Sivu 137 / 161 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37577797117127133134135136137138139140141147157 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2041-2055/2408

Viestiketju: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

  1. #2041
    JaM
    JaM ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.06.2013
    Viestejä
    70

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Allison Näytä viesti
    Suomen suurimman bussiyhtiön mielestä kysyntäperusteinen hinnoittelu ei voi edes toimia bussiliikenteessä
    Norrlinin kommentti on 3,5 vuoden takaa. Ehkä lausunnolla on sen verran ikää, että siihen viittaaminen ei enää ole relevanttia. Vai muistellaanko samaan soittoon mitä Onnibusin nimissä on aikojen saatossa lausuttu lisämaksuista, Kamppiin liikennöimisestä tai Linja-autoliittoon kuulumisesta.

  2. #2042
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5823

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Jos vastaavaa lukua käytettäisiin Onnibussin tapauksessa, niin tuo Petterin arvioima 200 - 300 euroa riittäisi vasta hätäisesti kattamaan kuljettajakustannuksen ja ehkä dieselit päälle, jos käytetään ylärajaa.
    Tämän päivän HBL:ssä Pekka Möttö kertoo, että Onnibusin vaatimus tuloille on 1,50 euroa kilometriltä. Helsinki - Turku -välillä (n. 170 km) se tekee 255 e eli menee hyvin tuohon petterin haarukan keskelle. Tulkitsen, että tuo vaatimus sisältää jo riittävän voitonkin.

  3. #2043

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1256

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämän päivän HBL:ssä Pekka Möttö kertoo, että Onnibusin vaatimus tuloille on 1,50 euroa kilometriltä. Helsinki - Turku -välillä (n. 170 km) se tekee 255 e eli menee hyvin tuohon petterin haarukan keskelle. Tulkitsen, että tuo vaatimus sisältää jo riittävän voitonkin.
    Tarkoitin omasta puolestani lähinnä korostaa, että nuo lukemat eivät ole vertailukelpoisia: myös junan hinta olisi pienempi, jos kysyttäisiin, paljonko rahaa pitäisi saada, jotta olisi kannattavaa ajaa uusi junavuoro lisää. Tämä on eri asia, kuin mikä on keskimääräinen kustannus vuoroa kohden. Bussiliikenteessä ero ei tietenkään ole niin suuri näiden kahden välillä, eikä myöskään ns. halpakonsepteissa yleensä, oli kyse sitten busseista, junista tai lentokoneista. Koitin korostaa tätä ottamalla esiin veturinkuljettajan kustannuksen mallissa, eli 84 euroa: tuohan ei todellakaan tarkoita sitä, että veturinkuljettaja oikeasti maksaisi tuon verran tuntia kohden firmalle, vaan tuo lukema on saatu aikaiseksi jakamalla maksetut palkat sivukuluineen niillä tunneilla, kun veturit ovat linjaliikenteessä. (Malli näyttäisi olettavan, että veturinkuljettajalle maksettaisiin noin 50 000 - 60 000 euroa vuoteen.) Myöskään Onnibussi ei voisi tyytyä noin pieneen tulokseen, ellei kalusto olisi noin tehokkaassa käytössä, kuten jutussakin todetaan.

    Sinällään on mukavaa, että Onnibus haluaa kertoa julkisesti omista kustannuksistaan. Vastaavaa tietoa tuskin saisi vr:ltä.
    Ville

  4. #2044

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Ja näinpähän Onnibus-verkosto kasvaa Lappiin, eli lokakuussa Rovaniemelle ja talven sesonkiaikana ehkä myös Leville asti:
    http://yle.fi/uutiset/onnibus_haluaa...eville/8271654
    http://yle.fi/uutiset/vrn_haastaja_p...suomen/8267732

  5. #2045

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    450

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Ja näinpähän Onnibus-verkosto kasvaa Lappiin, eli lokakuussa Rovaniemelle ja talven sesonkiaikana ehkä myös Leville asti:
    http://yle.fi/uutiset/onnibus_haluaa...eville/8271654
    http://yle.fi/uutiset/vrn_haastaja_p...suomen/8267732
    Leville kuitenkin mennään pääsääntöisesti hiihtämään taikka laskettelemaan, joten saako sukset mukaan vaiko ei...

  6. #2046

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Leville kuitenkin mennään pääsääntöisesti hiihtämään taikka laskettelemaan, joten saako sukset mukaan vaiko ei...
    Yksi max 20kg matkalaukku mahtuu mukaan.. Sukset vie enemmän tilaa pituussuunnassa kuin matkalaukku+sitten jokaisella kuitenkin on vieläpä se matkalaukku mukana. Ainakin tähän asti matkustajan on täytynyt ostaa toinen lippu jos haluaa toisen matkalaukun mukaan. Jää nähtäväksi muuttaako Levi-bussin osalta Onnibus ehtojaan.

  7. #2047
    JaM
    JaM ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.06.2013
    Viestejä
    70

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.

  8. #2048

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    357

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaM Näytä viesti
    Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.
    Ehkä, mutta harva lähtee hiihtolomalle matkatavaroina vain parit sukset.. Lisäksi tarvitaan vähintään monot ja sauvat, sekä tietysti vaateet koko viikoksi.

  9. #2049

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3311

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaM Näytä viesti
    Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.
    Kai se on, mutta tietääkseni ja havaintojen mukaan sitä on käytetty juurikin matkalaukkujen ja muiden tavaroiden säilömiseen. Mutta ainakin nykyisellä Onnibussin tavalla yksi perus laskettelija tarvitsee 2-3 matkalippua, jotta saa 2-3 matkalaukkua (esim. matkalaukku+suksipussi jossa sauvat ja sukset) mukaan.

  10. #2050
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1252

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Leville kuitenkin mennään pääsääntöisesti hiihtämään taikka laskettelemaan, joten saako sukset mukaan vaiko ei...
    En tiedä, onko puhdasta sattumaa että kohteeksi on valittu juuri Levi? Kyseisessä hiihtokeskuksessa kuulemma harrastetaan keskimäärin enemmän "after ski" -nimistä ajanvietettä kuin muissa hiihtokeskuksissa.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  11. #2051

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    357

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    En tiedä, onko puhdasta sattumaa että kohteeksi on valittu juuri Levi? Kyseisessä hiihtokeskuksessa kuulemma harrastetaan keskimäärin enemmän "after ski" -nimistä ajanvietettä kuin muissa hiihtokeskuksissa.
    Joo, mutta veikkaisin että pelkkää afterskitä harrastavat saattavat myös suosia suoraa lentoa perille..

  12. #2052
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    225

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Tämän päiväisessä Talouselämässä Möttö kertoo Onnibus.comin operatiivisen toiminnan olevan jo voitollista. Hän toivoo että tilikauden tuloskin jo yltäisi voitolliseksi. Kuulostaa siltä että hyvin menee, mikäli jo toisena vuonna on mahdollisuuksia päästä voitolliseen tulokseen. Mielenkiinnolla odotan.

    Artikkelissa käsitellään VR:n hinnanalennuksia ja annetaan puhevuoro myös Mötölle.

  13. #2053
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Tämän päiväisessä Talouselämässä Möttö kertoo Onnibus.comin operatiivisen toiminnan olevan jo voitollista. Hän toivoo että tilikauden tuloskin jo yltäisi voitolliseksi.
    Kansankielellä siis lipputulot kattavat jo kuljettajan palkan, naftan, auton kunnossapidon ja hankintahinnan kuoletuksen. Tuloslaskelman tulos käy voitolliseksi, kun lipputulot kattavat edellisten lisäksi myös yleiskulut, pääkonttoritoiminnot, markkinoinnin jne., eli kulut, jotka eivät muutu siitä, miten monta vuoroa ajetaan.

    En pidä tätä kovin ihmeellisenä asiana sen valossa, mitä bussiliikenteen kustannuksista tiedetään, ja millä keskimääräisellä lipunhinnalla nämä kulut katetaan. Se, että toiminta on nopeasti muuttuvat kulunsa kattavaa kertoo enemmän markkinatilanteesta kuin yrityksen toiminnasta. Monopoli- ja kartellimarkkinoilla on piilevää kysyntää, koska monopoli ja kartelli minimoivat myytävien tuotteiden määrän maksimoidakseen yhden tuotteen hinnan. Hintataso on vieläkin etäällä siitä, mikä on se hintataso, jolla kysynnän kasvu loppuu.

    Antero

  14. #2054

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    811

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Monopoli- ja kartellimarkkinoilla on piilevää kysyntää, koska monopoli ja kartelli minimoivat myytävien tuotteiden määrän maksimoidakseen yhden tuotteen hinnan. Hintataso on vieläkin etäällä siitä, mikä on se hintataso, jolla kysynnän kasvu loppuu.
    Tuohon saattaa mennä yllättävänkin pitkä aika. Siis hintatason löytymiseen. Voin laskea itseni liikkumisen suhteen tiedostavaksi ja halpabussien myötä kotimaan matkustamiseni on sekä kasvanut että bussimatkustaminen on korvannut henkilöautolla tehtyjä matkoja. Kuitenkin kun juttelin vanhempieni kanssa kesälomalla aiheesta, he eivät edes olleet kuulleet Onnibussista tai että kilpailu on laskenut jklmatkojen hintoja jopa alle henkilöauton bensakulujen!

    Halpabussit ovat uutta. Menee aikansa, että ihmiset löytävät ne ja vielä pidempi aika, että ne vaikuttavat ihmisten valintoihin. Montako autoa taloudessa on, pääseekö mökille bussilla?

  15. #2055

    Liittynyt
    04.11.2010
    Viestejä
    133

    oletus Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Tuohon saattaa mennä yllättävänkin pitkä aika. Siis hintatason löytymiseen. Voin laskea itseni liikkumisen suhteen tiedostavaksi ja halpabussien myötä kotimaan matkustamiseni on sekä kasvanut että bussimatkustaminen on korvannut henkilöautolla tehtyjä matkoja. Kuitenkin kun juttelin vanhempieni kanssa kesälomalla aiheesta, he eivät edes olleet kuulleet Onnibussista tai että kilpailu on laskenut jklmatkojen hintoja jopa alle henkilöauton bensakulujen!

    Halpabussit ovat uutta. Menee aikansa, että ihmiset löytävät ne ja vielä pidempi aika, että ne vaikuttavat ihmisten valintoihin. Montako autoa taloudessa on, pääseekö mökille bussilla?
    Tilanne on vastaava, kun lentoliikenteessä oli 2000-luvun alussa. Alkuun ihmeteltiin halpayhtiöiden toimintamalleja, kuten kireitä sääntöjä ja reittivalintoja koskien nk sekundaarikenttiä. Siellä yhtiöt tulivat markkinoille erittäin aggressiivisen hinnoittelun avulla. Lisäksi vakiovalikoimaan kuuluvat kanariansaaret loistivat poissaolollaan valikoimista kuten liityntäliikennekin. Nyt markkinat ovat huomattavasti kasvaneet ja perinteiset yhtiöt sekä halpalentoyhtiöt ovat alkaneet muistuttaa yhä enemmän toisiaan. Hintataso ei enää ole ehkä aivan niin halpa, mutta vanhaan verrattuna se on yhä edullinen. Ja markkinat ovat pitkällä perspektiivillä vakaassa kasvussa.

    Bussiliikenteessä käytössä on Prismojen / kylpylähotellin parkkipaikkaa ja hinnat ovat huomattavan huokeita. Säännöt ovat totuttua kireämmät, lisäksi perinteiset toimijat ovat tuoneet halpasegmentin lippuja valikoimaan. Matkustajamäärät ovat kasvussa, kuten mielenkiinto koko toimialaa kohtaan. Ja se vakiovalikoimaan kuuluva reitti mökkitien päähän loistaa useimmiten poissaolollaan mitä tulee halpoihin lippuihin. Eikä liityntäliikennettä ole tarjolla samalla toimijalla läheskään aina. Itse uskon pitkällä aikavälillä koko toimialan virkistymiseen tätä kautta.

    Ja hyötyjä on kummassakin tapauksessa ollut matkustaja ja lieveilmiöinä hyötyjinä ovat myös ravintolat, kaupat ja hotellit eli matkustuksen palvelut.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR:lle uusi toimitusjohtaja
    kirjoittanut Autoton espoolainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 02.03.2009, 23:10
  2. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 02:42
  3. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 16:58
  4. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:45
  5. HKL:lle uusi suunnittelujohtaja
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 20.12.2005, 20:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •