Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onko se sitten turhaa koohkaamista? Pääasia, että hinnat ovat poljettu alas, kuljettajien hyvinvoinnista ei niinkään väliä.

Eipä nuo sinällään yllätä, polttoaineet ja kalusto maksavat kaikille suunnilleen saman, joten paljoa ei jää vaihtoehtoja.
 
Onnibussin nettisivulta ei selviä, mitä maksaa kuskilta ostettu lippu. Siellä lukee vain, että on mahdollista, jos autossa on tilaa. Ei aina tiedä lähtiessä, miten saa asiat hoidettua perillä, että osaisi ostaa ennalta paluulipun, niin olisi kohtuullista ja läpinäkyvää kertoa myös nämä lippuhinnat. Vai onko joku syy salailuun?
 
Jutussahan nimenomaan kerrottiin, ettei ole yksittäistapaus vaan yleinen tapa bussialalla. Tietysti monille tuntuu olevan tärkeää koohkata asiasta vain, kun se koskee ns. halpabussiyhtiöitä.

Näitä ongelmia kun ei vaan tahdo löytyä "pahiksiksi" leimatuissa isoissa linjaliikennetaloissa, sen sijaan liiankin kanssa juuri halpabussiyhtiöissä ja tilausliikenteen hintoja polkevissa villeissä taloissa.
Toki, ongelmastahan ei sovi puhua, sillä ne kohdistuvat usein halpabussiyhtiöihin.
 
Tokihan ongelmasta sopii puhua, itseäni vaan ärsyttää padat ja kattilat -meininki. Toisekseen ongelmalle voisi myös tehdä jotain, eikä vain itkeä surkeaa kohtaloaan. Suomessa on tehtaita pysäytetty vähäisemmistäkin syistä kuin maksamattomista lisistä, kyllä bussiliikenteenkin pitäisi pysähtyä. Jos ei pysähdy, niin sehän vain kertoo siitä, että lisät ovat liikaa ja paineita palkkojen laskemiseen on.
 
Tai sitte kyse on siitä, että valtaosalle juuri alalle tulleista eivät nämä säännöt ole täysin tuttuja, ja sinisilmäisesti uskotaan kaikki, mitä nämä "villit" työnantajat sanovat vaikkapa ylityökorvauksista?

"Paroneissa" AY-liikkeellä on sen verran vahva asema, että siellä tiedetään, ettei palkkojen kanssa kannata alkaa keplottelemaan.

Palkka alkaa jo nyt olemaan sitä luokkaa, että alkaa olemaan siinä rajoilla, pystyykö sillä tulemaan toimeen ilman sivutuloja.
 
Tokihan ongelmasta sopii puhua, itseäni vaan ärsyttää padat ja kattilat -meininki. Toisekseen ongelmalle voisi myös tehdä jotain, eikä vain itkeä surkeaa kohtaloaan. Suomessa on tehtaita pysäytetty vähäisemmistäkin syistä kuin maksamattomista lisistä, kyllä bussiliikenteenkin pitäisi pysähtyä. Jos ei pysähdy, niin sehän vain kertoo siitä, että lisät ovat liikaa ja paineita palkkojen laskemiseen on.

Luitko edes uutista? AKT voi ottaa selvittääkseen vain sellaisia tapauksia jossa työntekijä itse ottaa yhteyttä. Liian moni ei uskalla kun pelkää että työt loppuu.
 
Luitko edes uutista? AKT voi ottaa selvittääkseen vain sellaisia tapauksia jossa työntekijä itse ottaa yhteyttä. Liian moni ei uskalla kun pelkää että työt loppuu.

Eli toisinsanoen ovat tyytyväisiä tilanteeseensa. Että on töitä. Että saa edes jotain palkaksi.

AKT tykkää esiintyä julkisuudessa vahvana liittona, joka laittaa tarvittaessa koko yhteiskunnan polvilleen, mutta sitten eivät kuitenkaan saa jäseniään valistettua sen vertaa, että nämä uskaltaisivat ottaa yhteyttä, jos palkanmaksussa on ongelmia. Ja kyllä ne varmaan HAkaniemessä lehtiä lukevat sen verran, että tietävät asiasta. Hieno homma kuitenkin, että Hilkka Ahteella on töitä ja valtio tukee ammattiliittotoimintaa pelkästään verovähennysten kautta yli puolella miljardilla vuodessa ja Hilkka Ahteella on töitä. Tärkeät asiat tuplana.
 
Miten sä onnistut vääntämään tuon asian juuri noin päin? Eivät ole välttämättä tyytyväisiä tilanteeseensa, eivät vain uskalla nostaa kissaa pöydälle, koska pelkäävät irtisanomista tai ulossavustamista talosta.

Korjaa, jos ymmärsin väärin, mutta mielestäsi kuskin pitäisi ottaa vastuu 100 ihmisen turvallisuudesta ihan mihin hintaan tahansa? Tai tehdä talkoilla ylitöitä, "koska yritys hakee vielä muotoaan"? Ei maailma nyt ihan noin toimi, valitettavasti.
 
Miten sä onnistut vääntämään tuon asian juuri noin päin? Eivät ole välttämättä tyytyväisiä tilanteeseensa, eivät vain uskalla nostaa kissaa pöydälle, koska pelkäävät irtisanomista tai ulossavustamista talosta.

Oman työvoiman myyminen on aina tasapainoilua riskien ja turvallisen toimeentulon kanssa. Kyse on loppujen lopuksi ihan samasta asiasta kuin että kovin moni ei ole valmis vaihtamaan toistaiseksi voimassaolevaa työsuhdetta parempipalkkaiseen määräaikaiseen. Jos kuljettaja jättää eskaloimatta omaan palkanmaksuunsa liittyvät epäkohdat irtisanomisen pelossa, hän arvostaa työsuhteensa pysyvyyden tärkeämmäksi kuin lisärahan. Ts. tyytyy kohtaloonsa.

Korjaa, jos ymmärsin väärin, mutta mielestäsi kuskin pitäisi ottaa vastuu 100 ihmisen turvallisuudesta ihan mihin hintaan tahansa? Tai tehdä talkoilla ylitöitä, "koska yritys hakee vielä muotoaan"? Ei maailma nyt ihan noin toimi, valitettavasti.

Ymmärsit väärin, ei mulla ole mitään mielipidettä sen suhteen, mikä palkka kuljettajan työtehtävästä kuuluu saada. Eri työtehtävien arvoa voi perustella millä hyvänsä, vaikka ihmishengillä, mutta vääjäämätön tosiasia on, että palkka määräytyy yksinkertaistettuna bisneksen kannattavuuden ja toisaalta työntekijän neuvotteluaseman perusteella.
 
Eli toisinsanoen ovat tyytyväisiä tilanteeseensa. Että on töitä. Että saa edes jotain palkaksi.

AKT tykkää esiintyä julkisuudessa vahvana liittona, joka laittaa tarvittaessa koko yhteiskunnan polvilleen, mutta sitten eivät kuitenkaan saa jäseniään valistettua sen vertaa, että nämä uskaltaisivat ottaa yhteyttä, jos palkanmaksussa on ongelmia. Ja kyllä ne varmaan HAkaniemessä lehtiä lukevat sen verran, että tietävät asiasta. Hieno homma kuitenkin, että Hilkka Ahteella on töitä ja valtio tukee ammattiliittotoimintaa pelkästään verovähennysten kautta yli puolella miljardilla vuodessa ja Hilkka Ahteella on töitä. Tärkeät asiat tuplana.

Onhan mahdollista ja jopa todennäköistä, että kaikki kuljettajat varsinkaan näissä halpabussiyhtiöissä kuulu liittoon, eivätkä siten voi käyttää liiton palveluitakaan.
 
Jos kuljettaja jättää eskaloimatta omaan palkanmaksuunsa liittyvät epäkohdat irtisanomisen pelossa, hän arvostaa työsuhteensa pysyvyyden tärkeämmäksi kuin lisärahan. Ts. tyytyy kohtaloonsa.

Aika julmaa.

Jos esim. kiristyksen uhriksi joutunut ei uskalla ilmoittaa asiasta poliisille, hänkin siis arvostaa turvallisuutensa korkeammalle kuin "lisärahan"? Tyytyy kohtaloonsa? Ja mielestäsi asiaan ei tarvitse puuttua?
 
Jos esim. kiristyksen uhriksi joutunut ei uskalla ilmoittaa asiasta poliisille, hänkin siis arvostaa turvallisuutensa korkeammalle kuin "lisärahan"? Tyytyy kohtaloonsa?

Yhteiskunnan tehtävä on luoda sellaiset puitteet, että poliisille kertominen ei ole tuollaisessa tapauksessa ainoastaan vaihtoehto, vaan suorastaan velvollisuus. Samoin kuin AKT:n pitäisi tehdä selväksi bussikuskeille, että liittoon kuuluminen ei ole duunariammatissa ainoastaan vaihtoehto, vaan suorastaan velvollisuus, koska työntekijän neuvotteluasema on erittäin pitkälti joukkovoimasta riippuvainen.

Ja mielestäsi asiaan ei tarvitse puuttua?

Lähinnä se on hurskastelua väittää, että asiaan voisi puuttua millään muilla tavoin kuin että kiristetty eskaloi asian. Ja jos nyt palataan vähän lähemmäs aihepiiriä ja keskustelun alkua, niin kenenköhän etu se on syytää julkisuuteen tietoa, että bussialan ongelmat työehtosopimusten kunnioituksen suhteen koskevat vain ja ainoastaan halpabussiyhtiöitä? Lisääkö sellainen ei-halpabussiyhtiössä työskentelevän kuljettajan rohkeutta ottaa yhteyttä liittoon, jos palkkatositteessa on toistuvasti epäselvyyksiä?

Ymmärrän varsin hyvin sen, että työnantajapuolella on halu esittää asioita julkisuudessa tietyllä tavalla. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että työntekijäpuolella on lähes alasta riippumatta joko tyhmyyttään tai kateuttaan kova into potkia palloa omaan maaliin. Kuvitellaan että se on kaverin maali, mutta se kaveri pelaa samassa joukkueessa, kuuluu liittoon tai ei.
 
Samoin kuin AKT:n pitäisi tehdä selväksi bussikuskeille, että liittoon kuuluminen ei ole duunariammatissa ainoastaan vaihtoehto, vaan suorastaan velvollisuus, koska työntekijän neuvotteluasema on erittäin pitkälti joukkovoimasta riippuvainen.

Aiempi viestisi ei antanut sellaista kuvaa, että kannattaisit ammattiliittoihin kuulumista. Pahoittelen erehdystäni.

Ja jos nyt palataan vähän lähemmäs aihepiiriä ja keskustelun alkua, niin kenenköhän etu se on syytää julkisuuteen tietoa, että bussialan ongelmat työehtosopimusten kunnioituksen suhteen koskevat vain ja ainoastaan halpabussiyhtiöitä? Lisääkö sellainen ei-halpabussiyhtiössä työskentelevän kuljettajan rohkeutta ottaa yhteyttä liittoon, jos palkkatositteessa on toistuvasti epäselvyyksiä?

Ei tietenkään. En ole väittänytkään mitään tuollaista.
 
Pekka Möttö tiedottaa: http://www.onnibus.com/fi/lehdistotiedotteet.htm?pid=20140911_0001

Käsittääkseni ihan kelvollisia lukuja iskevät pöytään tuossa. Karkealla jakolaskulla (600 vuoroa viikossa, kahdeksan viikkoa) pääsin tulokseen, jonka mukaan Onnibus -vuoron keskimääräinen matkustajamäärä kahden ensimmäisen toimintakuukauden aikana on ollut noin 55. Paronikalustolla ajettuna se olis täyskuorma joka lähdöllä. Kääntäen sama matematiikka tarkoittaa, että keskimäärin kaikki VanHooleilla ajetut vuorot on voitu ajaa alakerta tyhjänä. ;)
 
Takaisin
Ylös