Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibus on avannut lipunmyynnin maalis- huhtikuun vuoroille, mutta euron liput ovat todella vähissä... Ovatkohan vuorot olleet kannattomattomia, kun esim. HKI-Oulu- välin hinta alkaa julkaistuille lipuille 15:sta eurosta, ja Porin lippukin irtoaa vasta viidellä eurolla...
 
Ovatkohan vuorot olleet kannattomattomia, kun esim. HKI-Oulu- välin hinta alkaa julkaistuille lipuille 15:sta eurosta, ja Porin lippukin irtoaa vasta viidellä eurolla...

Päinvastoin, Onnin FB-sivuilla kerrotaan, että halvemmat liput on jo myyty loppuun. Eiköhän nuo halvimmat liput mene kaupaksi alta aikayksikön nykyään, kun tulevat myyntiin.
 
Päinvastoin, Onnin FB-sivuilla kerrotaan, että halvemmat liput on jo myyty loppuun. Eiköhän nuo halvimmat liput mene kaupaksi alta aikayksikön nykyään, kun tulevat myyntiin.
No outoahan siinä on se, että jokainen lippu esim Ouluun maksaa jokaiselle huhtikuun päivälle tuon 15€. Tuskin ne niin tasaisesti ovat menneet...
 
Onnibus on avannut lipunmyynnin maalis- huhtikuun vuoroille, mutta euron liput ovat todella vähissä...

Katselin itse eilen Onnibusin lippuja Turkuun pääsiäisen tienoilla, niin kyllä siellä oli lähes joka lähdölle myynnissä euron lippuja, sekä Helsingistä että Lahdesta.
 
Katselin itse eilen Onnibusin lippuja Turkuun pääsiäisen tienoilla, niin kyllä siellä oli lähes joka lähdölle myynnissä euron lippuja, sekä Helsingistä että Lahdesta.
Tottakai niitäkin löytyy, mutta ei niin paljoa kuin viimeksi, kun lippuja julkaistessa jokaiselle vuorolle sai euron lipun. Toki "Bonanza" saattoi silloin vaikuttaa asiaan.
 
Astromega_Kamppi.jpg

Tänään koeajettiin Kampin terminaali ristiin rastiin Astromegalla. Ongelmia korkeuden kanssa ei ollut missään kohdassa, mutta kyllä kaikkia tilaisuuteen osallistuneita jännitti. Astromegalla operointi tarkoittaa Kampissa uutta toimintamallia, kun lastaus tapahtuu keskiovesta. Hyvässä lykyssä se tarkoittaa nykyisen kaltaisen rugby-ottelutyyppisen rynnäköinnin loppumista, kun ihmiset jonottavat terminaalin lämpimällä puolella kuljettajan tarkistaessa lippukoodit jo portilla kuin lentoasemalla ikään. Pysäkkipromoottorit lastaavat matkatavarat.

Onnin_vaki_Kamppi.jpg
 
Kaksikerrosbussi lastataan keskiovesta, joka on leveä, lähellä takana olevia matkatavaratiloja ja pyörätuolikäyttäjille ainoa mahdollinen sisäänkäynti. Kampissa on pylväs juuri tuon oven kohdalla. Lisäksi Kamppia ei ole suunniteltu siihen, että 89 matkustajaa pujottelee bussin välissä pylvään ohi 15 metriä pitkän auton taakse luovuttamaan matkatavaransa, kun osa heistä tulee paluuvirtaa takaisin päin auton ovelle. Siis etuovelle, koska keskiovi on pylvään kohdalla. Oikaiskaa jos olen väärässä.

Näytä liitetiedosto 2292

Tänään koeajettiin Kampin terminaali ristiin rastiin Astromegalla. Ongelmia korkeuden kanssa ei ollut missään kohdassa, mutta kyllä kaikkia tilaisuuteen osallistuneita jännitti. Astromegalla operointi tarkoittaa Kampissa uutta toimintamallia, kun lastaus tapahtuu keskiovesta.
Hienoa, että em. pylväästä huolimatta Kampissa onkin tilaa.
 
Minä ja monet kuljettajistamme ja pysäkkihenkilöstöstä olemme olleet skeptisiä, mutta jos matkustajat saadaan käyttäytymään hallitusti purun ja lastauksen ajan, tarjoaa sisätilaterminaali etujakin. Olennaista on se, ettei liikennealueelle pääse harhailemaan matkustajia tai bussin perälle liikennealueelle muodostu matkustajarypästä. Tässä on vielä paljon mietittävää. Kenties jokin rajanauha pitämään matkustajat keskioven tasalla ja luovuttamaan laukkunsa siitä lastaushenkilöstölle? Vasta 1.4 pääsemme näkemään mikä on paras käytäntö.
 
No outoahan siinä on se, että jokainen lippu esim Ouluun maksaa jokaiselle huhtikuun päivälle tuon 15€. Tuskin ne niin tasaisesti ovat menneet...

Sattuman osuus riippuu ihan siitä, montako 15 euron hintaista lippua on myynnissä. Lippujen hintoja seuratessa näyttää siltä, että ensimmäinen lippu lähdölle maksaa sen euron ja sen jälkeen lippujen hinta nousee portaittain niin, että samalla hintaa myydään aina useita lippuja ja sitten jossakin vaiheessa hypätään seuraavalle hintaportaalle. Näin siis OnniBus.com:n aikaan. Vanhan Onnibusin aikana taas näytti siltä, että jokainen lippu oli eri hintainen: esim. Helsinki - Tampere -välillä vaikutti siltä, että aina yhden lipun ostamisen jälkeen lipun hinta ko. lähdölle nousi 30 sentillä.
 
Montakos laituria onnille tulee monttuun? Omien laskujen mukaan vähintään kolme, noin sen verran ollut peräkkäisiä lähtöjä kiasmalta. Ja mennäänkö "muiden" vuorojen laitureilla vai tuleeko ihan omat? Ja mikä muuten tämä keskiovijuttu on? Miksei voi lastata etuovesta?
 
Montakos laituria onnille tulee monttuun? Omien laskujen mukaan vähintään kolme, noin sen verran ollut peräkkäisiä lähtöjä kiasmalta. Ja mennäänkö "muiden" vuorojen laitureilla vai tuleeko ihan omat? Ja mikä muuten tämä keskiovijuttu on? Miksei voi lastata etuovesta?

Huhtikuun alussa, kun F1 saa tunnin vuorovälin ja F4 (HKI-JKL) ja F5 saavat kahden tunnin vuorovälit Kampissa on neljä kertaa päivässä kolme samanaikaista lähtöä. Tämä päälle voi toki tulla tuplauksia viikonloppuisin. Kahden samanaikaisen lähdön tilanteita on pitkin päivää. 5:45-00:10 välillä on yksi 25 minuutin ja yksi 30 minuutin rako, kun Astromegoja ei ole paikalla yhtään. Yöllä 00:10-5:45 on Turun yölähtö (01:15-01:30).

Tuolloin Kamppiin on tasan 50 kaupallista saapumista ja Kampista tasan 50 kaupallista lähtöä päivässä. Käyntejä on kuitenkin vain 71 sadan sijaan, sillä monesti auto kääntyy reitiltä toiselle vartissa. Tyypillisesti x:05 saapuva F1 kääntyy F-kolmoselle 20 yli ja x:25 saapuva F3 kääntyy F-ykköselle x:40 (huomatkaa muuttuneet ajat, jotka haussa). Tuon lyhyen käännön vuoksi toimintojen on oltava sujuvia.

Keväämmällä tulevat lisäastomegat luonnollisesti lisäävät lähtömääriä edelleen.

Keskioven käyttämisellä on monta perustetta. Ensinnäkin on itsestään selvää, että pyörätuolit vaativat sitä. Lisäksi se on lähellä matkatavaratiloja. Kolmantena etuoven käynti on huomattavasti ahtaampi. Neljäntenä keskiovesta pääsee keskelle yläkertaa, jolloin täyttäminen tapahtuu kahteen suuntaan ja on huomattavasti nopeampaa.

Käykääpä katsomassa 89 ihmisen lastamista/purkua. Se on aika iso operaatio.

T: Lauri

P.S. Lupahakemuksia Kamppiin löytyy täältä:

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/reittiliikenteen-lupa-asiat#.VNWilGQ8KP8
 
Viimeksi muokattu:
Vanha sanonta kuuluu, että sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee, mutta tuli vaan mieleen tuosta Kamppiin menosta vanha juttu:
O****** ei halua maksaa 9000 euron jäsenmaksua, jota voitaisiin käyttää virkamiesten lahjontaan...
Entä nyt?
 
O****** ei halua maksaa 9000 euron jäsenmaksua, jota voitaisiin käyttää virkamiesten lahjontaan...
Entä nyt?

Olisikohan päästy jonkinlaiseen halvempaan sopimukseen vaiko pakon edessä? Olenko ymmärtänyt väärin, että Onnibus ei huvikseen luopunut Kiasman pysäkistä? Selvää kuitenkin on, että Kiasma on käynyt ahtaaksi ja Kamppi on matkustajan näkökulmasta miellyttävämpi tila odotukseen.
 
Hyvässä lykyssä se tarkoittaa nykyisen kaltaisen rugby-ottelutyyppisen rynnäköinnin loppumista, kun ihmiset jonottavat terminaalin lämpimällä puolella kuljettajan tarkistaessa lippukoodit jo portilla kuin lentoasemalla ikään.

Siirtyykö tämä rynnäköinti siis terminaalin puolelle vai tuleeko sinne köysin rajatut jonot kuten esim. lentokentällä?
 
Siirtyykö tämä rynnäköinti siis terminaalin puolelle vai tuleeko sinne köysin rajatut jonot kuten esim. lentokentällä?
Ainakin itse laituri pitäisi aidata jollakin tavalla, etteivät rynnivät matkustajat mene sekoilemaan bussien ajokaistoille...
 
Takaisin
Ylös