Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kannattaa muistaa myös, etteivät kaikki halua muuttaa haja-asutusalueelta taajamiin... Ei lähtökohtaisesti kaikki asu taajamassa ja sieltä muuteta haja-asutusalueelle.

No asuu haja-asutusalueella siksi, että sinne on syntynyt tai koska sinne on muuttanut, niin se on vain hyväksyttävä, että joukkoliikennettä ei haja-asutusalueille kannata järjestää ja liikkuminen on siksi hoidettava muin keinoin.

Odotan innolla mikä itku ja poru keskustalaisten keskuudessa syntyy, kun periferiassa asumisen todellisia kustannuksia aletaan perimään liikkumisen lisäksi sähköstä ja vedestä.
 
Puhumattakaan, mitkä säästöt syntyisivät, kun suurimmilla kaupunkiseuduilla ajettaisiin vain markkinaehtoinen paikallisliikenne ilman subventioita. Loppuisi iso osa turhista periferia-laajasalojen rönsylinjoista, ja myös miljarditunnelien kaivaminen päättyisi välittömästi. Muuttakoot kaikki runkolinjojen varteen.
 
Tätähän edellinen liikenneministeri Kyllönen halusi. Pikavuorot vapaaseen kilpailuun ja muu liikenne Elyjen ja kaupunkien hoitoon. Ongelmaksi tuli vain (yllätys yllätys?) että elyillä ei olekaan rahaa hankkia liikennettä.

Eipä taida syypää olla Kyllönen vaan EU ja PSA. Vanha järjestelmä ei ole enää laillinen eikä LAL:n lobbaama sovellus olisi täyttänyt asetuksen vaatimuksia. Se olisi ollut vain kosmeettisesti ehostettu vanha malli - vähän kuin meikkiä sialle.
 
Uhkakuva josta mielestäni moni puhui OB:n aloittaessa. Uhkakuva, joka kyllä valitettavasti taitaa koko ajan muuttua valitettavaksi todellisuudeksi. Veikkaanpa, että Tampere-Helsinki välillä pysähdyttävien ramppien määrä tulee lähivuosien aikana vähenemään ja saa nähdä montako vuoroa kulkee enää Valkeakosken tai Hämeenlinnan linja-autoaseman kautta. Riihimäkeähän on jo nyt vähennetty reippaasti. Muutenkin taitaa koko muun suomen liikenne muuttua pikavuoroiksi kaupunkialueiden ulkopuolella.

Hyvänä esimerkkinä tulevasta on, että Pitäjänmäeltä ei enää 11.8. alkaen pääse Veikkolaan tai Lohjalle muuten kuin menemällä Munkkivuoreen ja sieltä sitten 280;een. Käsittääkseni linja 290 loppuu.
 
Hyvänä esimerkkinä tulevasta on, että Pitäjänmäeltä ei enää 11.8. alkaen pääse Veikkolaan tai Lohjalle muuten kuin menemällä Munkkivuoreen ja sieltä sitten 280;een. Käsittääkseni linja 290 loppuu.

Linja 290 tosiaan loppuu, muttei kuvailemasi reitti ole ainoa mahdollinen. Toinen vaihtoehto on A- ja E-, S- tai U-junalla / linjalla 270 Espoon keskukseen (tai A-junalla Leppävaaraan ja linjalla e28 Nupuriin) ja siitä linjalla 243 perille. Matka-ajassa ei ole kauhean suurta eroa (iltaruuhkassa: 39+280: 1 h 1 min, 550+280: 59 min, A+e28+243: 1 h 2 min, A+E+243: 1 h 12 min), tosin matkaan sisältyy kaksi vaihtoa.
 
OnniBus.comin webbisivut ja verkkokauppa näyttävät uudistuneen. Verkkokauppajärjestelmä näyttää nyt olevan sama kuin Megabusilla ja hinnoittelukin vaikuttaisi muuttuneen: esim. Helsingistä Iisalmeen lippu maksaa perjantaina 38 e, aiemmin heinäkuussa en muista nähneeni yli 25 euron hintaa tuolle välille.
 
Ainakin mobiilinäkymässä etusivun tekstit on suomeksi mutta lippua ostettaessa muuttuu Englanniksi siinä vaiheessa kun lähtövaihtoehdot ja hinnat tulevat ruudulle. Ilmeisesti etusivulla pitäisi ymmärtää klikata suomenlipun kuvaketta vaikka luulisi että suomenkieli on oletuksena koko ostotapahtuman ajan kun se kerran on etusivullakin.
 
OnniBus.comin webbisivut ja verkkokauppa näyttävät uudistuneen. Verkkokauppajärjestelmä näyttää nyt olevan sama kuin Megabusilla ja hinnoittelukin vaikuttaisi muuttuneen: esim. Helsingistä Iisalmeen lippu maksaa perjantaina 38 e, aiemmin heinäkuussa en muista nähneeni yli 25 euron hintaa tuolle välille.

Saman näyttää tapahtuneen myös Helsinki - Tampere välillä. Eräs perjantai sai vajaa tunti ennen auton lähtöä lipun 9 euron hintaan (auto oli loppujen lopuksi melkein täynnä), nyt hinta on jo 12 euroa, vaikka perjantaihin on vielä aikaa ja kaikki eivät varmaankaan ole ostaneet lippujaan.

Itse olen miettinyt sitä, että huolimatta siitä, että Onnibus ei juurikaan matkalla pysähtele, on matka-aika hitaampi kuin näillä "perinteisillä" firmoilla, vaikka siinä auto menee linja-autoasemalle ja poikkeaa vielä Hämeenlinnassakin. Tuskin se aikatauluun kovin kummoista hidastusta tekisi vaikka Hämeenlinnan kohdalla vähän jarrua painettaisiinkin ja kerättäisiin rampilta matkustajat.

Itse olen huonosti menneen ensimmäisen kerran jälkeen matkustanut toistamiseenkin, ja nyt kaikki meni niinkuin pitikin. Sitä matka-aika-asiaa vaan mielessäni pyörittelin, että miten Paunu pystyy ajamaan saman välin aikaan 2h 20min pysähdysten kanssakin.
 
Puhumattakaan, mitkä säästöt syntyisivät, kun suurimmilla kaupunkiseuduilla ajettaisiin vain markkinaehtoinen paikallisliikenne ilman subventioita. Loppuisi iso osa turhista periferia-laajasalojen rönsylinjoista, ja myös miljarditunnelien kaivaminen päättyisi välittömästi. Muuttakoot kaikki runkolinjojen varteen.

Ei tarvitsisi muuttaa mihinkään, ainoastaan lopettaa nimbyily. Siksi tuo subventoinnin lopettaminen myös paikallisliikenteessä on kaikin puolin kannatettavaa: loppuisi pula tonttimaasta kuin seinään, kun haja-asutuslähiöiden asukkaat vaatisivat täydennysrakentamista yhteyksien menettämisen pelossa. Nykyäänhän ne vaativat lähinnä ryteikköjen ja joutomaiden suojelua lähiluontona.
 
Linja 290 tosiaan loppuu, muttei kuvailemasi reitti ole ainoa mahdollinen. Toinen vaihtoehto on A- ja E-, S- tai U-junalla / linjalla 270 Espoon keskukseen (tai A-junalla Leppävaaraan ja linjalla e28 Nupuriin) ja siitä linjalla 243 perille. Matka-ajassa ei ole kauhean suurta eroa (iltaruuhkassa: 39+280: 1 h 1 min, 550+280: 59 min, A+e28+243: 1 h 2 min, A+E+243: 1 h 12 min), tosin matkaan sisältyy kaksi vaihtoa.

HSL:n reittiopas ehdottaa esim. Veikkolaan lähinnä yhteyttä 39 + 280.
 
OnniBus.comin webbisivut ja verkkokauppa näyttävät uudistuneen. Verkkokauppajärjestelmä näyttää nyt olevan sama kuin Megabusilla ja hinnoittelukin vaikuttaisi muuttuneen: esim. Helsingistä Iisalmeen lippu maksaa perjantaina 38 e, aiemmin heinäkuussa en muista nähneeni yli 25 euron hintaa tuolle välille.
Noilla hinnoilla tulee halvemmaksi ostaa lippu Pölhölän Liikenteen vuorolle, perushinta 34,04€ :lol:
 
Ei kannata liikaa vinoilla. Lentoliikenteessä tällainen kiintiöajattelu on aivan arkipäivää.

Tässä tapauksessa olen taipuvainen uskomaan, että kyse ei ainakaan kaikilta osin ollut tarkoituksella tehdystä kiintiöinnistä, sillä nyt verkkokaupan uudistuttua vastaavaa ei enää tunnu olevan. Jos esim. Helsinki - Oulu -väli on nyt täynnä, ei siihen vuoroon saa enää ostettua lippua tuolle välille jakamalla matkaa kahdelle eri lipulle, vaan niistä osaväleistäkin toinen on verkkokaupan mukaan loppuunmyyty.

Samoin hinnoittelu ei näytä enää olevan kiinni ihan täysin lähtö- ja määräpaikasta, vaan esim. Espoo - Turku -liput maksavat saman verran kuin Helsinki - Turku. Ennen kaikilla lähtö- ja määräpaikkakombinaatioilla tuntui olevan toisistaan riippumaton hinnoittelu ja noilla vähemmän käytetyillä väleillä liput olivat siksi usein halvempia kuin ison kysynnän väleillä (eli kaikilla kombinaatioilla se ensimmäinen lippu maksoi euron ja esim. Helsingistä länteen lähdettäessä liput Espoosta olivat usein huomattavasti halvempia kuin Helsingistä).
 
Kannattaa muistaa myös, etteivät kaikki halua muuttaa haja-asutusalueelta taajamiin... Ei lähtökohtaisesti kaikki asu taajamassa ja sieltä muuteta haja-asutusalueelle.

Haja-asutusalueilla saa asua nyt ja tulevaisuudessa. Pahimmillaan joutuu vain sietämään taajamiin verrattuna ala-arvoisia palveluja ja/tai korkeita hintoja niistä palveluista, joita saa. Aluepolitiikka alas.
 
Takaisin
Ylös