Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

  • F6:n yövuoro Joensuuhuun perjantaisin, lauantaisin, sunnuntaisin ja maanantaisin. Olisi nyt Lappeenrantaan päättyvien F6:ien jatke: Lappeenrantaan 0.00 päättyvä jatkaisi Joensuuhun (saapuminen 3.10) ja Lappeenrannasta 5.00 lähtevä lähtisi Joensuusta (lähtö 1.50)

Tämän hakemus on nyt nähtävillä.

Uusi yövuoro Joensuuhun kulkisi itse asiassa kolmena yönä viikossa: lähtö Helsingistä torstaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin ja Joensuusta maanantaisin, perjantaisin ja lauantaisin. Saapuminen Joensuuhun olisikin 3.00 ja lähtö Joensuusta 2.00.

Samassa hakemuksessa vanhoihin lähtöaikoihin haetaan pieniä muutoksia ja ajoaikaan nopeutusta (Helsinki - Lappeenranta 3 h - 3 h 10 min lähdöstä riippuen ja Helsinki - Joensuu 6 h - 6 h 15 min lähdöstä riippuen).
 
“KA-Imperiumin vastaisku”, eli alan suurimman yhtymän konsernijohtajan aikalailla tyrmäävä ennuste uuden Onnibussi-kilpailijan halpabussien menestysmahdollisuuksiin:
http://yle.fi/alueet/lahti/2012/01/koiviston_auto_tyrmaa_halpabussit_3143909.html

Näitä kilpailevien bussiyritysten vajaan neljän vuoden takaisia kommentteja on nyt hauska lukea. Eilisen VR-uutinen osoitti, että OnniBus.com on pystynyt siihen, mihin yksikään muu bussifirma Suomessa tai edes kaikki ne yhdessä ei ole tähän mennessä pystynyt: haastamaan tosissaan VR:n matkustajaliikenteessä. Kaikki muut bussifirmat ovat pikavuoroliikenteessä niin kaukana OB:n takana, etteivät ne näe enää edes Astromegan perävaloja. Mielestäni todella kova suoritus, että näin lyhyessä ajassa yksi firma on muuttanut suomalaista kaupunkien välistä matkustamista näin paljon.
 
Näitä kilpailevien bussiyritysten vajaan neljän vuoden takaisia kommentteja on nyt hauska lukea. Eilisen VR-uutinen osoitti, että OnniBus.com on pystynyt siihen, mihin yksikään muu bussifirma Suomessa tai edes kaikki ne yhdessä ei ole tähän mennessä pystynyt: haastamaan tosissaan VR:n matkustajaliikenteessä. Kaikki muut bussifirmat ovat pikavuoroliikenteessä niin kaukana OB:n takana, etteivät ne näe enää edes Astromegan perävaloja. Mielestäni todella kova suoritus, että näin lyhyessä ajassa yksi firma on muuttanut suomalaista kaupunkien välistä matkustamista näin paljon.

Ehkäpä tästä saamme kiittää "nykyisen" Onnibussin rahoittajaa. Jos homma olisi jatkunut vanhalla tavalla, eli yritetään saada yksittäisiä pieniä firmoja mukaan ajamaan ja samalla olisi haukuttu julkisuudessa kilpailijat niin homma olisi edelleen nappikauppaa.
 
Uusi rahoittaja Onnibussilla tai ei, niin kyllä nuo konsernijohtaja Norrlinin totuudet, ei voi kannattaa, ei ole kasvava ala, joustava hinnoittelu ei sovi yms. kuulostavat tässä vaiheessa todella huvittavilta. Juuri sellaiselta kaavoihin kangistuneelta demarisetähöpinältä, jolla tämä maa on suohon ajettu.
 
Uusi rahoittaja Onnibussilla tai ei, niin kyllä nuo konsernijohtaja Norrlinin totuudet, ei voi kannattaa, ei ole kasvava ala, joustava hinnoittelu ei sovi yms. kuulostavat tässä vaiheessa todella huvittavilta. Juuri sellaiselta kaavoihin kangistuneelta demarisetähöpinältä, jolla tämä maa on suohon ajettu.

Täsmälleen noin. Minusta Onnibus on oikein hyvin osoittanut, miten huonoa liikkeen hoitoa maamme joukkoliikenne on ollut täynnä. Ja nyt jotenkin tuntuu, että VR yllätettiin housut nilkoissa ja myös sen yrityksen huono liikkeenhoito on tullut esiin.

Haluaisin kyllä tietää, vieläkö joku oikeasti on sitä mieltä, että halpabussien tulo oli huono asia...
 
Uusi rahoittaja Onnibussilla tai ei, niin kyllä nuo konsernijohtaja Norrlinin totuudet, ei voi kannattaa, ei ole kasvava ala, joustava hinnoittelu ei sovi yms. kuulostavat tässä vaiheessa todella huvittavilta. Juuri sellaiselta kaavoihin kangistuneelta demarisetähöpinältä, jolla tämä maa on suohon ajettu.

*klap klap.... big boys can talk here... no katsotaan parin vuoden päästä kun on Uberit ja muut niin missä ollaan, voi olla että demokratiaan kuuluvat yli 50 pross. asiat on hyvin ja loput voi unohtaa...
 
*klap klap.... big boys can talk here... no katsotaan parin vuoden päästä kun on Uberit ja muut niin missä ollaan, voi olla että demokratiaan kuuluvat yli 50 pross. asiat on hyvin ja loput voi unohtaa...

Suomi on kummallinen maa. Täällä ei ole ymmärretty sitä tosiasiaa, että vain kilpailu tuottaa tehokkuutta ja tuottavuutta. Aloja on todella monta joilla kilpailua ei ole, se ei toimi kunnolla tai se kilpailu vastikään tullut. Ja aina, kun kilpailu alkaa tulla, tulee perinteisiltä toimijoilta ihmeellistä vitinää. Kilpailua meillä ei ole raiteilla, taksiliikenteessä, lentoasemissa noin esimerkiksi. Raiteille voisi päästää muitakin, taksiliikenteeseen Uber voisi tulla kaikkiin Suomen kaupunkeihin ja etelä-suomen lentokenttiä kuten Tampere, Turku ja Lappeenranta voitaisiin yksityistää kilpailemaan Finavian kanssa.

Linja-autopuolella tuli kauhea kitinä kun piti alkaa kilpailemaan. Vähittäiskaupassa Kesko on kunnostaunut itkemisessä kun saksalaismarketti jyrää markkinoilla. Nyt kitisijöihin liittyi VR. Myös Nokiaa voidaan pitää esimerkkinä, se oli eräällä maailmanlaajuinen monopoli kunnes Apple ja Google tulivat kilpailemaan ja loppu onkin historiaa. Taksiliikenne on sementoitu ja hinnat sen mukaiset, eli kalliit. Monopolia on perusteltu haja-asutusalueiden palvelemisella, itselläni nyt kaksi kertaa kokemus että taksia ei maaseudulle tunnu saavan.

Eli toivon markkinataloutta, se on nyt Suomen iso kilpailukyvyn rajoite kun sitä ei täällä ole noin merkittävissä asioissa. Bussiliikenne ja etenkin Onnibus on näyttänyt mallia miten terve markkinatalous toimii.
 
Suomi on kummallinen maa. Täällä ei ole ymmärretty sitä tosiasiaa, että vain kilpailu tuottaa tehokkuutta ja tuottavuutta.
Kyllä täällä on aina ymmärretty, että menestyäkseen täytyy lisätä tuottavuutta ja tehokkuutta. Itse olin metalliteollisuuden palveluksessa 40 vuotta. Sinä aikana yrityksemme kaikki investoinnit
tehtiin tuottavuuden nostamiseksi. Työntekijöiden määrä väheni tuona aikana noin 600:sta 130:een.
Nyt tiukasti poliittisessa ohjauksessa olevan VR:n on pakko soupeutua kilpailutilanteeseen, kun valtion kassa on tyhjä, eikä tukea tule entiseen malliin.
Tuottavuus nousee, kun hommat hoidetaan 570 henkilöä pienemmällä porukalla. SatLi paransi tehokkuuttaan potkaisemalla 40-50 henkilöä pois.
No, ollaan kuitenkin tyytyväisiä, että eurot virtaavat vuolaasti skotlantilaiselle tilille, eivätkä sukuoikeusparonien taskuun.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suomi on kummallinen maa. Täällä ei ole ymmärretty sitä tosiasiaa, että vain kilpailu tuottaa tehokkuutta ja tuottavuutta. Aloja on todella monta joilla kilpailua ei ole, se ei toimi kunnolla tai se kilpailu vastikään tullut. Ja aina, kun kilpailu alkaa tulla, tulee perinteisiltä toimijoilta ihmeellistä vitinää. Kilpailua meillä ei ole raiteilla, taksiliikenteessä, lentoasemissa noin esimerkiksi. Raiteille voisi päästää muitakin, taksiliikenteeseen Uber voisi tulla kaikkiin Suomen kaupunkeihin ja etelä-suomen lentokenttiä kuten Tampere, Turku ja Lappeenranta voitaisiin yksityistää kilpailemaan Finavian kanssa.

Hyvin kirjoitettu, asia on juuri näin.

Myös Nokiaa voidaan pitää esimerkkinä, se oli eräällä maailmanlaajuinen monopoli kunnes Apple ja Google tulivat kilpailemaan ja loppu onkin historiaa.

Mutta totuuden nimissä pitää tunnustaa, että yllä mainittu monopoli-ilmiö nimenomaan ei päde Nokian suhteen. Nokia on markkinataloudessa/-sta kasvanut yritys, yksi parhaita globaalin toiminnan hallitsevia yrityksiä Suomessa. Epäonnistua voi muistakin syistä kuin monopolin vuoksi. Ei ole mitenkään tavatonta, että markkinaykköseksi päätynyt firma jämähtää toistamaan samaa reseptiä jolla nousi ykköseksi samaan aikaan kun kilpailijat ajavat ohi jollain uudella toimintamallilla. Johto voi myös ruveta kuvittelemaan hallitsevansa markkinoita sen sijaan että seuraa niitä. Nokian kännykkäbisneksen ongelmissa oli elementtejä näistä ilmiöistä. Mutta viimeinen niitti oli tietenkin kolossaalinen markkinointimoka eli Elopin palava lautta -puhe: täydellisen hyvä analyysi tilanteesta, mutta viesti jota mikään firma ei saa ikinä viestiä asiakkailleen. Eipä tosin unohdeta, että post-elopiaalinen Nokia ei ole enää mikään epäonnistujafirma vaan menestyvä verkkovalmistaja. Nokian vahvuus on sen hämmästyttävä uudistumiskyky vuosikymmenestä toiseen siinä missä melkein kaikki muut suomalaisfirmat ovat toimialansa vankeja, ja seisovat tai kaatuvat sen mukana. Mutta tämä on jo off-topicia...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä täällä on aina ymmärretty, että menestyäkseen täytyy lisätä tuottavuutta ja tehokkuutta. Itse olin metalliteollisuuden palveluksessa...

...

No, ollaan kuitenkin tyytyväisiä, että eurot virtaavat vuolaasti skotlantilaiselle tilille, eivätkä sukuoikeusparonien taskuun.

Toki on aloja, missä se kilpailun hyöty on ymmärretty, mutta on aivan liikaa aloja, missä toimintatavat on aivan liiaksi sementoitu. Suomen joukkoliikenteessä tuo johti korkeisiin lippuhintoihin, palvelun kehittymisen pysähtymiseen ja huonoihin täyttöasteisiin. Se johti myös siihen, että rahaa ei tullut lainkaan samaa tahtia kun nyt on mahdollista, kun matkustajamäärät ovat nousseet. Ja koska hinnat olivat kalliit, valittiin joko kotisohva tai henkilöauto, toisin kuin nyt yhä useammin.

Toki olisin minäkin toivonut, että haastaja olisi kokonaan kotimainen yritys. Mutta toisaalta, itse en suosi suomalaista silloin kun ulkomainen tarjoaa kilpailukykyisemmän vaihtoehdon. Ja sama päinvastoin, otan suomalaisen jos se on kilpailukykyisempi. Esimerkiksi hiljattain valitsin Vainion Liikenteen paluumatkalle paremmin soveltuvan reittivariaation vuoksi ja menomatka samalla osamarkkina-alueella tuli mentyä Onnibussilla. Lentoliikenteessä seuraavaksi menen latvialaisen yhtiön kyydissä, koska sen hinta oli puolet Finnairia halvempi. Meriliikenteessä valitsen useimmiten Viking Linen virolaisen Tallinkin sijaan, koska hinta ja palvelu on parempaa kotimaisella yhtiöllä. Ja tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Bussiliikenteessä eri toimijat ovat kyllä yhä paremmin alkaneet vastaamaan kilpailuun ja edullisia hintoja on sielläkin, missä ei ole kuin yksi bussiyhtiö.
 
Nyt tiukasti poliittisessa ohjauksessa olevan VR:n on pakko soupeutua kilpailutilanteeseen, kun valtion kassa on tyhjä, eikä tukea tule entiseen malliin.
Tuottavuus nousee, kun hommat hoidetaan 570 henkilöä pienemmällä porukalla. SatLi paransi tehokkuuttaan potkaisemalla 40-50 henkilöä pois.

Tottahan VR:n toimet parantavat tuotannon tehokkuutta. Samaan aikaan ne tosin ovat omiaan syömään kysyntää. Hämmästyttää eikö VR:n johto tajua että junamatkojen tuottaminen on vähän eri asia kuin kaljapullojen tuottaminen: niitä ei voi tehdä varastoon, ja lisäksi verkostoilmiö vaikuttaa. Kun poistat kannattamattoman vuoron, myös kannattavan kannattavuus heikkenee kun todennäköisesti menomatkaa vastaa aina paluumatka, ja syöttöyhteyksien poistaminen katkaisee matkaketjuja.

Tiukka poliittinen ohjaus oli varmaan vitsi ellet sitten tarkoittanut että VR ohjaa tiukasti poliitikkoja? Valtio on kyllä tukenut osaa vuoroista ostamalla ne, mutta nämä supistukset eivät liity niihin vaan nuo ovat vasta tulossa. Nyt supistetaan liikenteestä, joka on kokonaisuutena VR:lle erittäin kannattavaa. VR on viime vuodet tahkonnut melko satumaisia voittoja suhteessa valittelevaan retoriikkaan. Valtio-omistajalle on tuloutettu todella vähän: rahat on jätetty VR:n kassaan, jota se sitten manageeraa sijoitustoiminnan kautta. Pieneen notkahdukseen olisi varaa ihan hyvin. Lippujen hintoja olisi voinut laskea ilman näitä supistuksia, mikä olisi houkuttanut enemmän matkustajia. Toimiva johto vain on ilmeisesti päättänyt että tehdään supistukset vielä päälle, jottei kate vahingossakaan laskisi ja bonukset paukkuisi. Mutta tämä kalahtaa omaankin nilkkaan juuri siksi, kun eivät ymmärrä omaa ansaintalogiikkaansa oikein.

Toki olisin minäkin toivonut, että haastaja olisi kokonaan kotimainen yritys. Mutta toisaalta, itse en suosi suomalaista silloin kun ulkomainen tarjoaa kilpailukykyisemmän vaihtoehdon. Ja sama päinvastoin, otan suomalaisen jos se on kilpailukykyisempi.

Nimenomaan. Suosi suomalaista -kampanjat ovat itse asiassa haitallisia suomalaiselle bisnekselle. Suomalainen tuote/palvelu pitää ostaa siksi että se on parempi kuin ulkomainen kilpailija, ei siksi että se on suomalainen. Jos ostaa pelkän suomalaisuuden vuoksi, se johtaa siihen että suomalainen tarjonta jää laadussa jälkeen ja menettää kilpailukykynsä niiden silmissä joille suomalaisuus ei ole itseisarvo. Pitkällä aikavälillä tämä johtaa tuhoon.

Täytyy muistaa sekin, että vaikka firman omistus olisi ulkomailla, palveluyritys työllistää suomalaisia Suomessa. Jonkin arvoista tuokin on.
 
Kyllä täällä on aina ymmärretty, että menestyäkseen täytyy lisätä tuottavuutta ja tehokkuutta. Itse olin metalliteollisuuden palveluksessa 40 vuotta. Sinä aikana yrityksemme kaikki investoinnit
tehtiin tuottavuuden nostamiseksi. Työntekijöiden määrä väheni tuona aikana noin 600:sta 130:een.
Metalliteollisuus yleisesti toimiikin myös Suomessa markkinataloudessa, joten siellä on pakko osata sekä oma ala että liiketoiminta. Ongelmia meillä on sellaisilla aloilla, joissa Suomi on liian pieni markkina-alue tai joissa on luonnollinen kilpailtujen markkinoiden este. Ja liikenneala on juuri tätä jälkimmäistä, koska samassa paikassa ei voi olla keskenään kilapilevia katuja tai ratoja.

Jos bussi- tai taksiliikennettä ajatellaan, niin tietenkin voi olla kilpailevia yrityksiä, joiden kaikkien on vain toimittava tietyissä puitteissa esimerkiksi sen vuoksi, että ihmisten henki ja terveys on näiden palveluiden kanssa turvattu. Sama koskee rautateitä. Sääntelyn toinen peruste on, että nämä luetellut liikennepalvelut käyttävät sitä ainoata julkista liikenneverkkoa. Bussi- ja taksiasemia ei voi antaa vain yhden yrittäjän käyttöön, jos kysyntää on enemmän kuin näillä asemilla on kapasiteettia. Markkinoilla olevien toimijoiden tasapuolisen kohtelun vuoksi kaikkea kapasiteettia siis ei anneta yhdelle, joka ensin kerkiää sen varaamaan. Näin syntyy sääntelymekanismi, jonka toimintaa voidaan vaikkapa poliittisella tarkoituksenmukaisuudella tai taloudellisella edunvalvonnalla pyrkiä vääntämään jonkun tahon eduksi ja markkinoiden toimivuuden ja viime kädessä kuluttajan vahingoksi.

Monopoli tai markkinoilla toimivien yritysten yhteistyö eli kartelli eivät sinänsä ole pahasta, vaan se, että niitä käytetään väärin. Monopolit ja kartellit ovat kiellettyjä siksi, että vuosisatainen kokemus on osoittanut, ettei monopoleihin ja kartelleihin päässeisiin yrityksiin voi luottaa, että ne eivät käytä asemaansa hyväkseen markkinoiden vääristämiseksi omaksi edukseen ja kuluttajan ja siten koko kansantalouden vahingoksi.

Onnibus onnistui rikkomaan bussialan kartellin. Luultavasti siksi, että kartellihinnoittelu oli niin kaukana vapaiden markkinoiden hintatasosta, että pienikin yritys pystyi horjuttamaan kartellin asemaa. Überkin ravistelee taksikartellia, mutta se näyttää perustuvan tarpeellistenkin sääntöjen kiertämiseen. Mikä ei tarkoita sitä, etteikö taksialalla oltaisi myös kaukana toimivista markkinoista ja markkinahintatasosta.

Tiukka poliittinen ohjaus oli varmaan vitsi ellet sitten tarkoittanut että VR ohjaa tiukasti poliitikkoja? Valtio on kyllä tukenut osaa vuoroista ostamalla ne, mutta nämä supistukset eivät liity niihin vaan nuo ovat vasta tulossa. Nyt supistetaan liikenteestä, joka on kokonaisuutena VR:lle erittäin kannattavaa. VR on viime vuodet tahkonnut melko satumaisia voittoja suhteessa valittelevaan retoriikkaan. Valtio-omistajalle on tuloutettu todella vähän: rahat on jätetty VR:n kassaan, jota se sitten manageeraa sijoitustoiminnan kautta. Pieneen notkahdukseen olisi varaa ihan hyvin. Lippujen hintoja olisi voinut laskea ilman näitä supistuksia, mikä olisi houkuttanut enemmän matkustajia. Toimiva johto vain on ilmeisesti päättänyt että tehdään supistukset vielä päälle, jottei kate vahingossakaan laskisi ja bonukset paukkuisi. Mutta tämä kalahtaa omaankin nilkkaan juuri siksi, kun eivät ymmärrä omaa ansaintalogiikkaansa oikein.
Se, että VR ilmoittaa Onnibussin horjuttavan henkilöjunabusinesta, kertoo tietenkin siitä, miten kaukana monopoli kartellin tapaan on kuluttajan ja työntekijöidensä eduksi toimivista markkinoista. Mutta myös siitä, ettei monopolin suojassa edes ymmärretä, mikä on oma tuote. Junalla on monta ylivoimatekijää, joihin Onnibus ei pääse kiinni koskaan. Junalla voi ajaa Hki–Tpe välin tuntiin ja varttiin erinomaisten työskentelyolosuhteiden kanssa. Tai Joensuuhun, Kajaaniin, Kuopioon jne. voi viedä hyvin nukkuneita matkustajia, jotka saavat herätä omasta vaunustaan ihmisten aikaan eikä keskellä yötä. Mutta monopolifirma ei ymmärrä muuta kilpailutekijää kuin hinnan. Tai toimintansa supistamisen (jota luulee kilapilutekijäksi)! Nämä ovat monoplin toimintamallit, niin teoriassa kuin käytännössä.

Poliitikkojen itku VR:n työpaikoista nyt on ikävää luettavaa (esim. Lindtman HS:ssä tänään), kun ovat itse tämän sopan keittäneet. LVM:ssä on teetetty moneen kertaan selvitykset esimerkkien kanssa siitä, miten monopolin purku on kansantalouden ja kansalaisten etu. Mutta aina on uskottu siihen, mitä monopolifirma itse sanoo. Ratkaisuvalta on valittavilla poliitikoilla itsellään. Kun LVM:llä ja VR:llä on sopimus, siinä on perimmältään eduskunta sopinut itse itsensä kanssa. Joten sen sopimuksen voi mitätöidä heti huomenna aamusta. Tuskin hallitus panee vastaan, jos oppositio ja ay-liike vaativat avoimia markkinoita ja kasvua sekä työpaikkojen pysyvyyttä edistävää kilpailua rautateille muiden Euroopan maiden tapaan. Vaihtoehtohan on juuri nähty.

Antero
 
Poliitikkojen itku VR:n työpaikoista nyt on ikävää luettavaa (esim. Lindtman HS:ssä tänään), kun ovat itse tämän sopan keittäneet. LVM:ssä on teetetty moneen kertaan selvitykset esimerkkien kanssa siitä, miten monopolin purku on kansantalouden ja kansalaisten etu. Mutta aina on uskottu siihen, mitä monopolifirma itse sanoo. Ratkaisuvalta on valittavilla poliitikoilla itsellään. Kun LVM:llä ja VR:llä on sopimus, siinä on perimmältään eduskunta sopinut itse itsensä kanssa. Joten sen sopimuksen voi mitätöidä heti huomenna aamusta. Tuskin hallitus panee vastaan, jos oppositio ja ay-liike vaativat avoimia markkinoita ja kasvua sekä työpaikkojen pysyvyyttä edistävää kilpailua rautateille muiden Euroopan maiden tapaan. Vaihtoehtohan on juuri nähty.

Antero

Tosiasiassa valtion omistajaohjaus tarkoittaa sitä, että omistajaa ohjataan. Vai mitä Finnair, Fortum, VR, ent Sonera, Finavia... Lisäksi poliittisissaa päätöksissä erilaiset ideologiat ohjaavat paljon enemmän kun puhdas liikkeenhoidollinen bisnestaito. Ja ideologiat vrt liikkeenhoito on yleensä aina huono yhdistelmä, vaikkakin yhteiskuntavastuu voikin olla keskeinen menestystekijä yritykselle. Se, että Onnibus sai jo muutamalla käytetyllä bussilla, taitavalla median käsittelyllä ja simppelillä verkkokaupalla markkinajohtajan paketin sekaisin, kertoo kyllä vain siitä miten huteralla pohjalla nuo bussikartellit ja junamopoli todellisuudessa on / oli. Ja tunnetusti kaikki liiketoiminta, mikä on rakennettu huteralle pohjalle, ei ole kovinkaan kilpailukykyistä.

VR ei myöskään mitenkään kommentoi nyt sitä, että olisiko vuorotarjontaa voitu pitää ja hinnalla houkutella väkeä myös hiljaisempiin vuoroihin? Nyt tämä vuorojen karsiminen on todellista omaan jalkaa ampumista ja kertoo kyllä karua kieltään siitä, että meidän valtion yhtiöissä on ainoa tehtävä tuottaa johdon bonuksia liiketaloudellisen arvon kehityksen saati valmistettavan tuotteen sijaan.

Nyt tilanne on helposti se, että skotlantilainen saa rahat tililleen ilman kunnon vastusta kotimaisista pelureista.
 
Vuonna 2009 sain tehtäväkseni laatia arvio VR:n johdolle tulevan joukkoliikennelain vaikutuksista. Mielestäni kuvasin aika selvästi, mitä kaukobussipuolella tulee tapahtumaan. Tästä on nyt 6,5 vuotta.

VR_1.jpgVR_2.jpg

Toisaalta minusta on ristiriitaista, että VR nyt puhuu kovasta bussikilpailusta jos Suomen suurimman bussiyhtiön mielestä kysyntäperusteinen hinnoittelu ei voi edes toimia bussiliikenteessä:

http://yle.fi/uutiset/koiviston_auto_tyrmaa_halpabussit/3143909
 
Toisaalta minusta on ristiriitaista, että VR nyt puhuu kovasta bussikilpailusta jos Suomen suurimman bussiyhtiön mielestä kysyntäperusteinen hinnoittelu ei voi edes toimia bussiliikenteessä:

http://yle.fi/uutiset/koiviston_auto_tyrmaa_halpabussit/3143909

Tuo Norrlinin kommentti kertoo siitä, että herra ei itse ole vaivautunut ajattelemaan kuten se tärkein palkan maksaja eli asiakas. Ostopäätöksen tekee aikuinen ihminen, joka saattaa hyvinkin aikaisin tietää milloin tulee matkustaa. Itse esimerkiksi kävin tovi sitten Helsingissä ja jo huhtikuussa ostin menomatkan lipun. Tämä siksi, että aikainen kana nokkii parhaat jyvät ja kun oli tiedossa, että menen konserttiin ja tiedän mihin aikaan se alkaa ja olisi kiva käydä ravintolassa ennen konserttia, on matkustusaika jokseenkin tiedossa. Sama koski paluumatkaa kun suunnitelmat täsmentyivät, että palaankin vielä yöllä kotiin. Tuolloin joustamaton lippu toimii moitteetta etenkin kun tiukat ehdot ja aikainen osto itsepalveluna palkitaan huomattavan edullisella hinnalla. Koiviston Auton ja VR:n normaalihinnoilla olisin miettinyt tarkkaan koko konserttiin osallistumista.
 
Takaisin
Ylös