Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Mikä sen TESsin pääasiallinen vika on, jos valtaosa työnantajista ei voi sitä noudattaa?

Läheskään kaikki viat ei ole TES:n, mutta tässä itse tunnistamiani syitä linja-autoalan TES-rikkomuksiin:
  1. Kuljettajia saa töihin TES:stä poikkeavin ehdoin ja varsinkin tilausajomarkkinoilla yleinen hintataso on niin alhainen, ettei TES:ä tarkasti noudattamalla saa siellä kilpailukykyisiä hintoja (jotkut yritykset voivat tosin saada keikkoja kaupaksi kalliimmalla esim. laatunsa tai vakiintuneen asiakaskuntansa ansiosta)
  2. Edelliseen liittyen: TES:n noudattamista ei valvota kattavasti, joten yritykset voivat hakea kilpailuetua jättämällä noudattamatta osia TES:stä, jos ne pitävät rekrytoinneissaan huolen, että palkattavat työntekijät eivät ala riitauttaa asiaa
  3. Valtaosa linja-autoyrittäjistä on kuljettajataustaisia pienyrittäjiä, joille sopimustekstien tulkinta voi olla vaikeaa
  4. Edelliseen liittyen: pitkän työehtosopimuksen toimeenpanossa voi sattua inhimillisiä virheitä kokeneillekin toimijoille (jotka kyllä yleensä korjataan, kun ne huomataan). Isoissa yrityksissä työntekijöitä on jo niin paljon, että siellä väkisinkin tulee pienempiä huolimattomuusvirheitä, vaikka tarkoituksena olisi noudattaa TES:iä
  5. Työehtosopimus ei ole kaikilta osin yksiselitteinen. Esim. linjaliikenteessä osa-aikaisten kuljettajien määrästä sanotaan: "osa-aikaisten työntekijöiden määrä voi olla yrityksessä keskimäärin enintään kaksi työntekijää toimipistettä kohti, elleivät erityiset liikenteelliset, aikataululliset tai tuotannolliset syyt muuta edellytä" eikä näitä erityisiä syitä ole määritelty tuon tarkemmin
  6. Työntekijät ja työnantaja voivat joskus sopia paikallisesti TES:stä poikkeavista käytännöistä (vaikka yleissitova TES ei sellaista sallisi). Tätä tapahtuu suurissakin bussifirmoissa ja osa sovituista asioista on hyvin ymmärrettävissä molempien osapuolien edun mukaisiksi
 
Viimeksi muokattu:
Onkos muilla ollut havaintoja siitä mitä zeizein rauman linjalle nykysin kuuluu? Ennen siinä tuntu olevan matkustajia, mutta nyt olen sen muutaman kerran nähny vain tyhjänä. Kannattikohan onni tuota kuitenkin paremmin?
 
Onkos muilla ollut havaintoja siitä mitä zeizein rauman linjalle nykysin kuuluu? Ennen siinä tuntu olevan matkustajia, mutta nyt olen sen muutaman kerran nähny vain tyhjänä. Kannattikohan onni tuota kuitenkin paremmin?

Tyhjältä on näyttänyt kun muutamana iltana työn ohessa olen sitä katsellut Espoossa Ikean pysäkillä.
 
Jospa bussit ovat kohta taas täynnä, kun zeizeillä on uusi ja upea myyntikanava: http://zeizei.fi/

No kyllä on todella upea. :) No yllättävän kauan siinä meninkin kun tuollainen saatiin aikaiseksi. Tuossa vaan ei ole mitään tietoa mistä matkalippu pitää ostaa, saati sitten millaiset maksuvälineet autossa käyvät. Vanhasta Onnista näytti Eaglen kyljessä muistuttavan kyltti "<HELSINKI".
 
http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu...sa+kymmenkunta+matkusti+seisomapaikoilla.html

Olen kuvitellut että tilausajossa pitää jokaiselle matkustajalle olla oma paikka? 30% ylitys koskee vain linjaliikennettä, jota ko. Elina-express ei ole "Vuorot liikennöidään tilausajona", Mutta ilmeisesti tämäkään määräys ei koske Onnibussia?

Linjaliikenteessä tuo 30% prosentin ylitys sallittaan, mutta Tilausajossa jokaiselle matkustajalle täytyy löytyä istumapaikka, ja tuo ElinaExpress nimenomaan liikennöidään Tilausajona. Linjaliikenteessä voidaan tilapäisesti ottaa seisomalastia.

Kyllä kaikkien määräysten pitäisi koskea Onnibussia siinä missä muitakin linja-autoliikennöitsijöitä. Jos Onnibusilla kulkee autot niin täysinä, niin kannattaisi laittaa vuorolle isompipaikkainen auto.. Kyllä uskon, että linjaa liikennöivältä ML-Chartelilta löytyy 60 paikkaisia autoja, joita ainakin sesonkiaikoina voisi linjalla käyttää..
 
Minä en ainakaan näe syytä edellyttää liikennöitsijältä isompia vaunuja. Jos ihmiset suostuvat kyytiin seisten, mikäpäs siinä.

Kilpaileva lafka voi nähdä kroonisesti seisomapaikoille menevässä vuorossa bisnesraon, jonka tilkkiminen on ihan hyvä peruste hankkia isompia vaunuja vaikkei kukaan siihen pakottaisi.

Vähän aiheen vierestä, mutta kaupunkiliikenteessä näkisin mielelläni myös 90-prosenttisesti seisomapaikkoihin perustuvaa kalustoa. Tungoslinjoilla sujuva kulku pitkin leveitä käytäviä on paljon arvokkaampi asia matkustajalle kuin harvalle riittävät istumapaikat.
 
Minä en ainakaan näe syytä edellyttää liikennöitsijältä isompia vaunuja. Jos ihmiset suostuvat kyytiin seisten, mikäpäs siinä.

Kilpaileva lafka voi nähdä kroonisesti seisomapaikoille menevässä vuorossa bisnesraon, jonka tilkkiminen on ihan hyvä peruste hankkia isompia vaunuja vaikkei kukaan siihen pakottaisi.

Tilausliikenteessä, jota ao. linja väittää olevansa, on kaikille oltava istumapaikka. Kun paikat loppuvat on otettava isompaa kalustoa tai lisäauto reitille, muuten rikotaan lakia. Tämän lain pitäisi koskea kaikkia liikennöitsijöitä, riippumattamatta mahdollisista Onnibus-kytkennöistä.
 
Takaisin
Ylös