Rehtori
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 2 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 393
Tätä onkin mielenkiintoisempi pohtia. Jos aikataulussa seisoo, että 15.15 mutta sitten asiakkaalle ilmoitetaan, että ollaan 25 minuuttia myöhässä niin onko bussi sen jälkeen enää aikataulussaan jos se kuitenkin lähtee 15.15. Aikataulun suhteen se toki on mutta asiakasviestinnän suhteen ei missään tapauksessa.
Kaiken kaikkiaan tämä tapaus on täydellinen epäonnistuminen OB:n asiakasviestinnältä. Kuluttaja-asiakkaille viestittäessä täytyy aivan ensimmäiseksi ymmärtää, että asiakas ei mitä todennäköisimmin ymmärrä palvelun tuotantoprosessista hevon humppaa, eikä prosessin tarvitse myöskään asiakasta kiinnostaa. Toiseksi kuluttaja-asiakkaalle suunnatussa viestinnässä kaiken on oltava mahdollisimman yksiselitteistä. Viestien on pakko olla ymmärrettävissä vain yhdellä tavalla. Jos tulkinnan varaa jätetään niin erilaisia tulkintoja tulee aivan varmasti ja sitä kautta viesti ei mene perille tarkoitetulla tavalla.
Jos viestinnässä ilmoitetulla ajalla, tässä tapauksessa 25 minuutilla, ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten asiakas voi toimia niin aikaa ei tulisi edes ilmoittaa. Huomattavasti parempi vaihtoehto olisi lykätä asiakkaalle vain täsmälleen bussin aikataulunmukaisena lähtöaikana viesti, että "myöhässä, mutta tulossa." Toinen vaihtoehto on avata asiakkaalle pääsy bussin reaaliaikaiseen paikkatietoon johon on oheistettu tieto suhteesta aiottuun aikatauluun.
Hienoa että Onnibussilla viestintä toimii, ilmoitaakohan esimerkiksi Paunu myöhästymisistä asiakkaillensa? Lähtökohtaisesti tämä on hyvää palvelua. Normaalitilanteessa voisi kuvitella että asiakas ymmärtää että vaikka aikataulusta ollaan jossakin matkan kohdassa myöhässä, aikataulua voidaan ajaa myös kiinni. Lähtökohtaisesti linja-autoa tulisi kuitenkin odottaa pysäkillä aikataulunmukaisena aikana ja tämän tyyppisellä viestinnällä annetaan lisätietoa siitä miksi linja-autoa ei vielä näy. Näistä palautteista tulee oppia joten uskon etä Onnibus käsittelee myös tämän palautteen ja kehittää viestintäänsä, toinen kerta toden sanoo. Joka tapauksessa Onnibus on viestinnän osalta esimerkillinen toimija suomen linja-automarkkinassa. Muun muassa Pohjolan Liikenne on seurannut perässä ja kehittänyt viestintäänsä voimakaasti.