Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

OB.com:n liikennetiedotteen mukaan liikenteen lisääntyessä ylihuomenna osa lähdöistä muuttuu toistaiseksi yksikerrosbusseilla ajettaviksi:
- F1, 7:00 Turku - Helsinki
- F1, 12:15 Turku - Helsinki
- F1, 9:45 Helsinki - Turku
- F1, 21:45 Helsinki - Turku
- F2, 17:30 Helsinki - Pori
- F2, 12:30 Pori - Helsinki
- F7, 15:05 Helsinki - Kotka
- F7, 17:50 Kotka -Helsinki

Tuossa näyttäisi olevan kahden bussin ajot. Olisiko sitten osa noista uusista F322 - F328 tulossa vasta myöhemmin liikenteeseen.
 
OnniBus.com laajentaa vaihteeksi myös yksikerrosbussien liikennettä: nykyisin F45:llä vain perjantai- ja ss-iltaisin liikennöivälle vuoroparille haetaan liikennöintiä myös ma-to ja la 1.7. alkaen.
 
Eiköhän noita kokeiluja tule vaikka mille reiteille, kun ei enää ole kahden vuoden vähimmäisliikennöintiaikaa.
Muistetaan kaiholla tuota Savonlinjan ja Vuorelan peräkkäinajoa.
 
  • F4 kolmen päivittäisen vuoron jatko Rovaniemelle (nykyisten Oulun vuorojen jatko ja lisäksi yhden Jyväskylään päättyvän jatko)

Tämänkin hakemus on nyt netissä. Nykyisten Oulun vuorojen lisäksi Rovaniemelle jatkaa Helsingistä Jyväskylään 7.00 lähtevä vuoro ja Rovaniemeltä tulee Jyväskylästä Helsinkiin 20.30 lähtevä vuoro.
 
Mitenkäs nuo kovasti huhutut Helsinki-Lappeenranta(-Imatra?) vuorot, F6:sko se linja nyt onkaan. Paljon on matka-aika Lappeenrantaan ja Imatralle? Vanhan Onnibussin aikaanhan noita kokeilivat, mutta lopettivat kannattamattomina. Nyt pitäisi kesäkuun alusta Facebookin mukaan alkaa kulkemaan F6, mutta onko matka-aikaa saatu yhtään tingittyä vai onko taas 5h vs juna 2h? Pohjolan Liikenteen nopein vuoro (Porvoon ja Kouvolan kautta) menee 3h25min (Imatralle 4h30min). Junaa nopeammin tuskin pääsevat, mutta edes lähelle sitä on hyvä saavutus ja tunninkin pidempi matka on jo hyväksyttävissä halvemmalla lipulla. Monilla muilla linjoillahan ei tätä ongelmaa ole.
 
3 h 15 min Lappeenrantaan, 4 h Imatralle ja 6 h 40 min Joensuuhun hakemuksen mukaan. Hakemus löytyy täältä.

Hmm. Matka-ajan osalta etenkää Imatra & Joensuu ei kyllä palvele oikein (2h enemmän), mutta lipun hinta voi olla se mikä joillekkin ratkaisee. Itse en rehellisesti sanottuna välttämättä pystyisi Onnibussin ahtaissa busseissa noin pitkää reissua istumaan.
 
Tuo Lappeenrannan ja Imatran välinen matka-aika on sinällään mielenkiintoinen, sillä yhteen aikaan ajettu expressvuoro taittoi Imatran keskusliikenneaseman ja Lappeenrannan keskustan välin 35 minuutissa kutostietä, mutta nyt Onnibus tarvitsee 45 minuuttia ajoaikaa matkakeskuksen ja Imatran välille. Kun matkakeskuksesta lähdettäessä ei ole kuin neljät liikennevalot (ja reitti on muutenkin sujuvampi), niin sanoisin, että kyllä 35 minuutin ajoaika pitäisi riittää. Vai ovatko Astromegat rajoitettu alhaisempiin nopeuksiin kuin 100 km/h? Vai onko tuossa kenties laskettu pidempi lastausaika aikatauluun mukaan?
 
Tuo Lappeenrannan ja Imatran välinen matka-aika on sinällään mielenkiintoinen, sillä yhteen aikaan ajettu expressvuoro taittoi Imatran keskusliikenneaseman ja Lappeenrannan keskustan välin 35 minuutissa kutostietä, mutta nyt Onnibus tarvitsee 45 minuuttia ajoaikaa matkakeskuksen ja Imatran välille. Kun matkakeskuksesta lähdettäessä ei ole kuin neljät liikennevalot (ja reitti on muutenkin sujuvampi), niin sanoisin, että kyllä 35 minuutin ajoaika pitäisi riittää. Vai ovatko Astromegat rajoitettu alhaisempiin nopeuksiin kuin 100 km/h? Vai onko tuossa kenties laskettu pidempi lastausaika aikatauluun mukaan?

Astromega ei Lappeenrannassa mahdu Vanhan Viipurintien alikulusta, jolloin on ajettava Kuutostielle Ristikankaan liittymän kautta. Matka asemien välillä on 38,5 km. Kuutostien osuus 36,5 km. 80 km/h keskinopeudella tuo valtatieosuus vie noin 28 minuuttia. Kaupunkiosuudet vievät ehkä 5 minuuttia. Puhdas ajoaika on siten 33 minuuttia. Sitten lastausaikaa kumpaankin päähän 6 minuuttia. Siinäpä tuo 45 minuuttia sitten onkin.

T: Lauri
 
Astromega ei Lappeenrannassa mahdu Vanhan Viipurintien alikulusta, jolloin on ajettava Kuutostielle Ristikankaan liittymän kautta. Matka asemien välillä on 38,5 km. Kuutostien osuus 36,5 km. 80 km/h keskinopeudella tuo valtatieosuus vie noin 28 minuuttia. Kaupunkiosuudet vievät ehkä 5 minuuttia. Puhdas ajoaika on siten 33 minuuttia. Sitten lastausaikaa kumpaankin päähän 6 minuuttia. Siinäpä tuo 45 minuuttia sitten onkin.

T: Lauri

Kappas, enpäs tullut tuota ajatelleeksikaan, kiitos tarkennuksesta. Joka tapauksessa, 4 tuntia Helsingistä Imatralle on melko nopea yhteys, etenkin autoon mutta myös junaan verrattuna, muista busseista puhumattakaan.
 
Itse asiassa varsin hidas verrattuna autoon, jolla tuon välin ajaa helposti alle kolmen tunnin.

Google Maps tarjoaa ajoajaksi Imatran keskusliikenneaseman ja Helsingin Kaivokadun välille 3 h 6 min. Ja omalla autolla matkustettaessa yleensä pysähdytään matkalla, joten matka-aika kasvaa entisestään. Joka tapauksessa autolla ei pääse lähelle junaa, jonka matka-aika Imatran ja Helsingin välillä on n. 2 h 30 min, eli siinä mielessä tuo "helposti alle kolmen tunnin" ei oikein pidä paikkaansa.
 
Takaisin
Ylös