Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Mitäs, jos istumapaikat jaettaisiin jo varauksen yhteydessä. Niin ja yläkerran etupenkistä voisi veloittaa vähän ylimääräistä. Sitten ei tarvitsisi rynniä laiturilla.
 
Mitäs, jos istumapaikat jaettaisiin jo varauksen yhteydessä. Niin ja yläkerran etupenkistä voisi veloittaa vähän ylimääräistä. Sitten ei tarvitsisi rynniä laiturilla.
Lennoille sisäännousujono muodostuu usein reilusti ennen sisäännousun alkamista, vaikka paikat onkin jaettu ennakkoon. Suomessa ainakin tosin jonotetaan eikä ryysitä, kuten bussiin.
 
89 hengen ihmismassa on turvallisempaa pitää Kampissa terminaalin aulan puolella odottamassa portilla. Tolppien vuoksi Astromegathan eivät lähde vierekkäisistä laitureista, joten porttien väliin jää tilaa.

Ehkäpä lippujen tarkastus portilla myös "annostelee" matkustajia sopivasti.

Usein auto saapuu toiselta reitiltä kääntyäkseen uudelle reitille. Kun Astromegassa on käytännössä tuplakuorma tavallisiin busseihin verrattuna ja Helsingissä lastaus keskittynyt yhdelle pysäkille useiden sijaan, näkyyn väen paljous nimenomaan Kampissa.
 
Ainakin itse laituri pitäisi aidata jollakin tavalla, etteivät rynnivät matkustajat mene sekoilemaan bussien ajokaistoille...

Varmaankin bussin täyttäminen onnistuu ihan sulassa sovussa, kun laituriovista voidaan mennä asiallisena jonona keskiovesta sisään kuljettajan tai muun henkilökunnan vastaanottaessa matkustajan laukun ja huolehtiessa sen sijoittamisesta tavaratiloihin.

Isompi ongelma saattaa muodostua bussia purkaessa, kun Kamppiin saavutaan. Ainakin Kiasmalla perinteiseksi on muodostunut asiakkaiden omaksuma tapa, jossa ovesta rynnitään mahdollisimman äkkiä ja kärsimättömästi tavaratilojen ympärille odottelemaan omia laukkuja. Armeijatermin ilmaistuna tuosta voisi käyttää sanontaa "häröpallo", joka Kampin terminaalin olosuhteissa ei turvallisuuden nimissä todellakaan ole hyväksyttävä muodostelma, koska silloin siellä suksiboksin ympärillä ollaan juurikin ajoradalla.

Uskoisin, että tähän kuitenkin saadaan laadittua selkeät toimintaohjeet henkilökunnalle. Laituriovistahan saattaisi vaikka puskea samaan aikaan seuraavan lähdön matkustajia (noilla Laurin mainitsemilla vartin käännöillä) sisään saapuneen vuoron purkaessa vasta matkustajia ulos terminaalitiloihin.
 
Ainakin Kiasmalla perinteiseksi on muodostunut asiakkaiden omaksuma tapa, jossa ovesta rynnitään mahdollisimman äkkiä ja kärsimättömästi tavaratilojen ympärille odottelemaan omia laukkuja. Armeijatermin ilmaistuna tuosta voisi käyttää sanontaa "häröpallo", joka Kampin terminaalin olosuhteissa ei turvallisuuden nimissä todellakaan ole hyväksyttävä muodostelma, koska silloin siellä suksiboksin ympärillä ollaan juurikin ajoradalla.

Tuo on ihan hyvä pointti. Purettaessa syntyy odottelua joka tapauksessa ja nykyään se tapahtuu häröpallomuodostelmassa, rinkinä ruuman ympärillä. Kampissa niin ei saa käydä tai ainakaan muodostelma ei saa ylttää laiturikaistaleen yli tai viereen viereiselle laiturille, johon voi toinen saapuva bussi ajaa todella vauhdilla.
 
Tuo on ihan hyvä pointti. Purettaessa syntyy odottelua joka tapauksessa ja nykyään se tapahtuu häröpallomuodostelmassa, rinkinä ruuman ympärillä. Kampissa niin ei saa käydä tai ainakaan muodostelma ei saa ylttää laiturikaistaleen yli tai viereen viereiselle laiturille, johon voi toinen saapuva bussi ajaa todella vauhdilla.

Oikeastaan aika hassu tilanne että tällaisia aspekteja täytyy liikennöitsijän pohtia. Kamppihan on upouusi, viimeisen päälle kalliilla tehty linja-autoasema. Mutta ilmeisimmin suunniteltu sen oletuksen varassa, että bussiliikenne ei houkuttele sellaisia joukkoja, joiden liikkeitä täytyisi jotenkin koordinoida turvallisuuden varmistamiseksi? Astromega on tietysti iso, mutta kyllähän täyteen normibussiinkin menee riittävästi väkeä jotta tungos syntyy jos kaikilla on matkalaukku ruumassa, jota sitten odottelevat saavansa sieltä pois.
 
täyteen normibussiinkin menee riittävästi väkeä jotta tungos syntyy jos kaikilla on matkalaukku ruumassa, jota sitten odottelevat saavansa sieltä pois.

Perinteisissä busseissa matkustajat voivat itsekin ottaa laukkunsa ruumasta, jolloin purkaminen sujuu nopeammin eikä samanlaista härdelliä pääse muodostumaan.
 
Mutta ilmeisimmin suunniteltu sen oletuksen varassa, että bussiliikenne ei houkuttele sellaisia joukkoja, joiden liikkeitä täytyisi jotenkin koordinoida turvallisuuden varmistamiseksi? Astromega on tietysti iso, mutta kyllähän täyteen normibussiinkin menee riittävästi väkeä jotta tungos syntyy jos kaikilla on matkalaukku ruumassa, jota sitten odottelevat saavansa sieltä pois.

"Normibussissa" asiakkaiden matkatavarat ovat yleensä auton akseleiden välissä olevassa tavaratilassa joten asiakkailla ei ole mitään syytä lähteä häröilemään auton taakse.
 
"Normibussissa" asiakkaiden matkatavarat ovat yleensä auton akseleiden välissä olevassa tavaratilassa joten asiakkailla ei ole mitään syytä lähteä häröilemään auton taakse.

Mutta sivulle voi silti syntyä tungos, joka Kampissa valuu kaiken järjen mukaan viereisen bussin paikalle? Vai oliko siellä kaukopuolellakin saapumislaituri erikseen? (Olen vain lähtenyt sieltä pari kertaa, en koskaan saapunut sinne kaukobussilla.)
 
Mutta sivulle voi silti syntyä tungos, joka Kampissa valuu kaiken järjen mukaan viereisen bussin paikalle? Vai oliko siellä kaukopuolellakin saapumislaituri erikseen? (Olen vain lähtenyt sieltä pari kertaa, en koskaan saapunut sinne kaukobussilla.)

Siellä on erikseen saapumislaiturit 30 - 35. Mutta osa purkaa matkustajat lähtölaituriin
 
Isompi ongelma saattaa muodostua bussia purkaessa, kun Kamppiin saavutaan. Ainakin Kiasmalla perinteiseksi on muodostunut asiakkaiden omaksuma tapa, jossa ovesta rynnitään mahdollisimman äkkiä ja kärsimättömästi tavaratilojen ympärille odottelemaan omia laukkuja.

Tähän yksi ratkaisu on kuuluttaa Kamppiin saapuessa (kuljettajan tai automaattikuulutuksen kautta), että matkustajat EIVÄT SAA mennä laukkuja hakemaan, vaan jäävät odottamaan auton etuosaan/odotushallin puolelle, johon kuljettaja ja pysäkkipromot ne tuovat. Edestakaista heilumista henkilökunnalta kyllä, mutta parempi kuin matkustajien häröily bussin perässä ja ajoradalla.
 
Tähän yksi ratkaisu on kuuluttaa Kamppiin saapuessa (kuljettajan tai automaattikuulutuksen kautta), että matkustajat EIVÄT SAA mennä laukkuja hakemaan, vaan jäävät odottamaan auton etuosaan/odotushallin puolelle, johon kuljettaja ja pysäkkipromot ne tuovat. Edestakaista heilumista henkilökunnalta kyllä, mutta parempi kuin matkustajien häröily bussin perässä ja ajoradalla.

Tulee mieleen että voisiko tätä helpottaa/nopeuttaa purkamalla laukut kärryyn vähän kuin lentoasemalla ja sitten rullaamalla kärry(t) odotushalliin, jossa matkustajat voivat poimia omansa mukaan? Samoin lähtevä matkatavara voisi olla helpompaa kerätä kärryihin jo odotushallissa jopa hetki ennen bussin saapumista, rullata kärry(t) bussin tavaratilan kohdalle ja vain heitellä laukut sisään? Tulisi vähemmän edestakaisin juoksemista. Ja odottavilla matkustajilla olisi jotain pientä puuhaa laukkujen kanssa, mikä saisi odotusajan kulumaan nopeammin. :)
 
Ajoneuvoliikennerekisteristä löytyy nyt marraskuussa 2014 käyttöönotettu VanHool kilvillä YIT-920. Eiköhän se ole tuo F316, joka on nyt sitten ehtinyt olla noissa kommenteissa mainitut 3 kk Puolan kilvissä ja saatu nyt rekisteröityä Suomeen.
Pitikös auton olla paitsi kilvissä, myös käytössä ko. maassa tuon 3 kk. jotta se tulkittaisiin "käytettynä maahantuoduksi"? Tässä tapauksessa käyttöhistoriaa Puolassa ei taida löytyä kolmea kuukautta...
 
Takaisin
Ylös