Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Eihän nämä konsernilainat mikään uusi juttu ole, mutta tosiaan, voihan sitä sanoa että Onnibus on "suomalainen yritys", mutta minkälaisena ihmiset mieltää suomalaisen yrityksen? Tuo neljän prosentin korko ei ole vielä sellainen, että verottaja alkaisi siihen verotusmenettelylain 28§ mukaisesti puuttumaan, mutta jokainen voi miettiä kuinka arvelluttavaa se on tulevaisuudessa, jos Onnibus tekee hyvin voittoa, kun yleisen korkotason mukaisesti pankista saisi lainaa 1% korolla.

"Maksaahan onnibus arvonlisäveroa, eläkevakuutusmaksuja yms. veroja ja veronluonteisia maksuja"; joo niin maksaa, mutta niin maksavat kaikki muutkin ja siihen päälle vielä maksetaan yhteisön tuloveroa jos voittoa tulee (eikä sitä voittoa pienennetä tälläisillä arvelluttavilla korkeakorkoisilla konsernilainoilla).

En pitäisi tuota 4 % merkittävästi markkinakorkoa suurempana nykyiselläkään korkotasolla. Vaikka asuntolainaa tms. matalan riskin perustuotetta pankista saakin 1 % korolla, niin pienten yritysten lainat ovat yleensä vähän kalliimpia. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa velan määrä suhteessa omaan pääomaan on melko pieni, voi lainan saaminen olla jopa mahdotonta, koska pankit pitävät sitä liian suurena riskinä. Jos korko on todellakin kiinteä, niin kuin jutussa todetaan, 4 % korkotaso voi olla jopa alle markkinakorkojen. 10 vuoden kiinteä korko asuntolainaan taitaa alhaisesta korkotasosta huolimatta ylittää 3 % maksukykyiselläkin asiakkaalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En pitäisi tuota 4 % merkittävästi markkinakorkoa suurempana nykyiselläkään korkotasolla. Vaikka asuntolainaa tms. matalan riskin perustuotetta pankista saakin 1 % korolla, niin pienten yritysten lainat ovat yleensä vähän kalliimpia. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa velan määrä suhteessa omaan pääomaan on melko pieni, voi lainan saaminen olla jopa mahdotonta, koska pankit pitävät sitä liian suurena riskinä. Jos korko on todellakin kiinteä, niin kuin jutussa todetaan, 4 % korkotaso voi olla jopa alle markkinakorkojen. 10 vuoden kiinteä korko asuntolainaan taitaa alhaisesta korkotasosta huolimatta ylittää 3 % maksukykyiselläkin asiakkaalla.

Mä luulen että konsernilainan korko on mikä on siksi että Souter saa edes jotain omastaan pois jos Omnibus ei Suomessa menesty. Riskejähän tuollaisesssa bisneksessä on. Mitä jos bussien huotaminen, korjaaminen ja siisteinä pitäminen maksaakin enemmän kuin ajateltu? Tai jos Matkahuolto alkaa periä kovempaa hintaa heidän terminaaliensa käytöstä? Tai jos maine menee siksi että sattuu myöhästymisiä, ylibuukkaustillanteita tai halpabusseista tulee mökäävien ja kaljaa kittaavien nuorisojengien tapa matkustaa?

t. Rainer
 
Minusta vaikuttaa enemmän siltä, että tuo teksti voisi olla suoraan OnniBus.com:n omasta lehdistötiedotteesta kuin että se olisi aidosti analysoivaa journalismia.

Totta, olen samaa mieltä. Talouselämässä oli tänään hyvä juttu VR:n monopolista ja bussiliikenteen muutoksesta. Kappaleessa otsikolla "48 bussia muutti kaiken" todetaan että Onnibus.Comin tilinpäätös ei kerro muuta kuin sen, että rajujen investointien vuoksi yhtiö teki tappiota. Mielestäni luonnollista tässä vaiheessa.

Jutussa haastateltiin Mikael Aroa ja juttu oli kirjoitettu VR:lle kettuilevaan sävyyn. Päästelin hörönaurut kohdassa, jossa toimittaja kirjoitti "Yhtiö on tehnyt kesän alennuskampanjoiden perusteella vallankumouksellisen havainnon: kun junalippujen hintoja alentaa, matkustaminen junalla lisääntyy.".

Talouselämän sivuilla on lyhyt tiivistelmä jutusta. http://www.talouselama.fi/lehti/mikael-aro-lupaa-vr-n-liput-halpenevat-vahintaan-12-3-6059929
 
Viimeksi muokattu:
Leville kuitenkin mennään pääsääntöisesti hiihtämään taikka laskettelemaan, joten saako sukset mukaan vaiko ei...
Yksi max 20kg matkalaukku mahtuu mukaan.. Sukset vie enemmän tilaa pituussuunnassa kuin matkalaukku+sitten jokaisella kuitenkin on vieläpä se matkalaukku mukana. Ainakin tähän asti matkustajan on täytynyt ostaa toinen lippu jos haluaa toisen matkalaukun mukaan. Jää nähtäväksi muuttaako Levi-bussin osalta Onnibus ehtojaan.
Eikös se Vanhoolin takatötterö oo just suksiboksi? Luulis siihen menevän suksia pystyssä aika kiukkuinen läjä.
Kai se on, mutta tietääkseni ja havaintojen mukaan sitä on käytetty juurikin matkalaukkujen ja muiden tavaroiden säilömiseen. Mutta ainakin nykyisellä Onnibussin tavalla yksi perus laskettelija tarvitsee 2-3 matkalippua, jotta saa 2-3 matkalaukkua (esim. matkalaukku+suksipussi jossa sauvat ja sukset) mukaan.
No nyt YLE Lappi tietää uutisoida, että Onnibus-matkustaja saa mukaansa ilman lisämaksua matkalaukun sekä suksi- tai lautakassin (ja Levin lisäksi lupia haetaan myös Himokselle, Rukalle ja Ylläkselle):
http://yle.fi/uutiset/onnibus_haluaa_ajaa_neljaan_hiihtokeskukseen/8419295
 
OnniBus.com:lta on vaihteeksi tullut laajentumishakemus, yksi vuoropari linjalle F33 Joensuu - Jyväskylä - Kokkola 1.4.2016 alkaen. Hakemus

Hakemuksen liitteenä olevassa "Jyväskylä Hub" -kartassa on muitakin lisäyksiä reittiverkostoon:
  • F1:n päätepysäkkinä Turussa linja-autoasema (eikä enää Caribian pysäkkiä)
  • F8:n jatko Ouluun asti
  • F18 Lappeenranta - Mikkeli - Jyväskylä - Vaasa
Uusia pysäkkejä: F1:llä ja F8:lla Paimio, F2:lla Nummela, F3:lla Hämeenkyrö, Ylistaro ja Tervajoki, F9:llä Himos ja F13:lla Perho.
 
Uudenmaan ELY:lle jätetty hakemus sisältää uuden vuoron F4 Helsinki - Lahti - Jyväskylä klo 14.30-18.00 M-S. Hakemuksessa mainitaan myös uusista vuoroista F4 Jyväskylä - Oulu 19.45-0.00 ja F4 Oulu - Jyväskylä - Helsinki 6.00-14.00.
 
Viimeksi muokattu:
Onnibussilla on muuten menossa joulukalenterikampanja facebookissa jossa ristiinmarkkinoidaan superbussia kotimaisille kuluttajille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viikonvaihteen Helsingin uutisissa on pieni maininta OB:n uudesta yhteydestä Rukalle. Lopuksi mainitaan että "halvimmillaan yhdensuuntaisen matkan saa eurolla". En tiedä onko yhtäkään euron hintaista lippua oikeasti myyty, mutta kun selasin lipunhintoja 10.1-6.4 välisenä aikana niin en löytänyt ainuttakaan euron lippua. Hinnat olivat*järjestään 16 tai 26 euroa. Toki nuokin hinnat ovat hyvin edullisia mutta on mielestäni hieman arveluttavaa markkinoida näitä "euron lippuja" jos niitä ei käytännössä voi saada.
Muuten täytyy sanoa että kun olen osunut Helsingin linja-autoasemalle ihan normaaleina arkipäivinä(eri päivinä) siinä 16.20 aikoihin, niin OB:n lähdöille F5 klo 16.30 ja F1 klo 16.40 on ollut jonossa valtavat määrät matkustajia. Samaan aikaan muiden yhtiöiden ovilla on todella hiljaista. Näyttäisi siltä että OB on onnistunut saamaan reippaasti uusia matkustajia myös kesälomasesongin ulkopuolelta. Mikä osa näistä matkustajista sitten on täysin uusia bussimatkustajia, ketkä muilta bussiyhtiöiltä "karanneita" ja ketkä kalliin junan bussiin vaihtaneita. Tästä ei taida vielä olla kunnon tilastotietoa olemassa?
 
mielestäni hieman arveluttavaa markkinoida näitä "euron lippuja" jos niitä ei käytännössä voi saada.

Suhtaudun Onnibusiin kriittisesti ja skeptisesti mutta siitä huolimatta on pakko myöntää että olen useasti päässyt matkaan euron lipulla. Sehän on tosiasia, ettei niitä lippuja tarvitse olla kuin se yksi ja ensimmäisenä myytävä per matka ja seuraava voi sitten maksaa vaikka jo sen kympin.
 
Päälle taitaa tulla kuitenkin aina euron toimituskulut, joten vaikka hinta riippuu ostettujen lippujen määrästä, tulee hinnaksi kuitenkin aina yli euron. Jännä ettei mikään kilpailuvirasto ole puuttunut euron lippujen mainontaan.
 
Takaisin
Ylös