on matkat + konserttilippu mutta "Mahdollisuus lunastaa myös pelkät menopaluu-bussimatkat Kirjurinluodolle."

Eikös Paunu nyt mene Onnibussin reviireille? Ymmärtääkseni Masihan ei ole suostunut Porin linjalle, koska se oli Satakunnan paronien "reviirillä"? Niin miksi nyt sitten? Eikös tuo aiheuta "vakavaa haittaa" Onnibussille kun ajavat "tilausajoa" Jazzien aikaan Poriin? Eikö samalla systeemillä Onnibus voisi ajaa "tilausajoa" Tampere Las-Valkeakoski-Hämeenlinna-Helsinki Paunulaisen perässä? Vaikkapa nyt niin, että ajettaisiin "Tilausajona" Satamiin ja myytäisiin laivalippu päälle mutta myös mahdollisuus ostaa "pelkkä bussilippu"? Samalla systeemillähän toimii tuo Paunun Jazzien "tilausajo".. :redface:

Satakunnan paronit näköjään ajaa Jazzien aikaan "pikavuoron" Pori-Tampere. Miten on mahdollista, että he vastusvat kaikkea mahdollista, mutta sitten yht äkkiä kun onkin Jazzit ajavat oman "Jazz Expressin"? Eikös tuon nyt pitäisi lähteä jostain Meriporista ja linja-autoasemalla ei tietenkään saisi käydä? Tuohan on pikavuoro, eli mennään Onnibussin reviirille ja aiheutetaan "vakavaa haittaa" kun tuo lähteekin sopivasti illalla myöhempään kun Onnibus, jolloin matkustajat menevätkin siihen.. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös