Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ehkäpä jonkin myyntikanavan kautta lipusta on saanut pulittaa tuollaisenkin hinnan, mutta ainakin PL:n omassa verkkokaupassa 29.12. Expressvuoro Hki - Tku, lähtö klo 16:30, maksoi 9,20 eur, tarjouslippu.

Lisäksi PL myy verkkokaupassaan varsin edullisia sarja- ja kausilippuja, jotka eivät ole sidottu tiettyyn vuoroon.
 
Ehkäpä jonkin myyntikanavan kautta lipusta on saanut pulittaa tuollaisenkin hinnan, mutta ainakin PL:n omassa verkkokaupassa 29.12. Expressvuoro Hki - Tku, lähtö klo 16:30, maksoi 9,20 eur, tarjouslippu.

Se 24,50€ oli ihan matkahuollon verkkokaupan kautta ostettuna. Tämäkin on aika kehnoa markkinointia kun lippuja samalle vuorolle saa täysin eri hinnoilla riippuen mitä myyntikanavaa käyttää. Ainakin itse tulee haettua hintoja nimenomaan MH:n kautta koska esimerkiksi Hki-Turku välillä on muitakin liikennöitsijöitä enkä minä ainakaan muista ulkoa kuka mitäkin vuoroa liikennöi.
 
Se 24,50€ oli ihan matkahuollon verkkokaupan kautta ostettuna. Tämäkin on aika kehnoa markkinointia kun lippuja samalle vuorolle saa täysin eri hinnoilla riippuen mitä myyntikanavaa käyttää. Ainakin itse tulee haettua hintoja nimenomaan MH:n kautta koska esimerkiksi Hki-Turku välillä on muitakin liikennöitsijöitä enkä minä ainakaan muista ulkoa kuka mitäkin vuoroa liikennöi.

Tämä voi olla tosiaan huonoa markkinointia lyhyellä tähtäimellä, mutta luultavasti harkittua strategiaa. PL pyrkii selvästi johtavaan markkina-asemaan reiteillään ja osa tätä tavoitetta on totuttaa ihmiset asioimaan PL:n omassa lippukaupassa ja pidemmän päälle unohtamaan kokonaan matkahuollon palvelut. Eli tavoite on vallata näkyvyyttä tai tunnettavuutta muilta bussiyhtiöiltä. Tämä voi onnistua, jos PL pystyy tarjoamaan riittävän tiheät yhteydet ja pääsääntöisesti kilpailukykyiset hinnat. Kilpailijoille tämä on vaarallinen strategia, sillä onnistuessaan se johtaa muiden toimijoiden marginalisoitumiseen, joille ei jää enää elintilaa. (Onnibussia tämä ei koske: heillä on omat myyntikanavansa ja tunnettu brändi.) Eli PL ei edes yritä minkäänlaista symbioottista suhdetta, jossa PL on olisi yksi iso toimija muiden joukossa, vaan ainoa vakavasti otettava perinteinen pikavuoroyhtiö.
 
Tämä voi olla tosiaan huonoa markkinointia lyhyellä tähtäimellä, mutta luultavasti harkittua strategiaa. PL pyrkii selvästi johtavaan markkina-asemaan reiteillään ja osa tätä tavoitetta on totuttaa ihmiset asioimaan PL:n omassa lippukaupassa ja pidemmän päälle unohtamaan kokonaan matkahuollon palvelut. Eli tavoite on vallata näkyvyyttä tai tunnettavuutta muilta bussiyhtiöiltä. Tämä voi onnistua, jos PL pystyy tarjoamaan riittävän tiheät yhteydet ja pääsääntöisesti kilpailukykyiset hinnat. Kilpailijoille tämä on vaarallinen strategia, sillä onnistuessaan se johtaa muiden toimijoiden marginalisoitumiseen, joille ei jää enää elintilaa. (Onnibussia tämä ei koske: heillä on omat myyntikanavansa ja tunnettu brändi.) Eli PL ei edes yritä minkäänlaista symbioottista suhdetta, jossa PL on olisi yksi iso toimija muiden joukossa, vaan ainoa vakavasti otettava perinteinen pikavuoroyhtiö.

Voisiko kyseessä olla totuuttaminen omaan verkkokauppaan, jotta myöhemmässä vaiheessa voidaan tarjota, sekä junaa, että linja-autoa samassa haussa samalle yhteysvälille. Tämä tietysti myös toisinpäin VR:n verkkokaupassa. Tällä VR saa paikattua supistuksiaan raideliikenteessä. Yhdessä PL ja VR voivat tarjota aika voimallisen paketin. Molempien verkkokauppaan taitaa jo toimia samalla moottorilla.
 
Tuolla:

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julk...roiden-ja-palveluiden-hinnan-ilmoittaminen/#5

Vaikka laskutoimitus oli helppo, se oli kuitenkin asetuksen vastaista. En ole riittävän asiantuntija tulkitsemaan, onko Onnibusin (tai Lippupalvelun) mainontatyyli samalla perusteella kiellettyä, mutta olisi mukava kuulla vaikkapa kuluttaja-asiamiehen lausunto asiasta.

Kun sitten luki edes vähän sitä varsinaista tapausta, niin siinä otettiin kantaa enemmänkin mainonnan sekavuuteen eli siihen, missä kohdin oikeasti se polttoainelisämaksu piti maksaa ja missä ei ja oliko se sisällytetty hintaan vaiko ei. Tapaus ei ole minusta enää ollenkaan vertailukelpoinen jos tätä verrataan tässä kyseessä olevan OnniBusin mainontaan.
 
Tässä viestissä ei nyt asiaa ole nimeksikään, mutta oli viikonloppuna jommassa kummassa iltapäivälehdessä komea titteli, pääjohtaja Helke.
 
OnniBus vastaa Pohjolan Liikenteen Tampereen reitin hakemukseen ja on eilen jättänyt hakemuksen F3C-reitin jatkamisesta Keskustorin kautta Pyynikintorille 21.3.2016 alkaen (eli samasta päivästä lähtien, mistä PL hakee oman liikenteensä alkamista). Reittiliikenneluvan muutoshakemus
 
OnniBus vastaa Pohjolan Liikenteen Tampereen reitin hakemukseen ja on eilen jättänyt hakemuksen F3C-reitin jatkamisesta Keskustorin kautta Pyynikintorille 21.3.2016 alkaen (eli samasta päivästä lähtien, mistä PL hakee oman liikenteensä alkamista). Reittiliikenneluvan muutoshakemus
Jännä juttu tuli tästä mieleen. Nimittäin Pyynikintorillahan on joskus kauan sitten toiminut Tampereen läntinen linja-autoasema. Näinköhän se on nyt heräämässä henkiin kertaheitolla.
 
OnniBus vastaa Pohjolan Liikenteen Tampereen reitin hakemukseen ja on eilen jättänyt hakemuksen F3C-reitin jatkamisesta Keskustorin kautta Pyynikintorille 21.3.2016 alkaen (eli samasta päivästä lähtien, mistä PL hakee oman liikenteensä alkamista). Reittiliikenneluvan muutoshakemus

Jos kummallakaan operaattorilla olisi pelisilmää, niin ne hakisi kesäksi vielä aloituspisteeksi Särkänniemen sopiville vuoroille. Sieltä kun ajelee Pyynikintorille sen 3–5 min riippuen liikennevaloista.

Tämä OB:n muutoshakemus viimeistään tekee PL:n päänavauksen entistä hankalammaksi, etenkin jos muutos hyväksytään. Ainahan toki saa yrittää...
 
Tämä OB:n muutoshakemus viimeistään tekee PL:n päänavauksen entistä hankalammaksi, etenkin jos muutos hyväksytään. Ainahan toki saa yrittää...
Seuraavaksi voisikin viritellä vaikkapa vedonlyöntiä, aiheena: loppuuko Sir Brianin nippu nopeammin, kuin PL:n toimarin työsuhde? ;)

Itse veikkaan, että ei.
 
Onpas kummallista että tästä varausmaksusta nousee jälleen polemiikki.

Polemiikkia nousisi huomattavan paljon vähemmän, jos varausmaksusta kerrottaisiin autojen kyljessä yhtä isolla (tai vähän pienemmällä) kuin lipunhinnasta. Nykyisellään kokoero on suuruusluokkaa 15-kertainen, ja kun varausmaksusta vielä kerrotaan lipunhinnan alla, se useimmiten jää kokonaan huomaamatta. Tämä antaa herkästi kuvan, että varausmaksu on tahallaan piilotettu.
 
Polemiikkia nousisi huomattavan paljon vähemmän, jos varausmaksusta kerrottaisiin autojen kyljessä yhtä isolla (tai vähän pienemmällä) kuin lipunhinnasta. Nykyisellään kokoero on suuruusluokkaa 15-kertainen, ja kun varausmaksusta vielä kerrotaan lipunhinnan alla, se useimmiten jää kokonaan huomaamatta. Tämä antaa herkästi kuvan, että varausmaksu on tahallaan piilotettu.
No voi kyynel. :lol: Mielestäni hinnoitteluperiaate on kirjoitettu siihen äpaut kymmenen neliömetrin pinta-alalle niin selkeästi ja rehellisesti kuin se on järkevästi tehtävissä. Tietty jeesustelijoita riittää aina, vaikka koko bussin kylki olisi täynnä selventävää pikkupränttiä hinnoitteludynamiikasta. Suomessa on arkielämä mennyt niin järjettömäksi "jenkkeilyksi", että kuluttajalla ei ikään kuin olisi enää mitään vastuuta.
 
Mitä jos vaan nostetaan halvin lippu kahteen euroon.
Jonka jälkeen kaikki muutkin "hintaportaat" nousee €urolla?

Itse en kyllä käsitä, mikä itkupotkuraivarien aihe tuo yhden vaivaisen euron "varausmaksu" on? Kyllähän siitä ilmoitetaan selkeästi ja hyvissä ajoin ennen maksutapahtumaa...

Lopuksi ihan teorian tasolla: kukaan järkevä ihminen ei lähde kotoaan ulos ollenkaan, jos likviditeetti loppuu kesken yhden euron "varausmaksun" nimellä tunnetun lisämaksun vuoksi. Jos koti on, niin ovi kiinni ja odottamaan vieläkin huonompaa päivää...
 
Takaisin
Ylös