Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

No mutta kun se lipun hinta on edelleen sen yhden euron. Jos onnistut ostamaan samalla kertaa vaikkapa viisi kappaletta euron lippuja, maksat edelleenkin siitä varauksesta lisäksi euron, eli kokonaissummaksi tulisi kuusi euroa, eli 1,2 euroa per lippu - eikä siis "alkaen kaksi euroa". On tämä seikka kerrottu täällä useampaankin kertaan ja ihan asianosaisen henkilön näppiksellä.

Jos lippua ei ole mahdollista mitään kautta hankkia ilman tuota euron varausmaksua, miksi ylipäätään mainostetaan tuon hintaisia lippuja? Eri asia, jos olisi jokin kivijalkakauppa, josta sen tuohon varausmaksuttomaan hintaan saisi hankituksi, mutta kun kuten hyvin tiedetään, näin ei ole, varausmaksu peritään joka tapauksessa.
 
Jos lippua ei ole mahdollista mitään kautta hankkia ilman tuota euron varausmaksua, miksi ylipäätään mainostetaan tuon hintaisia lippuja? Eri asia, jos olisi jokin kivijalkakauppa, josta sen tuohon varausmaksuttomaan hintaan saisi hankituksi, mutta kun kuten hyvin tiedetään, näin ei ole, varausmaksu peritään joka tapauksessa.

Eli asiallinen mainos olisi siis: liput alkaen 1,05 euroa? (Johon hinta lippua kohden jää, jos ostaa suurimman mahdollisen määrän lippuja (20 klp) ja ne kaikki maksavat euron.)
 
Eli asiallinen mainos olisi siis: liput alkaen 1,05 euroa? (Johon hinta lippua kohden jää, jos ostaa suurimman mahdollisen määrän lippuja (20 klp) ja ne kaikki maksavat euron.)

Toistan itseäni. Asiallinen mainos olisi vaikkapa "liput alkaen 1 €, + 1 € varausmaksu". Siis niin, että se varausmaksukin ilmoitettaisiin edes puolikkaalla lipun hinnan koosta. Nythän esim. autojen kyljissä numeroilla on kokoeroa aika tavalla enemmän.
 
On tämä seikka kerrottu täällä useampaankin kertaan ja ihan asianosaisen henkilön näppiksellä.

Ja joihinkin se propaganda näköjään uppoaakin. Jos mainostetaan yhden lipun hintaa, niin silloin se lippu pitää olla ostettavissa mainostetulla hinnalla yksittäin. Kun 20 lippua kerralla ostaessa yhtä lippua kohden jyvittyvä varausmaksu on pienempi, niin sitä voisi mainostaa laillisesti vaikka "20 lippua alkaen 21 euroa".

Minä tosin veikkaan, että tuo Souterin busseissa ympärin maailman käytössä oleva mainostustapa on tarkoin harkittu juttu.
 
Ja joihinkin se propaganda näköjään uppoaakin. Jos mainostetaan yhden lipun hintaa, niin silloin se lippu pitää olla ostettavissa mainostetulla hinnalla yksittäin. Kun 20 lippua kerralla ostaessa yhtä lippua kohden jyvittyvä varausmaksu on pienempi, niin sitä voisi mainostaa laillisesti vaikka "20 lippua alkaen 21 euroa".

En ole koskaan käyttänyt OnniBusin palveluja. Syy on ihan yksinkertainen: en vaan ole tarvinnut niitä. Minusta tämä keskustelu on lähinnä huvittavaa, koska kyse on jokseenkin mitättömästä hinnasta, joka sanotaan kohtuullisen selvästi aika useassa paikassa. Syykin on selvä: kun pidempää selitystä on aika vaikeaa tuonne tunkea siten, että joku sen lukisi taikka edes ymmärtäisi.

Aika monella lentoyhtiöllä tänä päivänä se ilmoitettu lipunhinta on käytännössä sen tuolin hinta: jos jotain menee ruumaan taikka se ruumaan menevä tavara on aavistuksen liian painavaa, se maksaa jotakin lisää. Erilaisissa viihdetilaisuuksiin lippuja myyvissä organisaatioissa se lisähinta tulee joka ainoaan lippuun, halusit taikka et. Aika normaalia mainostamista tämä on, olkoonkin että varmaan tuo jollain tavoin firman strategiaakin lienee.
 
Ja joihinkin se propaganda näköjään uppoaakin. Jos mainostetaan yhden lipun hintaa, niin silloin se lippu pitää olla ostettavissa mainostetulla hinnalla yksittäin. Kun 20 lippua kerralla ostaessa yhtä lippua kohden jyvittyvä varausmaksu on pienempi, niin sitä voisi mainostaa laillisesti vaikka "20 lippua alkaen 21 euroa".

Minä tosin veikkaan, että tuo Souterin busseissa ympärin maailman käytössä oleva mainostustapa on tarkoin harkittu juttu.

Ovatko kritisoijat aivan tosissaan kun kritisoivat sitä että bussin takana ja kyljessä lukeva "PLUS 1€ VARAUSMAKSU" ei lue tarpeeksi isolla fonttikoolla? Väitteet propagandasta (linkki määritelmään)vaikuttavat myös jokseenkin kummallisilta tässä yhteydessä.

 
Kilpailu- ja kuluttajavirasto:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...ennusmyynti-ja-tarjoukset/muut-hintailmaisut/

Alkaen–hinta

Tuoteryhmää voi markkinoida alkaen-hinnalla. Alkaen-hinnan tulee sisältää mahdolliset toimitus- ym. kulut. Jos alkaen-hintaisia tuotteita on tuoteryhmässä tarjolla vain muutama eikä markkinoinnissa ilmoiteta kappalemäärää, markkinointi on harhaanjohtavaa.
Eli se tulisi ilmaista siten että alkaen 2 euroa, mitä olenkin koittanut ehdottaa.
 
Kilpailu- ja kuluttajavirasto:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...ennusmyynti-ja-tarjoukset/muut-hintailmaisut/


Eli se tulisi ilmaista siten että alkaen 2 euroa, mitä olenkin koittanut ehdottaa.

Eiköhän tähän Onnibusin mainontaan olisi jo puututtu, jos siihen olisi nähty jotain aihetta. Onnibus on kuitenkin saanut todella paljon mediahuomiota parin viime vuoden aikana, joten olisi hyvin outoa että sen käyttämä mainonta eri kanavissa olisi mennyt viranomaisilta jotenkin ohi.
 
Eiköhän tähän Onnibusin mainontaan olisi jo puututtu, jos siihen olisi nähty jotain aihetta. Onnibus on kuitenkin saanut todella paljon mediahuomiota parin viime vuoden aikana, joten olisi hyvin outoa että sen käyttämä mainonta eri kanavissa olisi mennyt viranomaisilta jotenkin ohi.

Mikä tai kuka takaa että kukaan siellä lukee lehtiä. Mutta kyllähän se varausmaksu on tuotu ihan tarpeeksi hyvin esille minun mielestäni, sehän voisi olla keskemmällä niin että se iskisi silmään paremmin. No, seuraavan kerran kun Onnibus menee ohi voisin katsoa kuin hyvin se erottuu siitä.
 
Aurinkomatkat puolestaan hyödyntää markkinoinnissaan kiehtovalla tavalla "Alennus jopa"-retoriikkaa. Yritä tuosta nyt sitten päätellä se loppusumma (kuva liitteenä).

Finnairille taas pisteet siitä, että markkinoivat 397,51 € hintaista lentoa Anttilan elkein 399 €.Mutta sitten on sitäkin, että puetaan kausitarjoukseksi normaalisti käytössä oleva alkaen-hintaluokka.

Kansainvälisesti esimerkiksi Jetstarilla on neljä- vai viisivaiheinen varausjärjestelmä, jossa lipunhinnaksi ilmoitettiin minulle lennon valintasivulla 5,050 ¥, seuraavilla kahdella sivulla sai vaikuttaa ehtoihin ja matkatavarakiintiöön lisämaksusta, neljännelle sivulle asti hinta pysyi siinä, kunnes viimeisellä sivulla oli ilmestynyt mukaan vielä se kirottu toimitusmaksu, yhteensä 6,930 ¥.

Halpalentoyhtiöillä on halpalentoyhtiöiden toimintatavat. Hinnalla huijaaminen on siinä jo vakiintunut käytäntö. Minusta Souterin yritysten kansainvälisesti vakiintunut, yhdenmukainen varausmaksukäytäntö on viiteryhmässään poikkeuksellisen reilu ja esimerkillinen käytäntö, ottaen huomioon erityisesti siihen sisäänrakennetun palkitsevuuden, kun ostaa menopaluunsa yhdessä eikä erikseen. Samalla säännöllisistä menopaluista säästää vuodessa sievoisen summan, kun lipun hinnan ei tarvitse olla alkaen 2 euroa.

Henkilökohtaisesti olen kovasti tarpeetonta sääntelyä vastaan (PSA on hyvä vastaesimerkki tarpeellisesta), mutta johdonmukaisuutta osaan arvostaa, samoin yhdenmukaisia käytäntöjä ja pelisääntöjä. Myös erilaisuus on rikkaus ja erilainen hinnoittelurakenne voi olla kilpailuetu ja sitä kautta myös asiakkaan etu, onhan asiakkailla.valinnan vapaus.

IMG_20160113_183150.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Finnairille taas pisteet siitä, että markkinoivat 397,51 € hintaista lentoa Anttilan elkein 399 €.

Noissa on vähän valuuttakurssivaraa. Vaikka perushinta, "polttoainelisämaksu" ja osa veroista ja viranomaismaksuista ovat euroissa, on osa viranomaismaksuista kohdemaan valuutassa. Jotta hinta ei nousisi yli mainostetun, siellä on hiukan kurssimuutosvaraa mukana.

Markka-aikaan Finnairin käytäntö muuten oli periä vain täydet markat, jos siis lentolipun hinta kaikkine kuluineen oli esim. 2135,93 markkaa, niin perittiin 2135 mk. Eurojen myötä tuosta luovuttiin ja sentit peritään täysimääräisinä.
 
Kilpailu- ja kuluttajavirasto:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...ennusmyynti-ja-tarjoukset/muut-hintailmaisut/


Eli se tulisi ilmaista siten että alkaen 2 euroa, mitä olenkin koittanut ehdottaa.

"Jos alkaen-hintaisia tuotteita on tuoteryhmässä tarjolla vain muutama eikä markkinoinnissa ilmoiteta kappalemäärää, markkinointi on harhaanjohtavaa."

Mitenköhän KKV tässä yhteydessä tulkitsee muutaman? Onko muutama per lähtö jo enemmän kuin muutama?
 
...

Halpalentoyhtiöillä on halpalentoyhtiöiden toimintatavat. Hinnalla huijaaminen on siinä jo vakiintunut käytäntö.

...

Näytä liitetiedosto 2481

Halpalentoyhtiöt ovat joutuneet siivoamaan käytäntöjään koskien markkinointia. Siksi ne eivät enää hinnalla huijaa, eli enää ei ole "LENTO 0,99 + verot" - tyyppisiä tarjouksia. Minusta lisäpalvelut, kuten laukun kuljetus eivät ole suoranaisesti lisämaksuja, koska ne eivät ole pakollisia.

Tämä euron varausmaksu on lisämaksu, mutta minusta varsin selkeästi kerrottu. Lisäksi sen voi tulkita olevan osa palvelumuotoilua, sillä esimerkiksi taannoin ostin isolle ryhmälle lippuja yhdellä varausmaksulla: Yhtälailla olisin voinut ostaa kullekin yhden suunnan lipun. Eli tuossa tapauksessa varausmaksun kautta tuli eräänlainen ryhmäalennus.
 
Takaisin
Ylös