Onnibus - Uusi pikavuoroyritys



Arkadiankadulle se siitä kääntyy
Heinäkuussa, Kummasti olin useasti näkemässä:wink: kun Astromega lähti kohti Turkua ja Arkadiankadulle kääntyminen oli mahdotonta Kiasman pysäkiltä. Sillon ajoi kiertoreittä, kumminkin pysyi aika hyvin ruuhkin ja ihmismääriin verrattuna aikataulussa vaikka lähtikin kiertelemään.
 
Kutsuplus laiturista 21 vaikka taksitolpalle

Kutsuplus tai mikään muukaan bussi ei voi mennä taksitolpalle. Siinä on taksi- ja joukkoliikennelupien välinen ristiriita.

EDIT: Tai no, ELY-keskuksen sivuilla sanotaan, että "Tilausliikennettä linja-autolla harjoitettaessa ajoja ei saa ottaa taksiasemilta", minkä jokainen voi tulkita omalla tavallaan.
 
Heinäkuussa, Kummasti olin useasti näkemässä:wink: kun Astromega lähti kohti Turkua ja Arkadiankadulle kääntyminen oli mahdotonta Kiasman pysäkiltä. Sillon ajoi kiertoreittä, kumminkin pysyi aika hyvin ruuhkin ja ihmismääriin verrattuna aikataulussa vaikka lähtikin kiertelemään.

Kiertoreitti siis Pohjoisen Hesperiankadun kautta? Muuten pitäisi tehdä parkkipaikkakäännös.
 
OnniBus.com rikkoo tuossa piittaamatta liikennesääntöjä, sekä aiheuttaa vaaratilanteita moisella ryhmittymisellä. Ei jatkoon.

On epäselvää, onko tuohon kohtaan lainkaan merkitty ryhmitysaluetta tai sulkuviivoja. Kas kun ryhmitysalue merkitään joko liikennemerkillä tai valkoisella ajonaistanuolella (tieliikenneasetus). Kaistojen yläpuolella on tienviitat, ei ryhmitysmerkkejä. Myös samaan suuntaan kulkevien kaistojen välisen sulkuviivan tulee olla valkoinen. Paikalla olevaa kiveystä ei ole maalattu valkoiseksi.
 
On epäselvää, onko tuohon kohtaan lainkaan merkitty ryhmitysaluetta tai sulkuviivoja. Kas kun ryhmitysalue merkitään joko liikennemerkillä tai valkoisella ajonaistanuolella (tieliikenneasetus). Kaistojen yläpuolella on tienviitat, ei ryhmitysmerkkejä. Myös samaan suuntaan kulkevien kaistojen välisen sulkuviivan tulee olla valkoinen. Paikalla olevaa kiveystä ei ole maalattu valkoiseksi.

Yläpuolella on

631. Ajokaistan yläpuolinen viitta. Merkillä osoitetaan se liikennesuunta, jolle asianomainen ajokaista on tarkoitettu, ja tarvittaessa useammat tällaiset liikennesuunnat.

Google Mapsin kuvan mukaan ko. liitymässä näma merkit ovat risteystä edeltävässä valotolpassa ja siitä kadun yli. Samasta kohdin alkaa sulkuviiva, joten rike ....

https://www.google.fi/maps/@60.1710...ata=!3m4!1e1!3m2!1sDJWQ4SF67jP0mT12G5jXjg!2e0
 
Viimeksi muokattu:
Yläpuolella on

631. Ajokaistan yläpuolinen viitta. Merkillä osoitetaan se liikennesuunta, jolle asianomainen ajokaista on tarkoitettu, ja tarvittaessa useammat tällaiset liikennesuunnat.

Google Mapsin kuvan mukaan ko. liitymässä näma merkit ovat risteystä edeltävässä valotolpassa ja siitä kadun yli. Samasta kohdin alkaa sulkuviiva, joten rike ....

https://www.google.fi/maps/@60.1710...ata=!3m4!1e1!3m2!1sDJWQ4SF67jP0mT12G5jXjg!2e0

Ajokaistaan yläpuolinen tienviitta ei ole velvoittava ryhmitysmerkki.
 
On epäselvää, onko tuohon kohtaan lainkaan merkitty ryhmitysaluetta tai sulkuviivoja. Kas kun ryhmitysalue merkitään joko liikennemerkillä tai valkoisella ajonaistanuolella (tieliikenneasetus). Kaistojen yläpuolella on tienviitat, ei ryhmitysmerkkejä. Myös samaan suuntaan kulkevien kaistojen välisen sulkuviivan tulee olla valkoinen. Paikalla olevaa kiveystä ei ole maalattu valkoiseksi.

Siinä kyllä on (ollut) valkoinen sulkuviiva.

Kyllä nämä viivat minunkin silmääni näyttävät (likaisen) valkoisilta. Tieliikenneasetuksessahan todetaan myös, että: "Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä, joita käytetään joko yksin tai yhdessä liikennemerkkien kanssa liikenteen ohjaamiseen."
 
Kamppiin tai Kiasmalle bussien vuoksi kulkevat ihmiset ovat matkalla, eikä silloin yleensä tavoitteena ole odotella mukavissa tiloissa. Aika moni on käynyt vessassakin noin 15 minuuttia sitten ennen kuin lähti kotoaan matkaan. Kiasmalle on valtaosasta kantakaupunkia helpompi tulla kuin Kampin kellariin ja varsinkin, jos sattuu olemaan matkatavaroita. Tämän ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikea asia ymmärtää.

Onnibus vaihtanee mieluummin Elielinaukiolle kuin Kamppiin, jos ja kun se Kiasman pysäkiltä häädetään. Parempi sijainti.

Kiasmalle tultaessa joudut aina harppomaan jostain muualta paikalle. Kamppiin pääsee metrolla eikä tarvitse edes mennä ulkoilmaan laiturialueella. Lisäksi niillä samoilla raitiovaunuilla pääsee Kamppiin pienellä kävelyllä, luonnollisesti ainakin ysi ja kakkonen menevät vielä lähemmäksi. Puhumattakaan Espoon terminaalista. Tokihan kaikki helppous on aina suhteellista ja riippuu siitä, mistä päin pitää paikalle päästä.

Onnibus tuskin saa itse päättää sitä, mistä he porukkaa kyytiin ottavat. Kyllä kai kaupungilla on oikeus osoittaa se paikka, mistä Onnibus lähtee jos Kampin terminaali ei OB:lle kelpaa. Ja se paikka voi olla ihan missä tahansa, vaikkapa Herttoniemessä tai Itäkeskuksessa.

Maailmalla on lisäksi erilaisin kaidejärjestelyin laitettu porukkaa järjestykseen vastaavilla lähtöpaikoilla. Ei luulisi olevan mahdotonta Kiasmallakaan.
 
Kyllä kai kaupungilla on oikeus osoittaa se paikka, mistä Onnibus lähtee jos Kampin terminaali ei OB:lle kelpaa.

OnniBus.com ajaa ainakin tällä hetkellä vain markkinaehtoista liikennettä, joka tarkoittaa mm., että liikennöitsijä suunnittelee reitin ja pysäkit itse. Reittiliikennelupaa hakiessa kaupungeilta pyydetään lausunto, ovatko liikennöitsijän ehdottamat pysäkit käytettävissä. Kaupunki voi lausunnossaan todeta, että liikennöitsijän ehdottama pysäkki ei ole käytettävissä, mutta ei voi määrätä käyttämään jotakin muuta pysäkkiä.
 
Takaisin
Ylös