Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Pari kolme vuotta sitten menin pikavuorolla Kärkölän Järvelästä Forssaan. Matkahuollon sivuilta etsin vuoron Yhdysliikenne Oy. Paikalle kaarsi EB bussi kyljessä luki Pekolan Liikenne. Sain kuitin, jossa myös luki Pekolan Liikenne Oy. Liikenneluvan omistaa Yhdysliikenne Oy ja liikenteen ajaa toinen yhtiö. TÄMÄ se vasta luvatonta liikennettä on.
Se, että yhtiöt kuuluu samaan konserniin tai samoille omistajille, ei oikeuta liikenneluvattomaan toimintaan.

en ole nähnyt ao. liikennelupaa. Lukeeko siinä, että vuoroja ei ajeta yhteistyössä Pekolan ja Yhdysliikenteen välillä ovathan samaa konsernia. Entä sitten KA-yhtiöt?

Toisaalta liikenneluvathan eivät estä alihankintaa. Vuoron ajamista vuokratulla kalustolla.

Onnibus taas yllä kehittää luvattoman reittivuoron ja naamioi sen tilausajoksi. Eikö olisi mukavaa, jos kaikki linja-autoliikenne muuttuisi "tilausajoiksi".
 
Viha on turhan voimakas sana tunteisiini Onnibussia kohtaan. Ennemminkin ihmettely ja välillä sääli ao. firman toimintatapoja kohtaan. Jos jatkuvasti ollaan laillisuuden rajamailla ja kokoajan itketään, kun milloin viranomaiset, milloin kanssayrittäjät tai Matkahuolto sortaa, jopa uhataan häkin heilumisella MH:n hallitusta, niin onko ihme, että joku voi olla eri mieltäkin Onnibussin uhoamista kohtaan.
Mitä tulee siihen, että yhdysliikenteen vuorolla on Pekolan auto, on aivan normaalia alihankinta- tai yhteistoimintaa. Yhtä lailla GoldLinen vuorolla voi olla Jyväskylän Liikenne tai Linja-Karjalan vuorolla Savonlinja. Tai jopa Helsingin Bussiliikenteen vuorolla olevan auton papereissa voi lukea Helb-Fleet. Viimeisessä esimerkissä kuskit vielä myyvät HSL:n lippuja. Jopa Onnibus-vuoroilla löytyy esimerkkinä lupa on Mikko Rindellillä ja auton haltija Mennään Bussilla.
 
Odotin jotain romua ja paria kanaa jaloissa.

Sekin olisi varmasti löytynyt viimeistään sieltä meksikolaisen slummin bussiasemalta. Meitä on moneen bussiin, mitäpä turhaan kieltämään huonoja asioita jos vain hinta on kohdallaan.

Hienompi vapaan joukkoliikenteen seuraus on muuten se, että itsenäiset suorilla lipputuloilla itsensä elättävät pikkubussiyrittäjät yrittävät ajaa mahdollisimman kaukana toisistaan, koska peräkkäinajossa vain ensimmäinen tienaa. Tämä toki pätee lähinnä siellä, missä ylipäätään kannattaa ajaa joukkoliikennettä.
 
Minusta Onnibus on parasta, mitä suomalaisessa bussiliikenteessä on tapahtunut sitten suurten kaupunkien paikallisliikenteen kilpailuttamisen. Voi olla, että ilman Onnibusia päättäjät olisivat jopa taipuneet siirtymäajan jatkamiseen tai muihin kilpailun avaamisen vesittäviin toimiin. Itsekään en ole matkustanut Onnibusilla, mutta Onnibusin ansiota olevilla VR:n ja Pohjolan Liikenteen tarjouslipuilla kyllä.

Minusta on kuitenkin ikävää, että Onnibus on ottanut saman likaisen pelin asenteen, mikä joillakin perinteisillä bussifirmoilla on, ja jatkaa siltä osin alan vinoutunutta toimintakulttuuria. Kun toimintamalli on muita parempi, riittäisi se yksinään muiden pieksemiseen.
 
Työvoima on Suomessa poskettoman kallista. Mutta jos palkkakulut ovat 40 %, niin eivät ne sivukulut ole silloin 20 % vaan noin 0,3 x 40 % eli 12 %. Tietysti se, että henkilöstökuluihin menee 52 % on jo huikaisevan paljon.

Laskitko kalustoon kuuluvaksi investoinnin vai myös huollot ym? Vähän kuin kalustopäivä, vai? Paljonko menee sitten kilsoihin eli polttoaineet ym?

Heitin numerot ihan hatusta. Täältä löytyy hyvä blogi aiheesta http://taksissa.vuodatus.net/lue/2008/07/mista-taksa-muodostuu
 
Esimerkki Onnibussin ammattimaisesta toiminnasta. Päivällä Kampissa jakoauto oli purkamassa kuormaansa hänelle määrätyssä laiturissa 9. Onnibus saapuu Turusta ja kuljettaja hätyyttää jakoautokuskia pois "hänen" paikaltaan. Jakoautokuski varmistaa, että kyseisestä laiturista ei ole lähtöä seuraavan 30 minuutin aikana, joten hän kerkeää hoitaa työnsä ketään häiritsemättä. Tästä suivaantuneena Onnin kuski päättää parkkeerata auton poikittain jakoauton eteen ja samalla tukii pari muuta laituria. Onnin kuskia kuulutetaan ympäri Kamppia, jotta auto saataisiin siirrettyä pois muiden edestä. Paikalle tilatut Poliisit pitivät pitkän puhuttelun kun kuski viimein suvaitsi kömpiä ulos piilostaan ja toivottavasti kirjoittivat kunnon sakot. Käsittämättöminä Euroopan omistajina tuntuvat nuo punapaidat itseään pitävän. Vaihtoehtona olisi ollut ajaa bussi parkiin tauon ajaksi ihan siihen tarkoitukseen varatuille paikoille. Parkkipaikkoja on kesällä vapaana ihan riittävästi.
WP_000105.jpg
 
Onnibussihan seisoo siinä 9 laiturissa vähintään jo yli tuntia ennen lähtöä varmaassa paikkaa vaikka tosiaan siellä terminaalissa on taukoparkki myös. Onkohan tämäkin jokin käsikirjoitettu ilmaista julkisuutta temppu ja nyt jo jakelukuskitkin sortavat pikku onnia :lol: Huomenna vuorossa iso ruikutus tiedote miten MH sortaa heitä antamalla jonkun muun käyttää heidän omaa rakasta pikku laituria.

Ihan ne normi pelissäännöt tuntuu nyt olevan niin hukassa että kovin suurta luottamusta ei Rindelin kuljettajat (yleistän ihan tarkotuksella koska enhän voi tietää kuka kuljettaja on kyseessä) nyt nauti varsinkin kun ajattelee että bussia ajaa henkilö joka ei kykene normaaliin yhteistoimintaan muun maailman kanssa.

Että, pakkohan tässä on nyt vähän ihmetellä millä perusteilla pääsee ajamaan pikavuoroautoa Onnille? Hyvä juttu tässä on se ettei tämä ole kilahtanut motarilla ja ajanut jotakuta päin kun on kehdannut hänet ohittaa tms. vaan vasta perillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta tuo valokuvassa esiintyvä bussi ei kuvan perusteella vaikuta mitenkään erityisen rähjäiseltä, mutta vaikka vaikuttaisikin, niin eivät se rähjäisyys ja ikä ole ongelma.

Mitähän ajattelivat ne matkustajat, jotka tänään matkustivat tuolla bussilla Onnibus-vuoroa Raumasta Helsinkiin, kun bussi hajosi kesken matkan ja korjaaminen vei yli tunnin? Tallinnan laivalle menossa olleet matkustajat myöhästyivät laivalta. Tuskin matkustajista juuri kukaan kuitenkaan lippua ostaessaan tiesi, että bussina on vanha huonokuntoinen kehäraakki, jonka hajoamistodennäköisyys on suurempi kuin "normaalien" bussien.
 
Mitähän ajattelivat ne matkustajat, jotka tänään matkustivat tuolla bussilla Onnibus-vuoroa Raumasta Helsinkiin, kun bussi hajosi kesken matkan ja korjaaminen vei yli tunnin?
On ollut tapana sanoa "tälläisellä hinnalla saa tälläistä palvelua" ;)
 
Pitäisi olla kokonaan etukäteen tilattu suljettu matka. Maksana yhdistys tai ryhmä. Nyt näin ei ole -> Rike

Onko tämä ihan sinun omaa ajatteluasi, vai mihin tuo määrittelysi perustuu? Jos asia on kuten väität, niin mieleen tulee satoja lähtöjä viikottain, jotka ovat volyymiltään aika lailla pahempi rike kuin Onnin yksi kampanjaluonteinen vuoropari. Mutta ne eivät tosin ole Onnibus-lähtöjä. Huvittaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 1:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:43 ----------

Mitähän ajattelivat ne matkustajat, jotka tänään matkustivat tuolla bussilla Onnibus-vuoroa Raumasta Helsinkiin, kun bussi hajosi kesken matkan ja korjaaminen vei yli tunnin?

Ajattelivat varmaan, että olisi kannattanut maksaa matkasta vähän enemmän. Että ei ikinä enää Onnibusilla. Sinänsä tuo insidentti tuli kuin tilauksesta näitä meidän keskusteluja ajaellen, eikö vaan? ;)

Tuossa takavuosina Finnairin kaukoliikennelaivasto koostui lentokoneista, jotka olivat parikymmentä vuotta vanhoja ja jota konetyyppiä ei enää juuri kukaan muu käyttänyt lentoliikenteessä. Mädärit hajoilivat aivan jatkuvasti, eikä korjaaminen varsinkaan kotipesän ulkopuolella yleensä onnistunut, kun ei varaosia ollut ym. Jos tuon tiesi ja jos piti olla perillä tiettyyn aikaan, valitsi jonkun muun lentoyhtiön. Jos ei tiennyt tai jos perillepääsyllä ei ollut niin väliä, niin sitten saattoi lentää Finnairilla ja manata sitten, että ei ikinä enää sinivalkoisilla siivillä. Ja Finnair ei edes ollut yleisesti ottaen se halvin vaihtoehto.
 
Sinänsä tuo insidentti tuli kuin tilauksesta näitä meidän keskusteluja ajaellen, eikö vaan?

Näinpä, mutta en usko, että sattumalta. Nähtyäni ja kuultuani sen bussin minulle ainakin tuli välittömästi mielikuva, että tuo bussi jättää tielle aika usein.
 
Takaisin
Ylös