Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ihmetyttää miten Jyväskylän Liikenne pystyykin liikennöimään Jyväskylässä jatkossa hinnalla, josta he valittivat markkinatuomioistuimeen sillä perusteella ettei kyseisellä hinnalla olisi mahdollista hoitaa liikennettä kannattavasti. ;)
 
Ihmetyttää miten Jyväskylän Liikenne pystyykin liikennöimään Jyväskylässä jatkossa hinnalla, josta he valittivat markkinatuomioistuimeen sillä perusteella ettei kyseisellä hinnalla olisi mahdollista hoitaa liikennettä kannattavasti. ;)
Huomaa että Koiviston Auto vieläpä osti nuo häviämänsä liiketoiminnat. Siten osa katteesta menee tuohon ostohintaan. Toisaalta tämä kertoo, ettei OB:lla ollutkaan rahkeita laajamittaiseen toimintaan.
 
Haiskahtaa siltä, että Onni ei saanut rahoitusta kuntoon ja asia on helppo nyt perustella kaukoliikenteeseen keskittymällä.

En oikein usko tuohon. Jos Onnibus olisi kaatumassa, niin eihän Koiviston auton olisi tarvinnut kuin odottaa puoli vuotta. Sen jälkeen Jyväskylällä ei olisi ollut muuta mahdollisuutta, kuin maksaa Koiviston autolle mitä se pyytää. Mielestäni ei ole oikein uskottavaa, että Koiviston auto olisi nyt halunnut pelastaa Onnibussin pahasta pulasta.

Sen sijaan Onnibussille varmaan kelpaa lisäraha, kun toimintaa pitäisi laajentaa, mutta kokemukset ulkopuolisten kumppanien käytöstä eivät taida olla olleet kovin rohkaisevia. Uusien linjojen avaamiseen omissa nimissä tarvittaisiin taas rahaa.

Koiviston auton taas kannattaa ajaa Jyväskylässä vaikka tappiolla, jos se sillä varmistaa, että ikävät kilpakumppanit häviävät. Sitten seuraavalla kilpailutuskierroksella voikin laittaa aika reilusti väliä. Keskisuurten kaupunkien liikenne ei ole juuri innostanut uusia toimijoita lähtemään mukaan, Onnibussi on ollut oikeastaan ainoa poikkeus.

Eli minun silmiin win-win -tilanne. Ja korvapuustin saa Jyväskylän kaupunki uuden sopimuskauden alkaessa.
 
Suurimpia voittajia ovat Helke ja Möttö tässä joka tapauksessa. Onko KA parempi paikallisliikenteen hoitaja kuin Onnibus, sitä on mahdoton sanoa kun nyt ei mitään vertailua saada asialle. Sikäli tämä on vähän ihme pelleilyä kun ensin henkseleitä paukutellaan voitosta ja sitten myydään homma kilpailijoille ennen kuin homma edes käynnistyy. Olisi nyt edes vienyt homman loppuun, kokeillut vaikka vuoden ja sitten vasta mahdollisesti myynyt. Siis Jyväskylän paikallisliikenteessä.
 
Vs: Koiviston Auto -konsernin paikallisliikenteet

Ihmetyttää tämä Onnibussin pelleily. Olikohan suunniteltu juttu, että ensin ehdoin tahdoin pitää voittaa jotain ja sitten se heti myydään pois?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onnibus on aina kehunut kuinka se noudattaa kaikkia lakeja ja sopimuksia http://snk.to/f-ctn8bjic

Tuon Avi:n kertomuksen mukaan Onnibus Oy on siis maksanut ulkomaalaisille työntekijöille työehtosopimuksen vastaista pienempää palkkaa. Tämä nyt tietenkin vahvistaa huhut siitä mitä on puhuttu. Eihän siitä ole kauaa kun Rindellillä oli myös palkkojen kanssa ongelmia. Jos yhtiö asettaa matkalippujen hinnat alhaiseksi niin katetta ei missään nimessä kuulu repiä työntekijöiden selkänahasta vaan johtajien tai sitten korottaa hintojaan.
 
Onnibus on toiminut vain sir Brian Souterin / Stagecoachin tienraivaajana.

Kabus lopetti. Alkaakohan Koivisto-konsernilla näkymään Alexander Dennis -kalustoa.
 
Onnibus on toiminut vain sir Brian Souterin / Stagecoachin tienraivaajana.

Jos huhu Stagecoachista todella pitää paikkansa niin Suomeen tulee melkoinen peluri alalle.

Verrataanpa Stagecoach Groupia VR Groupiin tuoreimpien Wikipediatietojen perusteella:

Liikevaihto: Stagecoach 3,4 miljardia euroa / VR 1,4 miljardia euroa
Henkilökuntaa: Stagecoach 35 600 / VR 10 600

Stagecoachin liikevaihto on käännetty Googlella puntasummasta euromääräiseksi. On hauska nähdä mitä tapahtuu jos Pekka Möttö jää tuon kioskin Suomen toimintojen johtajaksi. Resurssia löytyy jos sitä katsotaan tarkoituksenmukaiseksi käyttää.
 
Jos huhu Stagecoachista todella pitää paikkansa niin Suomeen tulee melkoinen peluri alalle.

Eiköhän tuota kaukoliikennesoppaa tule hämmentämään äijän toinen brändi, eli juurikin tuo Megabus. Silloin taitavat olla ns. paronit ihmeissään, jos ei ole kanttia pelata samoilla säännöillä. Voi tulla isoja ruumiita.
 
Eiköhän tuota kaukoliikennesoppaa tule hämmentämään äijän toinen brändi, eli juurikin tuo Megabus.

Megabus on osa Stagecoach Groupia aivan kuin Pohjolan Liikenne on osa VR Groupia. Käsittäisin, että Megabus brändillä on tähän asti operoitu Pohjois-Amerikan halpabussimarkkinoilla. Voi olla, että tulevat tuolla nimellä Suomeenkin tai sitten eivät. Eikä kai kukaan kiellä Stagecoachia jatkamasta operointia Onnibus, Onnirail ja mitä näitä Onni -alkuisia nimiä Mötöllä taskussaan onkaan. Suuri yleisö Suomessa ainakin tietää mikä on Onnibus. Stagecoach hallitsee kumipyöräliikenteen lisäksi myös kiskot. Operoiko Tampereen pikaraitiotiellä jonain päivänä Stagecoachin Onnirail?

Ja korjataan nyt vielä, että onhan Megabus nimi käytössä myös Euroopan puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös